Spotlight

vrijdag 14 juni 2019

Postduif vliegt ruim 143 km per uur

SIBCULO (ANP) - De postduif Caballero 841 van de broers Herbert en Harald Kamerhuis uit Sibculo (Overijssel) heeft het Nederlandse snelheidsrecord uit 1957 verbroken. Met een gemiddelde snelheid van 143,26 km per uur vloog de vogel in ongeveer 2 uur en 15 minuten vanuit de Franse plaats Étroeungt naar Sibculo, een afstand van ongeveer 330 kilometer.

''Zaterdagmiddag om 13.00 uur werd hij losgelaten en om 15.17 uur viel hij bij ons op de klep'', aldus een trotse Herbert. ''De duiven die toen werden losgelaten hadden de wind in de rug. Het waaide hard en we dachten wel dat hij de 120 km per uur zou kunnen halen, maar je denkt er niet aan dat hij het record zou kunnen verbreken. Het voelt wel fantastisch''. Volgens hem ligt de gemiddelde snelheid van een postduif tussen de 75 en 125 km per uur.

Het oude record staat volgens het Neerlands Postduiven Orgaan op naam van de Amsterdamse kroegbaas Coen Kat. Zijn duif had in 1957 tijdens een zuidwesterstorm een gemiddelde snelheid van 143,00 km per uur.

De begin vorig jaar geboren duif werd door de broers naar het sigarettenmerk genoemd als een soort eerbetoon aan hun vader. Die heeft nooit gerookt, maar was in het verleden wel een fanatiek wielrenner die voor de Caballero-ploeg reed.

donderdag 13 juni 2019

Afgelopen zaterdag stond het weer niet toe om te concoursen en werd er een nachtje aangeplakt in de verwachting dat zondag het weer een stuk beter zou zijn.

Zondagmorgen bleek dat ook direct en al vroeg werden de Zaanse duiven in Duffel in vrijheid gesteld.

Om 7.45 uur klonk het startschot en konden de 674 Zaanse duiven aan hun terugreis beginnen. Er werden hoge snelheden verwacht en dat kwam uit want om 9.21.20 uur arriveerde de eerste duif bij Marcel Kroon in Assendelft lid van P.V. Zaanstreek-Noord. Het was zijn NL.8-520 zijn 23e getekende van de 25 ingezette duiven die het hele verdere konvooi zijn staart had laten zien door met een snelheid van 1612.076 meter per minuut, goed 96 kilometer per uur de winst op te eisen. Ook de 2e duif, zijn 3e getekende pakt een top 10 prijs namelijk de 4e. 14 van de 25 duiven in de lijst maakt een mooi prijspercentage van 56 %.

Marcel van harte gefeliciteerd.

De 2e plaats in de Zaan is voor Pascal Jongsma, ook lid van P.V. Zaanstreek-Noord, in Wormerveer. Hij had 15 duiven ingezet en weet er 10 in de prijzen te draaien. Hij begint met zijn 12e getekende en heeft een prijspercentage van 67%

We zakken even af naar Westzaan waar de leden van P.V. Zaantreek-Noord vader Janus en zoon Jannus Kat garant staan voor topprijzen. Op Duffel pakken ze de 3e prijs met hun 2e getekende en totaal draaien ze er 8 van de 18 in goed voor 44 %.

De 5e en 6e plaats vallen in Assendelft Zuid waar Mart Luttik, lid van P.V. de Postduif zijn hokken heeft staan. Mart had er 2 mee, begint knap met zijn 1e en 23e getekende en weet van de 28 duiven er 12 in de prijzen te draaien goed voor 43 %

We stijgen weer een stukje op de kaart en gaan naar Wormer naar Team Kramer-Hsu ook lid van P.V. Zaanstreek-Noord die op deze reis 12 kanshebbers inkorfden met 7 raak, goed 58% en te beginnen met hun 5e getekende doen ze ook deze week weer goede zaken.

In Krommenie bij Jon Siemons valt de 8e top 10 duif en ook Jon weet hiermee het vaandel van P.V. Zaanstreek-Noord hoog te houden. Ook hij heeft een prima prijspercentage 13 mee, 7 raak goed 54 %

Terug naar Assendelft waar de voorzitter van P.V. Zaanstreek-Noord de laatste is van deze vereniging die een duif in de top 10 van Duffel pakt Hij had 5 duiven ingekorfd, begint met zijn 1e getekende en draait er 3 in de prijzen goed voor 60%.

De hekkensluiter in de top 10 is ditmaal Klaas Langeberg Wormerveer, lid van P.V. de Koerier hij deed mee met 12 duiven en draait knap zijn 1e getekende, daar bleef het voorwat zijn prijsduiven bij maar toch altijd nog 8%.

Verdeling 1e 30 duiven in de Z.C.C.

P.V. de Postduif 2 stuks, P.V. de Koerier 5 stuks, P.V. BVZ 8 stuks en P.V. Zaanstreek-Noord 15 stuks.

Top 10

1 en 4 M.Kroon ZN, 2 P. Jongsma ZN, 3 A. Kat & zn ZN, 5 en 6 M.Luttik PD, 7 Team Kramer-Hsu ZN, 8 J.Siemons ZN, 9 G.S.Dekker ZN en 10 KL. Langeberg KO.

donderdag 13 juni 2019

Gejaagd door de wind .

Een toepasselijke titel voor dit- ik- weet- niet-meer- hoeveelste- duivendagboekje .
In de winter maak ik er een DUIVENDAGBOEK van en dan heb ik wat meer tijd om in het verleden te duiken en in mijn rijke schat aan herinneringen ....
Vandaag zitten we in het hoogseizoen en moet ik schipperen met de tijd wegens strijd voeren op veel fronten en binnen 8 dagen is er al de inkorving voor Pau .
De voorbereiding loopt stroef, vooral wat de duivinnen betreft . Die zouden volgend weekend Poitiers moeten vliegen en ik dacht dat ze al een dag of 3 aan het broeden  zouden zijn en dat blijft maar duren . Ze nemen hun tijd !!
Het was de bedoeling van ze voor  Agen in te korven op kleine jongen maar dat gaat niet lukken tegen 24 juni !!

Dan maar niet !! Ofwel op eieren ofwel een week later naar ....Barcelona .
Ik herhaal dat het nest-spel niet echt mijn ding is maar nu ik toch bezig ben...
Gejaagd door de wind ... een prachtig liefdesverhaal ....een klassieker .

Maar voor de duiven was het minder mooi met snelheden tot boven de 2000 meter per minuut .
Het is mijn ding niet . Ik haat het . Pure loterij is dat .
Een duif in mindere doen die , met de wind in zijn gat , thuis sukkelt en de eerste wint en de klasbak in schitterende conditie een neus zet omdat die een paar km voorbij zit in al zijn zot geweld !
Het gebeurt allemaal in zo’n omstandigheden , maar los daarvan zijn er toch wel cracks ( van dicht en van ver ) die zich daar allemaal niets van aantrekken en rustig verder bouwen aan hun palmares .

Kijk naar eens naar  mijn 3003222/19” HERODES “ die het volgende uit zijn mouw schudt :
Arras 14/392   13/452   7/794  en  nu 5° op 597 !!
Zijn vader is de  “ 37 “ een top-duif uit mijn oude Rocco-lijn . Zoon van Tornado en dus kleinzoon van ROCCO himself ! En zijn moeder is JO COX .

 

Langs vaderskant zit er nochtans heel wat zware fond in met Theelen en zelfs Braakhuis !! Zo zie je maar !

En dan is er b.v.b. de 233 , een vuilblauwe duivin van grote klasse .
Haar vader de 160/16 komt uit ELVIS met de GEBROKEN BORST . Elvis is de vader van FROOME en de Gebroken Borst komt uit de 19 ( vader van ROCCO ) met zijn eigen dochter .
De 233 vliegt uit Arras  12/392 en 5/333 en uit Clermont  15/201 en 2/127 ( na hokgenoot )
De moraal van het verhaal : KLASSE KOMT ALTIJD BOVEN !

Ik heb met mijn jonge garde de storm overleefd ( letterlijk en figuurlijk ) 
Ik speel overal veel en veel vroege prijzen . Ik doe een goede zaak voor de punten i.v.m. de kampioenschappen .
En in het totaalplaatje kom ik uit op 100 euro winst .

( En dat kan ik niet van iedereen zeggen )
Te st Joris speel ik iets meer dan mijn inleggeld terug , maar eigenlijk is dat ook winst , want de reiskosten moet je sowieso betalen , dus vlogen ze gratis ....toch ?
Ik haat zulk weer maar ik trek mijn plan . Mijn duiven zijn veelzijdig geworden  door een jarenlange selectie maar snelheden van 2000 m/min is een beetje te veel van het goede .
Geef mij eens duivenweer !!

Ik speel ze nu op de deur maar velen hebben het spelletje nog niet door .
Er zijn er veel niet gepaard .
En er worden heel traag nieuwe koppels gevormd .
Ik zal ze nu wat langer samen laten .
Er was heel weinig animatie toen ik ze samen liet vrijdagnamiddag bij de inkorving .
Ik verwachtte een midzomerparty maar t was een begrafenis ....

 

Misschien was het wel een voordeel dat er weinig drift in zat .
Anderzijds merk ik wel op dat duivinnetjes die pas gepaard zijn toch bij de eersten arriveren .
Ik neem die uitslagen voor wat ze waard zijn .

