Nieuws

dinsdag 20 oktober 2020

Trots op..  

Theo van Dongen en zijn Schreurs doffer

Op bezoek bij Theo van Dongen in Middelharnis met echtgenote Marina en zoon Thimo. De naam van Dongen en duiven zijn onlosmakelijk verbonden door Opa Joep van Dongen.  Opa Joep was in de hoogtijdagen van Ko Nipius de soigneur van het hok.  Wereldwijde bekendheid waren het gevolg van de vakkennis van opa Joep.  Ook Theo heeft in zijn jeugd vele uren met opa Joep op het hok doorgebracht en hij leerde van hem vooral te observeren en motiveren.

Theo is een zeer fanatiek wielrenner geweest, zo heeft hij in 2006 nog de Open Nederlandse Kampioenschappen gewonnen 35 + bij de Brabantse Wielerfederatie.   Echtgenote Marina heeft hij tijdens het koersen ontmoet en zij is Nederlands Kampioen bij de junioren geweest.  Zoon Thimo heeft duidelijk de genen van de ouders mee gekregen en is op jonge leeftijd al doelman van het 1e voetbal elftal.  Beide weten ook wat de consequenties zijn van het jarenlang keihard werken/sporten en het maximale er proberen uit te halen.  Helaas ondervinden ze daarvan de lastige consequenties door beide met een kapotte rug dagelijks de pijn en intensieve behandelingen te moeten ondergaan.

Theo nu 48 jaar, heeft in de tussentijd ook met zijn schoonvader onder de naam Comb. Van Gorp – Van Dongen gevlogen en was toen met het soort van Bert van Es en Izak Koese en Zn succesvol in de regio Tilburg.

tvd

Bij de huidige woning stond altijd nog een klein duivenhok achter in de tuin. Dit werd in eerste instantie als opslag gebruikt,  echter toen er voor de kweekduiven van Piet de Vogel ( Toppigeons) een nieuw onderkomen gebouwd werd, kwam dit hok tijdelijk mooi van pas.  Zoals het dan gaat werd de duiven bacil weer aangewakkerd  en zijn er wederom tijdelijk een paar duiven van Jaap Koese op het hok geplaatst.  Jaap Koese is met zijn broer Gert aan een herstart begonnen en daarmee zijn er binnen korte tijd 3 ambitieuze liefhebbers bezig aan een nieuwe carrière.  

Uit deze duiven van gebr. Koese heeft Theo in 2016 een prachtige kras doffer met ringnummer 2016-1492058 gekweekt.  De ouders kwamen uit edele en bewezen grootouders; aan vaderszijde “de Robben” Verweij de Haan 1e internationale Asduif ZLU van Pau over 2017 en 2018. De moeder komt uit het Narbonne koppel van Jan Schreurs (de Narbonne 2e  nat. x 't Rooitje die won 4e  nat.Narbonne maar ook 13e  nat. Pau ) deze duivin zit momenteel in het kweekhok bij Mark v/d Berg en H.Kalter die dit seizoen de 1e  nat.Pau won.  Hiermee komt het beste samen van Combinatie Verweij- de Haan en Jan Schreurs – Winnaar West-Europese Super Marathon 2019.

In 2017 is hij opgeleerd tot en met een dagfondvlucht en vanaf 2018 kon hij z’n kunnen laten zien. Deze krachtpatser, omgedoopt tot de Schreurs Doffer en de trots van Theo  vliegt onder tussen al 2 jaar de 1e prijs vanuit Pau in de vereniging en Nationaal oa de volgende prijzen.

227e ZLU Agen 2018

153e ZLU nationaal Pau 2019

238e ZLU nationaal St Vincent 2019

72e ZLU nationaal Pau 2020

tvd2

Op zijn kleine hok probeert Theo met 8 koppels duiven en 12 jonge duiven vooral veel plezier aan de sport te beleven.  Zoals Theo zegt; de duiven moeten bij je passen en goed luisteren.  Hier moet je voldoende aandacht aan besteden. Als dit niet lukt, zal het nooit wat worden…

De koppels brengen in het voorjaar hun jongen groot en dan worden de duiven op weduwschap opgeleerd. De duivinnen blijven tussen de jonge duiven. Daarna worden de duiven gekoppeld en wordt er op nest gespeeld. De duiven worden in het begin licht gevoerd met het Matador programma 2/3 start en 1/3 premium start, daarna wordt de mengeling 50/50 en de eind energie boost ontvangen de duivin met de Endurance korrel van Toppigeons en de Koopman mengeling.

De duiven trainen 2 x per dag een half uur en gaan iedere week met een vlucht mee !  De jaarlingen vliegen in hun eerst jaar alleen Bergerac.

Als sportman weet Theo hoe belangrijk het is om op het juiste moment te pieken. Met deze paar duiven wordt daar alle aandacht aan besteed en met een mooi resultaat !

