In the Picture

maandag 16 december 2019

Dit zal plaatsvinden op 3 en 4 januari 2020:3januari vanaf 19.30 uur (​aanleveren van duiven​)4 januari vanaf 14.00 uurEr kunnen per vereniging 3 keer een 4-tal duiven ingezet worden ( ​oude doffer/duivin enjonge doffer/duivin​).Tevens zullen hieruit de mooiste doffer en duivin aangewezen worden.Natuurlijk is meedoen belangrijker dan winnen en willen we er een gezellige dag met z’nallen van maken.Er worden ook nog loten verkocht voor het ​Rad van Avontuur​ met hele mooie prijzen.Alvast hele prettige feestdagen en een gezond en sportief 2020.Adres: Zijlstraweg 47 te Numansdorp

woensdag 04 december 2019

Zo kan je dus ook vertellen

GPS 2021 en de trein van de het NPO Bestuur,

“We zijn vertrokken en wie niet instapt, blijft maar op het perron achter”.

Een gevleugelde uitspraak van de voorzitter van onze organisatie als machinist van de trein.

Een vol perron blijft achter met grote verbazing. Hoe is het mogelijk, vraagt men zich terecht af dat de bestuurders van de trein groen licht geven om te vertrekken, terwijl de bestemming (GPS 2021) nog onduidelijk is, maar niet onbelangrijk, ook de prijs van het treinkaartje is totaal onbekend.

Maar de trein is vertrokken en gaat met hoge snelheid naar onbekende bestemming en de passagiers zitten er in, maar weten nog niet wat zij moeten betalen voor de reis naar GPS2021

De trein is samengesteld uit de diverse treinstellen. Op de bok het NPO bestuur en in rijtuig 2 een elftal met afdelingsvertegenwoordigers, treinstel 3 een aantal sector bestuurders en in de overige treinstellen zitten passagiers.

Deze zijn verdeeld in meerdere groepen. Sommige zijn bevriend met de machinist, andere denken dat het wel goed zit, echter een groot aantal krabt zich achter echter de oren en zet achteraf vraagtekens bij de bestemming en het prijskaartje van de reis.

Als dan plotseling het bericht komt dat de conducteur ( penningmeester)in volle vaart van de trein af is gesprongen zit de schrik er wel een beetje in. De machinist informeert zijn passagiers echter niet. Als dan ook het bericht komt dat de stoker ( secretaris) bij de eerst volgende halte van de trein afstapt, wordt het gevaarlijk. De machinist blijft alleen over met de koffiejuffrouw (sorry voor het vergelijk)

Nu de berichten doorsijpelen bij de passagiers in wagon 1 wordt het onrustig. Een overleg moet er snel komen willen er geen ongelukken gebeuren.

In wagon 2 rommelt het nu ook. De voorzitter van het platform jonge duiven wordt per direct afgeserveerd door zijn collega bestuurders. Deze hebben absoluut geen vertrouwen meer in hem.

De overige wagons met passagiers krijgen nu ook een naar gevoel in de onderbuik, maar de machinist blijft maar door racen.

Hopelijk krabben bij de eerst komende halte de passagiers, en de vele reizigers die nog steeds met verbazing achter zijn gebleven op het perron( 85 % van de liefhebbers), zich achter de oren of ze wel met deze trein willen reizen.

Een verontruste reiziger,

M.A.Allessie

donderdag 28 november 2019

Gisteravond was de feestavond van het samenspel tussen PV de Snelpost Ermelo en
PV de Woudvliegers Putten.
Deze avond is georganiseerd door Henry Bosch de voorzitter van PV de Snelpost.
Het was een gezellig avond en er waren een hoop liefhebbers aanwezig.
Om half zes was er een heerlijk buffet dat mogelijk gemaakt was door Henry Bosch, voorzitter van
PV de Snelpost Ermelo die dit jaar goed gevlogen heeft met zijn duiven.
Tevens is hij eigenaar van een mooie bloemenzaak in Ermelo, www.florado.nl.
Na het eten begon Henry met het uitreiken van diverse prijzen van het samenspel.
Toen kwam Nanne Wolff een diapresentatie geven met foto’s van diverse dingen die hij in zijn
praktijk tegen is gekomen de afgelopen jaren.
Na deze presentatie reikte Henry de laatste prijzen uit en toen was het woord aan de voorzitter van
PV de Woudvliegers, Gert Jan van Putten hij reikte de nummers 1,2 en 3 van de jonge duiven competitie uit.
Na alle uitreikingen was er nog een bonnenverkoop en rond de klok van 21:00 uur waren alle uitreikingen en
de verkopen afgerond, toen was het borreltijd en het bleef nog lang gezellig bij PV de Snelpost in Ermelo.
Het was een geslaagde avond en wij bedanken iedereen voor zijn of haar komst.

