Jos Nijman

Dit is de week van de voorbereidingen op onze 2e DF vlucht evenals de laatste voorbereidingen om de jonge duiven klaar te maken voor hun eerst avontuur met de duivencontainer volgende week.

Vorige week is de 3e MF vlucht redelijk goed verlopen, toch gaan er slechts 3 of 4 oude doffers en een 10 tal oude duivinnen mee naar Bourges. Je kunt natuur een groot hart hebben en denken ik heb ze om te vliegen want we hebben maar 6 DF vluchten, ik ben meer van het wikken en wegen en ben gewoon huiverig om te concoursen met afdelingen die niet in de lijn liggen en met de verwachting van een westelijke wind, ben ik zuinig op mijn jaarlingen. Zij kunnen nog een keer mooi mee op de vitesse vlucht en daarna eventueel nog een MF vlucht af werken om dan pas ingezet te worden op de DF vluchten. Zo heeft iedereen zijn eigen wijze van voorbereiden en dan moet je ook nog zorgen dat de duiven gezond blijven en op het juiste moment de forme pakken en dat het niet altijd van een leiendakje gaat, hoort bij de duivensport maar is oh zo frustrerend.

“The Day After” plaats ik ook altijd op mijn Facebook en kreeg op 2 punten nogal wat bijval. Dat de duiven op één na, van kring 1, veel meters in snelheid te kort kwamen, is een raadsel. Ook op mijn schrijven dat de duiven enorm veel dorst hadden en de duiven naar mijn idee aan de plotselinge warmte moesten wennen, kwam bijval van Martin van Zon die nog eens aanhaalde wat een convoyeur hem vorig jaar vertelde. (in het kort, de duiven drinken door de nog koele avond in de ochtend te weinig of niet en worden dan onderweg ‘overvallen’ door de warmte) http://www.martinvanzon.com/blog/ Zelf kreeg ik zaterdagavond ruim 13 uur na de lossing nog een zomerjong thuis en die zag er nog ‘monter’ uit. (wel olievlekken op zijn kop) Die had duidelijk water gezocht en de tijd genomen voordat zij weer op de vleugels ging, ook ‘n goede duivenvriend uit de club was zondag nog een echte kanjer kwijt, ik appte die komt nog wel thuis en in de middag kreeg ik een blij appje retour met “hij is terug”. Wat staat ons straks te wachten wanneer het echt zomer gaat worden en het jonge duiven spel op de wagen is. Dan speelt niet de vraag dat ze niet willen maar dat ze nog niet weten waar de waterbak hangt en dat is onze eigen schuld. Daarnaast kan het nooit kwaad de duiven voor vertrek maar ook bij aankomst elektrolyten te laten drinken, daarnaast zijn er nog wel een paar trucjes.

Verder deze week mij vooral bezig gehouden met de jonge duiven en wie niet, gezien de hoeveelheid opvangers. Een duifje wat je moet terughalen hoef je ook niet altijd te veroordelen, dat bleek vorig jaar wel toen ik een duifje van Esther (van duivendirect) opving. Het duifje won als jonge duif nadien een vroege prijs en werd gedoopt tot het “Peugeot” 403. Dit jaar een 1e in groot verband! Verder alle dagen wel een blik op de weerkaarten en kijken naar de verwachtingen van het weer.

De maandag en dinsdag stonden in het teken van ‘onrust’, onrust en zorgen betreffende onze dagfond vlucht Bourges, die samen met AFDELING 7 wordt gespeeld. Nu de vlucht nabij komt en de wind uit de ZUIDWEST hoek gaat waaien en vrij stevig, slaat de angst om je hart. Ik hoorde dat van Fontenay al de nodige duiven, ( die om de narigheid heen waren getrokken), uit Friesland zijn opgehaald. Ook de verliezen waren op deze vlucht groter dan normaal, logisch dat je bij de komende vlucht vooral met je jaarlingen nog voorzichtiger wordt. Dit was zo’n beetje de gesprekstof met een aantal DF spelers op maandag en dinsdag, het vervolg (de brief uit Amsterdam) heeft U kunnen lezen, onze bestuurders hebben gelukkig de ‘pilot’ ingetrokken en onze duiven gaan NIET gezamenlijk los. Het bestuur heeft wel gelijktijdig medegedeeld dat zij einde seizoen terugtreden.  

De verwachtingen voor zaterdag, in Nederland kans buien vooral langs de kust met een stevige zuidwesten wind (kracht>5). In Belgie ook de nodige buitjes, in Frankrijk mooi weer maar richting Belgie neemt de kans op buien toe met een zuidwesten wind.

Hopelijk kunnen de duiven uit Duffel op tijd los want dan staat er meestal wat minder wind, het moet natuurlijk wel kunnen. Bourges kan een rare vlucht worden, buien en harde wind…..laten we het beste er van hopen. Wie weet is het zaterdag wel zo slecht dat de vluchten worden uitgesteld naar zondag!

Slecht 15 duiven mee op Bourges en voor Duffel zoek ik ze uit want ook dat kan een moeizaam vluchtje worden wanneer ze doorkarren.