We zijn weer een weekje verder en de tweede puntenvlucht is weer geweest en dan zie je ook gelijk de zotheid van de systemen. Liefhebbers die vorige week er gewoon onderdoor zaten  en nu een mooie vlucht hadden staan gelijk voor je omdat die misser gewoon wordt geschrapt als aftrekvlucht. Als je vroeger een vlucht miste was het hopen dat de concurrent het ook deed anders was je verloren , het gat was nooit te dichten. Feitelijk hetzelfde als met de kampioensduiven, vroeger bepaalde het aantal prijzen en tegenwoordig de behaalde punten. Dus een duif die bv 15 keer 75 % van het concours achter zich laat verliest het van een duif die dat slechts tien keer deed maar een paar keer goed in de kop zat. Zelf waardeer ik uiteraard ook die kopvlieger maar vind de prestatie van het behaalde aantal prijs gevlogen vluchten beter. Maar uiteraard mijn mening.

Na vorige week gestopt met het verduisteren van de oude duiven en gestart met het apart opsluiten van de doffers en duivinnen in broedhokken. Het resultaat was er  wat percentage prijs betrof, maar de kop werd nog niet gepakt. Hopelijk komende week beter.

Als je veel de columns van andere sportgenoten lees   zie ik sommige dingen als waarschuwing en andere als wijze les en zo durfde ik ook opeens de duivinnen op Quievrain in te korven , toch een sprong naar 175 km. En zaterdag kwamen er twee duiven tegelijk de put in en een derde kwam erbij , twee vielen er op het hoge dak maar na enkele draaien viel het duivinnetje door. En ook de andere duivinnen pakte hun prijspercentage . Hiermee  sluit ik meteen de monden van de jankers van ik kon niet opgooien zus of niet wegbrengen zo. Gewoon hup op Quievrain en pakken, ik heb mijn lesje geleerd. Duiven in normale conditie kunnen alles mits ze in hun jeugd een goede leerschool hebben gehad, uiteraard kun je latere jongen ook in de winter zelf africhten , daar heb je 26 weekeindes de tijd voor.

Ook lopen er alle dagen vreemde duiven binnen, sommige hebben telefoon strips op en als je belt en het bandje inspreekt krijg je gewoon geen antwoordt, raar toch als ze de duif wel een telefoon strip om doen. Zelf was er van mij een duif opgevangen zaterdagmiddag al in Kamperland in Zeeland , nu is Zeeuws niet mijn moedertaal maar de liefhebber zou hem wat eten en drinken geven en vandaag lossen. Ging de duif niet weg dan zou hij bellen zodat ik hem dan op zou gaan halen. De duif was er vandaag niet en er kwam ook geen telefoontje dus ga ik er van uit dat zij wel gelost is maar haar hok niet heeft kunnen vinden , jammer. Voortaan maar gewoon een ophaalafspraak maken. Hier zitten nu nog twee duiven eentje uit Zaandam en eentje uit Utrecht. Beide netjes doorgegeven, afgesproken de Utrechter morgen te lossen en dan gaat de Zaandammer er ook maar uit , daar er na twee keer de band te hebben ingesproken niet is gereageerd en met de huidige prijzen hou ik er geen kostgangers op na. Ook liep er deze week een jonge duif uit Barendrecht binnen en die werd keurig direct door een jongedame opgehaald.

En zo is er altijd wel wat te zeuren in de duivensport. Neem nu de dieseltoeslag die we moeten betalen van 4 cent , met 6600 duiven in de containerwagen is dat 264 euro , Ouievrain is 180 km dus 360 km totaal en dan komt het ophalen erbij, ik heb het alleen over de toeslag en niet over de totaalprijs want dat is nu  6600 X 76cent = 5016 euro en dat om een wagen met chauffeur een vrijdag avond en zaterdag te mogen gebruiken , ali expres verstuur zijn pakjes voor niets. Daarbij komt dat als de chauffeur alleen de duiven bij de club komt ophalen zonder bijrijder er geen aftrek van de bijrijder die er niet was wordt verrekend op de duiven. Het lijkt erop dat het dus alleen maar een ++++ verhaal is en  men van —- niets wil weten.

Ja duivensport een fijne hobby ? Kunnen we wel vergeten , ja voor sommige, maar niet meer door de doorsnee duivenmelker die zijn hobby alleen maar duurder zit worden, ik vermoed dat er al voor het einde van het seizoen vele zullen afhaken. Tot de volgende rondom en veel succes allemaal.

Kees Commijs Postduivencoach,

KeesCommijs