Beste sportvrienden.
Naar aanleiding van de vele telefoontje bij ons, ZLU en de internationale inrichter Cureghem Centre, aangaande de wedvlucht Barcelona kunnen wij u mededelen dat er op dit moment geen aanleiding is dat Barcelona niet wordt vervlogen.Momenteel is het in Catalonie wel verplicht dat er mondkapjes worden gedragen zodra je buitenshuis komt.
Houdt de website in de gaten, wordt vervolgd.
Bestuur ZLU.
Nieuws
We zijn weer een weekje verder en ook een wedvlucht, een wedvlucht waar weer flink over nagepraat gaat worden. Een vlucht waarvan sommige zullen zeggen wonderen zijn de wereld nog niet uit en anderen hun schouders ophalen. Een vlucht die wederom bewijst dat men kwaliteit kan halen op het hok , dat men regelmaat kan aanhouden , dat men het beste voer kan hebben en schrappen tot je nog zelf een ons weegt , een vlucht waar je met ongeloof naar kijkt. Zelf werk ik me rot aan de duiven en doe er alles aan , ben overtuigt dat er uitmuntende kwaliteit op de hokken zit maar iets ontbreekt er. Had ze zelf uiteraard heel slecht ondanks al die goede zorgen maar als ik dan zie dat een ander van 1 tot 13 pakt tegen ruim 17000 duiven dan spring ik op rood, niet uit jaloersheid , zeker niet, maar dan zeg ik waren die andere 17000 waarvan er ook 300 uit Reeuwijk kwamen dan allemaal maar koekebakkers. Nee, zeggen anderen, dan gewoon goede duiven , waarop ik dan zeg dan zouden ze elke week zo een uitslag neerzetten. Inderdaad een paar jaar terug hadden ze ook zoiets zelf nog beter maar waarom dan een paar jaar terug, kortom ik weet het ik ben een zwartkijker en een zeikerd maar bij zulke uitslagen blijf ik vraagtekens zetten. Andere denken het en ik schrijf het op en ook die hele vroege duif, die toen helemaal los was en uit concours werd genomen maar later weer werd terug gezet . Ja het zal allemaal wel goed zijn, anders werd hij niet terug gezet na onderzoek. Één en twee pakken daar kan ik inkomen maar deze buitenaardse uitslagen , het kan, maar waarom nooit bij een ander?
Ook zal ik wat minder columns van een ander gaan lezen, vaak vind ik ze interessant maar zodra het dan wat beter gaat met de prestaties van het hok worden het gelijk reclameblokken en daar hou ik niet van, vandaag ben je generaal en morgen weer gewoon soldaat zo werkt dat in de duivensport, blijf daar altijd aan denken voordat schoenen te klein gaan worden.
Zelf vloog ik deze week met de duiven Fontenay en was al nijdig dat er voor onze afdeling gelost werd daar er toch duidelijk de afspraak is de verste afstanden eerst, maar ondanks dat gingen ze er bijtijds uit. Wist dat ze onderweg een bui konden krijgen maar dit zou minimaal zijn. De wind was NW en ik schatte de snelheid in op 1325 mpm dat moest haalbaar wezen. De ogen waren gericht via compulive op Terneuzen in Zeeland 78 km hemelsbreed korter en vijftien minuten later gelost. En idd daar zat een duif met een lagere snelheid dan ik verwacht had , dus de tijd van aankomst was snel bijgesteld en bevriende melkers gewaarschuwd. Toen kwam er opeens een duif in Ouddorp in beeld en als snel bleek dat Drechtsteden hele vroege duiven aan het pakken was. Dus toen er hier om 13.30 uur nog niets op het hok was heb ik de handdoek gegooid , het ging hem vandaag weer niet worden en ik kreeg gelijk onze eerste kwam pas om 13.46 uur op het display te staan. De duiven die kwamen barste van de dorst en vielen zelfs in de drinkbak van de kippen voor ze op zoek gingen naar hun doffers of duivin. Zelfs de laatkomers waren geen gram lichter geworden maar dorst wat verschrikkelijk was. Toen het donker werd miste ik nog een duivin.
Zondagochtend voor de eerste keer met de jonge duiven naar Numansdorp gereden , 51 waren het er, display aangezet en gaan met de banaan ,ik bedoel met de duiven. Om 8,15 uur gingen ze los en in de auto ging om 8,26 uur de pieper , slechts één piep daarna werd het stil en ik al dat kan niet. Om 8,36 begon de telefoon te ratelen en toen ik de tuin inliep zat er nog een gedeelte op het hoge dak dus een fluitje en om 8,42 zat het zooitje in het hok de duif die op 8,26 uur had gepiept was de nakomer van zaterdag. Dus zowel van zaterdag als van de opleer was alles thuis. Morgen rij ik naar Essen /Nispen met de jonge duiven ongeveer 48 km en dan moeten ze Zaterdag Duffel aankunnen. Hopelijk houd de afdeling zich aan de afspraken die gemaakt zijn op de vergaderingen en korven we alleen jonge duiven in. Oud en jong is al gebleken dat dit steeds op een debacle uitloopt maar het lijkt wel of de heren tegenwoordig alleen maar op het financiële plaatje letten.