En ik bekijk het nuchter want alle afval vliegt nog mee .
Ik heb er verscheidene zitten die dienen als bladvulling zoals bijvoorbeeld de 268 met 4 op 4

maar .....55/293  41/333  111/794  5/185 uit Arras

en de 205.....   31/392  58/333   108/794   68/185 eveneens uit Arras
Het zit er niet in dat die veel gaan verbeteren en normaal gaan die er uit ...
maar ....er zitten er daar ook tussen van halve fond origine en voor ik een definitief oordeel ga vellen , ga ik ze nog een kans geven met 2 nachten mand en van 350 km .
Schril contrast met de 222  “ Herodes “ – hierboven reeds vermeld . Was al van de eerste Arras ( leervlucht ) met wind op kop als eerste thuis ! WAT GOED IS KOMT SNEL !
Nochtans kreeg ik ook mijn deel van de pech want mijn 2 beste zijn buiten strijd !!

Ja ! Ik heb er die nog beter zijn  !
“ Napoleon “ 260/19 is door “ iets “  zijn laatste pen kwijt aan één kant en de 231 /19 zit met een bloedstolsel ter grootte van een duivenei , vooraan op zijn borst . En daar sta je dan te voet !

 
 
 
 

En ik denk een beetje bitter wat het zou geworden  zijn moesten die ook van de partij geweest zijn !
Ze stonden samen al 5 keer in de eerste 10 op 6 inkorvingen . Voor hen die nog al gemakkelijk geringschattend doen over prestatie ’s van anderen , toch eens benadrukken dat de plaatsjes in de top 10 duur bevochten worden !
Er kunnen er “ maar  “ Tien ( 10 ) in en dat is al jaren zo .
Kijk..Ik ben kritisch voor mezelf en ook voor mijn duiven .
Ik heb daar geen hulp bij nodig , ik trek mijn plan wel !
Soms gaat het allemaal vanzelf en soms is er geen lievemoederen aan ...
Ik zei laatst tegen den Hendriek : “ Ik denk dat ik goed gekweekt heb dit jaar ! “
En of ge goed gekweekt hebt ! zei die nogal laconiek !
Hier bij ons in de polders noemen ze dat een Boerejaar !
Maar goed ! De tijd is rijp voor de uitslagen .

Ik publiceer ze altijd allemaal . De goeie en de slechte .

Niet zoals op Face Book en Pipa  waar alleen de goed nieuws show telt .
Moesten ze nu eens een rubriek beginnen met..... “ Slechte prestatie ’s België “
Zou toch ook eens leuk zijn ?

Ik had dus ook 13 late duivertjes mee uit Chateaudun , voor de eerste keer boven Parijs en 2 nachten mand .
En dan nog in zo’n weer . Dat groepje duivers heeft al veel pech gehad want ze kwamen ook in die verregende Clermont terecht, een paar weken terug , en werden zodoende op de helft gebracht !
*Op 353 jaarlingen werd het 77-80-104-111-128 en 5 op 13
( belangrijk is dat ze allemaal thuis zijn ! )
*Clermont met 270 jongen te St Joris : 
7-14-17-18-30-31-33-34-69-75-78-79-82-87-92-103-115-118-119-120 en 20 op 25

*Arras met 597 jongen te st Joris :

5-28-46-75-125-129-164-197-215-233 en 10 op 13

*Clermont met 127 jongen te Aartrijke :

1-2-20-23-27-54-58-61-63 en 9 op 13

*Arras met 185 jongen te Aartrijke :

5-68-76-93 en 4 op 4 .

Bij die laatste uitslag fronste ik nogal de wenkbrauwen omdat er 40 minuten zit tussen mijn eerste en laatste duif en die wint nog  de laatste prijs met de aangeduide van 4 !
Ik slaag er in om zelfs daar nog 20 euro winst uit te puren !
Dat zegt veel over het wedstrijdverloop en de lotto .
Ik moet hierbij denken aan Sep Vanmarcke . Hij heeft nog nooit een klassieker gewonnen . In 2013 was hij tweede in Parijs-Roubaix . Het is altijd wel iets .
Dit jaar had hij een superdag en toen kon hij niet meer schakelen .
Dus om af te sluiten een gouden raad : Zorg er voor dat je kan schakelen ,
kost wat kost .
Smijt desnoods uw mecanicien buiten en neem een andere .
En ....schakel !!! Alsof het je laatste dag is .....
Leef !
Bleiten mag altijd , maar als de tranen opgedroogd zijn moet je weer verder..... 
Met vriendelijke groeten
Roger Casier  

  

woensdag 12 juni 2019

Alblasserdam 10 juni 2019

"Afdeling 5 BUITEN SPEL GEZET!"

De vlucht VIERZON kan wat mij en velen betreft de boeken in als 'de zwaarste zwarte vlucht'...!

Een drama voor grote hokken maar vooral de kleine man die extra zwaar getroffen is.
Dit heeft volgens mij niks met de kwaliteit van de duif te maken, dit gaat nergens meer over.

Het WEER... Ja dit lijkt de duiven-seriemoordenaar te zijn geworden.
Grote zwermen duiven verdwenen opeens van de radar, we hebben het wel over DUIZENDEN duiven! Dit kan mijn inziens alleen gebeuren als de zwerm in contact komt met een weerfront van hagel en of onweer waardoor hun navigatie zo goed als compleet word uitgeschakeld.

IS DIT OOK IN DE LOSSING VAN AFDELING 5 HET GEVAL GEWEEST?

Op Facebook is de weerkaart gezet waarop te zien is in welk front onze duiven terechtkwamen. Ik kan maar niet geloven dat de mannen die vanuit het thuisfront gezamenlijk de beslissing nemen over het wel of niet lossen en de mannen die onze duiven naar VIERZON transporteerden onze duiven er zo maar uit gooiden met dit front in hun kielzog...

Ja ik weet dat de werkelijkheid er op dit moment anders uitziet, maar de mannen die dit hebben moeten doen..., geloof me, zij voelen zich achteraf ook niet happy met de gedachten dat zij de deuren van de duivencontainer hebben geopend. Het weten dat er zoveel duiven niet zijn teruggekeerd zijn op de vele hokken..., maar ook wetende dat aankomend weekend zij diegene zijn die dan weer de deuren moeten openen van de vrachtwagen...!



Foto van zaterdag 14.24 uur met 'regenboog' rondom de zon. (foto: Evelien)


Hoe we dit wenden of willen keren.., het is gebeurd en is niet terug te draaien. Ontzettend veel melkers zijn uitgeschakeld en klaar met het seizoen 2019. We weten allemaal wat we er voor moeten doen om duiven te kunnen houden maar het meest gekke is nog..., wat we er voor moeten laten...!
Veel hokken zullen leeg of zo goed als leeg zijn en leeg blijven, hun levenswerk voelt als volledig verloren. Het is een catastrofe!

Bij ons in Alblasserdam is het op dit moment (zondag 10 uur) nog doorklokken! Wij hebben er pas 3 van de 8 terug... HELAAS!

PERONNE.
Het was niet op beide vluchten kommer en kwel gelukkig. Op de vlucht PERONNE (247 km) hadden wij alleen duiven mee van het door ons zo zogenoemde fond-soort. Die kwamen overigens prima af en verraste ons zelfs dat wij de EERSTE in de vereniging hebben en de 7e in samenspel Drechtsteden van 1590 d. en dat tegen gerenommeerde spelers op de vitesse en midfond.
Deze duivin is een product uit samen-kweek met onze vriend Leon Roks uit het West Brabantse Standdaarbuiten, en is een kleinkind van 'DON LEO' de 1e Internationaal BARCELONA met de 'THEO' de 1e Internationaal AGEN/BORDEAUX van het hok Gero en Evelien Dijk!!



Twee Int. winnaars bijeen: diner bij de Z.L.U. met Leon en Marian Roks...


Vriend Leon vertelde dat er meerdere duiven uit de lijn van 'THEO' ook bij hem op tijd vliegt en is altijd leuk om te horen.
Het zal vandaag vooral een dag worden van het luchtruim afturen, van naar binnen gaan en terug naar buiten lopen. We hebben de hoop niet opgegeven en hopen toch dat er terug komen al denk ik dat het meer de wens van de gedachten is dan werkelijkheid...

Tegen de betrokken liefhebbers in afdeling 5 zou ik willen zeggen: "kop op, ik hoop dat de duiven alsnog terugkomen op de hokken, laten we rustig blijven en niet met modder gaan smijten hoe boos we ook zijn". Je ziet dat elke sport hun emoties hebben en dit zijn boze emoties maar vinger wijzen heeft geen zin. Laten we hopen dat dit een gebeurtenis is waar van GELEERD MOET WORDEN... Sterkte allemaal.

"Terwijl de één danst in de regen word de ander nat!!"

Fijn weekend en tot volgende keer.

