Petrus Stas

winmolen

op 05/04/2025

mededeling van de KBDB aangaande de lossing Chimay   DIT is de mail die op 19/10/2023  door ons naar dhr Sapin gestuurd werd. De dhr Bodengien in kopie, eveneens in kopie de KBDB. Deze mail werd vervolgens nog 2x opnieuw gestuurd als rappel. Het antwoord van deze heren is nog onderweg.

Wie is NU dan eigenlijk verantwoordelijk????

 

Aan dhr Voorzitter sportcomité, dhr Sapin Denis

Betreft: lossingsplaatsen Les-Isnes, Mettet en Chimay.
1 Les-Isnes onmogelijk te lossen door gebrek aan ruimte:
Al 7 jaren lossen we duiven in Les-Isnes (zoning des Isnes) als leervlucht, al 7 jaren hebben we nog nooit op de officiële coördinaten (503018,0-044328,0 duiven kunnen lossen, al 7 jaren hebben we zeker op 10 verschillende plaatsen moeten lossen op dit industrieterrein dat nu volledig vol gebouwd is. En hier werd er dit jaar een nieuwe locatie aangeduid door de KBDB verantwoordelijke. Coördinaten zijn nooit aangepast geworden, maar deze plaats voldoet helemaal niet om vrachtwagens of opliggers met duiven te lossen. Op enkele meters afstand (ongeveer 3 meter) bevindt zich een Bekaert afsluiting van 2 meter hoog . We zijn dus verplicht weer maar eens uit te wijken. Wij Limburgers lossen er meestal leervluchten en soms eens een prijsvlucht, (RVB) andere provincies lossen er wel prijsvluchten en zeker de Nederlanders en Duitser lossen er vele malen prijsvluchten en zelden staan zij op dezelfde plaats als de keren voordien, maar nooit op de officiële losplaats (coördinaten), gewoonweg omdat er geen ruimte meer beschikbaar is om te lossen op het industrieterrein Les Isnes. Als we de Nederlandse en RVB uitslagen bekijken die in Les Isnes werden gelost, werden steeds de officiële gangbare coördinaten gebruikt van de KBDB. Terwijl daar onmogelijk kan gelost worden en soms tot 1km ofwel 1000 meter verder of korter de duiven gelost werden.


2 Mettet twee verschillende losplaatsen:
Hier lossen de Belgische en Nederlandse begeleider op twee verschillende plaatsen. De Belgen lossen op de plaats van de gangbare KBDB coördinaten 501826,0-044004,0 rue du vieux saint Donat. De laatste weken van het seizoen losten de Nederlanders op de parking van het circuit Jules Tacheny. Deze parking ligt 700 à 800 meter in rechte lijn vlak achter de losplaats der Belgen en nog eens in de vertrekrichting van de duiven. Beiden losplaatsen liggen gescheiden van elkaar door een gewestweg (N932 rue de Rouillon) en zijn niet zichtbaar voor elkaar. Terwijl er tussen beiden er geen enkele vorm van communicatie was en is. Als men dit in de toekomst blijft toestaan, zal het niet lang meer duren voordat een te vermijden rampvlucht zich voltrekt. Als de KBDB dit blijft toelaten is het weer maar eens op hun verantwoordelijkheid, de coördinaten die de Nederlanders gebruiken zijn deze van de losplaats der Belgen.(zie uitslagen) Losplaats rue vieux saint Donat heeft al problemen genoeg veroorzaakt dit jaar nog kort voor de lossingen vrachtwagens verplaatsen naar de as van de weg, daar het gras van de bermen te hoog was om een veilige lossing te kunnen uitvoeren. We hebben hier ook al begeleiders 50 minuten lang naar duiven zien zoeken in de mais, ook begeleiders de berm zien maaien om lossingen te kunnen uitvoeren. (bij wet verboden) Tevens staan we hier op een licht hellende weg dat problemen kan gegeven met de drankvoorziening, zeker voor containers met drinkgoten. Zonder nog te spreken van het toevallen van de deuren van de containers tijdens het lossen