Zoals dinsdag en zaterdag toen werden twee opleervluchten gehouden waarop gezamenlijk 50.000 jonge duiven x 42 cent werden ingekorfd wat dus aan inleg 21.000 euro was. Natuurlijk gaan er dan de chauffeurs de huur trucks( incl diesel ) van af maar dan zal er toch wel een euro overblijven ? Toen ik dit in de groep gooide zei een melker , kun jij voor 42 cent een duif naar Meer rijden? En toen begreep ik het opeens weer , tja het is duivensport met duivenmelkers. Het enigste wat ik kon antwoorden is dat Ali-express een pakje van enkele centen gratis vanuit China bezorgt en dat is verder dan Meer.
Tot de volgende rondom.
Kees Commijs
Postduivencoach.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op zaterdag 3 oktober gaan we de prijzen uitreiken. Houd die datum vrij s.v.p. Wij wensen iedereen nog een fijn seizoen en hopen voor u dat we prachtige vluchten krijgen met de jonge garde, zeker voor de vier laatste krachtmetingen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nog voordat er maar één duif ingekorfd is mag het komende vliegseizoen als memorabel beschouwd worden, vogelpest en vogelgriep waren reeds bekend, mond en klauwzeer was ook bekend maar corona was alleen bekend als een Mexicaans biermerk van de brouwerij Grupo Modelo.
Een 5 tal vluchten, te beginnen met ( inkorfdata ) Pau op 13 juli, Agen, zowel oud en jarig apart op 20 juli, de topper Barcelona op 26 juli, Perpignan op 3 aug. en tenslotte Narbonne op 10 aug. Gelukkig is er na vele wijzigingen aanvullingen aanpassingen en noem maar een internationaal vliegprogramma tot stand gekomen dat als positief binnen de Nederlandse ZLU spelers is overgekomen.
De voorbeschouwing op de vluchten.
Zoals gebruikelijk bij de ZLU wordt er voor elke vlucht een voorbeschouwing op de website geplaatst, dat deze stukken niet bij de schrijvende pers worden afgedrukt vindt zijn oorzaak in het feit dat daar geen ruimte voor is, begrijpelijk toch !! Nu zal deze voorbeschouwing geplaatst worden op de ZLU site en NPO site. Voor dit seizoen heb ik een zestal liefhebbers kunnen strikken die ik reeds eind jan. 2020 heb benaderd, van corona was toen hier nog geen sprake. Ik heb dit project het “Mozes project “ genoemd, iedere liefhebber geeft antwoord op een 10 tal vragen, en komt met een eigen vraag of opmerking ! De deelnemers zijn, op Pau, Martin de Poorter uit Sluis, op Agen oude duiven,Tim Hage uit Woerden, op Agen jaarlingen Frank Zwiers Terheijden, op Barcelona Gerard Schalkkwijk uit Lopik, op Perpignan comb. A.Saarloos & Zn uit Klaaswaal, en voor Narbonne Marc Gielen uit Maasbree.
Volg hun verhalen straks op de diverse site‘s.
De controle‘s op de vluchten.
Zoals bekend worden alle deelnemende duiven in Rucphen of Geleen ingecheckt in het WCS systeem. Later hierover meer. Bij aankomst wordt de regio controleur ingeseind om op enig moment de duif of duiven te gaan controleren met speciale apparatuur. Voor Zuid/Noord Holland is dit Ruud Vermaat uit Driehuis, voor Zeeland/Brabant Dirk Dekkers uit Steenbergen, voor Oost Nederland wordt dit Arie Heezen uit Arnhem en voor Limburg e.o . Roy de Bresser uit Berg en Terblijt. Deze mensen zorgen ervoor dat de gecontroleerde gegeven ter plekke naar de vluchtleider gaan ( in dit geval Piet Franssen) , en zij ontvangen dan ook meteen de bevestiging dat deze duif volgens de regels is ingekorfd. Dit jaar zullen onze controleurs ook enkele foto‘s maken ter plaatsing bij de reportages, stamboom wordt ook gevraagd. Leg deze dus maar al klaar !!!!!!!!!
De voorbereidingen inzake opleren.
