Jos Nijman

Vorige week “De Gouden Duif” en dit weekend stond de “Voorjaarsbeurs” op de agenda, 2 totaal verschillende evenementen maar beide keren kom je thuis met het idee, ‘het valt wel mee met onze sport’ dus we gaan proberen dit gevoel lang vast te houden…………………..

Inmiddels zitten de vlieg en kweekduiven bijna allemaal op eieren, bij de kweekduiven is het simpel 1x per dag een schraper door de broedhokken, voer bijvullen, handje grit en de drinkbak vullen. Uiteraard kijk ik even ‘scherp’ rond en pak er enkele voor beoordeling en strooi nog wat schelpenzand in de broedhokken maar veel meer werk heb ik er niet aan. Aan de vliegduiven besteed ik wat meer tijd, eerst de duivinnen eruit en ondertussen ook hier een schraper door de broedhokken om vervolgens wat schelpenzand erin te strooien. Na 30 minuten roep ik ze binnen en pak de doffers er tussen uit en ‘gooi’ ze buiten voor een 30 minuten. Hierna voer ik ze af met een goede hand voer in de broedhokken maar er gaat ook een half blik in de voerbak, incluis grit/roodsteen. Ik heb er de tijd voor en op deze manier krijgen de duiven alvast de nodige beweging, komen als raketten het hok in en mocht ik een dag andere beslommeringen hebben gaan ze gewoon een dagje niet los…….Er zijn genoeg liefhebbers die hun duifje al een kleine africhting hebben gegeven en gelijk hebben ze want we hebben opnieuw een paar uitzonderlijk mooie dagen gehad en je weet nooit wat je nog krijgt.

Is er verder nog nieuws in de sport? Je hoort en leest van alles o.a. over de invliegduiven, komt dat misschien weer terug? Ook over het voornemen om een nieuw minimum aantal leden van een club vast te stellen en het lijkt er op dat het de doodsteek voor veel clubs zou kunnen worden. Ik wens de bestuurders / N.P.O. veel wijsheid.

Wie ik ook veel wijsheid wens zijn onze bestuurders van de afdeling(6), op de agenda staan nog al wat zaken, die je de wenkbrauwen doen fronsen.

*Lezen wij het goed, interpreteren wij het goed, is het helder hoe het verlies is ontstaan, is de begroting voor 2019 niet te rooskleurig en gaat de prijs van de vervoerder opnieuw omhoog of is die nu al verdisconteerd in de begroting?

*De prijs per duif, welke en wat zijn de consequenties?

*We nemen het Nationale vliegprogramma aan maar laten alle vluchten tellen, terwijl duidelijk in het programma over aftrekvluchten wordt gesproken!

* Dan de plotselinge move, vlak voor het seizoen om op de DF met afdeling 7 te gaan vervoeren/concoursen, hoezo en waarom?

ik ben er eens doorheen gelopen en mijn bevindingen op papier gezet, niet meer en niet minder. Vragen genoeg…

Ondertussen heb ik de cijfers van 2018 van de afdeling ingezien en is er helaas een totaal verlies van ruim 20.000 euro geleden. Dit verlies is grotendeels ontstaan omdat, volgens schrijven, de transporteur zijn prijs in 2018 met 25 % heeft verhoogd. We zien een zeer stevige verhoging van de kosten bij het ophalen t.o.v. 2017. In 2017 waren de kosten ook vrij laag en zijn in 2018 weer op het niveau van 2015/2016. Neemt niet weg dat daar al een ‘gat’ zit van ruim 20.000 euro. Bij het overige transport zien we ook een verschil van >20.000 euro t.o.v. de raming. Er zijn ook wat plussen vandaar dat het totale verlies uiteindelijk op 20.000 euro uitkomt

In de begroting van 2019 zien we dat de afdeling de manden prijs met 10% verhoogd om toch nog een (bijna) sluitende begroting te krijgen. Ik vraag mij af en het lijkt er op dat de transporteur zijn prijs in 2018 heeft verhoogd nadat de begroting is gemaakt.(zo niet was het wel een zeer slechte begroting)

Het is te hopen dat de prijzen voor het vervoer in 2019 vaststaan en de mandenprijzen NU toereikend zijn om kostendekkend te werken. Trouwens de begroting van 2019 voor het vervoer is gelijk aan de uiteindelijke eind cijfers van 2018 en dat lijkt mij een beetje tricky of te wel te rooskleurig.

Wanneer ik het zo lees en inschat, bekruipt mij het gevoel dat er geen transporteur meer op duivenvervoer zit te wachten, een slecht scenario om te onderhandelen maar we zullen het ermee moeten doen. Laten we het maar positief afsluiten, laat de prijs van het vervoer nu duidelijk zijn en laten we hopen dat de wagens in orde zijn, het zal nooit meer goedkoper worden en we hebben gelukkig wel 2 goede transporteurs met verstand van zaken.

