Roger Casier

Mijn bijdragen worden druk gelezen en ik, krijg er ook veel commentaar op .
Ook van mijn beste vrienden die het niet altijd met mij eens zijn .
Zo was er op mijn vorige bijdrage kritiek door de twee T ‘s , Tiest en Theo .
Zij durven mij nog al eens ongezouten hun mening zeggen en eigenlijk ben ik hen daar dankbaar voor .
Want ik hou niet van vleiers en gasten die rond de pot draaien ....

Nu is het niet mijn bedoeling om een forum op te starten maar ik ga toch hun verhaal integraal brengen .
Het is aan de lezer om te oordelen .
We beginnen met Theo die niet akkoord is met mijn stelling dat je in het nadeel woont op de korte vluchten met wind op kop .
Het is een eeuwige discussie en het gegeven wordt ook beïnvloed door de klasse van de duiven . ( denk ik )

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste Roger,

Sorry, maar ik kan het niet laten : in uw laatste verhaal staat , volgens mij , een kemel van jewelste !!!

Los van het feit , dat het op de ene plaats regent en op de andere niet , want dat kan een verschil geven , schrijf jij ook :

OP EEN SNELHEIDSVLUCHT VAN 100 KM DE GROOTSTE AFSTAND HEBBEN MET NOORDOOSTENWIND IS FALIEKANT.

Volgens mij dus TOTAAL FOUT en ik zal het hieronder bewijzen , nadat ik het vorige zaterdag ook op de uitslag bewezen heb :

Stel : een duif vliegt 100 km op 100 minuten ; dit is dus een gemiddelde snelheid van 1000 m/min.

Maar in feite , en ik maak het gemakkelijk , blijven de duiven , EN ZEKER BIJ WIND OP KOP, 4 minuten rondvliegen op de lossingsplaats alvorens de juiste richting te kiezen en verliezen ze nog eens 1 minuut bij het binnenkomen  (afremmen , toertje maken en treuzelen).

In feite doet die duif dus maar 95 minuten over de 100 km en is haar gemiddelde snelheid , zonder vertrek of aankomst : 1052 km/min.

Hoe groter de afstand tussen 2 spelers, hoe langer zij aan 1052 m/min zal vliegen en hoe hoger haar totaal gemiddelde zal worden.

De grootste afstanden zijn dus ALTIJD bevoordeeld  , ZELFS MEER BIJ KOPWIND DAN BIJ STAARTWIND.

Bovendien nemen duiven bijna nooit de kortste afstand om thuis te geraken : door de zijwind , door de massa of uit stommigheid.

Maar de grootste afstanden zijn dus ALTIJD bevoordeeld tegenover de kortere  , NOG MEER op de snelheid dan op langere afstanden.

Omdat het verlies bij de start en bij de aankomst veel meer doorwegen op de vliegsnelheid en dus ook op de gemiddelde snelheid.

Dus, bij kopwind op snelheidsvluchten : LIEFST HELEMAAL ACHTERAAN GELEGEN ZIJN.

Dat zij ondertussen meer kans kunnen hebben op slechter weer , meer kans hebben om zich dood te vliegen of door de jagers neergeschoten te worden , heeft niets te maken met mijn zuiver betoog over "verschillende afstanden" op een vlucht , bij welke wind ook.

Enkel bij fondvluchten , waar de gemiddelde snelheid daalt door vermoeidheid , evenredig met de afstand , is overvlucht hebben niet altijd ok.

Dat bij staartwind de achterkant procentueel meer prijzen pakt dan de voorkant heeft niets te maken met de afstand , maar met het misvliegen of doorvliegen van de meeste dommeriken van duiven : verder moeten terugvliegen is natuurlijk faliekant voor de voorkant.

DUS: Op de KORTSTE vluchten met de LAAGSTE snelheden , halen duiven die het VERSTE moeten vliegen het MEESTE voordeel.

Sportieve groeten,

Theo.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan is er ook nog Tiest die mijn hersenkronkels niet kan volgen .
Ook hier kan men verschillende voorbeelden aanhalen om het gelijk te bewijzen .....
Ik wil jullie de uitleg van Tiest niet onthouden .
En ik zelf ....denk er over na ...

