Het was me het weekje wel , twee vluchten moesten er voor dit weekeinde voorbereid worden Blois en Peronne, en dan doe je je best. Die van Blois een ander potje voer als die voor Peronne en nadat Blois dan op donderdag is ingekorfd kan je op vrijdag de Peronne duiven desnoods is lichter voeren, maar de verwachte weersomstandigheden gooide wat roet in de voorbereiding en het zou heet weer worden en dus zwaar worden voor de duiven, dus besloot ik het vetrijke voer van de Bloisduiven ook op vrijdag door te trekken voor de ploeg die naar Peronne zou gaan.

Maar opeens hoorde ik via Facebook van een liefhebster dat de vlucht gewijzigd was in Chimay , niks op de website van de afdeling 5 en nergens kon ik een bevestiging lezen tot ik opeens ergens op Facebook de boodschap zag van de vrouw van de tweede penningmeester van de afdeling, mevr Wijnties de Jeu. dat zij nog geen tijd had gehad om het op de site van de afdeling 5 te plaatsen , raar maar waar. Zelf zou ik denken maakt het eerst bekend bij alle liefhebbers van de afdeling via de site inplaats van bevriende relaties eerst te waarschuwen, maar dit zal wel een rede hebben.

Dus na vieren stond het ook op de website dus het was niet raar dat meer dan de helft van de liefhebbers het in onze club het niet eens wisten toen ze kwamen inkorven.

Boosheid was er omdat men weer van het vluchtprogramma afweek zonder ook maar het minste overleg terwijl er schijnbaar in de winter duidelijk was afgesproken dat dit niet meer zou gebeuren. Al eerder dit seizoen nam de LC van de afdeling besluiten die tegen de van de winter gemaakte afspraken indruisen.

Ook kwam er vanuit de afdeling geen aangepast inkorving advies dus gingen er bij ons vrijdagavond 30 duiven in de reismand en net als altijd werd slechts de bovenste rij in de container open gelaten . Maar dat open laten van de rij is ook een mistig verhaal omdat bij het lossen van de manden we vaak zien dat de wagen op het overlaadstation in Barendrecht tot de nok vol is gestampt. ook kwam ons ter oren dat een  andere club wel 10 % minder in de reismand had gedaan

En dan komen we gelijk op het punt dat de duiven op Chimay in drieën gelost diende te worden Rood /Wit en blauw maar hoe wil je dat gaan doen als andere manden eventueel in de bovenste gaten worden aangevuld om extra geld aan het transport uit te sparen.

Dus de smoes die al eerder dit jaar uit de mouw werd gehaald werd nu uit de andere mouw getoverd , vanwege het lossingtijdstip en de drukte op de losplaatsen alles er in één keer uit.

Éen ding moet ik wel kwijt zelf had ik ook opdracht gegeven om zodra het licht werd op beide losplaatsen te lossen ivm de toenemende warmte zaterdag. Maar ik had niet uitgeweken naar Chimay maar gewoon naar Peronne gegaan. De duiven gaan met een ZO wind toch langs de kust of je nu in Chimay of Peronne los en langs de kust sta meestal wind vanuit zee zodat het echt de zee opvliegen best meevalt. Het grootste gevaar is de warmte en het naar beneden gaan van de duiven op de stranden, ruwe olie aan hun veren en het drinken van zout water.

En het werden twee hele rare en zware vluchten. Zelf heb ik niet te klagen hier op het hok en missen we van beide vluchten nog één duif maar de verlezen zijn groot in de afdeling 5 en ook elders in het land.

Ik heb er mijn eigen gedachte over en dat is één en één is twee. de grootste verliezen hoor ik, vallen bij de liefhebbers die echt willen pieken op deze vlucht (en) en op wat voor manier ze dat doen houdt de hele duivensport al jaren bezig maar duidelijk is dat het een manier is die je niet bij deze omstandigheden moet toepassen. Enkele zijn echt de bietenbrug opgegaan.

Verder maakte ik mij ook weer druk over liefhebbers die klaagde over hun verliezen en dat ze hun beste duiven kwijt waren , nu ik kan zeggen bij mij gebeurt dat nooit, ik raak altijd mijn slechte duiven kwijt want …….. goeie komen immers thuis.

Tot de volgende rondom.

C.Commijs

Postduivencoach.