Zondag 20 augustus 2017. De tijd vliegt. Nog vier weken en dat zit mijn duivensportcarriere er voorlopig op. Nog vier weken de tijd om volop te genieten van deze prachtige hobby. Genieten deed ik ook gisteren tijdens de aankomsten van de eerste vlucht vanuit Minderhout. Het regende, geen druppels maar duiven. Het werd een natoervlucht zoals natoervluchten in de regel verlopen, snel en met een beperkte concoursduur.

Bij ons in de kring (4) waren de 818 prijsduiven na iets meer dan 8 minuten binnen. In de meeste andere kringen ging het ook zeer voorspoedig maar toch iets trager. Kring 1 kende een concoursduur van ruim 10 minuten evenals kring 2. In kring 3 duurde het wat langer, namelijk een kleine 12 minuten. Dit was zo ongeveer ook de tijd waarin de prijzen in kring 5 vervlogen waren.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat de duiven die gelost werden in Roosendaal een wat hogere snelheid hadden.  Deze snelle duiven zaten in kring 2 want de duiven aan de kust van kring 1 en kring 3 hadden het vandaag op beide lossingen moeilijk.

De snelste duif van de lossing in Roosendaal viel in de Oostelijke voorhand op Marken bij Elbert Uithuisje en ook de snelste duif van de lossing van Minderhout viel in het uiterste Oosten in de voorhand. In Nederhorst den Berg, bij de gebroeders Herman en Louis Pouw. Helemaal niet zo gek met een minimaal matige Westzuidwesten wind die ook steeds verder naar West ruimde.

Jan en Kees Bleekerhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/Jan-en-Kees-Bleeker-300x200.jpg 300w, /cache/remote_images/9b663f29231206a11d6e7013fe1d1e52.jpg 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/Jan-en-Kees-Bleeker-450x300.jpg 450w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="427">

De winnaars per kring:

Roosendaal:

Kring 1: Comb. Bleeker, St. Pancras – 1522 mpm

Kring 2: Elbert Uithuisje, Marken – 1597 mpm

Minderhout:

Kring 3: Joop Jansen, Haarlem – 1432 mpm

Kring 4: Leo van Leeuwen & Hans van Grieken, Aalsmeer – 1523 mpm

Kring 5: Gebroeders Pouw, Nederhorst den Berg -1575 mpm

Omdat de afdeling Noord Holland het jonge duivenprogramma er naar mijn mening maar een beetje bij hangt was er afgelopen zaterdag geen vlucht voor de jonge duiven. Deze jongen werden door vrijwel alle liefhebbers ingekorfd op de navlucht. Jammer als je het mij vraagt en vooral een gebrek in de opleiding.

Van dit laatste hebben ze in de afdeling Zuid Holland geen last. Hier hebben ze een volwassen programma voor de junioren en dit zie je volgens mijn bescheiden mening  als de jongen eenmaal jaarling geworden zijn terug in de resultaten. Op de vluchten waarop we samen met Zuid Holland losten bleken de duiven van Zuid Holland dit jaar keer op keer veel sneller en dat komt niet alleen door de kortere afstand.

Omdat Zuid Holland wel een vlucht voor de junioren kende was dit weer eens een uitgelezen gelegenheid om duiven te letten in Reeuwijk. Op de vlucht vanuit Pont St. Maxence zag ik samen met drie andere letters dat ook toppers wel eens  pech hebben. Ruim anderhalve minuut duurde het oponthoud en dit kun je niet ongestraft doen in een sterke afdeling als Zuid Holland.

Voor het overige kwamen de duiven prachtig uit de lijn en was het weer genieten. Ondanks dat ook na de eerste duif het vallen bepaald niet optimaal verliep door dat de tientallen zwaluwen en honderden spreeuwen de vallende duiven bijna voortdurend in de weg zaten. Later bleek dat een vijftal vermoedelijk jonge sperwermannetjes verantwoordelijk was voor de onrust in de lucht. Jammer maar Willem en Wiebren hebben komende week op Fontenay nog een herkansing.

Overigens  bakte “de buurman” uit Reeuwijk ze op de ochtendvlucht vanuit Asse Zellik ook weer redelijk bruin. Niet alleen klokten Bas en Gerard er 75 bij de eerste 100, ook klokten ze 289 van de 371 duiven in minder dan 9 minuten. Dit alles tegen 3.636 duiven. Ondanks dat ik persoonlijk vind dat het inmanden van 371 duiven wel een beetje teveel van het goede is blijft dit een duizelingwekkend percentage en moet het een ongekend schouwspel geweest zijn om zoveel duiven in zo’n korte tijd te zien arriveren.

OP EIGEN HOK

Was het een bijzondere week. Ik zag namelijk tussen zondagavond 19:00 uur en vrijdagavond 17:30 uur letterlijk geen enkele duif. Zoals ik vorige week al schreef verbleef ik de hele week in Vught  om bij taleninstituut  Regina Coeli aan mijn Engels te werken.

Het werd een week om niet snel te vergeten. Niet alleen door de intensieve cursus maar vooral door de interessante mensen die ik tussen de lesuren ontmoette. Zo sprak ik bijvoorbeeld aan de ontbijttafel met de nieuwe ambassadeur van het Verenigd Koninkrijk. Het bleek overigens een doodgewone aardige vent.

