Artikelen

placeholder_600x120.png
WEDSTRIJDEN
Richtlijnen nationale sectorale vluchten
De Nationale-sectorale concoursorganisatie heeft de richtlijnen voor de nationale sectorale vluchten bekend gemaakt. De complete richtlijnen staan op de site en zijn als bijlage gekoppeld aan deze editie van Op (de) Hoogte. 
 

In de richtlijnen staan een aantal punten die de speciale aandacht van de centrumleider verdienen. Inkorven op deze nationale sectorale vluchten is alleen toegestaan in de nationale/sectorale inkorfcentra, u vindt deze op de NPO site.

De nationale-sectorale rekenaar 2018 is Compuclub.

Op alle nationale-sectorale concoursen is het NPO-wedvluchtreglement van toepassing. 
 

Klik hier voor de complete richtlijnen 
placeholder_600x120.png
WEDSTRIJDEN
Lossingen Nationale-sectorale vluchten
Alle Nationale en Sectorale wedvluchten worden gelost onder de verantwoordelijkheid en besluitvorming van de Nationale lossingscommissie. Meer concreet betekent dit, dat:
  • Nationale wedvluchten worden uitsluitend gelost door de Nationale lossingscommissie;
  • Sectorale vluchten worden gelost onder de verantwoordelijkheid van de Nationale lossingscommissie. Beslissing wordt genomen door de vertegenwoordiger van een sector binnen de Nationale lossingscommissie.
De Nationale lossingscommissie bestaat uit de volgende personen:
  1. Adri Thijs  -  sector 1 (afdelingen 1-2-3-4)
  2. Tom van Zwienen  -  sector 2 (afdelingen 5-6)
  3. Peter Janssen  -  sector 3 (afdelingen 7-8-9)
  4. Jelle Kooistra  -  sector 4 (afdelingen 10-11)
Gezocht!
Op dit moment zijn wij per sector op zoek naar twee personen bij voorkeur van verschillende afdelingen die met de contactpersoon van de sector overleggen. Wij verzoeken de afdelingen met elkaar te overleggen en de gegevens van de gevraagde personen uiterlijk maandag 11 juni aan ons door te geven.
Klik hier voor meer informatie over de lossingen
placeholder_600x120.png
WEDSTRIJDEN
Vluchten komend weekend
Kijk voor het actuele overzicht van de data en vluchttijden van de geplande wedstrijden op de website van de NPO. Per afdeling is te zien welke vluchten gepland staan. Zodra de lossingstijd bekend is, wordt deze vermeld.
Wie lost waar?
placeholder_600x120.png
Petitie roofvogelaanvallen
Door Vincent Hoogerwerf

Beste Sportvrienden,
 
Afbeeldingsresultaat voor petitie roofvogel aanvallenBegin februari konden we overal zien hoe onze postduiven, in grote getalen, ten prooi vielen aan de Sperwer, Havik en Slechtvalk. Hele levenswerken werden en worden verwoest door deze roofvogels. Daarnaast zag ik dat veel liefhebbers hierdoor stopten met onze prachtige sport.
Mijn gevoel zei me dat de continuïteit van de Postduivensport in groot gevaar was/is en dat ik moest proberen hier iets aan te doen.

Vele berichten heb ik gelezen van leden waar het NPO Bestuur werd gezien als de oplosser van dit probleem. Helaas was en is dat niet het geval! De NPO kon weinig doen door het ontbreken van feiten die representatief was voor het grote probleem. Daarom kreeg ik persoonlijk steeds met de drang om iets hierin te gaan doen.
 
Tot 20 februari heb ik bedacht en veel gesproken met mensen hoe je dit het beste op kon pakken. Er moest een beweging op gang komen die zeker net zo groot was als de problematiek zelf, met als doel: het realiseren van nieuwe of aangepaste Wet en Regelgeving om de problematiek een halt toe te roepen. De petitie zou uiteindelijk aangeboden worden aan het Bestuur van de NPO en de Tweede Kamer..
 
De eerste stap werd gezet op 22 februari met het online zetten van de petitie. Dit moest snel gebeuren omdat de Voorjaarsbeurs ook snel naderde. Doordat de petitie online was gezet wist ik al vrij snel dat het een goede zet was geweest. Vele, vele mooie berichten werden aan me gestuurd die steeds motiverender werkte. Al heel snel zaten we op 2000 handtekeningen.
 
Aangezien de Voorjaarsbeurs snel zou zijn, moesten er flyers komen. Heel snel werden hier Sponsoren gevonden die de kosten zouden vergoeden. Binnen 1 week hadden we 10.000 flyers voor de beurs en een aantal mensen die wilde helpen. Helemaal top. Standhouders werden ook aan geschreven met als resultaat dat er 12 waren waar de flyers neergelegd mocht worden om ondertekend te worden.Ook deze beurs heeft de petitie de goede richting in gestuurd.
 
Na de Beurs was het de tijd om de diverse media kanalen te bewerken. Dit met groot succes en er werd veel aandacht besteed aan de opgestarte petitie. Dit was ook de tijd dat de diverse werkgroepen van Roofvogels ineens hun verhaal gingen doen. De meeste vonden dit vervelend omdat vanuit onze ogen deze mensen weinig snapte van onze problematiek. Vanuit Marketing perspectief vond ik het geweldig. De reden hiervoor is dat: als je niets hebt te verdedigen, hoef je  niets te zeggen. Als je iets hebt om te verdedigen ga je een weerwoord geven. En.....gelukkig dat gebeurde ....dus doel bereikt.
 

Diverse kranten en Radio uitzendingen werden gehaald door verschillende mensen die de Postduivensport een warm hart toedragen.
 
