Artikelen

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 1)

HET VERVOER VAN DE DUIVEN

Bij de Nederlanders wordt nog steeds de ouderwetse rieten mand gebruikt, deze manden zijn vocht absorberend en dit in tegenstelling tot de plastieken manden van de Belgen die geen vocht opnemen.

De lengte van een rieten mand is 25cm langer dan de plastieken manden en hebben bovendien aan de onderzijde drie latten in de lengterichting. Bij het laden op de vrachtwagen worden tussen de rieten manden NOG LATTEN GELEGD, met een DIKTE van 4 CM, waardoor deze op elkaar komen te staan, en zodanig dat er een veel betere luchtcirculatie is, waardoor ook een betere afvoer van slechte lucht verkregen word. Bedorven lucht stijgt, immers de afvoerlucht in een duivenhok zit ook direct onder het dak, of in het dak.

 rietmand

dit is de Nederlandse werkwijze

De Belgen gebruiken plastieken manden en deze zakken nog eens in elkaar, waardoor er in deze manden geen luchtcirculatie is en van vochtabsorberend materiaal geen sprake is. Zij zijn gemaakt op het systeem van LEGO bouwdozen. Bovendien liggen op de bodem van deze korven nog vloermatten dewelke de luchtverplaatsing afsluit. Een plastieken mand is korter (25cm) maar breder dan de rieten mand.

Het vloeroppervlak van beide manden is ongeveer gelijk aan elkaar:

  • riet is 1.15m x 0.65m = 0.75m2
  • plastiek is 0.90m x 0.82m =0.74m2

De hoogte en daarmee ook de inhoud (of het volume) is bij beide ook praktisch gelijk.

De vrachtwagen waarmee de duiven vervoerd worden heeft een inhoud (volume) van 12.00m x 2.20m x 2.30m = 60.72 kubieke meter.

Op een vrachtwagen van bijna12meter lengte staan in Nederland met rieten manden, 10 kolommen manden en 7 hoog geladen met 20 duiven in. Dit aan weerszijde op de oplegger, dat betekend 140 manden met duiven per vrachtwagen.

Bij de Belgen (met de plastieken manden) zijn dit heel wat meer manden. Een plastieken mand is maar 90 cm lang, daarom ook breder (82cm). Waardoor de middengang ook maar 60cm breed is, tegenover rietenmanden waar de middengang 90cm breed is. Op dezelfde vrachtwagen bij de Belgen staan dan 13 kolommen manden met 20 duiven in en 7 manden hoog. Dit zijn dan 182 manden ofwel 42 meer dan de Nederlandse vrachtwagen met rieten manden.

Omgerekend in aantal duiven is dit nog erger: 140x20= 2800 duiven voor de rieten manden op een Nederlandse vrachtwagen en voor de plastieken manden op een Belgische vrachtwagen: 182x20= 3640 duiven. Wat een verschil geeft van 840 duiven per vrachtwagen.

Anders bekeken komt het verschil neer op 25% meer, of anders gesteld: 1 duif MEER op 4 duiven.

Dit in het nadeel voor de Belgen.

Wat is nu het beste vervoer?

Hoeveel meer LUCHT hebben de duiven op de vrachtwagens met RIETEN MANDEN?

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

nbpigeon
17 oktober 20
GezondheidDe prijzen voor het komende jaar worden tijdens de ruiperiode gemaakt. Dat feit verkondig ik al jaren. Regelmatig hoor ik nog, dat liefhebbers na de vluchten een tijdje afstand nemen van de...

Columnist in Spotlight

rogier 21
25 oktober 20
Lissewege 21 oktober 2020 Op 12 oktober...
rc1010
12 oktober 20
Mijn vader zei dikwijls....AN  JE EIGEN ZELVEN ,...
roger 24 9
27 september 20
  Het seizoen zit er op . Tijd voor een overzicht...
rc9 9
10 september 20
Een dagboek in schuifjes. Ik ga er vandaag al...
RC31 8
05 september 20
  ADRIAAN VAN DEN HOOF .Acteur en de populaire...
charles
25 augustus 20
Duivensport is bikkelhard. Ik ga even terug in...
rc16 1
19 augustus 20
Dit wordt een moeizaam geschreven  dagboek . Ik...
roger 29 7
30 juli 20
Ik ga er geen doekjes om winden . Het was...
Roger
22 juli 20
Duivendagboek 19 juli 2020   Elk jaar krijgen we...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

01 juni 20
Corona....corona....Het geknoei gaat verder . De  onduidelijkheid blijft maar duren .De...
10 april 20
Jos werd geboren op het einde van WO ll en woont zo’n 25 jaar in Heist-Goor. Ik kom ook...
02 april 20
We zijn net als verleden jaar even een poosje uit de “lucht” geweest. Dit jaar heeft dit...
01 april 20
Het is hier koud maar prachtig voorjaarsweer. Vanmorgen op het kweekhok de 1e jonge...
29 maart 20
Beste sportvrienden en sportvriendinnen, Ondertussen heeft de loting van de duiven die...
26 maart 20
Aan alle liefhebbers,  Maandag 23 maart 2020 zijn er door de overheid nieuwe maatregelen...
25 maart 20
Niemand de deur uit ! Niet lang hellen, voor duivenvoer “Simons” bellen! Nu nagenoeg alle...
23 maart 20
Leden van PV de Woudvliegers. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat we in een zeer...
22 maart 20
Wat heeft het in februari gewaaid. Niet normaal. Omdat in B N de ramen in de hokken...
08 maart 20
Zondag 1 maart werden de int. winnaars Pau 2019 gehuldigd in de mooie feestzaal...
02 maart 20
NPO-vergadering 14 maart 2020 Beste leden, Sinds enkele dagen is de NPO-agenda en een...
29 februari 20
Na herhaalde verdachtmakingen van een liefhebber over zijn clubgenoten heeft bureau NPO...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40