Al bij al ging de tijd best snel en uiteindelijk stond ik vrijdagavond gewoon de duiven te pakken voor Minderhout. Bij het inkorven had ik al dat de indruk dat mijn vader ze weer uitstekend verzorgd had en dit werd op zaterdagmorgen bevestigd.

In een klap vlogen er vier duiven boven het hok nadat we al een tijdje stonden te wachten (we hadden niet gezien dat de lostijd was aangepast). De duiven vielen  ook nog eens direct. Helaas niet direct op de klep maar op het dak van de voliere. Juist toen de eerste jonge doffer aanstalten maakte om op de klep te springen vielen er in een klap en zonder hapering een stuk of tien duiven uit de lucht. Hiervan vielen er een aantal wel direct op de klep waardoor de eerste duiven van de tweede groep uiteindelijk als eerste geregistreerd werden.

Het bleken veelal jonge duiven maar toch ook een aantal oude duivinnen. Uiteindelijk werden er 11 gedraaid in 27 seconden. De lucht zat op dat moment al weer  vol met duiven. In de club werd mijn groep duiven nog net geklokt door sportvriend Henk maar in de kring bleek de werkelijke kwaliteit van de uitslag. 4e, 5e, 6e, 8e, 9e, 10e, 12e, 13e, 15e, 16e, 19e etc. tegen 3.269 duiven.  65 duiven van de 103 klasseerden zich in de prijzen. Al met al een topresultaat met dank aan mijn vader!

GPS TRACKING

Op de vlucht vanuit Minderhout werden na een lange onderbreking weer de vaste duivinnen voorzien van een GPS ring. Hetgeen ik de komende navluchten  ook zal doen omdat lostijdstip op deze vluchten goed vast te stellen is. Ook kreeg ik via Rieks Lonsain een instructie van de leverancier hoe te voorkomen dat de ring de duif irriteert. Door het gebruik van een stukje flexibele slang tussen huid en GPS ring zakt de ring niet meer op de poot.

2017-08-19http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-533x300.png 533w" sizes="(max-width: 1015px) 100vw, 1015px" width="1015" height="571">

De resultaten. Ik weet niet of het door het fixeren van de ring kwam of doordat de duiven beter in conditie waren, in ieder geval klasseerden beide duivinnen zich voor de eerste keer binnen de tijd op een vlucht waarop ze een GPS ring droegen. Ze werden gelost om 10:05 uur en arriveerden respectievelijk om 11:11:58 en 11:15:47 uur. Respectievelijk goed voor een 214e en een 725e tegen 3.269 duiven.

2017-08-19 (3)http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-3-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-3-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-3-533x300.png 533w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-3.png 1058w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

De snelste duivin (de blauwe track) vloog een afstand van bijna 97 km waar de gemeten afstand vanaf de start van de metingen (iets na de lossing) hemelsbreed 94,6 km bedroeg. De werkelijke afstand bedroeg overigens 95,622 km. De hoogste snelheid van 1754 mpm werd ruim 4 minuten na de start bereikt.

2017-08-19 (9)http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-9-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-9-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-9-533x300.png 533w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-9.png 1335w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

De maximale vlieghoogte bedroeg 245 meter. De eerste 20 minuten vloog ze op een hoogte van meer dan 200 meter. Hierna daalt ze af om vervolgens op hoogtes tussen de 1 en 20 meter te vliegen. Kort voor de finish nam ze weer wat meer hoogte (50 meter).

2017-08-19 (8)http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-8-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-8-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-8-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-8.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Deze duivin vloog het traject in een vrijwel perfecte rechte lijn ondanks de krachtige Westzuidwesten wind. Slechts op het laatste moment moest ze haar koers iets corrigeren omdat ze te ver naar het Oosten uitkwam. Helaas ontbraken de gegevens in een stuk van haar route maar dit had geen invloed op het beeld van haar koers.

De tweede duivin (gele track) koos ondanks de geringe afstand en de wind al vanaf de start een behoorlijk andere koers (natuurlijk met een grote groep andere duiven). Een relatief gezien veel Westelijker koers. Een traject dat gek genoeg slechts 2 kilometer langer uitviel (99,06 km vs gemeten 94,65 km en werkelijk 95,622 km). Deze duivin moest in het begin meer tegen de wind in vliegen en bereikte haar hoogste snelheden (ook 1754 mpm) pas na 20 minuten. Ze had op dat moment de wind meer in de rug. Haar gemiddelde vlieghoogte bedroeg 76 meter. Het hoogst vloog ze de eerste 20 minuten en voor kort voor de finish (178 meter). Door de koers die ze vanaf het begin koos hoefde ze haar koers niet al te veel te corrigeren. Aan het eind kwam ze net als de andere duivin iets te Oostelijk uit (veel minder).

2017-08-19 (7)http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-7-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-7-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-7-533x300.png 533w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-19-7.png 1187w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Echte conclusies durf ik nog niet te trekken al is het opvallend dat beide zeer geroutineerde duivinnen niet doorschoten, ondanks de pittige WZW wind schuin mee.

Op naar de volgende vlucht, Asse Zellik, wederom voor de wind zoals de verwachtingen er nu uitzien. Ook zal ik de twee vaste duivinnen weer uitrusten met een GPS ring. Afwachten wat er weer staat te gebeuren.

Tot volgende week,

Michel Beekman