Gelukkig zagen we ook dat de meldingen van aanvallen en slachtoffers op de site van de NPO beter ging lopen. Dit was en is belangrijk om feiten te verzamelen die we later in de nodige gesprekken kunnen gebruiken. De werkgroep op Sociale Media (Facebook) bleef maar groeien tot ongekende hoogte en de nodige bewijsmateriaal werd verzameld.
 
Nu is het zover:
Op 19 juni 2018 wordt de petitie aangeboden aan de Tweede Kamer en aan het bestuur van de NPO. Dit gaat een mooie en ik hoop een gedenkwaardige dag worden voor Postduiven houdend Nederland.

Deze dag is hopelijk het begin van de dialoog die op gang moet komen tussen de NPO en de Tweede Kamer en eventueel andere betrokken partijen dat moet leiden tot nieuwe of aangepaste Wet en Regelgeving zoals aangegeven in de petitie.
 
Langs deze weg, en ik ga geen namen noemen voordat ik personen of bedrijven tekort doe, wil ik IEDEREEN hartelijk bedanken voor jullie steun voor deze actie. Zonder jullie inzet, steun en medewerking, op welke manier dan ook, had dit traject niet zo geweldig gelopen als het gelopen heeft.
 
We hebben er nu echt alles aan gedaan op ons niveau en mag de NPO de belangen gaan behartigen in de Tweede Kamer namens bijna 18.000 bezorgde Postduivenliefhebbers.
 
Vergeet niet: Samen zijn we STERK en worden we STERKER!!

 
 
DUPLICAAT AANVRAGEN
Aangevraagde duplicaten tot  7 juni 2018
Het kan gebeuren dat je een eigendomsbewijs kwijt bent. Of dat je een vreemde duif hebt die je wilt houden, maar het eigendomsbewijs niet van de vorige eigenaar hebt gekregen. In dat geval is het mogelijk om een kopie aan te vragen, ook wel duplicaat genoemd.
Klik hier voor het actuele overzicht van de aangevraagde duplicaten
AGENDA
Activiteiten in de verenigingen
Staat er een tentoonstelling, huldiging of een andere activiteit op de agenda? Wij kunnen uw activiteit in Op (de) Hoogte en op de NPO-website vermelden.

Laat ons weten: 
•    wanneer uw activiteit plaatsvindt
•    leg kort uit wat de activiteit inhoudt
•    vertel waar en wanneer de activiteit plaatsvindt
•    stuur een link of bijlage mee voor meer informatie

Stuur uw activiteiten door naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

placeholder_600x120.png
SECTIES/PLATFORMEN 
Afspraken efficiënt vervoer van duiven op Nationale vluchten
Sinds het jaar 2018 bestaat het Platform Transport. Voor de korte termijn is een aantal doelen afgesproken, waaronder het zo efficiënt mogelijk vervoeren van de duiven op de Nationale vluchten.
 
Zowel tussen de Afdelingen 1 t/m 6 als de Afdelingen 7 t/m 11 zijn afspraken gemaakt over het vervoer van de duiven. In de Platform-vergadering is gekeken of dit leidt tot efficiënt vervoer. Uitgaande van de aantallen duiven en manden van het jaar 2017 zijn de afspraken als volgt:
 
St. Vincent 15 juni 2018
De duiven van de Afdelingen 1 t/m 6 zullen vervoerd gaan worden door een wagen van Afdeling 3 Oost-Brabant en Afdeling 5 Zuid-Holland.
De duiven  van de Afdelingen 7 t/m 11 zullen vervoerd gaan worden door Afdeling 11.
 
Dax 6 juli 2018
De duiven van de Afdelingen 1 t/m 6 zullen vervoerd worden door een wagen van Afdeling 4 Limburg en Afdeling 5 Zuid-Holland.
De duiven van de Afdelingen 7 t/m 11 zullen vervoerd gaan worden door Afdeling 9.
 
Bergerac 27 juli 2018
De duiven van de Afdelingen 1 t/m 6 zullen vervoerd worden door een wagen van Afdeling 3 Oost-Brabant, Afdeling 4 Limburg en Afdeling 5 Zuid-Holland.
De duiven van de Afdelingen 7 t/m 11 zullen vervoerd gaan worden door Afdeling 7 en 11
 
Chateauroux 21 juli 2018
De duiven van de Afdelingen 1 t/m 6 zullen vervoerd worden door een wagen van Afdeling 2 Brabant 2000, Afdeling 4 Limburg en Afdeling 5 Zuid-Holland.
De duiven van de Afdelingen 7 t/m 11 zullen vervoerd gaan worden door de eigen afdeling. Gelet op de te overbruggen afstand is een goede landelijke coördinatie bij een donderdag-inkorving praktisch niet mogelijk. Afdeling 11 gaat op woensdag inkorven.
 
Voor deze vier Nationale vluchten zijn de coördinatoren Albert Jan de Jong, Christ van der Linden en Ruud den Dunnen.

De uiteindelijke afstemming voor wat betreft het aantal doorgaande wagens vindt plaats zodra de definitieve aantallen manden en duiven bekend zijn. Er is voldoende reserve ingebouwd om in te spelen op de actualiteit.
 
Ook voor de Sectorale vluchten zijn vervoersafspraken gemaakt. We hebben er alle vertrouwen in dat we uiteindelijk met het optimale aantal wagens naar de losplaatsen rijden en zo niet meer kosten maken dan noodzakelijk is.
 
Platform Transport
Sponsoren
bonyfarma.png
beyers.png
giantel.png
belgicadeweerd.png
verselelaga.png
bricon.png
teurlings.png
Nederlandse Postduivenhouders Organisatie
Papendallaan 60
6816 VD Arnhem
T (026) 48 34 150
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons op    Twitter    Facebook