Groetjes van Evelien

website: http://www.gerodijk.nl


dinsdag 11 juni 2019

In de kop van een duif is het tegenwoordig een hele andere manier van oriënteren, want het aardmagnetisch veld is inmiddels 10 % gedaald in kracht. En dat is voor ons liefhebbers van de duivensport een akelige zaak, immers niemand wil bijvoorbeeld zijn kroost verliezen. Kijk, voor een oude duif is het veelal een zaak van op tijd zichzelf aanpassen. Maar een jonge duif van amper 100 dagen ligt dat natuurlijk anders. Die heeft nog niet al zijn hersencellen op een rijtje en raakt daardoor eerder zijn oriëntatie kwijt.
Ik heb een soort van herseninhoud plaatje om aan te geven, waar we vooral op moeten letten zeker bij onze jonge duiven tot circa 100 dagen. Ik heb het idee dat de voorkwab (prefrontale cortex) de laatste is in de rij om volledig actief te zijn. Daar waar naar mijn mening een duif zijn landschapsbeelden rondmaakt. Bijvoorbeeld, het beeld dat het heeft van zijn dorp, stad en rivieren enz. Normaal gesproken doet een jonge duif niks anders als deze informatiebeelden vernieuwen. Dus tijdens zijn eerste 100 dagen uit het ei moeten we eigenlijk verwachten, dat ze vrij regelmatig een andere trainingsprestatie willen nastreven. Oké, niet zo bewust als een mens dat kan. Maar op instinctniveau is tijdens elke trainingsvlucht boven zijn geboortegrond een zaak van steeds nieuwe landschapsbeelden opnemen.
Nu bekend is dat de aardmagnetische kracht 10 % is gedaald, mogen we zelfs rekenen op een minimale verlenging van de inprentingsfase tot circa 110 dagen. Dat lijkt een redelijk eenvoudig te nemen hindernis, maar de meeste melkers leren de jonge duiven op tot 100 dagen. Om ze dan mee te geven met de eerste containervluchten. Ik zou zelf liever zien dat de jonge duivenvluchten minimaal 2 weken later worden gepland. Puur omwille van de omstandigheden, zoals ik hierboven heb omschreven.
Op dit moment ben ik aan het kijken of we een nieuwe weg kunnen inslaan. Ik bedoel hiermee, is het mogelijk om de lichaamseigen ijzersporen in het bloed te ondersteunen. Maar het is nog veel te vroeg om hierover succesvol naar buiten te treden. Wat ik wel kwijt wil is dat een oplossing kan zijn om bijvoorbeeld met grafietkoolstof de ijzersporen te versterken. Alleen, we moeten ons niet al te snel rijk rekenen, want naast een verminderde aardmagnetische kracht. Is ook de zon met zijn toenemende elektromagnetische kracht een belangrijke tegenspeler in de soms dramatische verliezen aan jonge duiven.
Kortom, het blijft zoeken naar uitwegen…

 

 

 

maandag 10 juni 2019

Oorspronkelijk zouden we zaterdag lossen in Bourges, maar het weer was een duidelijke spelbreker. De afdeling had de weerkaarten goed geraadpleegd en week een kleine 100 km terug naar Fontenay. Elke rechtgeaarde duivenliefhebber die de berichten en uitslagen volgt zal zich in handen knijpen als ze kijken naar het verloop van de vlucht in afdeling 5.

Maar goed wij stonden met onze duiven op zondag in Forntenay op een goede 510 kilometer van de Zaanstreek. Het startschot klonk om 7 uur en de 616 Zaanse duiven konden vertrekken.

Natuurlijk werd er gekeken naar de snelheid welke gemaakt was op Duffel morgens, maar andere winden en grotere afstand liet een gelijke snelheid echt niet toe. Menigeen zal echter wel een uurtje te vroeg naar de hemel zijn gaan turen.

Degene die dat op de meest succes volle manier deden waren Martijn en Marit Kramer lid van P.V. Zaanstreek-Noord die ook de eerste dagfondvlucht zo mooi op hun conto hadden geschreven. Ze zouden het deze reis nog een stuk beter gaan doen.

De eerste kwam dan ook uit Wormer, hun 1e duif arriveerde om 13.14.25 uur. Het was de NL.8-089 hun 18e getekende. Hij maakt een snelheid van 1370.026 meter per minuut oftewel ruim 82 km per uur.

Maar het blijft niet bij deze ene doffer want ook de plaatsen 2 en 3 in de top10, worden door hun respectievelijke 20e en 7e getekende gepakt en pakken ze ook nog de 6e en 7e plaats met hun 6e en 17e getekende. Chapeau en van harte gefeliciteerd.

Voor de 4e plaats gaan we naar Westzaan waar Janus en Jannus Kat van Zaanstreek-Noord weer hun slag slaan. Op Duffel succesvol en ook nu weer op Fontenay 10 mee beginnen met hun 3e getekende en 4 prijzen goed 40%

Een dorp verder in Assendelft pakt Sjoerd Bierlee lid van Zaanstreek-Noord de 5e prijs hij doet dat met zijn 5e getekende en maakt 41 % prijs door er 12 van de 29 in te draaien.

We maken even een sprongetje naar Zaanstad zuid, Zaandam waar de voorzitter van BVZ, George Roelofsen de 8e top 10 duif draait, hij had er 9 mee, heeft er 1 in de prijzen maar begint knap met zijn 2e getekende.

Terug naar Assendelft waar een van de vrouwelijke leden van Zaanstreek-Noord op een prachtige locatie duiven houd. Colinda Brugemann. Zij had er 15 mee, draait haar 8e getekende als eerste en weet er 5 goed in de prijzen te draaien, goed 33 %

De Hekkensluiters in de top 10 wonen in Zaandam, Comb. Moes die er 12 hadden ingekorfd en een prachtig prijspercentage van 83 % draaien door er 10 van de 12 in de uitslag te plaatsen. Zij beginnen met hun 11e getekende.

Verdeling 1e 30 prijsduiven in de Z.C.C.

P.V. de Koerier - , P.V. de Postduif 3 stuks, P.V. BVZ 7 stuks en P.V. Zaanstreek-Noord 20 stuks.

Top 10: 1,2,3,6 en 7 M&M. Kramer ZN, 4 A.Kat & zn ZN, 5 S.Bierlee ZN, 8 G.Roelofsen BVZ, 9 C. Brugemann ZN en 10 Comb. Moes BVZ.

zondag 09 juni 2019

Het lukte me gewoon niet om even een verslagje te typen. Afgelopen zaterddag had ik me net genesteld acjhter de computer toen er visite binnenkwam. Ik wilde ook nog even fietsen dus die dag was zomaar weer om.

Resultaat
We hadden hier een mooie uitslag vanuit Chimay. Tegen 356 duiven werd het: 3-5-10-11-14-16-28-43-51-53-54-63-67 en 88. Das 14 prijzen van de 20 ingezette duiven. Geen verliezen en de 1e getekende voorop. Netjes dus. De eerste plek in de club was voor beste vrien Harmen Brands, en het zilver ging naar Jan Pieter en Hendrik Brands.

Verliezen
Maar goed, de afgelopen week werd toch beheerst door minder goed nieuws. Vorige week dinsdag had ik de jonge duiven voor de 5e keer in de mand. Gelost op Schokland waren ze binnen 10 minuten weer thuis. Woensdag heb ik ze vervolgens naar Ens gebracht (15km) voor de 6e africhting. Om half 1 heb ik ze losgelaten, en het verloop was bijzonder droevig. Van de 44 jongen had ik er die woensdag slechts 14 thuis. Donderdagmorgen was het bewolkt en regenachtig, dus niks erbij. In de middag klaarde het wat op, en toen zijn er nog een paar thuisgekomen. Drie zijn er opgegeven, waarvan er twee inmiddels weer opgehaald zijn, en de 3e komt ook van de week naar huis. Al met al nog steeds 22 weg van de 44, dus de stemming was/is hier niet best. Het seizoen schiet zo al mooi op voordat het begonnen is.
Het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak, maar wennen doet het nooit.
Het jonge duivenseizoen was mede door het mooie aantal vluchten toch wel een doel dit jaar, maar helaas zijn de plannen nu drastisch gewijzigd.

Gelukkig heb ik nog een stuk of 15 zomerjongen achter de hand, maar goed hier kweek je ze niet voor. Ik baal er echt van.

Overlijden
Maar vorige week belde Jan Valk met de mededeling dat “onze” Joost van Dijk was overleden, en dat maakt alles weer betrekkelijk. Ik schrijf bewust “onze” Joost, want hij was op Urk zeer geliefd. Natuurlijk als het gezicht van rayon “Frisia” maar ook door zijn manier van lossen. Joost was recht door zee, en maakte het niet te moeilijk. Het was een mooie tijd, met lossingen terwijl heel Nederland bleef staan, en het was verbazingwekkend hoe vaak het gewoon goed ging.
Overigens niets ten nadele van de huidige lossingsverantwoordelijken, want die hebben nu ook met meer aspecten te maken als een aantal jaren terug.

Trainingsvlucht
Morgen de africhting vanuit Deventer. Ik heb 2 laten van 2018 mee, en 1 jong. Het weer lijkt wel goed te worden, dus maar hopen op een vlotte training zonder achterblijvers.

