Artikelen

Een ZLU vlucht start voor ons op maandagavond met het ophalen van de duiven bij de inkorflokalen. Rond 2.00 in de nacht van maandag op dinsdag zijn alle 5 de wagens (4 wagens van Afdeling 2 Brabant 2000 en 1 wagen van Afdeling 4 Limburg) gearriveerd in het verzamelpunt voor Perpignan het vervoerscentrum van Brabant 2000 in Rucphen. De manden worden in de loods op pallets gezet en gesorteerd naar doffers en duivinnen en dan nog met chipring en gummiring. De aanwezigheid van goede labels aan de manden is dan essentieel. Direct daarna worden aan de manden drinkbakjes gehangen en hebben de duiven kans om te drinken.




De eerste overnachting voor het totale konvooi van 5 wagens
met 14.980 duiven voor Perpignan is in Chateauroux.
Aankomst aldaar woensdag om 16.30 uur 2 augustus 2017.

Dinsdagmorgen vanaf 7.30 uur start een ploeg van ongeveer 20 mensen, onder leiding van Wim Donks, met het met behulp van elektronische systemen, toevoegen van een code aan de chipringen die na thuiskomst van de duiven aantoont dat de chipring (en dus ook de duif) in de verzamelloods aanwezig is geweest. Dit jaar was ongeveer 95% van de ingekorfde duiven elektronisch en nog maar ongeveer 5% van de duiven maakten gebruik van een gummiring. Duiven met een gummiring krijgen nog een 2e controlegummiring en een stempel in de vleugel.
Al met al een tijdrovende en kostbare bezigheid die de veiligheid van de concoursen waarborgt en dus de moeite waard is. Al deze controle maatregelen, het schoonmaken van de wagens en manden en het laden van de manden duurt ongeveer tot 12.00 dinsdagochtend. In goed overleg met vervoerder Bauwens uit Stekene en Olen van de Internationale duiven vanuit Nederland worden de wagens geladen. Voor Perpignan was de eerste afspraak vervolgens op woensdagochtend om 9.00 uur in Ressons ongeveer 4 uur rijden vanuit Rucphen. Hier arriveerden ook de andere wagens van het totale internationale konvooi van 5 wagens met 14.840 duiven.




Het transport van de Nederlandse duiven is nog steeds
in rieten manden met een optimale verzorging.



Ik kan u verzekeren dat de duiven van elke wagen bij of na het laden gevoerd worden en drinken krijgen en dat van alle wagens bij elke stop de drinkbakken gecontroleerd worden en indien nodig bijgevuld worden. Het voeren van de duiven (altijd met mais) gebeurt voor de Nederlandse en Duitse duiven altijd rond 17.30 uur. Als hoofdconvoyeur voor deze vlucht vanuit Perpignan was aangesteld de amicale Johan Gevaert uit België en natuurlijk was ook aanwezig onze steun en toeverlaat Paul Verduyckt uit België. Wij vrezen het moment dat Paul Verduyckt zou moeten besluiten te stoppen met het vervoeren van de duiven voor de Internationale vluchten en wij hopen dat dit nog jaren zal duren.




Ook voor ervaren duivenrijders zijn het zware reizen.
Hierboven Paul Verduyckt in rusthouding kort na aankomst in Chateauroux.

Op de lossingsdag op vrijdag werden wij volgens afspraak al om 6.00 uur in de ochtend gewekt door Johan Gevaert en startte we onmiddellijk met het voorbereiden van een mogelijke lossing. Voor de zekerheid werden de drinkbakken nog een keer gecontroleerd en waar nodig bijgevuld. Als snel kregen we het bericht dat de lossing om 7.00 of 7.15 uur plaats zou vinden.
Ruim op tijd waren de loodjes van alle manden losgesneden en opgeruimd en werden de wagens “op scherp" gezet voor de lossing. Ondertussen vind er achter de schermen veel overleg plaats tussen de hoofdconvoyeur met de inrichter en de lossingsverantwoordelijken. Voor de ZLU Nederland zijn dit Piet Fransen en Mickel Roumans. Om klokslag 7.00 uur klonk het lossingssein en het behoorlijk talrijk opgekomen publiek genoot net als wij zelf van een perfecte lossing en een goed vertrek van de duiven. Op het moment van de lossing was de zon al aanwezig en er een matige noordwesten wind met een temperatuur van al 24 graden. Na de lossing werden de manden nagekeken en geconstateerd dat er geen enkele duif achtergebleven was. De wagens werden gesloten en het lossingsterrein schoon opgeleverd. Rond 8.00 uur vertrokken de 5 wagens weer voor een reis met 18 rij uren richting huis. Onderweg naar huis op vrijdag prima vliegweer. In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag overdag regelmatig een bui met prachtige gebroken luchten. Allemaal ingrediënten voor een goede afloop van het concours.




Een overzicht van de losplaats voor de duiven in Perpignan.
 


Perpignan 2017 is weer geschiedenis met weer een Internationale overwinning op zo ongeveer de verste afstand in Nederland. Wij zijn blij dat we dit weer mee heb mogen maken en bedanken iedereen die dit mede mogelijk hebben gemaakt.

Patrick van den Hurk
Christ van der Linden

6 augustus 2017