De afgelopen week de  voorlopige agenda van de afdeling  doorgenomen. Wat als eerste opvalt, is de terugkeer van een bestuurslid en aanmelding van twee  kandidaat bestuursledenleden uit de Noordkop.  Goed om te zien ,dat er leden zijn die hun kwaliteiten beschikbaar willen stellen voor de organisatie van de vluchten en alles wat daar mee samen hangt.  De datum van de vergadering deed mij even de wenkbrauwen fronsen, zo dat is wel 20 dagen na de NPO  vergadering. De redenen voor deze  late datum zal wel bij de definitieve agenda worden uiteengezet.

Het voorgestelde vliegprogramma oogt in de eerste instantie niet verkeerd, wel zijn in dit concept de navluchten verdwenen. Hoewel ik dit onderdeel al jaren met veel genoegen speelde, alleen dit jaar vanwege een medische ingreep en familiale verplichtingen is de deelname mijnerzijds summier geweest, betreur ik het schrappen van dit onderdeel niet echt. De deelname loopt al enkele jaren voornamelijk op de laatste twee vluchten in september behoorlijk terug.  Wat verder opvalt op de eerste dagfond geen vitesse vlucht en het aanvang station voor de jongeduiven is Duffel, ach dat is maar een goede 207 km, nog even en we beginnen op Quievrain te concoursen. Ongetwijfeld komen daar wel voorstellen voor  op om deze gedachtegang te wijzigen. Het lossen in twee groepen en op verschillende losplaatsen wordt waarschijnlijk na een jaar ten grave gedragen.

Op de sociale media en diverse website,s bespeur ik de meest mooie rennen voor de hokken. Of er sprake is van een soort hype, van iedereen moet een ren hebben weet ik niet maar het valt wel op. Zeker gelet op het gegeven, dat de houten ren voor het jongeduiven hok dringend aan renovatie toe is, ja en dan kijk  je wel wat rond. Alvorens een investering  in een metalen ren te doen,   eerst maar eens de proef op de som genomen. Van willen de duiven  eigenlijk wel zo graag in de ren zitten? Of is het alleen een extra mogelijkheid om voldoende zuurstof in het hok te krijgen.  Als test konden de duiven zowel in de ren als in een spoetnik verblijven, deze opstelling enkele weken zo gelaten. De uitkomst is op zich  toch wel verrassend. De ren bleef op een enkel uitzondering na leeg en in de spoetnik verbleven  ongeacht de weersomstandigheden altijd een aantal duiven. Kijk dat is nu weer een nadenk moment voor de komende tijd. Een ren of gaan we een gedeelte van het hok voorzien van windbreekgaas.

De ventilatie afgelopen week in de vliegafdelingen veranderd. De  koude luchtstroom vanuit de achterzijde hok vermindert en aan de voorzijde dak een plaat bevestigd tot aan het begin van de bovenste rij dakpannen. Lijkt wel een verbetering, nu de duiven scheiden en  in de hokken  plaatsen dan gaan we het zien, hoe de ze erop reageren.

Tot de volgende blog.