 

zondag 09 juni 2019

Zondag 2 juni - Summer is coming -

Een zondag zonder balletje trappen of rondjes racen, ja waar moet je dan nog entertainment in zoeken? De strijd tegen verveling, anderen gaan vissen, fietsen, familiebezoek, ook leuk... of zie ik dat verkeerd? Nog wel wat tikwerk te doen links en rechts, en het klinkt wel wat raar om te zeggen het gaat nu beginnen. Voor mij ook nieuw. Gisterochtend voordat de ouden terug zouden komen van hun midfondvlucht de inmiddels grote jongen uit het vlieghok gehaald. Dat op nest vliegen in de voorbereiding was echt wel wennen, niet alleen voor de boss. Blijkbaar vonden een aantal vliegenisten het ook maar niks en hun carrière voorgezet in de recycle status. Je kan er om liegen, jezelf voor de gek houden of een oorzaak zoeken, oude vliegers die het thuisfront niet halen in de voorbereiding is toch wel bijzonder. Het maakt het wachten niet leuker, zijn enkelingen en toch. Het begon met twee bij huis, ongezien zo bij loslaten niet teruggekeerd. Dan zomaar op gewone midfondvluchten een paar nog onderweg, met als grote gemene deler vorig jaar twee keer 1100km in drie weken gedaan. Ongezien schade opgelopen, het lijkt er op, vooral het zogenaamde sterke geslacht. Dus weer wat uitdagingen om de partnerloze dames gemotiveerd te houden. Gelukkig nog een enkele oud vlieger achter de hand, ideaal is het niet, niets doen ook weinig motiverend. En, jij nog gemotiveerd na zulke weken? Gewoon doorgaan, anticiperen, pech zit achter vele hoeken, de natuur haar eigen regels. In de meest meest gevreesde B-poule van Nederland kan de vliegploeg prima meekomen, wat natuurlijk wel een hele schrale troost is als je ziet dat wij op clubniveau zelfs het eerste blad niet meer kunnen raken. De tien minuten per honderd kilometer als weegschaal, de rappe mannen alweer aan de koffie voordat de onze zich voordoen als lokale winnaars.. Zorgt wel voor een bijzondere sfeer, immers de winnaar mag zich bij de barman melden voor een rondo gerstenat. Beweerd wordt inmiddels dat de thuiskomers van de plank worden gejaagd totdat de eerste melding van een B-pouler op de meldsite staat. Alles wordt uit de kast gehaald, vlaggen, handenklappen, zelfs de vrouw mag mee komen wachten, net even anders. Niet al te serieus nemen, de voorbereidingsweken zijn bijna voorbij. Wel grappig om de toch best wel wat reacties over het niet deelnemen aan de eerste middaglossing, schandalig natuurlijk dat niet iedereen deze blog op de voet volgt, alles twee keer uitleggen moeten... Moet zeggen beviel prima. Wel even geholpen bij het inkorven, ook een kwestie van bijblijven en blijven leren. Er naast zitten gebeurt ook, daar zitten de leermomenten. Vooral na het opmaken van de uitslag de ervaringen delen, nog meer leermomenten. Gaan er maar vanuit dat er een kern van waarheid in zit. Opvallend dat ook echt bij voelbaar 'schrale' strijders goed bleken te komen, de winnaars is nog weer een ander verhaal. Voeding, voorbereiding, weer, heeft allemaal invloed in verschillende mate, de hand van meester om er sturing aan te geven, als je bereid bent om te leren. Vragen stellen, vooral aan jezelf en denk er om niet al te snel conclusies te trekken zonder het complete plaatje. Hou in de zoektocht toch de minstens drie oorzaken voor de uitkomst maar eens aan. Eén is emotie, de tweede de schuld van een ander, de derde gaat pijn doen, zelfreflectie. Grote veranderingen grote gevolgen. Vorig jaar een heel ander voorjaar dan nu, en dan ineens vandaag is het hoog zomer. Er op inspelen dus. De jonge garde vrijdag laten enten, bij het inpakken ze zelf met het kwastje bewerkt, opgeschreven wie er nog zijn en geconcludeerd dat ik het overgrote deel te jong vindt om over paar weken al de grote mand in te drukken. Nog maar even wachten tot de klassieke startdatum van het jonge duivenseizoen, de eerste week bouwvak. Natour dan maar denk ik op dit moment, zijn inmiddels ook al zeven vluchten geworden met de laatste met twee nachten mand. Zien het wel, gaan ze spontaan een uur trekken dan kan ik besluiten de datum naar voren te trekken, andere kant, eerst de oude duiven maar op focussen, het zou nu moeten gaan beginnen toch? Opschalen met het voer, trainingen op schema, dag beleving op sacherijnig, moordneigingen richting iedere fladderaar die verkeerd fluit op het moment dat de weduwen moeten landden, point of no return komt eraan, mooi man. Je rent je het schompes drie keer per week, start de dag met vrachten vitamines, stijgt de temperatuur eindelijk richting opwarming aarde, vliegen je de groene kikkers uit neus en keel, lekker dan? Kop in de zon, betaalbare remedie, je kan er ook voor in het vliegtuig stappen.. in het vliegseizoen? Dacht het niet, pure heiligenschennis...

zondag 09 juni 2019

Logo
Van de projectleider
 
De afgelopen weken zijn er in Het Spoor der Kampioenen een aantal artikelen geplaatst met betrekking op het landelijke GPS2021 project. Er waren vele vragen over de feitelijke uitwerkingen van de plannen die beschreven staan op de website www.gps2021.nl en de zaken die momenteel worden uitgetest in de Zeeuwse pilot van dit project. Met name op het gebied van de elektronische kloksystemen is er verwarring ontstaan over de toekomstige ontwikkelingen. In een bijeenkomst met alle huidige leveranciers is er van NPO-zijde een uitleg gegeven over de koers die is gekozen in het GPS2021 traject. In de tweede helft van juni zal dit worden geconcretiseerd in een aantal sheets zodat het voor alle leveranciers duidelijk wordt welke vereisten er op tafel liggen voor de toekomst van de duivensport. Dit alles gaat echter pas vanaf 2021 in de praktijk meewegen, alle huidige systemen zijn tot die tijd gewoon goedgekeurd voor gebruik op de wedvluchten.

Enkele leveranciers zijn al iets verder in dit traject, Bricon heeft zelfs al een testopstelling in de praktijk. Bij DC de Nishoek zijn alle aangesloten liefhebbers voorzien van een leensysteem en de verwerking van de vluchtgegevens zal gedurende het seizoen steeds verder worden verfijnd aan de hand van de ervaringen van de aangesloten liefhebbers. Ook de controlefuncties en dataverzameling zal verder worden uitgewerkt door de koppeling met de centrale database van het NPO, maar zoals al eerder vermeld is dit vooralsnog een pilot in het Zeeuwse en zeker nog geen gemeengoed.

Ook in de Zeeuwse pilot zit de ontwikkeling van een GPS-belevingscentrum en ook hier wordt momenteel hard gewerkt om te komen tot een model voor toekomstige centra. Naast een bouwkundige heeft ook een belevingsexpert zijn inbreng in dit traject en inmiddels beginnen de plannen concreet te worden. Naar verwachting zal er op korte termijn (medio juni) een bouwplan op tafel liggen waarmee de vergunningsaanvraag kan worden gedaan en offertes worden aangevraagd bij bouwbedrijven. Planning voor oplevering in Kruiningen is eind 2019.

Tot slot zitten er nog een aantal zaken in de pijplijn vanuit de werkgroepen die momenteel worden besproken binnen de project- en stuurgroep van het project. Afhankelijk van de voorbereidingstijd zullen deze in de loop van 2019 worden uitgerold in de pilot.
 
De duivensport naar de toekomst
Het Spoor der Kampioenen - 14 - 2019
Inleiding
De afgelopen weken zijn in het teken van GPS2021 de nodige stappen gemaakt, waarbij liefhebbers in Nederland nu duidelijker de gevolgen zien van de realisatie van GPS2021. Dat roept ook veel vragen op: willen wij deze weg wel op, wat betekent dat voor mij, kan ik mijn sport nog wel uitoefenen zoals ik dat wil? etc. Allemaal terechte vragen waarop een antwoord moet komen de komende weken en maanden. Wij zijn ons bewust geworden dat er het nodige valt te verbeteren aan de informatie die hoort bij de veranderingen en vernieuwingen waar we nu mee bezig zijn.

De eerste stap die wij als bestuur daarin willen zetten is om u mee te nemen in onze denkrichting hoe de sport zich zal gaan ontwikkelen de komende jaren. Met andere woorden; waar gaan wij naar toe! Dat heeft consequenties in de uitwerking en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden.

Voorbeeld; indien de richting het Noorden is, dan is het logisch dat de deelnemers warme kleren mee nemen. Indien de deelnemers de richting niet kennen en er wordt aan hen gevraagd warme kleding mee te nemen dan ontstaat er onzekerheid. Waarom warme kleding? Ik wil naar warme streken, ik wil een korte broek meenemen!

Daarom begint de start van ons informatietraject met u mee te nemen in de achterliggende ideeën waarop GPS2021 is gebaseerd. Dat verhaal treft u hierbij aan.

De volgende stap is de uitwerking van de thema’s die daarin genoemd staan. Vanwege de onrust die er nu is lijkt het ons zinvol om de volgende keer veel aandacht te besteden aan het onderwerp automatisering.


Missie
De mens en een van de meest intelligente dieren ter wereld, de postduif, hebben een stevige band met elkaar in een onderhoudende, sportieve en competitieve omgang, waarbij de duif centraal staat. Door een uitstekende verzorging en gereguleerde begeleiding door de mens, kunnen mens en dier beiden floreren en presteren. Er is waardering, trots en respect binnen en buiten de kring van liefhebbers voor deze band en de geleverde prestaties.

