Tropische temperaturen. Duiven kunnen daar prima mee omgaan, maar dan moeten ze wel voor 6.30 uur gelost worden. Men moet dan niet eerst nog het IWB om advies gaan vragen.

Een duif heeft het moeilijker met verblijven op de losplaats dan het vervoer ernaartoe. Tijdens het vervoer komt er verse lucht binnen door de luchthappers op de containers, maar bij stilstand houdt die ventilatie volgens mij op. Het water moet ook pas (bijna) ter plaatse getankt worden met zulke temperaturen.

Wij spelen nu Pont-Sainte-Maxence (285 km) in plaats van Sens (385 km voor mij). Normaal is dat vitesse, alleen telt deze vlucht nu voor de midfond mee. Conform programma vliegen wij deze vlucht volgende week als vitesse vlucht, waarom die niet omruilen zou je denken?

Volgende week Sens voor de midfond en gelijk inmanden met La Souterraine, zoveel duiven komen er toch niet meer voor beide concoursen. Dan had men nu vitesse kunnen spelen. Nadenken zou niet moeilijk hoeven te zijnā€¦ Nu tellen we een vlucht van 260 km voor de korte afstand als midfond.

JONGE DUIVEN

De jonge duiven zijn gisteren met de oostenwind op 30 km gelost, wel mand voor mand ditmaal. Ze begrijpen het inmiddels, want sinds de laatste vier opleervluchten blijven er geen achter. Zodra de temperatuur wat zakt krijgen ze hun paratyfusenting en dan zijn ze klaar voor de strijd.

Dat moment laat veel te lang op zich wachten. De jongen gaan al nestelen en uiteraard pennen stoten. Dit heeft een handjevol luidruchtige mensen voor elkaar gekregen die zelf alsnog voor de nalijn gaan kiezen. Nota bene zij hebben de jonge duivenspelers hun spel ontnomen. 23 juni zou de start moeten zijn voor de eerste jonge duivenvlucht op 100 km voor de gemiddelde afstand.

Dit is de tegenwoordige tijd; wie het hardst roept, wordt gehoord. Wie het roept, wat ze roepen en waarop dit gebaseerd is, daar wordt totaal niet meer naar gekeken.

peter hok