Gerard Dekker

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 1)

HET VERVOER VAN DE DUIVEN

Bij de Nederlanders wordt nog steeds de ouderwetse rieten mand gebruikt, deze manden zijn vocht absorberend en dit in tegenstelling tot de plastieken manden van de Belgen die geen vocht opnemen.

De lengte van een rieten mand is 25cm langer dan de plastieken manden en hebben bovendien aan de onderzijde drie latten in de lengterichting. Bij het laden op de vrachtwagen worden tussen de rieten manden NOG LATTEN GELEGD, met een DIKTE van 4 CM, waardoor deze op elkaar komen te staan, en zodanig dat er een veel betere luchtcirculatie is, waardoor ook een betere afvoer van slechte lucht verkregen word. Bedorven lucht stijgt, immers de afvoerlucht in een duivenhok zit ook direct onder het dak, of in het dak.

 rietmand

dit is de Nederlandse werkwijze

De Belgen gebruiken plastieken manden en deze zakken nog eens in elkaar, waardoor er in deze manden geen luchtcirculatie is en van vochtabsorberend materiaal geen sprake is. Zij zijn gemaakt op het systeem van LEGO bouwdozen. Bovendien liggen op de bodem van deze korven nog vloermatten dewelke de luchtverplaatsing afsluit. Een plastieken mand is korter (25cm) maar breder dan de rieten mand.

Het vloeroppervlak van beide manden is ongeveer gelijk aan elkaar:

  • riet is 1.15m x 0.65m = 0.75m2
  • plastiek is 0.90m x 0.82m =0.74m2

De hoogte en daarmee ook de inhoud (of het volume) is bij beide ook praktisch gelijk.

De vrachtwagen waarmee de duiven vervoerd worden heeft een inhoud (volume) van 12.00m x 2.20m x 2.30m = 60.72 kubieke meter.

Op een vrachtwagen van bijna12meter lengte staan in Nederland met rieten manden, 10 kolommen manden en 7 hoog geladen met 20 duiven in. Dit aan weerszijde op de oplegger, dat betekend 140 manden met duiven per vrachtwagen.

Bij de Belgen (met de plastieken manden) zijn dit heel wat meer manden. Een plastieken mand is maar 90 cm lang, daarom ook breder (82cm). Waardoor de middengang ook maar 60cm breed is, tegenover rietenmanden waar de middengang 90cm breed is. Op dezelfde vrachtwagen bij de Belgen staan dan 13 kolommen manden met 20 duiven in en 7 manden hoog. Dit zijn dan 182 manden ofwel 42 meer dan de Nederlandse vrachtwagen met rieten manden.

Omgerekend in aantal duiven is dit nog erger: 140x20= 2800 duiven voor de rieten manden op een Nederlandse vrachtwagen en voor de plastieken manden op een Belgische vrachtwagen: 182x20= 3640 duiven. Wat een verschil geeft van 840 duiven per vrachtwagen.

Anders bekeken komt het verschil neer op 25% meer, of anders gesteld: 1 duif MEER op 4 duiven.

Dit in het nadeel voor de Belgen.

Wat is nu het beste vervoer?

Hoeveel meer LUCHT hebben de duiven op de vrachtwagens met RIETEN MANDEN?

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

04 april 24
Ik heb met dit artikel allerminst commerciële...
08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40