dinsdag 26 november 2019

Wie heeft niet eens de wens om een tijdje op een onbewoond eiland te zitten? Ver van huis en de dagelijkse zorgen. Het is dan alleen wel oppassen dat je geen kokosnoot op je kanis krijgt. Dat kan gemeen zeer doen. Al is de inhoud dan ook nog zo zacht en gezond. De buitenkant is hard en niet eetbaar voor ons. Vele andere vruchten, granen en zaden hebben ook een harde bast. Hoewel papegaaien en parkieten deze ruwvezels verwijderen, zijn ze voor duiven wel heel nuttig. Ruwvezel worden ook wel ruwe celstof genoemd. Ze hebben geen calorische waarde, dat wil zeggen: er zit geen energie in.
 
Darmwerking.
Wat is dan de zin van deze vezels? Ze zorgen voor een goede darmwerking. Vooral in rustperiodes is het van belang deze ruwvezels te koesteren. Na de ruiperiode zijn de (vlieg)duiven helemaal klaar en zien er prachtig uit. De prestatieperiodes, zoals het grootbrengen van de jongen, de vliegperiode en de ruiperiode zijn achter de rug. Dan is het tijd om een beetje op adem te komen. Zeg maar een soort herstelperiode. De duif heeft niet veel bouwstenen (aminozuren) nodig, want er valt niet zoveel meer te bouwen. Daar moeten we zeker rekening mee houden in de winterperiode. Toch heeft de duif energie nodig om zich warm te houden. Dat kan door middel van wat vetrijke zaden zoals b.v. zonnepitten, kardi, hennep en Perillazaad. Natuurlijk moet dit niet overdreven worden.  Ook koolhydraten uit b.v. mais geven de nodige warmte. Ook hiermee mogen we niet overdrijven, want duiven moeten in deze tijd niet te vet zijn. De overtollige voedingsresten, uit de vlieg en ruiperiode, hebben zich vas t kunnen zetten op de darmflora.
 
Vasten.
Daarin nestelen zich graag de aanwezige parasieten.  De voedingsstoffen die door de darmflora middels de zeefwerking (peristaltiek) in het bloed terecht moeten komen, zullen vaak direct het lichaam weer verlaten, zonder de gewenste afgifte van de voedingsstoffen. Het wordt tijd om te vasten. Wij mensen kennen (of kenden) dat ook. Het lichaam moest gereinigd worden. Daarna ging alles weer veel beter. Voor duiven is dat niet anders. Door een grote variatie aan ruwvezels te geven, krijgen we een soort “borstelwerking”. De kortere en zachtere vezels van b.v. milocorn hebben een heel andere werking dan b.v. vezels van paddy, gerst, zonnepitten, kardi of gepunte haver. Vooral gepunte haver met zijn harde vezel is in deze tijd ideaal. Het is zeker goed om een wintervoer te nemen waar een flink deel gepunte haver is zit. Je kunt ook zo’n 10% aan een wintermengeling toevoegen als dat er niet of onvoldoende in zit. in het voermengsel.
 
Harde en zachte vezels.
Vergelijk de harde vezels met een harde bezem, waarmee je jouw straatje schoonveegt. Die wordt wel mooi schoon, maar er blijft toch nog wel wat achter. Dan ga je er met een zachte veger achteraan. Daarmee vang je de fijne stofdelen op, zodat het straatje nu wel heel mooi schoon is geworden. Ook bij de voeding werkt dat zo. De hardere en zachtere vezels zorgen dus samen voor deze borstelwerking. De aangekoekte resten en de oude darmflora (slijmwand) verdwijnt in zo’n 3 weken tijd. Dan ontwikkelt zich een nieuwe darmflora. Voedingsstoffen gaan hier dan weer veel gemakkelijke door in het bloed en als het zonnetje dan begint te schijnen…..
 
Vieze mest.
De eerste dagen tijdens dit proces zal de mest meestal vies zijn. Dat zijn die vastzittende reststoffen die in de darm aanwezig zijn en die moeten er uit! Meestal wordt de mest na enkele dagen tot een week weer beter. Na enkele dagen zijn het dan weer mooie bolletjes. Dan weet je waaraan je bouwt en wat je nu kwijt bent. Je kunt natuurlijk ook een darmkuur met antibiotica geven. Ook dan verdwijnt de gehele darmflora. Er is dan echter nog geen nieuwe voor in de plaats gekomen. Als de duiven dan schimmels of toxische stoffen binnenkrijgen, kun je wel nagaan wat er dan gebeurt. Schimmel of toxische stoffen hechten zich aan de darmwand terwijl er zich nog geen nieuwe darmflora bevind. Daar kunnen ze doodziek van worden.
 