Positie van de sport

Band tussen mens en dier
Duivenliefhebbers hebben het voorrecht, en zijn er bovenal trots op, om met een dier uit de Top 10 van de meest slimme dieren samen te mogen zijn; de postduif. De eeuwen oude bewondering voor de duif om zijn scherpe oriëntatie komt tot uitdrukking in:
 
  • van oudsher bezorger van berichten in vredes- en oorlogstijd, waarbij vele mensenlevens zijn gered.
  • het houden van oriëntatiewedstrijden met deze postduiven. Waarbij de duif die het slimste is (de kortste route kiest) en het snelste is (als snelste de route aflegt) als winnaar wordt afgevlagd.
  • status van de sport als immaterieel cultureel erfgoed.

De liefhebber die de beste verzorging (training, voeding, gezondheid, motivatie) van zijn ploeg met duiven weet te bedenken wordt aan het einde van het jaar gehuldigd als de beste liefhebber. Dit samenspel tussen mens en dier is alleen mogelijk indien er een passie aanwezig is van de mens voor de postduif. Hij moet bereidt zijn om 365 dagen per jaar deze verzorging zelf te doen of in samenwerking met andere liefhebbers (assistent trainers).

Spelbeleving
Bij een ultieme verzorging zullen postduiven tijdens een training spelenderwijs achter elkaar aanjagen, waarbij aan het vlieggedrag te zien is dat zij er van genieten. Zij kunnen in topforme tijdens het vliegen letterlijk een sprong in de lucht maken! De coaches staan dagelijks te genieten van het schouwspel en het ultieme moment is daar wanneer op de wedstrijddag de eerste duif, met soms snelheden tot boven de 120 km per uur, op zijn hok afstormt. De duif is zichtbaar blij met de hereniging met zijn coach, partner en zijn thuis. Geïnteresseerden volgen de verrichtingen van de postduiven en hun coaches live en via internet, televisie en smartphone etc.

Maatschappelijke kansen
In de strijd tegen verdere vereenzaming van ouderen en alleenstaanden zien wij deze bijzondere band tussen mens en de postduif als verbindende factor, een unieke kans om mensen weer bij elkaar te brengen. De beleving steeds weer ervaren, zal mensen weer aanzetten tot elkaar ontmoeten en samenwerken. De duivensport is uitermate geschikt om de eenzame groep mensen weer achter de geraniums weg te halen en weer plezier in het leven te krijgen. Tevens is de verzorging van duiven en het genieten van de rondvliegende en thuiskomende duiven een ultieme tijdsbesteding voor mensen met beperkingen. Zij worden in de hedendaagse samenleving al door vrijwilligers ondersteund. Deze vrijwilligers kunnen dan ook de verzorging van de duiven voor hun rekening nemen.

Draagvlak en ambassadeurs
De duivensport zal, nadat het imago weer positief is en een breed maatschappelijk draagvlak heeft, in snel tempo toegroeien naar een afspiegeling van onze samenleving. Dat betekent dat de volgende groepen, nadat ze benaderd en bereikt worden door alle initiatieven, interesse gaan krijgen en actief mee gaan doen:
 
  • vrouwen
  • jongeren
  • allochtonen
  • pas gepensioneerden
  • mensen die stoppen met actieve sport.

De ambassadeurs van de duivensport zijn de liefhebbers die de sport een warm hart toedragen en ervan overtuigd zijn dat onze sport een toekomst heeft. Zij willen en kunnen daar allen op verschillende niveaus hun steentje aan bijdragen. Dat kan al heel eenvoudig door bijvoorbeeld op feestjes en bijeenkomsten in de familie, buurt, werksfeer actief en positief over de sport praten en deze kunnen en willen promoten. Buurtgenoten en vrienden uitnodigen om de thuiskomst van de duiven bij te wonen etc. Nog actiever is een rol spelen in de secties, project- en werkgroepen die met plannen komen om de diverse doelgroepen te benaderen.

Nadat wij in contact en verbinding zijn gekomen met de diverse departementen en ook lokale en provinciale overheid zal er binnen de nota’s van Ruimtelijke Ordening van deze overheden weer mogelijkheden ontstaan om ook in stedelijke gebieden, in verhouding, individuele en gemeenschappelijke duivenhokken te plaatsen. Ook zullen er op scholen naast ‘aap, noot, mies, duif’, ook in de biologie lessen weer aandacht zijn voor de bijzondere kenmerken van de postduif.

Positief imago
In deze tijd staan de thema’s milieu en dier en welzijn hoog op de agenda’s van onze samenleving. Om aan een positief imago te bouwen hoort naast een respectvolle omgang met de postduif (dier en welzijn) ook respectvolle omgang met andere duivenliefhebbers en hen die erbuiten staan. Fatsoen- en omgangsnormen die in de maatschappij als normaal geldend zijn, zijn dat ook voor de postduivenhouders. De afvlakking van de normen en waarden in de samenleving willen wij graag positief ombuigen in onze sport. Dat is noodzakelijk om onze sport te behouden.
Dat houdt bijvoorbeeld in dat wij nieuwe liefhebbers, door middel van opleiding, zorgvuldig gaan
begeleiden. In deze opleiding zitten standaard thema’s zoals; verzorging, training, motivatie, gezondheid/medische begeleiding etc. Maar ook de cultuur en omgang in onze sport horen daarbij; zoals hoe je dient te reageren bij een opgevangen duif; hoe ben ik ambassadeur van onze sport etc. Dit imago is noodzakelijk voor de uitstraling van de sport om verantwoord onder de noemer ‘dier en welzijn’ met dieren aan wedstrijden te kunnen deelnemen. Dat geldt niet alleen voor nieuwe liefhebbers overigens maar voor ons allemaal. Dat moet onderdeel gaan worden van onze rechten en plichten die behoren bij het lidmaatschap van een duivenclub.

Ontwikkeling van het spel

Automatisering
In snel tempo zal de sport de huidige en nieuwe technieken gaan implementeren. De aankomsten van de wedstrijden zullen daardoor online en realtime te volgen zijn voor alle liefhebbers (indien zij dat willen) en voor buitenstaanders. De wedstrijden kunnen vooraf bijvoorbeeld gepromoot worden via internet, tv, (vergelijk Vis TV) magazine en achteraf wordt via dezelfde media verslag gedaan. Om de groep geïnteresseerden groter te maken, kunnen zowel de liefhebbers als buitenstaanders online poulen/gokken op eigen- en duiven van anderen. De duiven van iedere liefhebber zijn via GPS tracking te volgen via internet of app. via de smartphone voor hen die dat willen. Ook kan de aangewezen duif (1) goed gevolgd worden en een speciale wedstrijd (uitslag) van gemaakt worden.

Tevens is het noodzakelijk een handicap systeem te introduceren. Dit om invloeden als wind, ligging en aantallen in te zetten duiven niet als een belemmering groter te laten worden, maar juist mogelijkheden gaat bieden. Juist deze toepassingen maken het mogelijk voor buitenstaanders de sport met interesse en spanning te gaan volgen. En ook te gaan begrijpen hoe onze sport in elkaar steekt. De uniformiteit is nodig om eenieder die wij maar kunnen enthousiasmeren om onze sport te volgen dat te laten doen en wie weet in een later stadium wel een actief beoefenaar of teamgenoot laten worden.

Van individueel naar team
De komende jaren zullen de combinaties in de sport in versneld tempo toenemen. Daarbij gaan liefhebbers steeds meer samenwerken om de sport te kunnen blijven beoefenen, zowel vanuit financieel alsook tijdsaspecten. Ook is er ruimte voor grote groepen van liefhebbers die gezamenlijk vanuit 1 hok de sport beleven, waarbij de verzorgtaken verdeeld kunnen worden. Op de wedstrijddag ontmoeten zij elkaar en genieten van de aankomsten. Tevens zullen groepen gelijkgezinden het tegen elkaar opnemen, bijvoorbeeld een aparte uitslag van alleen leraren die duiven op diverse hokken hebben, of zijn toegewezen. Dit kan in meerdere categorieën.

De praktijk heeft al uitgewezen dat kinderboerderijen en zorgboerderijen ideale plekken zijn waar letterlijk en figuurlijk ruimte is voor de postduif! Hier zal door intensievere begeleiding en opleiding meer mogelijkheden ontstaan. De mensen in de omgeving van de kinderen en deelnemers komen dan in contact met onze mooie sport.

Wedstrijdkalender
De duivensport ontwikkelt zich naar 1 Nationaal vliegprogramma met daarbij voor iedereen een uniforme basis met spelregels; zoals vliegen 1:3 of 1:4; systeem van puntentelling; kampioenschapssystemen; gebiedsindelingen etc.
Het vliegprogramma wordt niet alleen meer bepaalt door lossingsplaats en aantallen kilometers per categorie, maar ook door het te verwachten aantal vlieguren. Hierdoor ontstaat er flexibiliteit in de keuze van de lossingsplaats op de wedstrijddag.

