We zijn weer een weekje verder dus ook weer een duivenweekeinde, een weekeinde wat wederom een prut weekeinde was. Heel de week kijk je op vliegweer.nl wat het komende weekeinde gaat brengen voor wat de wind en weer betreft en pas ik de voeding en zeker ook de duiven die worden ingekorfd er op aan. Niet in hoofdzaak maar wel iets. Voor zaterdag onbestendig weer maar met een flinke zuid tot zuidwesten wind erachter. Dus voor Blois enkele dagfondduiven inhouden en enkele snellere midfondduiven erbij,dat is het spelletje , niet te zwaar opvoeren en dan moet het lukken. Maar het lukte niet de heren lossingdeskundigen zijn inmiddels bang geworden voor de opinie van de liefhebbers met eventuele losse handjes of ravage aanrichters dus hielden de duiven vast. Belgen en andere afdelingen loste en haalde snelheden van ruim 18oo mpm maar wij ( ook de afdeling 5 en sector 2) hielden mijn duiven vast. Zondag dan zou het beter worden maar de wind was gedraaid naar west en de snelheden haalden de 1350 mpm niet eens  (op Blois) dus bijna 500 mpm minder dan op die zgn slechte zaterdag  en op mijn geplande verzorging. Nu wordt er geluld heb je die hagelstenen niet gezien dan ? Wat een gezeik de duiven waren toen die vielen al anderhalf uur thuis geweest.

Maar laat ik het verhaal maar gelijk kort maken , op de zondag kreeg ik op alle fronten de deksel op mijn neus. Niet de uitslag die ik verwacht had en op alle drie de vluchten met het puntenhakje over de sloot. Iets beters ken ik er niet van maken en heb zelfkennis genoeg om te stellen dit was prut.  De duiven hadden weer zeer erge dorst terwijl ik ervan overtuigd ben dat ze voor de volle 100 % goed verzorgd worden door Chris en zijn mannen. Maar dit is al weken zo en ik vermoed dat er toch wat in het milieu zit wat dit veroorzaakt. Dus het wordt weer zoeken geblazen  om een oplossing te zoeken. Misschien op de donderdag inkorf vluchten wat minder voeren zodat ze op vrijdag in de mand wat meer voedsel tot zich nemen en op zeker ook gaan drinken, zal kijken het is het proberen waard. Nu waren zowel de oude en jonge duiven van Peronne dorstig en verward en niet alleen onze duiven maar ook vreemde duiven die mee vielen en soms meer dan een uur na uit een plas op het dak gedronken te hebben weer op de wieken gingen. Sommige vreemden zaten met hun ogen helemaal dicht op de bergingen.

Hier maakte ik mee dat de 896 een duivin die zeker niet de slechtste is , aankwam en buiten bleef zitten , ik zat in mijn stoel en staartslepend kwam ze over het dak naar mij toe en bleef bij mij in de buurt hangen en dit terwijl haar doffer in het hok zat te wachten en zij hem al eerder door het trengelraam had gezien. Fout fout en nog eens fout de motivatie is er naar ongeveer vijftien vluchten weduwschap denkelijk uit dus….. zak tabakstelen gepakt , plankjes van de schotels verwijderd en de hele bende bij elkaar gelaten. We zien wel waar het schip strandt , ben er na de teleurstelling van dit weekeinde een beetje klaar mee.

Ook de hele duivensport val mij tegen , bla bla over vooruit gang genoeg en nog meer commissies samen stellen en nog eentje terwijl de echte problemen niet aangepakt worden. Neem de afd 5  we concoursen tegen elkaar maar met verschillende wagens  (ventilatie) die ook nog een beladen worden in verschillende groepen waar het bij overladen best fout kan gaan en foutjes niet kunnen worden uitgesloten. Ook nog steeds liefhebbers die in samenspelen spelen waar ze volgens hun rayonindeling niet thuishoren en andere liefhebbers in hun club en samenspel tekort doen. Maar het bla bla verhaal gaat door. Lossingen in blauw , wit en rood doe je op de wind. Je probeer op die manier de duiven over je kortste afstand het rayon in te krijgen maar doen ze dat dan ? Nee hoor, precies andersom zodat veel hokken dubbel benadeeld worden.

Coach heb jij met je grote mond dan de oplossing ? Natuurlijk eerst naar eerlijk spel voor het seizoen allemaal maximaal dertig duiven aanwijzen waarmee je het seizoen gaat spelen, wisselen of aanvullen van duiven is daarna niet toegestaan, ook voor het jonge duivenseizoen 30 duiven aanwijzen. Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat dit voor grote spelers niet leuk is maar een afdeling op naam van de compagnon of vrouw en dochter is toegestaan zolang de competitie over het hele jaar maar dertig en minder tegen dertig en minder blijft .We willen toch eerlijk spel !!!  Plannen van wagen kun je dan ook beter en je weet eigenlijk voor het seizoen al wat je aan logistiek nodig heb.

Elke kleur een wagen of een zijkant van een wagen maar geen kleuren meer bij elkaar zodat er foutjes kunnen ontstaan. Ook zou het beter zijn om per kleur verschillende losplaatsen te zoeken. Maar hoofdzaak is dat zodra je naar de gezamenlijke lossing gaat de wagens en verzorging precies hetzelfde zijn en dat de duiven niet zoals nu verticaal maar horizontaal bij de verenigingen worden ingeladen en bij het overladen ook.

Ach over duivensport kan ik uren praten en ideeën zijn er zat, van inbreng zal het nooit komen en onbegrip zal ik veel oogsten maar eens zal men stellen , die ouwe gek had wel gelijk.

tot de volgende rondom.

Kees Commijs  RPW

Racing Pigeon Whisperer.