Artikelen

 

foto van Piet de Vogel.
 
 
 
 
 
 
 
 De zomer houdt aan en het is een vliegseizoen wat pittig is voor. onze duiven. Ook is het noodzaak om zelf het hoofd koel te houden. Plezier voorop en goed na blijven denken wat je doet.

 

Zelf nog meegedaan aan NARBONNE omdat ik nog in de race ben voor de CHAMPIONS LEAGUE en op alle nivos er nog prima bij sta. Mijn tegenstander is Harry de Jong die dit jaar uitstekend speelt.
Het gaat zoals eerder vermeld boven verwachting want er zitten maar enkele oude bewezen vliegers in de vliegploeg. Voor de rest jong onervaren grut die nu een mooi maar pittig leerjaar meemaken. Voor mij vaak onbekende nieuwe lijnen die nog doorgeselecteerd moeten worden.

De verliezen vallen hier erg mee. De ene middaglossing Bordeaux die ik speelde met de jaarlingen was het slechtst. Tot aan de dag van vandaag komen gelukkig er nog veel terug.
Op alle ZLU vluchten heb ik inclusief wat jaarlingen in totaal 39 duiven ingekorfd over 6 vluchten en zijn er 33 terug . Vijf zijn er nog onderweg waarvan 4 jaarlingen. Op Bordeaux middaglossing een 8 tal duiven gekorfd en nu zijn er 5 terug. 3 jaarlingen zijn nog onderweg. De laatkomers/zwervers goed opgevangen en het is verrassend hoe snel ze weer opknappen. Veel ervaring opgedaan.

Zoals het er nu naar uitziet zit er in 2019 een prachtige vliegploeg die in de breedte met veel 2-jarigen ook weer veel sterker is dan nu het geval is. Dat was het hoofddoel dit jaar. Ook weer veel info opgedaan over de kweekkoppels. Zeker nu ik zoveel referenties krijg dit jaar staat de verdere ontwikkeling van mijn bestand wel vast.

Wat topreferenties dit jaar op de ZLU vluchten
2e Nat 3e Nat 6e Nat 13e Nat PAU 18e Nat
De 2e en de 18e Nat. zijn door mij gekweekt.

Als duiven goed zijn en goed voorbereid worden kunnen ze goed tegen hitte. Mijn idee lijden ze vaak meer van het transport onder deze omstandigheden dan van de vlucht.
Daarom is goed transport en een goede verzorging van de duiven tijdens het transport hele belangrijk. Weinig duiven in de manden, regelmatig stoppen om ze drinken te geven etc.en dan is het goed te doen. Hulde voor de convoyeurs die in deze condities hun zware werk moeten doen.

Zelf heb ik mede vanwege de kwaliteit van het transport gekozen voor de ZLU vluchten. Daarnaast vind ik persoonlijk ochtendlossing het best voor de duiven. Daarom doe ik altijd mee aan de ochtendlossing hier in onze sector. Ik vind het echt onberijpelijk dat Brabant 2000 - Zeeland enz die niet hebben. Prachtige mooie vluchten!

Dan kunnen ze zo lang mogelijk van de koelte profiteren. En het welzijn van de duiven is me heel wat waard.
Zelf vind ik de duiven die bij mij terug komen van de ZLU er veel beter uitzien dan die van een NPO middaglossing. Ik denk dat dit echt ligt aan het verschil in kwaliteit van het transport! Zou goed zijn als daar nog eens goed nagekeken zal worden. Transport kan niet goed genoeg zijn zeker in steeds extremere omstandigheden

Gelukkig geen code rood vooor Bergerac

Iedereen veel succes op Narbonne en Bergerac! Probeer er vooral van te genieten en maak je niet te druk.

Afhankelijk van mijn resultaat op Narbonne besluit ik nog mee te doen aan Perpignan. Eerst Narbonne nog wat pakken!
Er zijn hier 5 oude duiven mee en 9 jaarlingen.

 
Klik hier voor speelschema - loting