 
Detox week.
In deze winterperiode is het ook heel goed om een Detox week in te lassen. In de Detox mengeling bevindt zich heel veel Mariadistelzaad. De werkzame stoffen die de lever ontgift, is samengevat in een groep die zich Silymarine noemt. Bij wetenschappelijk onderzoek voor mensen kom je op waardes van 300 mg tot 600 mg Silymarine per dag. Deze hoeveelheid heb ik omgerekend met een formule naar de duiven. Zo kan men de werkzame stof (Silymarine) gebruiken om de lever te beschermen tegen schade door chemicaliën, medicijnen vergiftigingen, ontstekingen in de lever, leverziekte etc. Dit is zeker aan te bevelen na een kuur of enting van de duiven.
 
Warmte in het voer en wintervorm.
Een goede wintermengeling dient zeer beperkt eiwit te bevatten, maar er mag beslist wel 6% tot 7% vet in zitten. Ehhh….. vet in de winter? Dat is toch niet nodig? Jazeker wel. Als het maar de juiste vetzuren zijn met veel Omega 3. Waarom? Hierdoor worden de rode spiervezels regelmatig gevuld en weer geledigd. Daardoor worden meer rode spiervezels gevonden, waardoor de duif in de zomer meer inhoud verkrijgt. Meer PK’s zeg maar. Zodra de duiven wat rondvliegen in de volière of buiten het hok, wordt als eerste Omega 3 verbruikt. Kijk maar naar ons mensen: van vette vis wordt je niet vet, wel van te veel taart  eten ( veel suikers). Het leren opslaan van vetzuren heeft het voordeel, dat ze dan actief blijven. Testen in Amerika hebben aangetoond, dat duiven die zowel in de zomer als ook ’s winters deelnamen aan wedvluchten het volgende seizoen in het voordeel waren ten opzichte van duiven die een flinke periode stil hadden gezeten. Als duiven in de winter fl ink actief zijn en wegtrekken, zijn veel liefhebbers bang voor “wintervorm”. Dit fenomeen bestaat volgens mij niet. Veel sporters trainen in de winter heel hard om in de zomer tot grote prestaties te kunnen komen. Duiven zijn ook topsporters en hebben een goede verzorging nodig in elke periode van het jaar. Duiven komen in topvorm dankzij veel lichturen en warmte. En dat ontbreekt er in de winter.
 
Na de Rui.
Als de duiven weer door de rui zijn, zien we vaak dat de ineens heel veel roodsteen gaan eten. Hoe kan dat? De ruiperiode wordt vaak onderschat. Alle veren moeten dan verwisseld worden en dat kost enorm veel van het lichaam. Duiven zijn is deze tijd van het jaar ook erg gevoelig voor besmettingen.
Om voedingsstoffen te kunnen opnemen, kunnen zoals genoemd vezels een belangrijke rol spelen. De darm moet dan extra werken (darmperistaltiek) om de voedingsstoffen op te nemen in het bloed. Gaat de voeding te snel door de darm, dan kan dunne mest ontstaan. Bij inname van roodsteen wordt de voersnelheid vertraagd, waardoor de voedingsstoffen weer beter worden opgenomen. Dat kan de reden van opname van veel roodsteen zijn. Het is dus een teken van mogelijke tekorten zoals vitamines, mineralen en sporenelementen. Geef dan eens 2 dagen elektrolyten en 2 dagen multivitaminen. Je zult zien dat het probleem dan snel is opgelost.
 
Kweken.
Je hebt minimaal 3 weken nodig om te zorgen voor een nieuwe darmflora. Daar gaan de voedingstoffen weer optimaal door en komen in het bloed terecht. Het is verstandig voor het verkrijgen van een goede kweek. Je kunt er nu  alvast rekening mee te houden, want de kweekperiode in nog niet begonnen. En ook al kweek je laat, je kunt met een goede wintervoer mengeling gewoon doorgaan tot aan de koppeling. Het moet minimaal 3 weken, maar het mag gerust langer. Ook in deze tussenliggende periode van rust tot aan de vliegperiode kun je dit prima doen. De vliegduiven die jongen hebben grootgebracht, kunnen nu hun te veel aan eiwitten in het lichaam weer afbouwen om weer een mooie schone darmflora te ontwikkelen. Ook na d kweek past een Detox week weer heel goed.   Dat is de beste voorbereiding voor een goed vliegseizoen. Middels een goede wintermengeling zal het oude dons als sneeuw voor de zon verdwijnen. En dat is heel belangrijk voor goede prestaties in de zomer.
 
