Artikelen

Orange, werd lastig voor onze duiven door de Mistralwind.

Iedereen die zich heeft gespecialiseerd op de overnacht weet dat er groot verschil is tussen morgens vroeg los en het liefst dezelfde dag laat in avond op de klep en de middaglossing. Om 14/15 uur aan één stuk door te vliegen zijn maar weinig duiven toe in staat, de meesten moeten een deel van de tweede dag overbruggen om het hok te bereiken. Voor deze Orange zagen we 57 deelnemers bij het Nic-Borne verschijnen, samen bracht men 354 duiven in de strijd. Toen de duiven werden gelost om 07.00 verwachtten velen niet dat met deze ongunstige mistralwind ( N3/4) de duiven nog dezelfde dag weer thuis zouden zijn. Maar rond de klok van kwart over negen klokte G.A. Tiemes uit Didam toch zijn eerste duif en dan begint het rekenen. Zo rond 22.00 moest men hier draaien en juist dat gebeurde ook bij Harry Helming uit Borne, Zijn achtjarige doffer klaarde dit klusje. De 10-081 is één van de beste dagfond duiven van Harry en werd nooit gespeeld op de overnacht om de snelheid er niet uit te halen volgens Harry. Maar nu was hij aan zijn laatste proefstuk gekomen en moest nog voor de laatste keer mee. Harry had het goed gezien om de doffer op Orange te zetten, want deze doffer bezit de kracht en de ervaringen om zo’n krachtinspanning met succes te volbrengen. Om 22.00 zag Harry de doffer komen en deze liet geen tijd zitten bij het binnenkomen. Bij het melden werd de 081 op de voorlopige eerste plaats gezet, maar van af dit jaar doen ook liefhebbers uit de noordelijk gelegen provincies mee. Uiteindelijk moest Harry genoegen nemen met de 2e plaats VNCC, want de liefhebber Herman Brinkman heeft onder zijn duiven grote forme. Hij draaide in de neutralisatie tijd om 04.54! De doffer van Harry is van het echte fondsoort: vader komt van Roodbeen (Renkum) en de moeder is via Eijerkamp een van de Wegenduif. Doffer werd dit jaar gewoon ingespeeld via de programmavluchten en heeft heel zijn carrière dezelfde duivin, want daar vloog hij goed op. Ook bij dit huzarenstukje kwam de doffer nog fris thuis. Toen ik (Klaas Mulder) zag dat Harry om 22.00 had gedraaid, belde ik hem op om te feliciteren. Even later ging bij mij het alarm af en bleek ook ik een jaarlingduifje geconstateerd te hebben om 22.33, wat een prachtig moment is dat. Je gelooft je ogen niet, zeker als je bedenkt dat zij op de reservelijst stond. Want bij het inkorven van de kandidaten bleek no.6 geen chipring te dragen, zeker verloren. Zij werd teruggeplaatst op het hok en de jaarling 16-506 werd ingekorfd. Laat nu dit duifje bereid te zijn om 15,5 uur te vliegen en in het schemer op haar hok te vallen. Dan sta je als liefhebber bijna ongelofelijk naar de display van je Unikon te kijken, maar het stond er werkelijk op. Duifje komt uit de Sander geleend van Jelle Jellema ( Jelle had de Sander van Harold Zwiers gekregen) en mag bij mij op het hok vertoeven, gekoppeld aan een duifje van Jelle zelf. Ik had een koppel eitjes van Jelle gekregen uit zoon Rika x dochter Marianne. In totaal werden twee duiven laat in de avond geklokt, in de VNCC totaal 5 duiven op de dag van de lossing. De volgende ochtend hadden veel liefhebbers de verwachting dat de duiven snel achter elkaar zouden gaan vallen, echter de werkelijkheid bleek anders te zijn. Het duurde tot 12.14 toen de 40e prijsduif werd gemeld. Dat was de vierde duif van Harry Helming. Theo Pots uit Enter had de eerste melding in de ochtend. Hij draaide een duif om 05.27. Piet Oude Nijhuis zag om 06.16 zijn eerst getekende op de display staan, waarna Theo Pots zijn tweede duif constateerde. De tweede duif van Harry Helming was ook nog erg vroeg, om 07.13 kon zij ook gemeld worden. Jan Willems uit Nijverdal draait zeer sterk dit jaar en binnen 5 minuten heeft Jan het weer voor elkaar, plaats 7 en 8 ( 07.43 en 07.48 ). Dan komt Harry weer met zijn derde duif (07.46) en Hennie Brueker sluit de rij van de 10 snelste duiven in het Nic (07.51).

Orange is door haar ligging altijd een vlucht met hindernissen voor onze duiven, ook dit jaar moesten de duiven alles geven om weer terug te komen. Pas om 17.14 werd de laatste prijsduif afgevlagd. Dit hield in dat nog 75% van de duiven bezig waren met het terug vliegen en een tweede dag nodig hadden. Het gehele seizoen wordt gekenmerkt met lastige vluchten en voor menig liefhebber wordt een heroverweging van welke duiven nu nog ingezet kunnen worden een noodzaak. Kijken wat de overige twee vluchten gaan brengen, maar van mij mag het wel wat gemakkelijker.

Verslaggever Klaas Mulder (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)