peter hok

De dag begint nu om 6.30u. Even wat eten en dan de kweekduiven verzorgen. Om 7.30u zijn de jonge duiven aan de beurt en om 8u gaan de weduwnaars naar buiten. Zij zijn dan gelijk een klein half uur uit het zicht. Dat het koud is deert de duiven niets, ik heb daar tenminste nooit naar gekeken.

Om 9u gaan zij meestal naar binnen, waarna de jongen van de eerste en tweede ronde de vrijheid krijgen. Ikzelf ga dan de krant lezen. Om 11.30u gaan deze jongen weer naar binnen en gaat de derde ronde jongen los. Ik ga dan vaak een rondje fietsen om mijn rug te ontspannen.

Rond 14.30u gaat de derde ronde jongen naar binnen. Om 16u gaan de duivinnen een uur los en worden de jongen gevoerd. Wanneer de duivinnen om 17u binnen zijn, krijgen de oude duiven eten en om 17.30u gaan de schuiven bij de jongen dicht. Om 18u ook bij de oude duiven en dan begint voor de vliegduiven de nachtrust.

De kweekduiven krijgen hun tweede voerbeurt en om 18.30u ben ik klaar. Ik doe alles dus op mijn gemak aan. Als het weer wat beter wordt en de verduistering weg is, begint de dag een uur eerder en eindigt hij twee uur later wat verzorging betreft. Het kost wat tijd, maar zo heb ik het altijd gedaan, ook toen ik mijn bedrijf nog had.

Er zijn minder jongen gekweekt dan vorig jaar en ook heb ik geen overnachtjongen meer dit jaar. Vanaf volgend jaar helemaal geen overnachtduiven meer, want het wordt me teveel. Ik wil plezier blijven beleven aan mijn hobby en het moet ontspanning blijven.

Als ik na de vitesse vluchten nog met 20 duiven midfond en 20 duiven dagfond kan doen, heb ik er meer dan genoeg. Vaak draait het toch maar om een handjevol duiven die het verschil maken. Het is per honderd- en tiental te doen, de rest is bladvulling. Ook bij de jonge duiven.

Je moet daar met een mooi ploegje starten omdat er alle jaren tijdens de eerste drie vluchten een boel verloren gaan, hoe vaak je ze ook hebt weggebracht. Als er dan nog 60 tot 80 jongen aanwezig zijn, is dat meer dan voldoende om mijn ding te doen op de NPO-vluchten en de aanwas voor volgend jaar aan te vullen. Verliezen zijn er dan nauwelijks nog op de verdere afstanden.

Daarbij gaat de vrachtprijs ook weer omhoog en is het niet verstandig je met de grote hokken te meten aan hoeveelheden duiven die je moet inkorven. Daar zitten meestal vermogende mensen achter. Je hebt er ook niet veel nodig om goed te vliegen. Steek je aandacht in enkele, verzorg die super en voorzie die van de beste voeding en bijproducten. Met massa is het niet altijd te halen.