Jos Nijman

Zondag 14 april 2019. Vandaag een weekstuk vanuit Kota Kinabalu. De hoofdstad van de provincie Sabah. Sabah is een van de overzeese Oostelijke provincies van Maleisië gelegen op het samen met Indonesië en Brunei gedeelde Borneo.

Sinds afgelopen woensdag zijn we hier neergestreken voor een korte vakantie. Eerst “even” buiten de stad, gedurende 5 dagen op Shangri-La’s Tanjung Aru Resort & Spa en momenteel ter afsluiting 2 dagen in Hyatt Regency in KK down town.

Deze laatste 2 dagen hebben we best nog veel te doen want morgen zullen we Mount Kinabula bekijken, de beroemdste en de op één na hoogste berg van Zuidoost Azië (4.095 meter). Op dinsdag vliegen we dan weer terug. Na de landing is er dan ook nog wel het één en ander te doen. Eerst naar huis om de auto op te halen om vervolgens naar Puchong te rijden om de katten uit de opvang te halen.

Reizen was in Nederland, Europa, ook al een beetje ingewikkeld door de duiven. Al konden we toen gelukkig altijd rekenen op sportvriend Henk of de laatste jaren op senior. Hier in Azië is het nu een beetje ingewikkeld met de katten. Gelukkig hebben we via via een goed en betrouwbaar adres gevonden. Helaas op een klein uurtje van ons huis maar je moet wat over hebben voor een vakantie.

Veel te doen was er de afgelopen weken ook in duivenland. Door een bowlingtoernooi van mijn werk was ik afgelopen zondag even uit de lucht. Echter qua informatie van sportvrienden was dit geenszins het geval. De afgelopen week kreeg ik van diverse kanten namelijk de informatie over de plannen in het Zeeuwse. Meestal reeds voordat deze informatie op de sociale media verscheen.

De feiten die ik onder ogen kreeg deden mijn wenkbrauwen wel fronzen. Vooral het feit dat er via de officiële kanalen op dat moment niets bekend was of bekend gemaakt werd deed mijn verbazing stijgen. Waarom zo geheimzinnig? Waarom werd er door het NPO bestuur tot aan afgelopen vrijdag niet gereageerd?

Vragen waarop in “OdH” van deze week een beetje wordt ingegaan maar middels antwoorden waarmee ik het niet helemaal eens ben. Ook werd/wordt nu in het wekelijkse schrijven van de NPO een klein beetje uitgelegd hoe de vork in de steel zit ten aan zien van de nieuwe kloksystemen voor de “nieuwe” duivensport.

Veel is hierbij nog steeds onbekend? Zonder diep na te denken kan ik  zo een rijtje vragen opstellen waarop het antwoord nog gegeven moet worden. Hieronder het verre van volledige rijtje in willekeurige volgorde

–  Geldt bijvoorbeeld het abonnement voor het hele jaar of alleen gedurende het vliegseizoen? Als dit laatste het geval is wordt het best een duur grapje.

– Hoe werkt het met het huren van de chip annex gps ringen? Hoeveel ringen zitten er in een abonnement? Ook hier verwacht ik geen ongelimiteerd aantal ringen. Misschien wel in de pilot maar zeker niet in de toekomst?

– Wat als er van die ringen verloren gaan?

– Hoe gaat systeem werken voor liefhebbers die niet in de bebouwde kom hun duiven houden? Wordt het dan via de mobiel?

– etc.

De belangrijkste vragen die in de verste verte nog niet beantwoord worden zijn m.i. echter de volgende:

– Wat dienen de liefhebbers te doen met hun oude systemen? Verkopen naar Polen? Weggooien?

– Passen de nieuwe planken/antennes in de oude speciaal hiervoor gemaakte spoetnikken of zijn er geen nieuwe planken/antennes?  Of moeten al diegenen met speciale spoetnikken, etc. deze maar aan laten passen?

