Vorige keer schreef ik iets over de rui , en over hoe ik daar mee om ga.
Ik beloofde toen, om ook een hersenspinseltje te schrijven over het thema “versterking van het kweekhok “ wat op dit moment van het jaar weer actueel is bij veel liefhebbers.
Hetgeen wat hier beschreven staat zijn mijn ervaringen daarmee , en zal zeker niet voor iedereen herkenbaar zijn.
Veel liefhebbers kopen nooit wat nieuws aan , en vele proberen zo al en toe een bonnetje te kopen om wat nieuw “bloed “ op de hokken te krijgen , een andere optie is samen kweek voor een jaar of wat.
Allemaal manieren om te proberen om betere duiven op je hok te krijgen, voor de komende jaren, en met deze methode is zeker niets mis .
Vaak hoor je dat een krijgertje of een jonge duif op een bon gehaald of uit samen kweek gekweekt een topper opleverde .
Een andere optie om je stammetje te upgraden is de aankoop van duiven die direct doorgaan naar je kweekhok.
Aanbod van dit soort duiven is er de laatste jaren in overvloed , en het lijkt of er als maar meer van komen.
Voor de meeste aanbieders is dit de enigste manier om wat inkomsten te genereren uit hun dure hobby, en voor een veel kleiner gedeelte is het, omdat er gewoon “vraag” naar hun duiven is, en het te belastend is om iedereen die interesse heeft thuis aan huis te ontvangen.
Nico van Veen gaf onlangs wat tips voor “beginners” in het spoor der kampioenen over de aanschaf van duiven.
Hij verwoorde de zaak prima, en gaf goeie tips voor de aanschaf van duiven , alleen kan hij de term beginners maar beter weg laten , want zijn adviezen gelden eigenlijk voor alle mensen die duiven bijkopen , of ze nou jong of oud zijn beginnend of ervaren , iedereen zou die tips eigenlijk eens moeten lezen en meenemen in hun zoektocht naar betere duiven voor het kweekhok.
Ikzelf ben al 23 jaar op zoek naar goede duiven , en heb stad en land afgereisd om ze te vinden en te kopen.
En als je me dan vraagt : Heb je ze gevonden ? is het antwoord : niet of nauwelijks.
In de meeste gevallen koop je HOOP in de vorm van veren en een prachtige afstamming die er niet om liegt.
Door schade en schande wijs geworden, wil ik toch wel enkele adviezen van mijn kant, in dit artikel meegeven wat ik ervan geleerd heb in al die jaren, of je er iets mee doet is aan de lezer.
Realiseer je dat de kans dat je een Super Kweker koopt nihil is , nihil betekend bijna niets , de kans is er , maar deze kans is uiterst klein.
Om nu alvast een eerste selectie van aanbieders te maken , kijk ik naar het volgende :
- Aanbieders die zelf geen aansprekende resultaten over de laatste 5 jaar boeken op de vluchten waarop je zelf wilt gaan vliegen , en tegen de in aantallen grootst mogelijke concurrentie ( in aantal duiven en deelnemers) vallen af. ( 60% )
- 40% blijft over , van deze 40% die met meer als 40 duiven deelnemen aan deze vluchten vallen voor mij af ( 15% )
- 25% blijft over , van deze 25% die met 5 duiven of minder deelneemt aan deze vluchten vallen ook af voor mij ( 2% )
- 23% blijft over , van deze 23% die op meerdere verkoopsites gedurende de hele winter duiven aanbieden vallen voor mij af ( 10% )
- 13% blijft over , van deze 13% die geen duidelijke lijn van kopvliegers in familie verband kan laten zien vallen voor mij af ( 5% )
- 8% blijft over , van deze 8% die exclusief verbonden zijn aan een verkoop site vallen voor mij af ( 3% )
- 5% blijft over.
En kijk eens aan , nu wordt het een stukje overzichtelijker.
Wie zijn die 5% dan ?
Voor mij zijn dat liefhebbers die 5 jaar of langer telkens aan de kop van de uitslagen en kampioenschappen terug te vinden zijn, en die dat doen met duiven die verwant aan elkaar zijn , die geen 50 late jonge kweken die alle 50 aangeboden worden en die hun prestaties behalen met een “ normaal “ aantal duiven per vlucht met een prijspercentage 1:4 van boven de 50%.
Die bovendien ook nog persoonlijk te bereiken zijn voor advies en vragen voor de aanstaande koper die zijn zuur verdiende centjes uit wil geven.
Zijn er die dan is de volgende vraag ?
Jazeker zeg ik dan , alleen het gekke is dat je dit soort liefhebbers vaak zelf moet gaan zoeken , het zijn vaak deze liefhebbers die we niet tegen komen op de verkoop kanalen in de winter .
Mijn vader zei altijd : Het maakt niet uit wat je verkoopt , het gaat erover hoe je het verpakt ! Tegenwoordig noemen we dat marketing .
Tot zover mijn advies , doe ermee wat je wilt .
Met vriendelijke groet : Antonek de Verschrikkelijke