In Het Spoor maakt M van Zon gehakt van de manier waarop duivenuitslagen worden berekend. Met de huidige berekening is de voorvlucht bij voorbaat KANSLOOS aldus Martin. Het is uiteraard prijzenswaardig als niet-bestuurders mee denken om zo eerlijk mogelijke uitslagen te krijgen. En inderdaad bizar als slechts 10% van de duiven in de voorvlucht of zelfs minder op een totaal uitslag zou staan. Als hij stelt dat duiven in werkelijkheid steeds sneller vliegen als de uitslag doet veronderstellen wat in het voordeel is van de overvlucht heeft hij gelijk. Een slecht vertrek, oponthoud onderweg enzovoorts is allemaal in het voordeel van de overvlucht. Maar een andere (eerlijkere) berekening van uitslagen?

Waar hij aan voorbij gaat is het nadeel dat liefhebbers op de grootste afstanden hebben. Bij meer kilometers gaat het fysieke namelijk een rol spelen. In Antwerpen vliegen de Noyon duiven steeds langzamer dan de Quievrain duiven. De HaFo duiven op hun beurt langzamer dan de Noyon duiven. Je kan het vergelijken met mensen, meer bepaald atleten. Geen enkele atleet loopt de 5 km aan dezelfde gemiddelde snelheid als de 500 meter. Dat geldt ook voor zwemmen, schaatsen, wielrennen enzovoorts.  

BIZAR
Enkele jaren terug wilde de NPO hetzelfde als wat Martin nu wil. ‘Eerlijker uitslagen.’ Onderzoek had namelijk geleerd dat je erg benadeeld bent in de OVERVLUCHT. Dhr A Coolen toonde met feiten aan dat je veruit de meeste kans hebt om vluchten te winnen als je in de voorvlucht zit. Daarom opperde men vanuit de NPO het idee de overvlucht een bonus te geven voor elke kilometer dat meer gevlogen werd. Er werd, ik meen van Nationaal Chateauroux, zelfs een schaduw uitslag gemaakt. Hun visie stond dus 100% haaks op die van van Zon.

 FOOD FOR THOUGHT
Some ‘food for thought’ for Martin. Hij refereert steeds naar vluchten uit Asse. Twee jaar terug was ik met W de Bruijn bij Jan de Bisschop uit hetzelfde Asse. Jan verbaasde zich er over dat Nederlanders daar losten. Asse ligt in een dal, het is er vaak nevelig en/of er hangt smog van het nabije Brussel met als gevolg meestal een traag vertrek. In hoeverre dat klopt zullen de lossers best weten, maar het zou wel veel verklaren. Bij een traag vertrek is de overvlucht immers gebaat.

 PLANK MIS
Martin stelt dat deze materie (kansloos in de voorvlucht) geldt voor alle liefhebbers in Nederland in een samenspel met een diepte verschil van 10 kilometer of meer. En het is hier dat hij de plank mis slaat. Op die door hem verfoeide zaterdag dat Asse in Zuid Holland rampzalig verliep voor de voorvlucht wonnen in Rayon 1 van Brabant 2000 tien liefhebbers in de voorvlucht de 10 eerste prijzen. Van heel Brabant 2000 verscheen een ‘top tien beste hok prestaties’ in het Spoor. Daarvan kwamen er twee uit Hoogerheide, een uit Rijsbergen, een uit Baarle Nassau en een uit Rijsbergen. Meer in de voorvlucht kon niet. In Antwerpen is op de vitesse, HaFo en kleine fond amper te spelen tegen de regio Berlaar. In de voorvlucht van de provincie.

TOEGEGEVEN
Normaal zou een mens zeggen ‘maak je niet druk Martin, het is een incident. De wind het laatste stuk harder gaan waaien’. Of iets daaromtrent. Maar hij refereert naar meerdere vluchten met cijfers die er niet om liegen. Hij heeft echter ongelijk als hij in deze materie verwijst naar HEEL Nederland. En de NPO had evenmin gelijk toen die het tegendeel beweerde door te zeggen dat de overvlucht altijd benadeeld is. Je zou zeggen dat Zuid Holland een verhaal apart is. De vraag rijst ‘waarom?’ Toch niet door amper een handvol liefhebbers uit de regio Gouda zeker? Ik weet het niet. Martin kennelijk evenmin.