sneeuw auto

Naar buiten kijkend hebben we toch met weer invloeden te maken. Sneeuw, vorst en in de zomer temperaturen richting 40 graden.
We verwachten dan met de hoge temperaturen dat onze duiven gewoon presteren en de show stelen. Zelf heb ik de gedachte dat de hokken zoals
we die al heel lang niet meer van deze tijd zijn. Van Zon hokken met heel veel lucht. (belg zou zeggen zuurstofkuur), dat zijn de hokken die het verschil
maken !!. Met hogere temperaturen wordt er meer gevergd met onze gevleugelde vrienden. Met een bruggetje naar wat me al bijna 10 jaar irriteert.
Om de duiven en dan praat ik over mijn deel van de sport overnachtvluchten wil ik wel wat kwijt. Ik heb hier in het verleden al meer over geschreven, maar
er gebeurd mijn optiek erg weinig of totaal niks.
Om deze taak van sport meer "swong" of klem te geven zou ik graag bepaalde dingen sportiever zien en aantrekkelijk in het totaal plaatje.
De overnachting zou ik een voorstander zijn van 3 ochtend en 3 middag lossingen. Vooral met de ochtend lossingen krijg je het publiek dat twijfel betreft
ZLU vluchten spelen. ZLU is qua kostenplaatje met betrekking op vracht zowat 2 keer zo duur. Daartegen moet je 20 a 25 kilometer rijden om de duiven in te korven.
Wanneer een ochtendlossing Bordeaux in de club kan besparen we kosten en de club heeft een mooi concours. Meerdere duiven denk ik worden in afdeling
Oost-Brabant ingekorfd. Mooiere aantal duiven geven mensen meer kans op een nationaal kampioen. Ik heb ooit eens gedacht van als ik iets roep komen we
verder. Totaal niet. Op de beurs in Houten trof ik jaren geleden Jan Wijnen. Toen in de rol van voorzitter van Oost- Brabant. In de sand van Giantel
sprak ik over mijn gedachtegang. Jan zijn antwoord was duidelijk. CC Uden ligt hiervoor. Zij vinden dan moet je maar ZLU gaan vliegen.
Korte baan denken, maar goed zouden we maar een proefjaar hebben, dan kunnen we meteen kijken hoe het daadwerkelijk overkomt bij de leden.

Afgelopen vergadering van onze duivenclub kwam ter sprake hoe dingen geregeld zijn in Nederland. Dit betrof de nationale vluchten. Er is een reserve vlucht
maar , die kan niet eerlijk toegepast worden. Wanneer alle afdeling de vlucht aflassen en een andere afdeling geeft doorgang, dan heb je al een achterstand.
Oost-Brabant ligt mijn optiek meteen 1 tegen 0 achter. Kortom als je in Oost-Brabant vliegt ben je op nationaal vlak verloren.
Het moet eenheidswordt wordt, tussen de lijntjes kleuren, omdat alles hetzelfde moet zijn.

Ook zoiets. De grote liefhebbers of profs liggen wekelijk onder het vergrootglas en krijgen genoeg te horen als ze slecht draaien. Als je het eerlijk wil
doen horen alle duiven in het concours. Dan laten de fondliefhebbers hun klok maar leegmaken na het inkorven. Uitzonderingen moeten dan maar combinatie
maken om de fondduiven in spelen buiten de uitslag. Veel duiven verdwijnen van de uitslag en worden ergens anders ingekorfd. Ik zelf heb het ook gedaan, maar
na aller eerlijkheid benadeel je je duivencluppie. Minder duiven ziet Oost-Brabant ook en dan vind men het raar als de ophaalroutes verandert worden.

Mijn motto: Hou duivensport kort en duidleijk en laat uitzonderingen niet de overhand nemen !!

Tot de volgende ...