Veel succes ermee.
Willem Mulder.
Tel: 0031 648 717475
E-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 


dinsdag 26 november 2019

Stand van zaken GPS2021 Automatisering

Zoals in de kop vermeld gaat het in dit verhaal over de automatisering van GPS2021. GPS2021 houdt meer in dan alleen de ECS-systemen. We gaan in dit artikel in op de automatisering en niet over vervoer, verenigingen, nieuwe doelgroepen, museum etc. Over de voortgang daarvan zullen de komende winter artikelen gaan verschijnen.

Wel staan we aan de vooravond van een mogelijk belangrijke switch in de duivensport. In het begin van de duivensport was het al bijzonder als er een centrale constateur aanwezig was in het dorp of de stad, waar de gummiringen van de duiven in ‘gedraaid’ konden worden. De liefhebbers moesten op de fiets naar de klok, kregen later loop/fiets vergoeding, tot het moment dat bijna iedereen een klok tot zijn beschikking had. Vervolgens werd alles handmatig uitgerekend en werden uitslagen met een typemachine opgesteld. Daarna deed de computer zijn intrede en werden de ‘poulestaten’ met daarop de aankomsttijden en andere gegevens gestuurd naar een ‘computerbureau’. Daar zaten datatypisten die alle gegevens in de computer invoerden. Na de invoer werden er uitslagen/boekjes gemaakt die op de vrijdag weer bij de verenigingen werden afgeleverd.

De volgende stap kwam eind jaren ’90 van de vorige eeuw toen het elektronisch constateren in opgang kwam. Met gebruik van de nieuwe technieken werden duiven met behulp van de chipring automatisch geregistreerd, zowel bij het inkorven alsook bij het aankomen van de duiven. In het hele administratieve proces van duiven houden werden een aantal onderdelen vervangen door het nu nog steeds gebruikte ECS-systeem. De laatste moderne aanvulling van de afgelopen jaren is het automatisch melden na aankomst van de duiven bij de rekenaar. Dit ter vervanging van het melden van de duif bij de club, die dit weer moest doorgeven aan de centrale rekenaar. Nog maar een kleine groep maakt hier gebruik van. Het kan inmiddels ook per computer, met als bezwaar dat je vaak niet meer de volgende duiven ziet thuiskomen.

Veranderingen zullen wij in steeds hoger tempo gaan meemaken. Kijk maar eens de stap van de TFord naar het huidige wagenpark en nu naar de volgende generatie elektrische auto’s. De techniek gaat ons steeds meer ondersteunen in ons dagelijks leven; werk, privé, hobby! De techniek kan ons ook helpen om toegankelijker te worden voor een breder publiek. Het op diverse wijzen volgen van wedstrijden via smartphone of computer kan de nodige interesse opwekken. Die kansen moeten wij niet onbenut laten.

De veranderingen die hierboven geschetst zijn spelen zich af over een periode van meer dan honderd jaar. Iedere verandering heeft commotie opgeleverd, dat is natuurlijk nu ook het geval met de voorgenomen verbeteringen in het kader van GPS2021. Dat gaat op een aantal punten de sport veranderen. Over de impact van die veranderingen bestaat onzekerheid. Voor- en tegenstanders proberen elkaar te overtuigen van hun gelijk. Ik denk dat de praktijk moet gaan uitwijzen hoe en of de sportbeleving gaat wijzigen. De kunst is om in deze veranderingsfase met elkaar te zorgen dat de sport en sportbeleving in stand blijft voor de huidige beoefenaren. Dat is kortgeleden nogmaals door de NPO zo bekrachtigd. Een veel betere communicatie daarover en de motivatie waarom stappen genomen worden moet ons daarbij helpen. We moeten wel de weg vrijmaken voor veranderingen die helpen om de sport te laten overleven en waar we met elkaar ook veel gemak van gaan krijgen.

Hoe zit het toekomstige ‘duivenproces’ in elkaar.

Voorbereidingen Ieder lid maakt nog steeds een hoklijst, dat zijn de duiven die zijn eigendom zijn en waar hij mee wil kweken en vliegen. Hij maakt nog steeds stambomen en hij laat zijn duiven de verplichte entingen
toedienen bij de dierenarts. De vliegduiven worden voorzien van een chipring waarbij de ‘geheime code’ wordt gekoppeld aan het ringnummer. De zogenaamde koppellijsten. Al deze gegevens, koppellijsten, hoklijsten, entlijsten worden gedigitaliseerd en centraal in ‘de cloud’ opgeslagen (‘de cloud is; zodanig op verschillende computers opgeslagen gegevens welke voor meerdere partijen benaderbaar zijn). Dat betekent niet meer en minder zodanig opslaan op computers dat diverse partijen (de club, rekenaar, de liefhebber, de ECS-leverancier) rechtstreeks toegang krijgen tot deze gegevens, tenminste voor zover zij dat nodig hebben voor hun takenpakket. Vervolgens worden de gegevens continue up-to-date gemaakt met; nieuwe duiven, verloren duiven, nieuwe entingen, nieuwe chipringen, etc. Als bijkomende eis is gesteld dat er rekening moet worden gehouden met de huidige wet- en regelgeving op privacy gebied.

