mossel

Altjd word er beweert dat de lossingsveranrwoordelijken en wedvluchtbegeleiding van de npo
onderling contact hebben om de diverse afd niet in elkaar te laten vallen of elkaar kruisen.
Toch gebeurt het elk seizoen weer en dan expliciet met de natour dat dit problemen en verliezen oplevert door geen of miscommunicatie.
Als voorbeeld de afd 1 en 5,deze zitten wat vlieglijn betreft steeds in elkaars verlengde.
Afd 1 speelt natour alsmede afd 5,op vele vluchten zitten deze afd tussen de 60 en 90 km van elkaar qua losplaats.Waarbij logisch gezien afd 1 het verst speelt.
Afd 1 lost en afd 5 lost dan heel vaak zodanig dat precies in noord zeeland de duiven van afd 5 de eerste duiven van afd 1uit noord zeeland opstofzuigeren en de kleine aantallen van afd 1 worden zo meegetrokken zuid holland in en meer specifiek de z hollandse eilanden.
Het zuidelijkste gedeelte van afd 1 heeft daar weinig last van omdat de duiven van afd 5 pas in de omgeving van tholen de lijn naar de zuid hollandse eilanden de vlieglijn van de noord zeeuwse duiven kruisen.
Het meerendeel van de zeeuwse duiven trekken meer met de massa naar de kust en hebben dus dit probleem niet.Daarom is het een raadsel waarom dit niet beter word afgestemd,want de snelheden die worden gehaalt kan men met normaal weer redelijk inschatten.
De vele jongen die voor het eerst op de natour zitten hebben dan de grootste moeite om thuis te geraken.