Gezien de zeer late start van het programma werd het voor vele afdeling moeilijk om een fatsoenlijk opleer programma klaar te krijgen, vandaar de vele initiatieven in den lande om de marathonduiven maar van genoeg trainingskilometers te kunnen voorzien. Eenieder hartelijk dank voor de vele uren besteed aan deze werkzaamheden.
De werkers in de lokalen en de incheckcentra.
De ophaalschema‘s staan inmiddels op de ZLU site en infoboekje, dit alles wordt verzorgd door Christ van der Linden van Brabant 2000, deze afdeling haalt de duiven op in geheel Nederland behoudens Limburg. Afdeling Limburg verzorgt de ophaling voor de Limburgse lokalen en wanneer nodig doorrijden naar Rucphen.
In Rucphen is Wim Donks de organisator van het incheckwerk en in Geleen Michel Roumans. Samen met de vele vrijwilligers worden alle duiven via het WCS systeem voorzien van een geheime code. Wij hebben bestuur KBDB hiervoor ook uitgenodigd om een kijkje te komen nemen, zodat wij van de oeverloze discussie afkomen waarom de “Hollanders “ geen controle ring meer nodig hebben.
Duiven melden.
In het verleden is het meermaals voorgekomen dat het melden van de duiven niet goed functioneerde. Meestal was de oorzaak een internet storing , zoals in 2019 waardoor het melden van de duiven via e-mail onmogelijk was. Om het melden van de duiven minder afhankelijk te maken van internet providers is door het bestuur van de ZLU besloten om naast het melden via e-mail, het melden ook mogelijk te maken via de z.g. Peer to Peer methode. Bij deze methode wordt er een rechtstreekse verbinding gemaakt tussen de meldpost van het inkorflokaal en de centrale meldpost van de ZLU. Storingen in het netwerk van providers, hebben geen invloed op deze internet verbinding. Als er gebruik wordt gemaakt van deze Peer to Peer verbinding moet het IP-adres en poort-nummer van de centrale meldpost worden ingevoerd in het meldprogramma b.v. 84.25.232.116:4444 Het melden gebeurt dan zonder tussenkomst van een e-mail provider.Het actuele IP-adres van de centrale meldpost staat op de website van De ZLU. Voor zover het verhaal van de mensen ( Frans Huynen-Piet Franssen en Michel Roumans ) die zich belast hebben met het meldprobleem 2019. Op verzoek van de vluchtleider Piet Franssen zal er nog een testcase plaatsvinden, meldposten ontvangen hierover nadere info. Zie de uitvoerige inkorfinstructie op de site en meldinstructie die U t.z.t. door de Centrale meldpost Hub Wetzelaer nog wordt toe gemaild.
Persverslagen.
Ook dit seizoen zullen de winnaars van de ZLU vluchten behoorlijk in het zonnetje worden gezet. Onze vaste ploeg, Marcel Görtzen uit Kerkrade en Ad van Gilst uit Meerssen zullen U ieder op hun beurt de winnaars benaderen inzake hun overwinning en alles wat erbij komt. Een reportage die in goed overleg met de redacties, Jan Hermans De Duif en Gerrit Knol Het Spoor der Kampioenen, geplaatst wordt. Tevens komen deze reportages op de ZLU en NPO ODH.
.
De voorlopige uitslag op de ZLU website.
Bij tijdige lossing en normaal verloop staat vanaf woensdag de voorlopige uitslag op de site van de ZLU, kijk dus wat meer naar deze site. Mocht U duif er niet bij staan, reclameer dan even. Het is nooit leuk indien Uw prestaties niet op de papieren uitslag van de ZLU te zien zijn. Het is om Uw eigen bestwil, overal kan iets verkeerd gaan.
De ongechipte duiven in het coronatijdperk inzake aanbrengen vleugelmerk e.d.
Op verzoek van diverse aanvragers hebben wij tijdens de rondvraag het vraagstuk gummieringen aangekaart. Wij hebben aangegeven welke handelingen verricht moeten worden in het verzamelcentrum om de concoursveiligheid te kunnen waarborgen. Hierop werd door de commissie als volgt gereageerd: In de verzamelcentra kunnen bij de uitvoering van de werkzaamheden de 1,5m grens niet gehandhaafd worden hetgeen een uitdrukkelijke eis is van het RIVM , dus komt de veiligheid van de medewerkers in gevaar en zijn deze handelingen niet toegestaan, mensveiligheid gaat vóór controleveiligheid. Door de commissie werd geopperd om in de lokalen een tweede gummiering aan te brengen zodat in het verzamelcentrum de betreffende duiven direct in de juiste verzendmand geplaatst kunnen worden. De vergadering was van mening dat de concoursveiligheid in dit geval niet gewaarborgd is. Wij hebben toegelicht hoe onze controle functioneert en dat derhalve een tweede gummi in het lokaal aanbrengen in feite geen controle omhelst en het controlesysteem teniet doet. Daarnaast komt de verantwoordelijkheid om de hoek kijken. Het bestuur ZLU is verantwoordelijk voor het creëren van veilige werkomstandigheden in de verzamelcentra. Willen wij willens en wetens vrijwilligers werkzaamheden laten uitvoeren waarvan wij vooraf weten dat hun veiligheid en die van hun naasten in gevaar gebracht kan worden !