Datum: 6 september 2017

Onderwerp: Erfelijkheid

Roger,

Ik las in jouw blog de volgende opmerkelijke stelling :

Het was geen succes ! De natuur heeft nog niet al zijn geheimen prijs gegeven maar het heet toch dat de kwaliteit achteruit gaat als je een koppel samen laat ... Moeilijk te bewijzen en toch hoor ik dat regelmatig en daarom ....Ga ik alles dooreen gooien in 2018 .
De hoofdrolspelers blijven dezelfde maar gaan aan partnerruil doen ...op hoop van zegen !

Roger,

Waar je die hersenkronkel vandaan haalt begrijp ik niet Roger. Zo gooi je de hele erfelijkheidsleer in de prullenbak. Als zoiets waar zou zijn dan zou bijvoorbeeld het 10 e kind van een menselijk echtpaar de slechtste genen erven. En daarmee zou de hele mensheid op dit moment al geen levensvatbaarheid meer hebben , behalve het Chinese ras , dat tot voor kort de 1 kind-politiek kende . De genen-pakketten binnen de ei-cellen en zaad-cellen zijn niet onderworpen aan degeneratie ! Hoogstens kunnen ze ooit beschadigd geraken, waardoor ook de mutaties ontstaan. Bovendien de praktijk laat zien dat veel bijzondere mensen , artiesten en geleerden , vaak niet het eerste kind betrof uit een gezin . Zo was Enrico Caruso het 18 e kind uit een gezin van 21 kinderen !

Veel duivenliefhebbers laten een goed koppel intact , wat niet wil zeggen dat ze dan ook nadien nog veel goede geven. Maar dat hadden ze vermoedelijk dan ook niet gedaan met andere partners .

Het zal altijd wel zo blijven dat de (toevallige) juiste combinatie de kampioen maakt , maar dat die combinatie nooit voor 100% kan worden herhaald.

Een greep uit de genenpot levert altijd telkens weer een andere , nieuwe combinatie op . Alleen is het zo dat je , puttend uit een rijk gevulde goede genenpot , de meeste succesvolle combinaties kunt toveren .

Daarom houden we bij de selectie de beste duiven aan en selecteren wij de mindere combinaties uit ! Wij gaan ervan uit dat we zo de beste genen in de pot stoppen . Maar verder blijft het een loterij .

Een Einstein is tot op heden ook nog niet gekopieerd.

Met klonen had het misschien gekund .

Met vriendelijke groet,

Tiest van Turnhout

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit gezegd zijnde kunnen we over naar de orde van de dag .
En om te beginnen heb ik mij ellendig kwaad gemaakt op de vergezellers –begeleiders en die mannekes die zich bewegen in de schemerzone achter het gebeuren !
Gisteren zaterdag 10/9/17 om  10 uur sprong ik uit mijn vel ( en dat lukt alleen als ik mij heel erg kwaad maak ) toen ik een bericht las op mijn computer !
Arras West- Vlaanderen uitgesteld tot morgen !  niettegenstaande  ...mooi , windstil , goed zicht ....
Arras  Oost-Vlaanderen  : wachten .

Mijn eerste reactie  was er een van ongeloof ...DAT KAN TOCH NIET ???!!

Toch wel ....Niettegenstaande er vanaf 10 uur , EN VOOR DE REST VAN DE DAG, geen druppel regen viel op gans de westenlijn .
Overwegend zonnig , mooi tot bewolkt , en kilometers zichtbaarheid ...zuivere lucht ...prima vliegweer .

Onbegrijpelijk dat men om 10 uur al dergelijke beslissing neemt en voor God De Vader speelt ....
Oost-Vlaanderen werd dan gelost om 11u30 . De ene helft van de camion van Martens kreeg de vrijheid en de andere helft mocht koekeloeren tot ‘s anderendaags .
Ik was het meest boos omwille van mijn nesten . Nestspel is mijn ding niet,  maar het kon niet anders , en ik had ze min of meer in de gewenste positie en dan gebeurt er zoiets !
Ik had dus 16 duivers mee in neststanden van een paar dagen broeden tot een jong van 10 dagen .
En telkens ik het hok betrad keek ik angstig rond of de duivinnen nog niet “ verlaten “ hadden .
Dat viel eigenlijk nog mee . En gelost op Zondagmorgen om 8 u 50 kreeg ik mijn eerste duif binnen ,  enkele seconden voor de klok van 10 uur aan een snelheid van rond de 1600 meter per minuut !
Goed voor de eerste prijs , onmiddellijk gevolgd door “ FROOME “ die de derde plaats in de wacht sleept op 163 duiven .