Uniformiteit in regels, spelopvatting, organisatie etc. is het sleutelwoord om buitenstaanders geïnteresseerd te krijgen in een transparante organisatie en wedstrijd. De NPO maakt jaarlijks een wedstrijdschema van landelijke en (inter) provinciale wedstrijden met nationale en internationale en uitstraling. Dus bijvoorbeeld geen losplaats Melun, maar ‘wedstrijd Parijs’. De band naar het verleden wordt gemaakt door “Classics” in te richten op bijvoorbeeld St Vincent, Châteauroux, Orléans. Deze worden vastgesteld door de Ledenraad. Het schema is na goedkeuring bindend voor alle groepen van verenigingen en inkorfcentra.

Lossingen
De lossingen zijn live te volgen via tv of livestream op internet. De lossingstijden worden gepland en vrijgegeven door “de verkeerstoren”. Dit is een kwalitatief en professioneel bureau. Zij leggen wekelijks verantwoording af aan een vertegenwoordiging van bestuurders uit de sectoren en het NPO bestuur. Bij afwijkend verloop wordt direct opdracht gegeven aan de WOWD voor analyse. De bevindingen worden gepubliceerd en bijstelling wordt direct naar het volgende vluchtweekend meegenomen.

Spel en organisatie
Het korte spel zoals vitesse/midfond/jong/natour, wordt georganiseerd door groepen van verenigingen. Iedere vereniging heeft een minimum aantal vliegende leden (hok coördinaten). Indien zij daar onder komen zullen zij gaan fuseren met naastliggende verenigingen met het oog op het spel. Zij moeten voldoen aan alle noodzakelijke voorwaarden die behoren bij een moderne postduivenclub, zoals bijvoorbeeld goede automatisering. Deze staan allen direct onder auspiciën van de NPO.

Het lange afstandsspel (dagfond en marathon) wordt georganiseerd door regionale inkorfcentra. Het transport (uniform) wordt gedaan door vervoerders die georganiseerd zijn vanuit Platform Transport. Deze staan onder auspiciën van de NPO.

Liefhebbers zijn vrij in hun keuze voor verenigingen en inkorfcentra. Zij worden door diverse in te richten eenduidige competities gemaximeerd in aantallen deel te nemen wedstrijdduiven, niet in het aantal in te korven duiven. Nadere regels en aantallen komen vanuit de secties, maar alleen om uniformiteit en eerlijker spel en kampioenschappen te waarborgen.

Realisatie
NPO-bestuur wil graag zoveel mogelijk samenwerken met de huidige partijen in onze postduivenwereld. Op dagelijkse basis, in verbinding, samenwerken met hen die willen investeren in geld, expertise en mankracht om bovengenoemd toekomstbeeld realiseren. Daar horen proefopstellingen bij die wij met deze partners gaan inrichten. Zij die hierin willen meedoen en investeren zullen bij succesvolle invoering van deze vernieuwingen uiteraard ook de voorkeur genieten bij verdere uitrol van deze vernieuwingen in de moderne duivensport. Er is echter ook voldoende ruimte voor buitenstaanders om met goede voorstellen een plek te verwerven binnen de bestaande taken en werkzaamheden.

Communicatie
Voor de uitstraling van de sport naar binnen, maar zeker ook naar buiten zal er flink gewerkt en geïnvesteerd moeten worden aan imagoverbetering van de sport om deze toekomstvast te maken. Twee terreinen zijn van belang
 
  • lobby, proactief handelen naar politiek en media n.a.v. actualiteiten etc.
  • sterke websites, professionele uitstraling van alle media uitingen, w.o. nieuwsbrieven en magazines om ‘de toekomstige duivensport’ positief zichtbaar te maken.

Omdat deze onderwerpen van essentieel belang zijn wil de NPO dit graag met sterke partners uit het veld doen. De NPO wil graag inhoudelijke regie hebben op communicatie over beleid wat voortvloeit uit de veranderingen die nodig zijn om de sport een toekomst te geven. Indien er geen geschikte partners zijn zal de NPO dit met eigen communicatiekanalen (digitaal en hard copy) gaan invullen.
 
Afsluiting
Tot zover onze denkrichting.
De volgende keer zal het thema ‘automatisering’ en alles wat daarbij komt kijken uitgewerkt gaan worden. U kunt informatie en antwoord (voor zover nu bekend) verwachten over vragen zoals; wat gaan we automatiseren?; wat is een slimme antenne; hoe werkt het klokken in de toekomst?; wat voor mogelijkheden zijn er allemaal nog meer?

Wordt vervolgd!

Bestuur NPO
 
Automatisering
Het Spoor der Kampioenen - 15 - 2019
Inleiding
De meeste doelstellingen rondom automatisering gaan over het leven makkelijker maken, efficiënter, minder kosten maken, etc. Daarnaast opent het ook nieuwe mogelijkheden en kansen om bijvoorbeeld meer publiek te kunnen bereiken. Dat is ook precies wat wij beogen met een verdergaande automatisering in de postduivensport. De afgelopen jaren is daar nauwelijks in geïnvesteerd, en de veranderingen die er al waren hebben de liefhebber en de vrijwilliger nauwelijks voordelen opgeleverd. De wereld om ons heen verandert in snel tempo en wij veranderen daarin onvoldoende mee. Deze veranderde wereld biedt juist vele kansen. Aan de andere kant is de behoefte groot vanuit de sport voor vernieuwing. We zien de terugloop van ons ledenbestand, waardoor niet alleen het aantal (duiven)sporters afneemt, maar ook het aantal vrijwilligers neemt af. Veel verenigingen hebben moeite om voldoende vrijwilligers met kennis voor diverse functies te enthousiasmeren. Zij voeren echter veelal taken uit die met de huidige techniek eenvoudig zijn te automatiseren en te vereenvoudigen. Daardoor komt er voor vrijwilligers tijd vrij voor andere, relevante taken.

Waar beginnen
Onze eerste opdracht was het logistieke proces en alles wat daarmee samenhangt verder te verbeteren en te automatiseren. Dan hebben we het over de hoklijsten, de entlijsten, de ringenadministratie, het op naam zetten van duiven en een stap verder ook nog de stambomen van duiven. Nagenoeg alle bonden die met dieren werken hebben dit soort zaken geregeld. Indien wij onszelf serieus nemen, en serieus gezien willen worden door onze omgeving, dan zullen we hier stappen in moeten maken.
 
Inmiddels zijn wij met ‘mijnduivensportbond’ zover dat iedereen zijn eigen gegevens kan beheren en benaderen. Het gaat hier dan om naam en adresgegevens, combinaties, hok coördinaten etc. Ook indien duiven overgeschreven moeten worden kan dat nu zonder tussenkomst van het NPO-bureau. Dat is sneller en de liefhebber heeft nu goed zicht op zijn eigen duivenbestand en is daarvoor dan ook verantwoordelijk om het bij te houden.
 
De volgende stappen zijn dan om het gegevensbestand verder uit te breiden met; doffer of duivin, de vader en de moeder, de kleur, om vandaaruit eenvoudig ‘hoklijsten’ automatisch te kunnen aanmaken. De code van de chipring van de duif komt hier dan uiteindelijk ook in terecht. Vervolgens kan de liefhebber gegevens van entingen aan het bestand toevoegen. Al deze gegevens zijn nodig om bij het inkorven een automatische controle uit te voeren op de duiven die ter inkorving worden aangeboden. De gegevens liggen dus eenmalig vast en kunnen gebruikt worden voor diverse doeleinden. Natuurlijk is de liefhebber eigenaar van zijn eigen gegevens en bepaalt zelf wie en voor wat deze gebruikt mogen worden. Naast de regelgeving vanuit de duivensport zijn ook de algemene privacyregels van toepassing.
 
De achterliggende gedachte is dat alle gegevens die nodig zijn voor onze wedstrijden eenvoudig gebruikt kunnen worden om veel en repeterend administratief werk te voorkomen, maar ook om de fraudegevoeligheid te minimaliseren/beperken. Verder dienen wij aansluiting te houden met de ontwikkeling van de externe (Europese) wet- en regelgeving in kader van transport en omgang met wedstrijddieren.
 
Om zelfregulerend te mogen zijn en blijven, zullen wij steeds moeten aantonen dat wij adequaat en serieus met onze wedstrijddieren omgaan (transport, lossingen, diervriendelijkheid). Verdergaande automatisering is daarbij noodzakelijk en randvoorwaarde.

Wedvluchten
 
Inkorven
Nieuwe technieken maken het ook mogelijk om het inkorfproces sterk te vereenvoudigen. Met de ‘slimme inkorfantenne’ kan de duif, nadat deze door middel van de chipring geïdentificeerd is, direct vastgelegd worden. Zo wordt eenvoudig geregistreerd aan welke wedstrijd de duif deelneemt. De ‘slimme antenne’ kan bijvoorbeeld een mandcode teruggeven, waardoor ook de steeds meer gevraagde handgeschreven mandlijsten niet meer nodig zijn. Een arbeidsintensieve activiteit die gericht is op controle om o.a. bij een ontsnapping te kunnen vaststellen welke duiven ontsnapt zijn om daarmee niet het gehele concours negatief te beïnvloeden. Blijkt helaas in 2018 nog steeds actueel te zijn geweest. Zelfs is het mogelijk om bij belading aan te geven waar de manden in de container terecht moeten komen. Immers na inkorving van alle duiven is het voor de vervoerder direct inzichtelijk hoeveel duiven er op ‘transport’ gaan. Het systeem kan dan afwisselend de plaats van de manden aanwijzen zodat iedereen steeds op een andere plek in de container zit met zijn duiven.
 
