Maandag 3 juli 2017. Er zijn dagen dat ik niet goed tot een weekstuk kom. Vaak heeft het te doen met de teleurstelling over de gang van zaken. Soms betreft het zaken op of rond het hok of gewoonweg door de resultaten op de vluchten. Deze week is dit echter niet de reden dat de letters slechts moeizaam uit het toetsenbord komen. Dit keer komt het doordat ik een beetje worstel met de gevoelens over het afgelopen weekeinde en vooral hoe deze te verwoorden. Ik vind het lastig om te schrijven wat ik denk. Normaal gesproken heb ik er niet zoveel moeite mee maar dit keer overheerst bij mij het gevoel dat ik als ik werkelijk schrijf wat ik voel er stukken en brokken van komen.

Ik houd het daarom maar wat oppervlakkig want bijvoorbeeld met de verklaring van het bestuur over de lossing en dientengevolge het verloop van de eerste jonge duivenvlucht kan ik slecht leven. Mea culpa is een woord dat de verantwoordelijken vreemd lijkt. Ook verbaast het  mij dat er na de vlucht vanaf Quievrain een heel onderzoek naar de verliezen gestart werd terwijl hiervan ditmaal geen spoor van zichtbaar is. Een grondig onderzoek zou nu beter op zijn plaats zijn ….

Ook lastig vind ik de gang van zaken rond de vluchten van het afgelopen weekeinde. Ik kan goed begrijpen dat de jonge duivenvlucht werd afgelast en dat de inkorving van oude duivenvlucht werd verplaatst naar vrijdag. Wat mij echter totaal onduidelijk is, is dat er deze week geen extra oefenvlucht georganiseerd wordt om de junioren weer op het juiste spoor te zetten. Naar verluid komt het doordat er geen trucks beschikbaar waren …. Of dit zo is weet ik niet want ik hoorde het in het praathuis bij de voerboer. Als dit zo is zou het mijns inziens een magere reden zijn. Er zijn toch nog andere vervoerders en er zou ook aangeklopt kunnen worden bij andere afdelingen …..

Nog lastiger vind en vond ik echter de gang van zaken rond de oude duivenvlucht van afgelopen weekeinde. Allereerst was er de uiterst ongelukkige communicatie over de losdag die uiteindelijk enigszins cryptisch werd opgehelderd waardoor lossing op zaterdag toch nog tot de mogelijkheden behoorde. Groot was dan ook mijn verbazing toen op zaterdagmorgen reeds kort na 11:00 uur bekend werd gemaakt dat de duiven niet op zaterdag gelost zouden  worden. De opklaringen kwamen weliswaar moeizaam “aan land” maar met een beetje creativiteit had er zaterdag gewoon gelost kunnen worden ….

Via de sociale media begreep ik dat er een “vergaderbesluit” in de weg zou zitten. Een besluit dat verhindert om terug te rijden op zaterdag. Volgens mij hebben we echter afgelopen winter tijdens een vergadering geconcludeerd dat de lossingscommissie alle vrijheden heeft / moet hebben die er nodig zijn om de duiven zo optimaal mogelijk naar huis te doen komen ….. Daarnaast ben ik van mening dat een lossingscommissie deze vrijheid gewoon moet nemen zeker in een situatie waarin het weerbeeld voor zondag ook lastig is om het mild te verwoorden en zeker als er die donderdag daarop weer ingemand moet worden voor een Dagfondvlucht van voor mij 675 km.

Toen op zondag de opklaringen wederom maar niet aan land wilden komen was het besluit om de vlucht in te korten niet onlogisch. Hetgeen echter niet gold voor de keuze van de nieuwe losplaats. De opklaringen bereikten de voorgenomen losplaats (Arras) uiteindelijk eerder dan de gekozen losplaats (Asse Zellik). Hier kon pas om 14:50 uur gelost worden. Enig voordeel bij dit nadeel was dat de verzorgers alle tijd hadden om hun werk te doen.

Door de keuze voor Asse Zellik wordt het Midfondkampioenschap ontsiert door een Vitessevlucht van slechts 155 km voor de voorhand. Wel erg kort zeker met een stevige en sterk concours beïnvloedende wind uit richtingen tussen Westnoordwest en Noordwest. Een keuze die bovendien grote consequenties heeft voor de kansen van de NH-liefhebbers in de diverse landelijke competities. Ik verwacht niet dat ons bestuur evenals dat van Zuid Holland een extra Midfondvlucht inlast om dit verlies te compenseren …..

Over Zuid Holland gesproken. Hier was men met de jonge duiven ook bepaald niet logisch bezig. Door het rijden en de keuze van de lostijdstippen zaten de duiven van Noord en Zuid Holland weer dwars door elkaar en ik kan mij voorstellen dat de liefhebbers uit onze buurprovincie hier niet zo blij van werden omdat een aanzienlijk aantal jongen meetrok naar het Noorden. Zo had ik kort na 17:00 uur maar liefst 5 jonge duiven op het hok zitten die samen met een ploegje oude duiven geland waren ….

Tenslotte heeft ook het Noord Hollandse bestuur het lastig. Als de geruchten kloppen is het bestuur nu terug gebracht tot vier hoogstens vijf leden. Vorige week ontvingen de verenigingen een schrijven van de vluchtenpenningmeester waarin hij aankondigde definitief op te stappen als bestuurslid. Hij maakte gewag van grote communicatieproblemen binnen het bestuur. Wel maakt hij  zijn taken als vluchtenpenningmeester dit seizoen nog af. Direct en via de geruchten zijn mij de verhalen over twee tot drie andere bestuursleden ter oren gekomen en naar mijn bescheiden mening is het verstandig dat de resterende bestuursleden snel openheid van zaken geven.