Dan gaan we vliegen De liefhebber kan thuis op voorhand al aangeven met hoeveel duiven hij gaat deelnemen. Dit is handig in verband met de vervoersplanning. Vervolgens gaat hij met de ploeg duiven die hij/zij wil inzetten naar het lokaal. De klok kan thuisgelaten worden. Bij de inkorving wordt de duif met chipring over de ‘slimme’ inkorfantenne gehaald, waarbij deze direct via internet een verbinding maakt met ‘de cloud’. De gegevens worden gecontroleerd; staat de duif op naam, is deze geënt, klopt de chipring. Vervolgens geeft het inkorfsysteem een mandnummer in welke mand de duif geplaatst moet worden. Gelijktijdig wordt de duif toegevoegd aan de inkorflijst van de liefhebber die in ‘de cloud’ staat voor die vlucht. Dit alles wordt binnen enkele seconden gedaan en geheel afgerond. Printen van lijsten, doorsturen van UDP-bestanden, mandlijsten etc is niet meer nodig in de club. Dit betekent natuurlijk een grote verlichting van de werkzaamheden in de club. De vervoerder weet direct de belading van de containers en kan op de laptop bij controle aan de grens automatisch de noodzakelijke lijsten laten zien.

De duiven komen thuis De klok van de liefhebber thuis is verbonden met zijn antennes en heeft tevens via internet een verbinding met ‘de cloud’. Hierdoor is er een directe link met het inkorfbestand. Bij thuiskomst van de duif wordt de tijd in de klok geregistreerd en direct doorgeven aan ‘de cloud’. De aankomsttijd ligt dus vast in de klok, maar ook al in ‘de cloud’. Dit is nodig voor beveiliging indien er een storing op het internet zou zijn. De rekenaar kan nu de aankomsttijd direct gebruiken voor het opstellen van een aankomstlijst. Immers de rekenaar heeft ook een verbinding met ‘de cloud’. In de loop van de aankomsten wordt direct duidelijk of het concours gesloten kan worden. Meldingen, en de overlast die daarbij hoort, zijn niet meer nodig. Printen van aankomstlijsten e.d. is ook niet meer nodig, immers de aankomsten zijn direct via computer/smartphone opvraagbaar. De controles zijn gedaan. De uitslag staat vast.

Na sluiten concours Omdat het kloksysteem en de antennes steeds met elkaar verbonden zijn worden alle duiven die de dagen na sluiten van het concours thuiskomen ook geregistreerd. Bijkomend voordeel is dat inzichtelijk wordt wat het algemene percentage van thuiskomers is na een slecht verlopen concours. De keuze is vervolgens aan de vereniging wat zij nog aan activiteiten ontplooit na sluiting concours. Worden de winnaars direct gehuldigd? Uitdelen van papieren uitslagen? Gezellige middag, barbecue etc.

Dromen? Nee hoor. Kijken we naar de wereld om ons heen en waar we middenin staan dan zijn bovenstaande handelingen voor u en mij al volkomen normaal. Sterker, dagelijks doen wij dit al. Immers indien u boodschappen haalt dan rekent u af met uw pinpas. Op de terminal wordt uw kaart gecontroleerd, u voert een pincode in die ook weer wordt gecontroleerd. Is dat akkoord dat gaat er een verbinding naar ‘de cloud’ waar gekeken wordt of u voldoende saldo hebt. Zo ja, dan wordt het bedrag direct afgeschreven. Zo nee, dan moet u de boodschappen achterlaten! Feitelijk dus exact wat wij al jaren
doen. Waarom dan niet in de duivensport? Veranderingen in de duivensport gaan in het tempo van een slak riep iemand eens tegen mij. Harder kan niet, anders raken de liefhebbers van slag. Wij komen per 5 jaar uit met een nieuwe update van onze kloksystemen. In de hedendaagse technologie smartphones gaan deze dagelijks. Dus willen we aanhaken met onze omgeving en ook dankbaar gebruiken maken van die hulpmiddelen dan moeten we in actie komen. Anders raken we steeds verder achterop en worden de investeringen alleen nog maar groter. Immers in onze kleiner wordende verenigingen zijn steeds minder vrijwilligers om het bewerkelijke ‘duivenproces’ handen en voeten te geven. Op deze manier wordt ons dat letterlijk uit handen genomen.


