We zijn weer een week verder en de eerste puntenvlucht heeft afgelopen zaterdag plaatsgevonden. Spanningen namen toe en dat was links en rechts duidelijk te merken. En ook commentaren waren er  alweer genoeg , maar ook die zijn bijna jaarlijks hetzelfde. Maar de vlucht is weer gespeeld  en met een oostenwind gingen de duiven voor deze keer eens vroeg de lucht in , ik zou zeggen de lossers beginnen het te leren. En alles van de afdeling 5 ging volgens genomen besluit in één keer los  wat ik persoonlijk prachtig vind. De eerste duiven haalde een snelheid van ruim 80 km per uur en de laatste duiven haalde de 60 km per uur niet. Ook vielen er bij sommige grote gaten tussen de duiven die aankwamen. Zelf moest ik elf minuten wachten op mijn tweede duif. Kortom ik had ze niet best al zullen de meeste duivenmelkers dit zelf nooit betreffende zichzelf toegeven. Wel kon ik om 13.01 uur de rennen dicht doen terwijl andere toen nog op veel duiven zaten te wachten. Ik was tevreden.

Uiteraard  zijn erop duivenvluchten altijd dingen die je aan het denken zetten, hoe kan dit en hoe bestaat dat, graag zou je dan willen dat je sommige dingen zou kunnen laten uitvoeren. Neem de controle op oneigenlijk gebruik van stimulerende middelen. Het NPO doet vele controles maar het blijft een dure zaak en dat zou anders moeten kunnen. Als een liefhebber of liefhebbers een liefhebber zouden willen laten controleren zou dat moeten kunnen maar dan moeten zij wel die controle betalen en alleen als het echt foute boel is krijgen ze deze betaling terug en wordt de gecontroleerde liefhebber geschorst. Zo simpel zou het kunnen wezen , het is een voorzet maar men zou er best eens over kunnen nadenken. En we zijn gelijk van een hoop geroddel in roddelduivenland af.

Nog een fabel in duivenland die van vroeger afstam , uit de tijd dat bv de RPB nog containerwagens had waarin de onderste rij manden bijna op het wegdek lagen, toen zeiden we altijd je moet boven in de wagen zien te komen want daar zit je het best en slaan je duiven niet tegen de grond. En de sommige bedoelde dan uiteindelijk zijn ,,ik,, en andere algemeen denkende bedoelde met ,,je,, hun club. Gelukkig is dit doordat de onderste manden ruim boven het wegdek zitten en de duiven goed weg kunnen achterhaald en zelf lossen tussen koren of hoog gras wordt tegenwoordig voorkomen.

Wel denken veel melkers tegenwoordig logischer en is hun kennis groter geworden en stelt men ,,je,, moet met je club onderin de duivencontainer zitten, door de lucht die in de wagen warmer wordt stijgt deze omhoog en zitten de bovenste duiven langer is de vuile troep ( lucht) niet voor niets laat men het liefst de bovenste manden rij vrij. Allemaal logische gedachten en een beredenering die sommige actieve liefhebbers belangstellend volgen , logisch want we willen allemaal het beste voor de duiven.

Inmiddels is bijna bij iedereen de kweektijd achter de rug, sommige gaan nog wat laatjes kweken van eind augustus/ september. Ook deze laatjes zal je moeten africhten en daar ben ik dan weer duidelijk in, je hebt daar zes maanden de tijd voor en dan volgt pas half april hun eerste vlucht en dat telt natuurlijk ook voor oude duiven. Ik kon niet africhten want ik moet werken is iets wat ik de laatste weken net teveel hoor, sommige vallen na wat praten door de mand en dan blijkt dat de duiven al zo honderd africhting kilometers onder hun vleugels hebben gehad. Maar feitelijk wil ik zeggen dat er in zes maanden er heus wel zaterdagen of zondagen waren waarop men de duiven een stukje had kunnen wegbrengen. Ik hoorde pas iemand zeggen ze wachten tot de laatste weekeindes en dan lopen ze achter de feiten aan , dit was een juiste conclusie , buiten gewone omstandigheden daar gelaten.

Al met al kun je aan de duivensport veel vreugde beleven maar ook veel ergernis en dan denk ik aan het liedje ,, je krijgt die lach niet van mijn gezicht al zou je dat willen,,.

Duiven niet goed dan hopenlijk volgende week beter, we gaan weer schrappen , we gaan weer voeren en doen gewoon ons dagelijks ding. De klasse van een duif bepaalt welke prijs ze behaalt, mits ………

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.

KeesCommijs