Nadat de duiven door de liefhebber zijn afgegeven is direct alles afgewikkeld, bestanden inlezen in verenigingscomputers is niet meer noodzakelijk. Inkorflijsten kunnen indien gewenst geprint worden vanuit het centrale bestand, maar het kan ook via de smartphone of laptop bekeken worden, bijvoorbeeld in uw mailbox. Daarna kan er door de liefhebber, of door buitenstaanders (je vrienden, familie, partners of collega’s of degene die denkt dat het interessant kan zijn, eenvoudig gepould worden. Hierdoor is het voor buitenstaanders mogelijk om ‘inactief’ deel te nemen aan de sport. Het geeft mogelijkheden om de sport opener en aantrekkelijker te maken voor iedereen die niet direct bij onze sport betrokken is.

Thuiskomst
Bij thuiskomst van de duiven ligt er ook een ‘slimme thuiskomst’ antenne. Het eigen thuissysteem (klok) is de centrale spil en is verbonden met het internet en legt de tijd van aankomst direct vast in het centrale bestand. Dit zorgt voor een snellere uitslag en beperkt
o.a. de fraudemogelijkheden. Melden van duiven is bovendien niet meer nodig omdat, desgewenst, de aankomsten direct te volgen zijn, bijvoorbeeld via de app op de smartphone of de laptop. Wilt u de aankomsten niet zien, of alleen die van uzelf, dan is dat natuurlijk mogelijk. U bepaalt immers zelf wat u wel of niet wilt zien. Nadat het percentage duiven geregistreerd is (bijvoorbeeld 1:4) kan er een officiële meldlijst opgemaakt worden. Daarna zullen er nog diverse controles uitgevoerd moeten worden waarna op een door de club vastgesteld tijdstip de definitieve uitslag gemaakt wordt. Deze kan op de club fysiek worden uitgereikt na het printen en tegelijk met de weekprijzen worden uitgereikt. Deze kan ook naar uw eigen mailbox gestuurd worden. Het is aan de club en de leden zelf hoe zij dit gezamenlijk willen organiseren. Met een geheel gesloten systeem waarbij alles verbonden is met de database is het zelfs mogelijk te zien waar en bij wie een verdwaalde duif over de antenne is binnengelopen.

Vervolgstappen
Om in de toekomst nog meer mensen van onze sport te kunnen laten genieten wordt het mogelijk om de duif individueel te kunnen volgen d.m.v. GPS tracking. U heeft daarover al de nodige voorbeelden kunnen zien. Het is buitengewoon interessant om te zien en te volgen welke route de duif volgt om tot successen te komen. Of tot falen, er zijn immers maar enkele winnaars. Het is mogelijk bijvoorbeeld om alleen de aangewezen duif te voorzien van een dergelijke ring, of de bovenste 5 of 10. In combinatie met poulemogelijkheden, nieuwe team samenstellingen, kunt u zich voorstellen dat de sport interessanter wordt voor buitenstaanders. Het is aan onszelf om die interesse op te wekken.
Interesse van buitenaf kan ook betekenen sponseringen van buitenaf. De opbrengsten daarvan komen ten goede van de duivensport, en van u, met als resultaat de sport goedkoper te maken. 

Waar staan we nu?
Direct na de introductie van GPS2021 (2016/2017) zijn wij in contact getreden met alle ‘techniek leveranciers’ die nu al een rol spelen. Aan de fabrikanten van de ECS hebben wij gevraagd hoe zij aankijken tegen de nieuwe ontwikkelingen in de sport. En tevens hoe zij gaan investeren en ontwikkelen om een volgende stap te gaan maken in de ontwikkeling van de sportmogelijkheden. Eenieder gaf aan dat het lastig is in een al decennialange, niet veranderende, steeds kleiner wordende markt te investeren. Wij hebben onze visie om het tij te keren met allen gedeeld.
 
Twee fabrikanten (Bricon en Benzing) stonden hier vanaf de start direct een stuk positiever in en wilden en durfden verder te gaan met investeren en ontwikkelen. Net zoals de nationale rekenaar Compuclub. Anderen hebben in de afgelopen jaren niet proactief het NPO-bestuur benaderd met serieus grote stappen in ontwikkeling. Wij zijn vervolgens met Bricon en Benzing het vervolgtraject ingegaan wat leidde tot de realisatie van een proefopstelling in Zeeland. In het centrum “De Nishoek” wordt met ondersteuning van Bricon de hierboven geschetste werkwijze en toekomst aan de praktijk getoetst. Inmiddels draait deze nu 4 weken tot volle tevredenheid. Uiteraard zijn nog niet alle functies klaar, maar de basis werkt inmiddels.
 
In de proef is georganiseerd dat de bevindingen van de liefhebbers, bestuurders, vrijwilligers worden geëvalueerd en waar verbeteringen aangebracht moeten worden. Uiteraard was er ook in Zeeland de nodige scepsis tegen de veranderingen. Het is belangrijk te vernemen wat de ervaringen in de praktijk zijn. We hebben drie jaar uitgetrokken voor diverse proefopstellingen voordat er volledig uitgerold gaat worden. En wat in de praktijk werkt kan verder ontwikkeld worden en waar mogelijk al ingevoerd worden.

Abonnement
In de proefopstelling gaat ook een werkgroep met leden nadenken over de financiële gevolgen van de vernieuwingen. Er is geopperd om de kosten van onze liefhebberij niet meer op basis van iedere gebeurtenis (inkorven, chipringen, vaste voetringen, contributie, rekengeld, nieuwe software, registratiemodules) af te wikkelen, maar op basis van een vast bedrag per tijdvak voor al deze zaken. Helaas is een fictief bedrag van €40, ergens genoemd in een bijeenkomst, gaan leiden tot de kosten van een nieuwe klok. Dat was niet de bedoeling en is ook niet juist. Het is op dit moment dus onderwerp van onderzoek om te kijken naar alternatieve financiering dan de huidige. Immers veel individuele kosten kunnen straks gemeenschappelijk worden en veel gemeenschappelijke kosten zijn straks misschien niet meer nodig.

Vervolg
Afgelopen week hebben wij opnieuw een bijeenkomst gehad met de 6 ECS leveranciers . Daar is de huidige situatie en de actuele status toegelicht en is gevraagd aan de aanwezigen of en hoe zij mee willen doen naar de toekomst. Dat er nu een aantal partijen een voorsprong hebben is niet meer dan logisch. Immers zij hebben het risico van ondernemen genomen en functionaliteit gebouwd. Het is nog steeds de vrije keuze of anderen willen deelnemen en mee willen of kunnen gaan doen. Zodra er nieuwe informatie uit de proefopstelling komt, of zodra wij als bestuur nieuwe zaken te melden hebben rondom automatisering, informeren wij u via de bekende media. Dat doen wij via OpDeHoogte, de website NPO en via het Spoor der Kampioenen zo hebben wij met alle betrokkenen afgesproken.

Slot
GPS2021 heeft als doel onze mooie sport te ontwikkelen naar een sport met toekomst. Daarbij staat het collectieve belang van de liefhebbers voorop en is het onze intentie iedereen mee te nemen in de volgende fase van de sport. Wij streven ernaar meer plezier te beleven aan de prachtige duivensport. Dit kan alleen door te innoveren. Nieuwe manier van sport bedrijven, slimmer en efficiënter waar het kan en kostenbesparend zodat de sport voor iedereen toegankelijk blijft. Is dat nieuw? Zeker niet, in het verleden hebben we altijd gekeken naar nieuwe mogelijkheden. Van op de fiets met een gummie in de mond naar een centrale klok, naar constateringen zonder de duif in de hand te hoeven nemen. Om de sport in stand te houden en te ontwikkelen is het tijd om opnieuw nieuwe wegen in te slaan. De huidige weg is een doodlopend pad dat niet levensvatbaar is, daar moeten wij ons van bewust zijn.
 
Automatisering is een hulpmiddel, een essentieel onderdeel, om nieuwe doelgroepen te benaderen en huidige liefhebbers te behouden. Nieuwe doelgroepen zijn niet alleen individuele mensen, maar ook bedrijven. Wij zijn in gesprek met bedrijven die kansen zien in het perspectief waar wij naartoe willen om zo samen te werken aan het behouden en ontwikkelen van een toekomstbestendige duivensport.
 
Bestuur NPO
 
GPS2021 Automatisering
Het Spoor der Kampioenen - 16 - 2019
De proefopstelling “Nishoek” in de praktijk
 
Afgelopen week hebt u kennis kunnen nemen van de plannen die voortvloeien uit GPS2021 mbt de automatisering. Al eerder hebt u via OpDeHoogte en het Spoor kunnen vernemen dat in Zeeland een project is gestart om als proef te gaan fungeren en de toekomstplannen te gaan toetsen aan de praktijk. Projectleider aan de kant van de “Nishoek” is Andries van Iwaarden. Andries is in zijn werkzaam leven ook projectmanager ICT. Hij kent dus de problematieken die thuishoren bij veranderingen in de ICT. Informatie & Communicatie Technologie. Dat is precies waar het hier om draait. Bricon is de partner die meedoet vanuit de kant van de klokkenleveranciers. Zij en Benzing hebben twee jaar geleden aangegeven te willen investeren in de toekomst van de duivensport. Dat is best een uitdagende en strategische stap, want de duivensport zit (nog) niet in een groeimodel! Compuclub is de rekenaar en realisator van het bronbestand. De andere leveranciers gaven destijds aan (nog) niet in nieuwe plannen te willen investeren.
 