Waar staan we nu?

Overleggen Door de NPO zijn bovenstaande plannen in stappen gedeeld met de rekenaars en de ECSleveranciers. Immers de voorgestelde wijzigingen hebben de nodige impact. De techniek is er allemaal wel, maar wat betekent dat aan investeringen etc. Vervolgens zijn er een tweetal leveranciers aan de slag gegaan met delen van het nieuwe proces in de pilot van “de Nishoek” in Zeeland. De automatisering is daar een onderdeel van een bredere verandering die te maken heeft met de andere aspecten van de sport zoals vervoer en de nieuwe opzet verenigingen. De pilot was met name bedoeld om kleinschalig een aantal zaken in de praktijk te testen. De ervaringen worden dan in de volgende stappen meegenomen.

Met alle leveranciers zijn er het afgelopen jaar intensief gesprekken gevoerd door het NPO om iedereen de kans te geven aan te haken en te doorgronden wat de veranderingen voor eenieder betekenen. Deze gesprekken zijn gebaseerd op het visiestuk GPS2021 wat in 2016 is gepresenteerd. Aan de leveranciers is gevraagd naar hun visie op de toekomstige duivensport. De oplossingen kunnen per leverancier verschillen, zo lang de basis van het bovenstaande maar in stand blijft. Ook de ECS-commissie van het NPO is nauw betrokken bij het hele proces.

Eind deze maand komen de partijen weer bij elkaar en gaan samen met de aangestelde programmamanager vaststellen wat de rode draad is in alle oplossingen, daarbij wordt de haalbaarheid in kaart gebracht. Tevens moet er een financieel plaatje gemaakt worden hoe e.e.a. bekostigd gaat worden en in welke vorm. Er moet immers op diverse terreinen aanpassingen gedaan worden. Door te blijven investeren in de sport ontstaat er een win-win situatie voor alle partijen.

Het streven is om eind dit jaar met een haalbaarheidsplan te komen voor de komende jaren. Daarin zullen ook keuzes gemaakt moeten worden. Er zijn diversie scenario’s denkbaar; big bang? Dat staat voor iedereen in een keer allemaal om. Of gaan we in stappen over naar de ‘nieuwe postduiven wereld’? De laatste zal, zeker met de ervaringen uit het verleden, de voorkeur hebben van alle partijen.

Heikele punten Er zijn grote groepen liefhebbers die bang zijn dat een groot gedeelte van de charme van de duivensport verdwijnt. Immers het is niet meer noodzakelijk om na sluiting concours met je klok naar het lokaal te komen. De verplichting valt weg. Dat wordt ervaren als een doodsteek voor het clubleven. In ieder geval voor die groep die het belangrijk vindt om over de wedstrijd ‘te melken’. Wat wegvalt is de spanning van de uitslag, alhoewel dat natuurlijk te voorkomen is door niet het verloop op de computer te volgen, maar pas de uitslag op de club te vernemen. In de keuzes en oplossingen staat de techniek ten dienste aan wat de liefhebbers/verenigingen willen. Daarnaast moet je met elkaar wel iets extra’s organiseren om het gezellig te maken, zelfs voor hen die het eigenlijk wel prettig vinden om niet te komen. Aan de andere kant is het ook voor de jongeren een
oplossing om dan meer tijd voor het gezin te hebben. Dan kunnen we de jongeren weer bij de sport houden/krijgen. De sport is al intensief genoeg qua tijdbelasting.

De kosten zijn ook een punt van zorg. Gedurende het traject zijn er bedragen en vormen van abonnementen een eigen leven gaan leiden die in eerste instantie bedoeld zijn om richting te geven. Speerpunt van NPO is om de sport betaalbaar moet blijven en de kosten van verandering beperkt moeten blijven. Op dit punt is het denk ik handig om eerst de haalbaarheid van alle plannen en de daarmee gepaard gaande kosten inzichtelijk te maken. Daarna is het vroeg genoeg om er iets van te vinden. Het stuur van de sport is nog steeds in handen van de liefhebbers via onze verenigingsstructuren. De NPO-ledenraad is het beslissende platform waar keuzes gemaakt moeten worden. U moet wel invloed uitoefenen via uw eigen vereniging en afdeling natuurlijk. Onderling mopperen helpt niet, in de krant zetten ook niet. Wij geven informatie om u te helpen de goede keuzes te maken. Aan de vergadertafels worden echter de besluiten genomen. Zorg wel dat uw vertegenwoordigers de besluiten nemen die u wilt. Liefst vanuit algemeen belang voor de sport en niet vanuit individueel belang. Dan komen we niet verder ben ik bang.