Bij mijn 6 de duif  , 4 minuten later , stormden er nog 4 gelijk op mijn hok af maar kwamen niet binnen .

GRRRRRRR.....je zou verwachten dat ze honger zouden hebben ...niks van ! Adieu..... punten voor het kampioenschap ...want eerste en derde getekende waren er bij !
En eigenlijk is het deze keer mijn schuld ....MEA CULPA ...
De drie eerste van deze week waren ook de drie eerste vorige week ! Normaal ga ik met een redelijk grote korf naar het hok en daarna , in de garage , beslis ik wie de eer moet verdedigen en worden ze dan in een mand met vakjes geplaatst om misverstanden te vermijden ....
Het interesseerde mij eigenlijk niet veel meer en dus plaatste ik de grote korf onmiddellijk in de auto . Ik zou wel zien ....
En ja ...ik heb verkeerd gezien en ik heb het pas later beseft toen ze al in gekorfd waren .
Het is onvergeeflijk van mij dat ik de “ 912 “ naar de zevende plek verwees en de “ 974 “ naar de 14 e .
En ik had mijn lieve echtgenote er al van verwittigd ...je zal eens zien , zei ik ....Ik ben gemist ...( oud worden zeker !!? )

En zo geschiedde . En ik moest aan de 23 e prijs  1 –2 en 3 op de uitslag gehad hebben .
Jammer , maar er zijn erger dingen . Morgen herdenken we Nine eleven . Het is nu al 16 jaar geleden ....Dat is veel erger ...

En dus doen wij naarstig verder , met nieuwe moed , en vooral genieten .
Van de duifjes en van ALLES ....bijvoorbeeld ...een snee boerenbrood , vers gehakt , beetje mosterd en een Duvel ...

Eenvoudig , eerlijk....Heerlijk !!!

Tot de volgende !

Nieuwsbrief Peter Boskamp

16 oktober 17
  Nieuwsbrief duiven - Oktober 2017 Antibiotica-Probiotica-Paratyfus   Regelgeving In een tijd waarin steeds duidelijker wordt dat het ongebreidelde gebruik van antibiotica tot ongewenste nevenwerkingen...

Columnist in Spotlight

10 november 17
Vorige week publiceerde ik een blog dat de...
02 november 17
Discussies zijn weer behoorlijk opgelopen. De...
16 oktober 17
Het winterseizoen is hier ook begonnen. Drie...
27 september 17
Eind September Vliegseizoen 2017 is weer...
10 september 17
Een week na Bergerac ontbreken er nog steeds 2...
07 september 17
Doorduwen, de jongen moeten nog worden...
21 augustus 17
Aardige mensen: ik kwam er zomaar een aantal...
06 augustus 17
Zo, dat was het weer, vliegseizoen 2017....
24 juli 17
  Nog een paar dagen, dan gaat het gebeuren....

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new AVergotte185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombVerbree185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new HobbyshopvanTilburg185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new Pigeonsports185x75 GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new PatrickSchepens185x75new msmduivensport185x75new komkom185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

16 november 17
Elk jaar organiseert de NPO haar Nationale Dagen. Voor deze dagen geldt het thema...
12 november 17
Organiseert wekelijkse Hokkenshowtjes vanaf 10 November en op 10 November een Forum Klik...
08 november 17
Theo en Bernard Burgers uit Weurt winnen knap de Nationale Marathon 2017. Nu de boeken van...
03 november 17
BERGERAC EEN PROOI VOOR DE VALE JAARLING VAN CORNE UIT OVERBERGDe overwinning op...
01 november 17
TopPigeons Road Tour Op bezoek bij Peet Solleveld Maasdijk Topper op de internationale...
31 oktober 17
Hier informatie over Zaalverkoop Heemskerk
24 oktober 17
Geachte sportvrienden, De reclamaties welke door u zijn ingediend bij de internationale...
16 oktober 17
In het kerkdorp Egchel ,Gem Peel en Maas, voorheen Helden-Panningen ,daar woont Wim...
15 oktober 17
Vandaag op bezoek geweest bij één van mijn grote voorbeelden in de sport Cor de Heijde...
14 oktober 17
ZLU Sterrenshow 2017 vindt plaats op zat. 6 en zon. 7 jan. 2018 in de Rodahal te...
11 oktober 17
   Op naar Mheer. Naar Fons Lanckohr. Om een reportage te maken. Nee niet om dat de...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40