Verder viel naast de vele voorstellen één voorstel mij in het bijzonder op en dat heeft betrekking op de Dagfondvluchten, namelijk het eventueel sectoraal vliegen met Afdeling 7????? Vorig jaar kwam men met het idee samen met 11 en 10 te vliegen, dat bleek een schijnbeweging te zijn, maar blijkbaar is de verhouding met afdeling5 (nog)niet optimaal maar zij zijn geografisch gezien toch de enige partij waar je samen mee kan concoursen. (Heeft de NPO niet aangegeven dat 5&6 één sector zijn) Wat gaat straks gelden voor de marathonmannen, krijgen zij ook een nieuwe sector?

Weet je dat Afdeling 5 nog steeds bereidt is te vervoeren, maar ook bereidt is te praten, zullen we dan niet snel aan tafel schuiven, lijkt mij handig een keer over je eigen schaduw heen te stappen. De deur staat wagenwijd open en we zijn er met 10 minuten uit vertelde man van de vervoerscommissie van afdeling 5. Ja, ik heb gewoon gebeld!

Mocht men toch vast houden voor Afdeling 7, bedenk dan dat zij al concoursen samen met 8 en 9 of is het zo dat afdeling 7 alleen met 6 gaat vliegen en afscheid gaat nemen van 8 en 9? Toveren ze nog een nieuw konijn uit de hoge hoed en blijkt het een één tweetje met de N.P.O. te zijn en krijgen we zo vlak voor het seizoen een semi-nationaal programma voorgeschoteld?? Ik zou zeggen, snel praten met afdeling 5……… Michel Beekman schrijft ook over de problematiek http://www.beekman-tilmans.nl/2019/03/03/gepruts/

Laatste punt wat mij opviel, de kampioenschappen. Bij de nationale vliegprogramma wordt gewerkt met aftrekvluchten, dit is één van de wensen die leeft bij de duivenhouders wat schetst mijn verbazing dat onze afdeling dit niet overneemt. Met toestemming van mijn vriend Steef mag ik zijn brief over dit onderwerp plaatsen, die het treffend omschrijft…………………

Onderwerp: Bestuursvoorstel. 

Geacht bestuur,

als individueel lid reageer ik hierbij op het bestuursvoorstel voor de komende ALV-vergadering van afdeling 6.

U stelt voor om alle  9 vitesse-, 7 midfond-, 6 dagfond-, 11 jonge duiven- en 7 navluchten voor de kampioenschappen per categorie te tellen.

Mijn eerste vraag is: “Is dat niet wat veel van het goede?”

En mijn tweede vraag: “Waarom volgen we hier niet de Nationale Kampioenschappen van het landelijke vliegprogramma ?”Wat mij betreft zou dit laatste de landelijke uniformiteit bevorderen naar een groei/richting welke wij in een tanende duivensport moeten toejuichen en omarmen. We moeten veel meer tot elkaar komen en elkaar versterken. In de door mij aangevraagde gesprekken met uw voorzitter, welke helaas -om redenen- niet door konden gaan had ik dit punt graag op de agenda geplaatst en willen toelichten.

Deze Nationale Kampioenschappen komen de kleine liefhebber veel meer tegemoet dan de door u voorgestelde afdelingskampioenschappen. In dit beeld is voor mij een liefhebber die niet meer dan 25 oude duiven speelt een kleine liefhebber. Als ik mijn gedachten verder zou motiveren ken ik uw antwoord al: “Specialiseren”.  In deze, nogmaals genoemde tanende duivensport, leidt specialiseren naar een almaar mindere deelname.

Als voorbeeld wil ik de volgende situatie voorleggen:  Een kleine liefhebber (en daar hebben we nog steeds de meesten van) speelt de eerste drie vitesse vluchten na de middenmoot in de prijzen. Weg eventueel kampioenschap, weg droom. Deze kleine liefhebber gaat zich vanaf dat moment richten op de midfond en geeft op de vitesse vluchten nog nauwelijks mee. Hij start de eerste twee midond vluchten met mooie uitslagen. De derde vlucht is een stuk minder. Weg kampioenschap. Weg droom en vanaf dat moment doet hij nog nauwelijks mee. Ondertussen zijn de jonge duivenvluchten begonnen. Na wat onverwachte verliezen  op de africhtingsvluchten komen de duiven de eerste wedvluchten goed af. ’t Gaat lekker en dan….adeno, ornithose…. Of wat ook. Hij kan nog nauwelijks 15 duifjes meegeven en het resultaat is slecht. Wat doet deze liefhebber? Hij stopt met de jonge duivenvluchten en hoop nog iets te bereiken op de navluchten. De oude vliegduiven zitten op een nestje en de jonge duiven zijn weer redelijk gezond. Knallen dus. Maar het zijn wel 7 vluchten en natuurlijk maakt deze kleine liefhebber een paar minder goede uitslagen en na 4 weken natour is de fut er uit en korft hij niet meer in.