Verder Zodra er weer nieuws is zal daar in het Spoor aandacht aan besteed worden, ook als er geen nieuws is zullen we dat melden. Heeft u vragen, of heeft u behoefte aan meer informatie, graag hoor ik van u, dan kan ik dat meenemen in de volgende uitgaven van het Spoor. Volgende week in ieder geval meer achtergrond over wat er in Zeeland is bereikt/niet bereikt en hoe de pilot daar leeft bij de leden.

Gerrit Knol

maandag 25 november 2019
Roger Engelen 1

Roger  Engelen uit het Kempense Dessel heeft er weer een fantastisch seizoen opzitten,vanaf de eerste vluchten was reeds duidelijk dat er met hem weer rekening moest worden gehouden.

Ook de jonge garde deed het van in ’t begin voortreffelijk.

Ziehier een overzichtje van de belangrijkste resultaten:

Momignies,2119 oude:13-20-22-27-35—50-57-58-66-69…(19/26)

Kempisch Hafospel-Melun:369 jaarse:1-5(2/3)

640 oude:4-11-13-41-43-52…(7/8)

Chevrain:1108 oude:5-6-8-27-32-33-34-41-51…(16/20)

654 jaarse:2-19-25…(4/7)

596 jonge:1-2-3-127-195(5/7)

Hafo Kempen United:Melun:1858 oude:5-16-41-74-76-78-114…(16/24)

1118 jaarse:3-19-38-41-64-102…(10/15)

475 jonge:1-3 (2/4)

Chevrain,1123 oude:2-8-9-37-45-58-59-84-107…(17/18)

Fay au Loges,417 oude:1-2-5-11-46…(10/16)

258 jaarse:1-4-32-42-46(5/9)

provinciaal:3793 oude:1-17-26-58…(10/16)

2421 jaarse:1-17-193…(5/9)

Pont St Maxence,2540 jonge:2-10-24-127(4/7)

Oost Antwerps Fondspel,Issoudun,174 oude:1-12(2/4)

262 jaarse:1-13-18(3/5)

Nationaal:8248 oude:6-118

                  11465 jaarse:25-336-371-988

Union Antwerpen,Bourges,4015 jonge:3-54-378(3/4)

Nationaal Kampioenschap:7e asduif Kleine Halve Fond jonge

Nogmaals proficiat Roger!

Jef

Bron

zondag 24 november 2019

Negatief geladen ijzerdeeltjes kunnen niet aansluiten bij de eveneens negatief geladen zuurstofcellen in het bloed. Dit zou zelfs een vorm van bloedarmoede kunnen betekenen bij een duif. Maar dit terzijde. Echter positief geladen ijzerdeeltjes trekken wel de zuurstofdeeltjes aan. En dat willen de melkers graag. Terug naar de essentie van negatief geladen ijzerdeeltjes in een duif: ze moeten dus voor een overgrote meerderheid positief geladen raken, zodat we ze voortaan ijzer kationen mogen noemen.
IJzer kationen, positief geladen ijzerdeeltjes in het duivenbloed, die zijn zover te krijgen door met name het sporenelement nikkel in aanraking te komen. En laat nu juist in aardnoten (pinda’s) nikkel voorkomen. Vandaar, dat veel melkers hun gevleugelde vrienden graag verwennen met deze nikkelleverancier. Oké, overdrijven is ook een vak, want een teveel aan nikkel in het bloed is op zichzelf iets teveel van het goede. Maar zo nu en dan een paar pinda’s voeren is op zichzelf een buitengewoon effectieve manier om het zuurstofgehalte in het bloed te laten stijgen.
Maar ijzer kationen zijn ergens ook weer hele kleine duiveltjes in een duif zijn bloedsomloop. Tenminste een teveel aan rood gekleurde bloedcellen stoot het aantal witte cellen af. En dat is weer in het nadeel van de lymfeklieren en hun taak om zo goed als alle soorten van infecties buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld, luchtwegeninfecties. Dus met een beetje goede wil is een overdaad aan pinda’s in het nadeel wat betreft het afweren van bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Zo zie je maar, dat in alle goede dingen, weleens een ongewenst gevaar schuilt.

maandag 18 november 2019

zondag 17 november 2019

Bij deze de 20 prijswinnaars van de derde vlucht van de 2019 editie.  Zij verdelen €1.000,-


 

1e prijs

NL19-3935809 wint                           €250,-

Speler: J. den Hartog & Zn               €125,-

Kweker: Dick van Leur                      €125,-

 