– Hoe sluiten de leveranciers die nu nog geen deel uitmaken van de pilot in de toekomst ooit aan. Hebben Bricon en Benzing in de toekomst last van een remmende voorsprong of zijn zij de kopgroep die het peloton (Unikon, Tipes, Taurus, etc.). op een onoverkomelijke achterstand hebben gereden? Eerlijk gezegd vrees ik een beetje het laatste.

– Wat is daarnaast het (verborgen) verdienmodel voor de NPO? Naast het gokken (en de commissie) vrees ik dat ook de abonnementsgelden een melkkoe worden om de organisatie in stand te houden. Meer uitleg over de opbouw en hoogte van het abonnementsgeld zou dan ook meer dan welkom zijn.

Tenslotte is daar nog de feitelijk allesomvattende finale vraag, waar is de rechtvaardiging voor dit beleid? Voor Zeeland zou dit met een beetje fantasie nog het besluit kunnen zijn dat een aantal weken geleden zogenaamd met algemene stemmen werd aangenomen.

Voor de rest van Nederland is er echter geen enkel vergaderbesluit dat deze lading dekt. Ik heb persoonlijk alle NPO vergaderingen de laatste jaren gevolgd en dit aspect met al zijn consequenties is nooit ter tafel gekomen.

Er lijkt mij dan ook nog wel veel te doen voordat de rest van Nederland met zulke vergaande zaken instemt. Althans dat denk ik maar wellicht is de pilot in Zeeland zo’n groot succes dat de rest van Nederland zonder morren aansluit. De tijd zal het leren.

Deze week was er ook veel te doen over het voorspelde weer op de vluchtdag. Noordoosten wind met temperaturen tussen 5 en 8 graden is niet ideaal voor de eerste vlucht van het seizoen. Een afdeling cancelde zelfs de vlucht en gezien de weerbeelden die mij via Facebook bereikten was dit voor Friesland en omgeving een goede zaak.

Gek genoeg hield afdeling 10 gewoon vast aan haar programma. Voor een lossing van de rayons in het Zuiden van deze afdeling was dat geen gek besluit maar voor de duiven van de andere lossing werd de vlucht een stuk pittiger. Concoursduur tussen de 25 en 30 minuten is wat lang voor een Vitessevlucht.

De overige afdelingen kenden in de regel een prima verloop. Vermoedelijk ook doordat een aantal liefhebbers hun onervaren duiven had thuis gehouden.

In mijn afdeling, Noord Holland, werd gevlogen vanuit Duffel. Afstanden tussen 125 en wat meer dan 200 kilometer. De duiven kwamen vlot. De concoursduur bedroeg zo ongeveer 15 minuten. De vroegste duiven vielen aan de Westkant, in het algemeen op de voorhand maar de winnaar van het denkbeeldige afdelingsconcours moest toch al 157 kilometer afleggen. Dit deed de winnaar ondanks de omstandigheden met verve. 1292 mpm is geen kattenpis met NO wind en kracht 3 tot 4 (als ik tenminste goed geïnformeerd ben). Alle winnaars op een rijtje.

Kring 1:

CC1A: Wim Ruiten, Den Helder – 1259 mpm

CC1B: Jan Kuypers, Alkmaar – 1270 mpm

Kring 2:

CC2A: Anton van de Gulik, Onderdijk – 1195 mpm

CC2B: Jelger Klinkenberg, Noord-Beemster – 1226 mpm

Kring 3:

CC3: Peter Beentjes, Heemskerk – 1292 mpm

Kring 4:

CC4: Cees van Vliet, Kudelstaart – 1278 mpm

Kring 5:

CC5A: Combinatie Kelder & Nauta, Landsmeer – 1249 mpm

CC5B: Cees van Lammeren, Bovenkerk – 1258 mpm (1 – 4)

OP EIGEN HO(N)K

Valt weinig te melden want er was niet veel te doen. Daarom maar wat plaatjes van de Kota Kinabalu en omgeving.