We zijn weer een weekje verder, een weekje waarin de temperaturen opliepen en ook daalden gewoon extreem warm Hollands weer dus. Vorige week geen vluchten en deze week kon er wel hoewel de temperatuur vrijdag hoger was dan de week ervoor wel ingekorfd worden. Maar daar ging in de afdeling 5 het nodige aan vooraf, de jonge duiven gingen dichter bij huis gelost worden in Quievrain en alle samenspelen tegelijk los want de NPO en de KBDB gaven geen toestemming om in twee groepen te lossen. Maar voor samenspel Rood kon wel een uitzondering worden gemaakt die gingen wederom naar Oudenaarden. En wat schets dan de verbazing er wordt zaterdag in Quievrain toch in twee groepen gelost en op de sociaal media wordt ook door vele geklaagd want hier klopt iets niet , sommige clubs zaten vroeger dan andere clubs , sommige manden zaten vroeger dan andere manden in onze club enz. ik weet het niet maar kan mij voorstellen dat bij overladen als men hoort dat alles in één keer gelost moet worden men niet rekening houd met een lossing in twee groepen en aanvult waar nodig om eventueel een wagen in het vervoer uit te sparen. Nogmaals ik zeg niet  dat dit is gebeurd maar de geruchten zijn er en voordat sommige NSB-ers mij weer proberen zwart te maken bij het bestuur wil ik wel even duidelijk zijn.

Ik zat zaterdag dus al bijtijds op het duivenplat in de lucht te staren en zag bij compuclub/live dat er een duif zat in Klaaswaal om 10.01 met de nodige mpm dus  aan het rekenen en op 10.12 /10.13 moest ik om een mooie te hebben er eentje kunnen pakken. Om 10.21 stak er een duif de put in dus gauw de kropper eruit en daar begon wederom de fout kropper ging achter de duivin aan , Ienepien het dak op om de duivin an haar avances te weerhouden en naar de plank te dirigeren , resultaat kropper en duivin de lucht in op 10.25 kwam de tweede duif en die ging via het lage dak direct door naar de plank en de eerste viel toen ook direct mee , het maakte allemaal niet veel uit en de eerste hadden we toch niet gehad want die zat in de club bijna zeven minuten los wat op een vlucht van 175 kilometer niet mag kunnen maar hetzij zo. Al met al kwamen onze duiven daarna goed af, maar barsten van de dorst en waren  een beetje van het padje. Enkele vreemden (uit Amsterdam , Wormer en Alkmaar) zaten in het hok toen ik thuiskwam uit de club, ik heb ze goed verzorgd en zondagochtend om 6.30 uur gelost en ze gingen gezamenlijk de reis naar afdeling 6 doorzetten. Ook zat er van ons hok een duif in Haarlem .

Duidelijk dus dat een kwartier uit elkaar afdelingen die in elkaars lijn liggen op dezelfde losplaats lossen funest is voor een goed verloop van de vluchten. Hier nog vier jongen kwijt waarbij twee die nog niet gemist hadden en precies één ervan zit in Haarlem , heb je geluk dat de jouw kopvlieger uit de latere vluchtduiven van afdeling 6 afsplitst dan speel je een vroege duif gaat jouw goede duiven mee met die duiven dan ben je de sjaak. En omgekeerd zijn de liefhebbers van afdeling 6 gedupeerd omdat hun achterblijvers in de vallende duiven van afdeling 5 zitten en mee naar binnenlopen. De vraag is waarom zo kort op elkaar ? Duiven hadden al een uur eerder los gekund maar geen van de LC’s schijnen die lef te hebben.

Komend weekend wordt er weer een noodgreep toegepast en gaan we Peronne vliegen met een dag eerder inkorven en een directe prijsverhoging wordt doorgevoerd terwijl hier geen liefhebber om vraagt om met die hitte de duiven op deze afstand twee dagen in de mand te proppen. Nee dit ,,moet,, om misverstanden te voorkomen wat op vrijdag staat een africhtingvlucht van Meer gepland. Maar nu snap ik het effe niet , africhtingsvluchten zijn toch op dinsdag of woensdag ? Had nu toch ook gekund en dan gewoon vrijdags voor Peronne inkorven. Wat is de ware maffe reden voor dit besluit ? Transparantie met een duidelijke uitleg is er niet, gissingen zijn er voldoende. Kortom het getuigd allemaal wel van commercieel inzicht maar niet echt inzicht en gevoel voor het duivengebeuren. Oja er was wel een reden om Peronne twee dagen mand te geven, , dan kunnen ze daar aan wennen,, .Wat een verschrikkelijke kutsmoes, kunnen ze de week erna op Pont Ste Maxence of Pontiose ook. Blijven rare mensen bestuurders en het feitelijk is jammer dat we ze nodig hebben. Zo , nu kunnen sommige weer aan de poten van mijn stoel gaan zagen, maar ik ben het weer voor een weekje kwijt.

Veel succes en tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40