2e prijs

NL19-3935815 wint                          €200,-

Speler: Schenk-van Vugt                  €100,-

Kweker: A. van Zomeren                  €100,-
 

3e prijs

NL19-3935904 wint                          €150,-

Speler: J. den Hartog & Zn                 €75,-

Kweker: J. Leusink                             €75,-
 

4e prijs

NL19-3935882 wint                          €100,-

Speler: A. Altelaar                              €50,-

Kweker: Peter Bambacht                   €50,-
 

5e prijs

NL19-3935953 wint                          €50,-

Speler: R. van den Bogaard             €25,-

Kweker: Hans Aaldijk                       €25,-
 

6e prijs

NL19-3935958 wint                          €50,-

Speler: Bram Salari                          €25,-

Kweker: Nico Blokker & Co              €25,-
 

7e prijs

NL19-3935931 wint                          €50,-

Speler: H.J.M. Dekker                      €25,-

Kweker: A. Wagtelenberg                €25,-
 

8e prijs

NL19-3935802 wint                         €50,-

Speler: J. den Hartog & Zn              €25,-

Kweker: Van der Kruk-van Tuil        €25,-
 

9e prijs

NL19-3935936 wint                          €50,-

Speler: A. Altelaar                            €25,-

Kweker: G. van 't Hof                       €25,-
 

10e prijs

NL19-3935905 wint                          €50,-

Speler: Mariet Blom                          €25,-

Kweker: C.J. van Oort & Zn              €25,-
 

1. J. den Hartog & Zn
J. den Hartog & Zn 2019-2
2. Schenk-van Vugt
Schenk-van Vugt 2018
3. J. den Hartog & Zn
Johan den Hartog & Zn 2017-2
4. A. Altelaar
A. Altelaar
5. R. van den Bogaard
Rini van den Bogaard 2017
6. Bram Salari
Bram Salari
7. H.J.M. Dekker
Henk Dekker
8. J. den Hartog & Zn
Johan den Hartog & Zn 2019
9. A. Altenaar
A. Altelaar
10. Mariet Blom
Nico Koetsier 2016-2
1. Dick van Leur
Dick van Leur 2
2. A. van Zomeren
Alex van Zomeren 2018
3. J. Leusink
Jan Leusink
4. Peter Bambacht
Peter Bambacht 2
5. Hans Aaldijk
Hans Aaldijk 2018
6. Nico Blokker & Co
Nico Blokker & Co 2019
7. A. Wagtelenberg
Arno Wagtelenberg
8. Van der Kruk-van Tuil
Van der Kruk-van Tuil 2019
9. G. van 't Hof
Gerrit van 't Hof
10. C.J. van Oort & Zn
C.J. van Oort & Zn

Nieuwsbrief Peter Boskamp

27 november 19
Fake news Fact checkers van de Washington Post en de New York Times hebben vastgesteld dat Donald Trump in de eerste duizend dagen van zijn Presidentschap bijna 13.000 keer een leugen heeft verteld. Deze...

Columnist in Spotlight

21 juli 19
Raak!   Ik liet het al vaker blijken in mijn...
25 juni 19
De Oranje Leeuwinnen winnen hun groep en gaan...
11 juni 19
26 april 19
  Het werd deze week wel weer eens tijd om over de...
19 april 19
  Weer zo'n titel waarvan je denkt: wat bedoelt-ie...
07 april 19
Mooi was het zaterdagmiddag. Ik was bij de...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new AVergotte185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombVerbree185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new msmduivensport185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

16 december 19
Dit zal plaatsvinden op 3 en 4 januari 2020:3januari vanaf 19.30 uur (​aanleveren van...
04 december 19
Zo kan je dus ook vertellen GPS 2021 en de trein van de het NPO Bestuur, “We zijn...
28 november 19
Gisteravond was de feestavond van het samenspel tussen PV de Snelpost Ermelo en PV de...
26 november 19
Wie heeft niet eens de wens om een tijdje op een onbewoond eiland te zitten? Ver van...
26 november 19
Stand van zaken GPS2021 Automatisering Zoals in de kop vermeld gaat het in dit verhaal...
Roger Engelen 1
25 november 19
Roger  Engelen uit het Kempense Dessel heeft er weer een fantastisch seizoen...
24 november 19
Negatief geladen ijzerdeeltjes kunnen niet aansluiten bij de eveneens negatief geladen...
17 november 19
Bij deze de 20 prijswinnaars van de derde vlucht van de 2019 editie.  Zij verdelen...
16 november 19
Frans Keybets Landgraaf Agen oud 2019. Op een mooie nazomeravond heb ik afgesproken met...
14 november 19
Bij deze de 2e serie van 26 prijswinnaars van de tweede vlucht van de 2019 editie.  De...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40