Artikelen

PROPERE VLEUGELS 27/04/2020

Eerlijke vluchten en lossingen (deel 2)

 

Hierbij deel 2, als vervolg op één van mijn vorige artikelen: Eerlijke vluchten en lossingen (deel 1 van 8 maart). U kunt dit eventueel nog nalezen op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=813039549185176&id=496981040791030&__tn__=K-R

De hierna vermelde opmerkingen, zijn enkel dewelke ik persoonlijk geconstateerd heb.

Of het op andere plaatsen beter is….. dat laat ik in het midden.

Maar ik heb er wel mijn eigen gedachten bij….

 

Tongeren : industriepark oost

bron: https://www.bing.com/maps

Michielenweg was vroeger een weg op een uithoek van het industriepark. Waar bijna niemand kwam. Maar door de uitbreiding van Industriepark Tongeren Oost, staat er nu al enkele jaren, (vrijdags na de middag) de weg vol met wachtende vrachtwagens. Recent, in het najaar 2019, werd het park nog verder uitgebreid en komt de Michielenweg in het centrum te liggen en is nu een doorgangsweg.

Logisch dat men vervolgens in de buurt losplaatsen gaat zoeken, en daar lost waar plaats is.

En dat zelfs 1500 meter verwijderd van de officiële losplaats!

 

Isnes: industriepark

bron: https://www.duivensportbond.nl/vluchten/lossingsplaatsen-1/belgische-lossingsplaatsen-1/isnes

 

Op de site van de NPO staat duidelijk vermeld dat deze niet geschikt is voor het lossen van duiven. Toch blijft men er verder lossen. De officiële losplaats is daar al drie jaar volledig afgesloten voor verkeer, zelfs voor plaatselijk verkeer (afgezet met betonblokken).

Op deze tijd (gedurende 3 jaar) werden de duiven in Isnes al op vier verschillende plaatsen gelost, met nog steeds dezelfde officiële losplaats.

 

Mettet: oude weg van het race circuit, nu nog een weg voor plaatselijk verkeer.

Dit is een lange weg, waar de vrachtwagens achter elkaar moeten staan tussen de velden.

Met aan weerszijde van de weg een berm, die niet meer mag gemaaid worden voor augustus. Dit is opgelegd door de overheid. Maar door vergezellers toch al gemaaid werd om te kunnen lossen.

Vorig seizoen heb ik kunnen vaststellen dat een vergezeller, drie kwartier door de mais kroop om duiven te zoeken die erin terecht gekomen waren. Chapeau voor deze vergezeller. ( Tours indachtig )

 

Chimay: industriepark Bailleux

Dit is een industriepark in volle uitbreiding.

De officiële losplaats is aan het begin van een korte weg op het oude park. Na het oversteken van een kruispunt komt men op het nieuwe gedeelte van het park. Op deze nieuw aangelegde en oude weg wordt nu gelost, waar soms tien of meer vrachtwagens lossen.

Een lossing tussen de eerste en laatste kan gemakkelijk twee uren duren, wat aangeeft hoeveel vrachtwagens er staan.

 

Momingnies: losplaats op een weide met aangeharde weg. Uitstekend losplaats.

Deze vastgestelde problemen werden aangekaart op een gewest vergadering. En aan de gewestvoorzitter werd de machtiging gegeven dit voor te leggen bij de provinciale beheerraad, dewelke ook mandataris is bij KBDB en provinciaal ondervoorzitter.

Er werd hiervoor een machtiging gegeven, om dit voor te leggen op de provinciale beheerders vergadering. Natuurlijk horizontaal geklasseerd.

 

Resume

Als de basiselementen op de losplaats al niet juist zijn, dan is niets nog juist.

Basiselementen die een belangrijke rol spelen bij lossingen zijn:

% Coördinaten van de plaats waar de vrachtwagen staat is een begin. (met een smartphone weet men zelfs van op afstand op welke plaats men zich bevindt);

% Juist lossingsuur.

% Vrij vertrek aan weerszijden van de vrachtwagen. Straatlossingen zijn hierbij vaak gevaarlijk omdat de vrachtwagen steeds op zijn rijvak staat. En de duiven die uitvliegen aan de zijkant van de weg, zelden een vrij vertrek hebben.

 

Nota

Enkele dagen na het verschijnen van deel 1, kwam het verslag “Limburgse verzending bezoekt lossingsplaatsen“.

Wat staat hierin duidelijk vermeld? “MEERDERE COORDINATEN blijken niet OVEREEN TE STEMMEN met die van de KBDB”. Zie het verslag van de Limburgse verzending over de controle der lossingsplaatsen. bron: https://www.pipa.be/en/newsandarticles/news/limburgse-liefhebbers-bezoeken-en-evalueren-de-losplaatsen-van-de-snelheid

 

Stas PJ https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40