Samenwerking met de NPO.
Voor eind seizoen 2020 hopen wij met bestuur NPO aan een ruime tafel te kunnen gaan zitten om aan alle strubbelingen een eind te kunnen maken, alleen samen kunnen voor een mooi marathon programma zorg dragen. Voorzitter Ben Geerink heeft niet voor niets de ZLU portefeuille in zijn binnenzak gestoken.
Een hot item, dat deze winter alle aandacht krijgt zowel nationaal als internationaal, er is een te veel aan vluchten, en overal waar een teveel aan is wordt de deelname en dus ook de interesse minder. Zonder elkaar in de wielen te rijden moet er samen voor een passende oplossing gekozen worden.
Ten slotte;
Sportvrienden, het seizoen 2020 staat voor de deur, een deur die lang op een kier stond. Geniet van de komende vluchten en op enig moment komen we terug inzake het winterprogramma.
Namens bestuur ZLU wens ik U veel succes en hopelijk tot ziens !
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
In de onderstaande link treft u de actuele tussenstand van de Duifcompetitie “Zuid”.
Tussenstand duifcompetitie Zuid
Geschokt vernamen wij vanmorgen dat Arie afgelopen nacht is overleden. Arie je naam staat in ons hart geschreven, te vroeg ben je van ons heengegaan. |
Beste vrienden van Duivenvaria, 8-7-2020 Met zeer veel pijn in mijn hart moet ik jullie het volgende mededelen. Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor de afgelopen jaren, Groeten Arie |
WB de Kruijff uit Woerden had gisteren de snelste duif van de totale lossing vanuit Fontenay Sur Eure. Uiteraard was hij ook in Rayon Oost de snelste. In Rayon Midden ging de overwinning naar Gebroeders van de Kooij uit Roelofarendsveen en in Rayon West was deze vlucht een prooi voor Harry Ouwerling uit Den Haag. Alle winnaars van harte gefeliciteerd!
Donderdag (09-07) gaan wij inkorven voor de midfondvlucht vanuit Fontenay Sur Eure (M28). Er gaan 27 duiven in de mand en de vrachtprijs is 95 cent.
Vrijdag (10-07) gaan wij inkorven voor de jonge duiven africhting vanuit Meer (T28). Er gaan 30 duiven in de mand. Vrachtprijs is 51 cent. Er wordt in drie groepen gelost, rood, wit en blauw.
De africhtingen zijn zoals hierboven al staat alleen voor jonge duiven.
De concourscommissie.
Het bestuur neemt het advies van de lossingscommissie over en last de opleervlucht van 8 juli af en zal de vlucht van 11 juli vanuit Duffel plannen i.p.v. Bierges.
We hopen dat de weergoden ons dan beter gestemd zijn.
Hieronder advies van de lossingscommissie.
Met Sportgroeten
Bestuur Brabant 2000
Dame, heren.
Dringend verzoek, licht Uw meldpost in d.m.v. deze mail en een telefoontje !
Vandaag donderdag 2 juli hebben Piet Franssen en Frans Huynen nog aan het meldprogramma gewerkt. Frans heeft nog enkele aanpassingen gedaan en het nieuwe meldprogramma op zijn site gezet. 13 meldposten hebben niets gedaan.
Komende dinsdag 7 juli a.s. wil ik dan een nieuwe testdag houden van 14.00 tot 20.00 uur onder de zelfde voorwaarden.
Hiervoor wordt wedvlucht Pau genomen. Vluchtcode Z91.
Het is de bedoeling is dat alle lokalen 2 duiven melden.
- Een via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zoals in het verleden. Hier moeten ze een duif melden ouder dan 2019.
- Een via IP. dit moet een duif zijn van 2019.
Als dit correct wordt gedaan kunnen we nagaan via welk kanaal de melding is binnengekomen.
Let op !! Er is nog iets. Turven kan alleen via de mail.
Donderdag 9 Juli gaan we inkorven voor de midfond vlucht vanuit Sezanne.
We beginnen met inkorven om 17:30 uur ivm het eerdere vertrek van de wagen.
Opgeven hoeveel duiven je inkorft uiterlijk Woensdagavond 18:00 uur.