Asse Zellik

De duiven die dus op zondag uiteindelijk om 14:50 uur gelost werden kozen onder invloed van de pittige wind een behoorlijk Oostelijke koers. Fijn voor de liefhebbers uit het Oosten van de afdeling want zij trokken dit seizoen al vaak aan de verkeerde kant van het laken. De snelste van het hele concours was voor de combinatie Pouw uit Nederhorst den Berg (1284 mpm) terwijl ook Siem Westerink uit Ouderkerk aan de Amstel ze meer dan uitstekend pakte (2e, 3e en 8e en 13 prijzen op 15 duiven). 9 van de 10 eerste duiven van de 5.662 duiven vielen in de Oostelijke voorhand in de cc 5B.

cropped-Portret-2016-Gebr-Pouw-1

De melkers en hun duiven uit de kustregio en vooral Kring 1 hadden het dit keer lastig, want door de losplaats in combinatie met de windrichting kwamen ze er in afdelingsverband qua meters niet echt aan te pas. De eerste duif uit deze regio vinden we pas op plaats 151 (voor kring 1).

De meeste duiven hadden het überhaupt niet makkelijk want in de meeste Kringen (en cc’s) stond het concours een minuut of 15 open, best wel lang voor een Vitessevlucht. Wellicht speelde het rijden op zondag een rol.

De winnaars per kring:

Kring 1: Chiel de Wit, Zuid Scharwoude – 1224 mpm (alweer!!!)

Kring 2: Rene Bos, Volendam – 1265 mpm

Kring 3: Sjors van de Paverd, Haarlem – 1246 mpm

Kring 4: Aad van Belzen, Kudelstaart – 1254 mpm

Kring 5: Combinatie Pouw, Nederhorst den Berg – 1284 mpm

Wie het ook niet makkelijk zeg maar gerust lastig hadden en hebben zijn de mannen van de lange adem. Hun veelal jonge ploeg ZLU duiven (jaarlingen) zit al bijna een week in de manden in Agen omdat de weergoden maar niet mee wensen te werken. Vanaf vrijdagmorgen wordt er gewacht op het verlossende startsein dat echter noodgedwongen moet uitblijven. Vooral in Zuid Frankrijk was het weer tot en met vanmorgen erg in stabiel. Gelukkig zitten de duiven ruim in de mand en worden ze volgens de overlevering uitstekend verzorgd.

OP EIGEN HOK

Ligt de prioriteit vooralsnog op de Midfond, daarom werden 68 duivinnen ingemand. Hieronder 11 zomerjongen. Zomerjongen die bij de inkorving nu niet bepaald in wereldvorm leken. Ze waren licht en hadden niet dezelfde temperatuur als de duivinnen uit het grote hok. Groot was dan de verbazing toen even voor 17:00 uur een rode duivin uit de kleine volière als eerste aantikte. Het was weliswaar de tweede maal dat ze als eerste arriveerde, echter in de tussenliggende weken had ze weinig laten zien. Opmerkelijk.

Lastig bleek ook het aanwijzen van de juiste duiven. Gelukkig bleek de tweede duif uiteindelijk toch nog als 23e ingemand te zijn waardoor de punten nog behoorlijk op tijd konden worden veilig gesteld. Uiteindelijk bleek het goed voor de 7e, 9e en 10e tegen 1.148 duiven. Het prijspercentage liet echter te wensen over, 68 mee en slechts 22 in concours. Ook de getekenden lieten zo goed als verstek gaan. Kortom wederom een vlucht met “lastige” gevoelens omdat ik qua klassering niet mocht mopperen maar omdat er toch wat knaagt. Het lukt te weinig om eens een fatsoenlijke serie neer te zetten ….

Komende week zal het jonge duivenseizoen opnieuw starten. De teruggekeerde ploeg bestaat inmiddels uit 41 eenheden. 12 zijn er nog onderweg. Hiermee mag ik zeker niet klagen al zal een aantal junioren pas op de natoer weer kunnen laten zien wat ze waard zijn. Morgen en donderdag zal ik de jonge garde even lappen om ze weer het nodige zelfvertrouwen te geven.

Qua GPS avonturen ontbrak mij afgelopen weekeinde de moed om de ringen om te klikken. De weersverwachting was erg onzeker waardoor het lastig was het lostijdstip op voorhand juist in te schatten. Kortom de volgende poging zal ik over 2 weken weer wagen.

Voor die tijd eerst een dagfondvlucht. Losplaats Argenton. Persoonlijk hoeft het voor mij niet zo ver maar dit is de consequentie van het door mij toegejuichte samenwerken met de afdeling Zuid Holland. Afwachten maar weer wat dit brengt, eerst maar eens kijken welke duiven de kleuren van mijn hok zullen verdedigen …. Ook deze keuze wordt weer lastig ….

Tot volgende week,

Michel Beekman

P.S.

Inmiddels liggen er weer enkele jonge duiven in de schalen. Gezien de behoorlijke vraag en het feit dat ik een aantal kopers moest teleurstellen heb ik nog een aantal jongen een ring omgeschoven. Geïnteresseerden kunnen zich desgewenst melden via de geëigende kanalen.