3 Chimay verschil in coördinaten:
Jaren lang werd er gelost in een bos van Baileux Chimay, toch volgens de coördinaten opgegeven door de KBDB. Terwijl in werkelijkheid gelost werd op het industrieterrein Baileux rue Madeleine (boven) 500212,0-042302,0 Vorig najaar (2022) werden de coördinaten uiteindelijk aangepast naar de plaats waar de duiven al jaren gelost werden. Waardoor we nu eindelijk eens geen vervalste uitslagen meer kregen. Toch werd er dit jaar (2023) na enkele maanden lossen op de jaren vertrouwde losplaats, (rue madeleine boven) door de plaatselijke controleur beslist te verhuizen naar het LAGER gelegen gedeelte van de straat voorbij de kruising rue Fernand Tilquin. Evenwel werden de coördinaten weer eens niet aangepast, en wordt er weer gespeeld vanaf een andere losplaats zonder aanpassing van de coördinaten en weer maar eens vervalste uitslagen. Toen ik vorig jaar terug kwam van een lossing in Momignies en voorbij het industrieterrein Baileux reed zag ik een lossing aldaar uitgevoerd en ging er even kijken. Inderdaad er moest toen nog één lossing gebeuren. De ………. ( de naam v/d afd. doet nu niets ter zake) stond te lossen op de NU nieuwe aangeduide plaats. (rue Madeleine onder) Bij deze lossing was de plaatselijke controleur voor Chimay aanwezig en maakte we een gesprek mee tussen de controleur KBDB en de begeleiders. Er werd door de controleur aangegeven dat de officiële losplaats in het HOGER gelegen gedeelde van de straat was voorbij de kruising rue Fernand Tilquin tijdens de uitvoering van de lossing in een gesprek met mij maakte de controleur de volgende opmerking, kijk de duiven vliegen in de vleugels (wieken) van de windmolens. Toch moesten dit jaar nadat enkele lossing plaats vonden op de vertrouwde losplaats, de vergezellers verhuizen naar de losplaats die vorig jaar ongeschikt verklaard was door de nabijheid van de windmolens. En waar ook nog eens op een hellende weg moet gelost worden en ook drinken geven problematisch is, zonder nog te spreken van het toevallen van de deuren van de containers bij het lossen. Op woensdag 4/10/2023 hebben we kunnen vaststellen dat er op de losplaats rue Madeleine BOVEN niets veranderd is ten overstaan van de vorige jaren.

Conclusies.

1 Les Isnes: alternatief, deze losplaats vervangen door Rhisnes, deze nieuwe losplaats is gelegen op het industrieterrein Ecolys, en is een uitbreiding van het bestaande industrieterrein met nog de mogelijkheid voor verder uitbreidingen en is ook nog onbebouwd. Gegevens: rue Benjamin Franklin (achter Ibis hotel)
2 Mettet: alternatief, beide lossen op dezelfde losplaats. Wij Limburgers zouden ook graag lossen op de parking van het circuit. Voor communicatie mogelijkheden zorgen tussen de verschillende landen. Het is onbegrijpelijk dat niet Belgische vergezellers een voorkeurs behandeling krijgen
3 Chimay: alternatief, terug lossen op de vertrouwde plaats BOVEN in rue Madeleine of coördinaten aanpassen van de OUDE naar de NIEUWE losplaats. Door boven en onder te lossen werden in het verleden al duiven op hetzelfde tijdstip gelost, toen gelukkig zonder grote verliezen. Als de Belgen boven lossen en de buitenlanders onder is dit zonder communicatie een gevaar daar men elkaar NIET ZIET (bocht in straat) Voor communicatie mogelijkheden zorgen tussen de verschillende landen.
We kijken uit naar uw antwoord met hopelijke goed gevolg voor een rechtvaardig en eerlijke duivensport.
Wij vragen om goede en aanpaste losplaatsen te bekomen van de KBDB en met de juiste coördinaten. Volgens ons is hun Verantwoordelijkheid.

Steeds bereid om inlichtingen en foto’s.

Sportieve groeten
Stas Petrus