Nadat begin dit jaar alle plannen en contracten getekend waren kon Andries met zijn project van start. Alle 60 liefhebbers die bij de “Nishoek” aangesloten zijn, zijn geïnformeerd en hebben uitleg gekregen wat de consequenties waren. Vervolgens zijn alle leden met een bruikleen systeem van Bricon voor de pilot voorzien. De oude systemen liggen tijdelijk in de kast. In drie weken tijd, net voor het seizoen, zijn alle systemen bij de liefhebbers geplaatst en ter plekke aangepast aan de wensen van de leden. Er hebben zich geen problemen voorgedaan. De belangrijkste succesfactor daarbij was: u wordt geholpen en laten wij elkaar helpen! Niet alleen de leden van de werkgroep, maar ook anderen werden betrokken om bij de niet handige liefhebbers de systemen aan te sluiten.
 
De eerste drie weken van het seizoen zijn probleemloos verlopen. Zoals de 80-jarige inkorver aldaar kon melden: het ziet er wel mooi en eenvoudig uit! De eerste stappen in het groeien naar het complete model zoals vorige week is beschreven, zijn dus gezet.
 
Vervolgens gaan de leden de komende weken een PAS-box (Pigeon Arrival System = Duiven Aankomst Systeem) in hun hokken krijgen. Daarmee kan de automatische verbinding gemaakt worden met het centrale bestand. Direct na aankomst van de duif (binnen een seconde) wordt deze daar dan geregistreerd. Melden van duiven is niet meer nodig. Deze vervolgstap wordt eerste uitgetest door een drietal leden van de werkgroep. Zij willen fouten voorkomen, want bij de aanvang van het traject is aan eenieder de garantie gegeven dat er met de aankomsten van de duiven nooit iets zou fout gaan! Dat was wel een geruststelling en was tevens een belangrijke randvoorwaarde voor eenieder om mee te doen.
 
Inmiddels is de “Nishoek” ook volledig overgestapt op de software van Compuclub (nieuwe versies Winver en Autokon). Om te werken in de nieuwe omgeving is een nieuwe standaard nodig UDP 2.0. Een uniek bericht waarin de gegevens op een identieke wijze voor alle leveranciers worden gecommuniceerd. Van inkorving, naar aankomst, naar liefhebber, naar centrale bestand, naar uitslagen. In het kader van de wet op de privacy zal iedere liefhebber voor diverse onderdelen zijn akkoord moeten geven.

Deze stap gaat ook consequenties hebben voor de club, vertelde Andries. In principe hebben liefhebbers niet meer de verplichting om met hun klok naar het lokaal te komen. In de
“Nishoek” doen veel liefhebbers dat nu ook al niet meer. De praktijk de afgelopen jaren was dat veel liefhebbers hun klok meegaven met andere liefhebbers. De uitdaging wordt straks om er toch een gezellig middag van te gaan maken. Wij gaan ons beraden hoe wij dat gaan invullen. De hamburgers en mosselen kunnen nu eenmaal niet via internet naar de winnaars!
 
Het lijkt erop dat de invoering tot nu toe geruisloos verloopt en dat de voordelen van de omgeving steeds concreter worden. Het wordt makkelijker, minder omslachtig, veel minder handelingen. Tijd over voor andere zaken. Controles verlopen allemaal automatisch, mandenlijsten maken is niet meer nodig, geen hok- en entlijsten meer.
De komende maanden zullen alle nieuwe stappen en de gevolgen en de ervaringen gedeeld worden via OpDeHoogte, de websites en het Spoor.
 
Ook is een werkgroep nu bezig met de financiering en de financiële consequenties van alles in kaart te brengen. De eerdergenoemde abonnement constructie zal in deze werkgroep, waarin financieel deskundigen zitten, uitgewerkt worden. Uitgangspunt hierbij is dat het goedkoper moet en zonder hoge en grote pieken in het uitgavenpatroon van de liefhebbers. Het moet voor iedereen haalbaar en interessant zijn.
 
De “Nishoek” is ook inkorfcentrum voor de ZLU en de nationale vluchten. Op die momenten gaat “Nishoek” ervaring krijgen met systemen die wel en systemen die nog niet zijn overgegaan. Dat is met name van belang om te kijken hoe straks een eventuele uitrol van de nieuwe omgeving moet/kan plaatsvinden. Oplossingen moeten in de proefomgeving bedacht worden die wellicht straks ook door andere centra en omgevingen gebruikt kunnen gaan worden.
 
Voorzichtige conclusie mag zijn dat de invoering zonder veel problemen verloopt en dat de ervaringen van liefhebbers positief zijn. Liefhebbers van andere verenigingen in Zeeland die in de “Nishoek” zijn geweest constateerden tevens de voordelen.
 
Bestuur NPO
Website Grafic 2 Innovate
Hier uw banner? Dat kan!
Om te adverteren in deze 2/3-wekelijkse uitgave, informeer naar de mogelijkheden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
zaterdag 08 juni 2019

Daar was hij dan!!!! vandaag zat hij er de Dax had zijn dag niet op Limoges,want op zondag thuis komen
was niet de afspraak maar goed dan nog ben blij dat hij er toch is, was hij nog fit? ja zeker geen centje
pijn leek hij te hebben, wel dorst en hoger maar dats normaal lijkt me. Maar oke de Mars is nog onderweg
en ja dat zal hem dan wel niet meer worden, denk gewoon weg iets minder karakter dan de echte
overnachter, zit je een keer fout dan de volgende dag weer verder mentaliteit.

Limoges was de prooi van N de Fouw met in zijn kielzog W Baarsen en Peter Brouwer op 3 en Coen brugman
als 4de sluit de 1 uur marge tegenover de Fouw, de rest te laaaaat ik dan? zeer zeker te laat het was
immers zondag hier, maar goed dat wisten we al.

Chimay was hier ook drama 2 mee 1 in de punten en dan ook nog een overnachter, het moet niet
gekker hoor, maar ook hier zie ik weer altijd positieve kanten want Jaap was niet moe en is
dus perfect voor St Vincent in goede doen...... nu moet ik dat niet te hard roepen straks vlieg ik er
​weer keihard onder door, dus blijf ik bescheiden, ''hij is redelijk in goede doen'' 

ik hou het kort het is warm en ik zal de jongen effe stukje mee nemen naar het werk, hitte of niet... en door.


nou Chimay

1/4/7/10     P Romkes
2                Huigens - vd Molen
3/9             H Visscher
5/6             J.J Barendrecht
8                D Huizinga

ik met Jaap 454 op plek 112 vd 500 duifjes

nou laterssssssssss  


​update nr 2 van Limoges ook thuis gekomen dus 100% thuis alleen veeeeeel te laat.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

23 juni 19
Rotavirus en zo meer. Ik weet niet of U het weet, maar artsen en dierenartsen mogen sinds 2006 geen meldingen meer maken omtrent de heilzame werking van vitamines en kruiden. Naar verluid zijn de...

Columnist in Spotlight

25 juni 19
De Oranje Leeuwinnen winnen hun groep en gaan...
11 juni 19
26 april 19
  Het werd deze week wel weer eens tijd om over de...
19 april 19
  Weer zo'n titel waarvan je denkt: wat bedoelt-ie...
07 april 19
Mooi was het zaterdagmiddag. Ik was bij de...
29 maart 19
Op bezoek bij één van de beste overnachters van...
27 maart 19
  Zo af en toe heb je zo'n weekend. Zo'n weekend...
18 maart 19

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new AVergotte185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombVerbree185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new msmduivensport185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

10 juli 19
De wedvlucht Barcelona is jaarlijks het summum qua afstand in de duivensport. En dat...
08 juli 19
03 juli 19
Ook op de tweede internationale wedvlucht van het ZLU-programma, n.l. Agen voor oude en...
01 juli 19
Naast het overzicht van alle deelnemers met de kwekers, kopers en spelers is  het...
29 juni 19
“Zege La Souterraine voor Peter Theunis” Foto Henk van Boheemen Afgelopen weekend was de...
28 juni 19
Ontketende Ridderhof speelt vereniging aan flarden op Quievrain oude duiven. Groot...
26 juni 19
“Frans en Jordi Damen winnen op Quievrain” Foto: Henk van Boheemen Zaterdag 22 juni was...
25 juni 19
  FOND IN HET GROENE HART NIC DE SNELVLUCHT BODEGRAVEN ( 1714 ) THEO WIJFJES UIT NIEUWVEEN...
25 juni 19
Dit weekend staat weer geheel in het teken van de duiven bij PV de Woudvliegers. Er zijn 4...
18 juni 19
De gisteren uitgestelde vlucht vanuit het Belgische Lessines werd vandaag al vroeg...
16 juni 19
Péronne 1-6-2019:Herman Testerink 1e prijs en een hele mooie uitslag   Met stralend...
12 juni 19
De gisteren uitgestelde vlucht vanuit het Belgische Lessines werd vandaag al vroeg...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40