Bij dit voorbeeld ben ik uitgegaan van het aantal deelnemers en  het aantal ingekorfde duiven in de afgelopen jaren.

Door uw voorstel van kampioenschappen zal dit beeld nog versterken en zullen er al minder liefhebbers ook al minder duiven inkorven.

Volgen we de nationale kampioenschappen dan zullen dezelfde liefhebbers kampioen worden als in de door u voorgestelde kampioenschappen maar het aantal deelnemers dat door de aftrekvluchten mee blijft doen en het aantal duiven dat daardoor zal worden ingekorfd zal (aanzienlijk) meer zijn als bij de door u voorgestelde kampioenschappen.

Verder zou ik u de vraag willen stellen: “Hoe komt u aan 11 jonge duivenvluchten?” J24 is een africhtingsvlucht en geen wedvlucht.

Mocht u problemen zien in de mogelijkheden van Compuclub om de juiste uitslagen te berekenen, dan wijs ik u op het feit dat het NPO-bestuur, ondanks een paar verschillende rekenmeesters en methoden, geen probleem ziet in de door haar te berekenen Nationale Kampioenschappen.

Derhalve verzoek ik u hierbij om de door u voorgestelde kampioenschappen te wijzigen in idem de Nationale Kampioenschappen.

Ook in deze wens ik u veel wijsheid.

Met vriendelijk groet,

Steef Duyn. 

p.s: Ik zou nog veel meer argumenten aan kunnen dragen om het Nationale Kampioenschap te volgen.

Hoe mooi en spannend is het niet als elke eendaagse fondspeler één slechte vlucht kan aftrekken. Tot en met de laatste vlucht blijft het bloedspannend en blijft men meedoen.

Hoe mooi is het niet om met de jonge duiven een Vitesse en een midfondkampioenschap te kunnen vliegen. Dat geeft de burger moed en zin om mee te blijven doen. Zeker als je in beide categorieën je slechtste vlucht mag aftrekken? 

Het antwoord van Bob Berendsen, sectie Vitesse Midfond

Dag Steef,

Ik onderschrijf jouw mening volledig en begrijp niet dat het bestuur van afdeling 6 op deze manier veel liefhebbers buiten spel zet. Onbegrijpelijk!

Bij het samenstellen van het vliegprogramma is er juist vanuit gegaan dat je als liefhebber niet alles hoeft te spelen! Zeker op de vitesse vluchten is voor 6 tellen van de 9 gekozen, om zoveel mogelijk liefhebbers de kans te bieden om mee te doen met de kampioenschappen! Liefhebbers die werken en in het begin van het seizoen een trainingsachterstand hebben i.v.m. de zomertijd of last hebben van de roofvogel in het voorjaar, kunnen wat later instappen en kunnen toch nog meedoen voor een kampioenschap als ze maar 6 vitesse vluchten spelen.

Het niet tellen van alle vluchten op het programma per categorie, schept ook de mogelijkheid om ze eens een keer thuis te houden om wat voor reden dan ook: vakantie, herstellen van een slechte vlucht, medisch ingrijpen of gewoon een weekje rust etc. 

Ik hoop dat de vergadering het voorstel van het afdelingsbestuur verwerpt en vasthoudt aan de Nationale Kampioenschappen.

Hartelijke groet,

Bob Berendsen

Sectie Vitesse/Midfond

 

Het is een heel verhaal geworden, uiteindelijk zullen wij leden moeten beslissen en kan bovenstaande uitleg /vragen wellicht helpen om de juiste beslissingen te nemen en tot een goede besluitvorming te komen 

Vrijdag kreeg ik een paar Noorse duivenliefhebbers op bezoek, beter gezegd zij waren op bezoek bij een liefhebber in Bergen, die Noorse connecties heeft en vroeg of ze bij mij mochten langskomen. Altijd leuk, wil ook weleens horen hoe ze in Noorwegen duivensport beoefenen.

In Noorwegen waar deze mannen spelen worden ze hoor en dol van de roofvogels en kunnen zij slechts een paar maanden per jaar met goed fatsoen met de duiven spelen. Zij hebben al jaren hun vizier gericht op de O.L.R en doen dat zeer succesvol. Leuk om deze mannen te hebben ontmoet. www.norwegianturbo.com

Zaterdag stond de beurs op het programma, de auto moesten wij ver weg parkeren dus het was druk, gezellig druk en wij hebben ons prima vermaakt. Natuurlijk kwamen we veel bekenden tegen ook veel sportvrienden uit onze Afdeling en ja dan kwam de agenda ter sprake en de meeste waren not amused. Op de beurs nog wat motivatiebakken meegenomen, duifjes bekeken, meestal zijn we met 2 uurtjes klaar, deze keer meer dan 4 uur rond gelopen en dat zegt genoeg………………..