Iets om trots op te zijn !

zaterdag 17 oktober 2020

loep

---------------------

RECHTZETTING van het artikel deel 1 - Vervoer: 

De breedte van een oplegger moet zijn 2.50m, dit in tegenstelling tot de eerder vermelde 2.20m.

inhoud van de oplegger komt daarmee uit op 12m x 2.50m x 2.30m = 69 m3 (ipv 60.72 m3) en de middengang wordt hierdoor ook 30 cm breder.

--------------------

OP ZOEK NAAR (DEEL 2A)

VERZORGING EN CONTROLE

Hoeveel meer ZUIVERE LUCHT hebben de duiven op de oplegger met rieten manden in vergelijking met de plastieken manden?

ZUURSTOF is van enorm belang. Want uit ZUIVERE LUCHT wordt de ZUURSTOF gehaald voor mens en dier.

Hoeveel lucht heeft een duif ter beschikking op de oplegger?

Terug naar onze opleggers, bij de Nederlanders 69m3:2800 duiven = 0.025m3 per duif, dit bij de rieten manden en bij de plastieken manden van de Belgen 69m3:3640 duiven = 0.019m3.

Kortweg ieder duif op een oplegger met rieten manden beschikt over 25 liter lucht en bij de plastieken manden over 19 liter lucht. En dit zonder aandacht te besteden aan de plaats waar de duif zich bevind: onder, boven of het midden.

Dus de Nederlandse duif heeft ¼ meer lucht ter beschikking dan de Belgische.

Dit zijn vastgestelde FEITEN.

Niet te vergeten is dat duiven op de marathonvluchten, tenminste vier dagen in deze korven vertoeven.

Door het plaatsen van de extra latten tussen de rieten manden krijgt men een luchtcirculatie naar de middengang toe. De lucht stijgt door de open ruimte van boven in de korven en kan tussen de ruimte die door de extra latten ontstaat afgevoerd worden naar de middengang. Door deze latten ontstaat ook het dubbele aan openingen tegenover de plastieken manden waardoor de lucht kan aangevoerd en afgevoerd worden. De middengang kan men bezien als een soort opslagplaats (reservoir) van lucht.

Bij de plastieken manden die in elkaar passen als legoblokken kan er maar een minimale luchtcirculatie zijn daar de bovenkant van de korven afgedekt zijn met vloermatten, zo dus moet alle lucht terug naar buiten langs de ingang in de achterzijde van de korf naar de middengang. De middengang bij plastieken manden is 90cm.

De luchtaanvoer en afvoer gebeurt in beide gevallen hoofdzakelijk langs de middengang. Ook de bredere middengang is een levensgroot voordeel met rieten manden. De middengang bij rieten manden is 120cm. Dit tegenover de plastieken manden waar de middengang 30cm smaller is.

Het laden van beide soort korven gebeurt op dezelfde wijze, de voorkant van de korven staan geladen tegen de zijkant (tegen de loskant) van de oplegger en de twee zijkanten van de korven staan tegen elkaar aan, zodanig dat de verluchting praktisch volledig gebeurt via de middengang, enkel bij de stopplaats (rusttijd chauffeur) en voor het drinken en eten geven kunnen de duiven eventueel degelijk verlucht worden, door het openen van de ZIJDEUREN.

Zoals in het voorwoord geschreven zijn de plastieken manden goed voor kippentransport. Als je vroeger of nu op de snelweg reed (of rijd) kwam (of komt) men regelmatig vrachtwagens tegen geladen met kippen in plastieken manden. Nog voor deze in gebruik genomen werden voor duiventransport. Wie zag dit nog niet? Korven vol voor het slachthuis, wel reden (en rijden) deze met open zij- en achterkanten, anders zouden er al vele niet meer moeten geslacht worden, wegens al dood.

De meneer uit Wellen heeft dan ook meer dan gelijk, Belgisch duiventransport is KIPPENTRANSPORT.

ZUIVERE LUCHT = ZUURSTOF

Algemeen geweten is, dat een slechte ventilatie van een duivenhok nefast is voor goede uitslagen. Waarom zijn anders de liefhebbers steeds op zoek naar een betere verluchting?

Bij gebrek aan zuivere lucht, krijgen duiven geen forme en ook blauw vlees, in de volksmond ook dik bloed genoemd. Wat de pest voor topprestatie is.

Dit is ook van toepassing bij het vervoer van duiven.

Dus van levensgroot belang is het ZUURSTOF GEHALTE in het BLOED voor het leveren van topprestaties. Waarom zouden anders duursporters (o.a wielrenners) op hoogtestage gaan of kruipen ze in een zuurstoftent? Duiven worden weleens de wielrenners van het luchtruim genoemd.

Bij GEBREK aan voldoende lucht krijgt ook een mens het benauwd en voelt zich suf.

Waarom zou dit bij dieren anders zijn?

Daarom wordt bij mensen de zuurstofsaturatie gemeten als ze het benauwd hebben.

Zuurstofsaturatie is de hoeveelheid zuurstof in het bloed, dit is bij een gewone gezonde mens 97%, bij topsporters kan dit oplopen tot 100%.
Bij minder dan 95% wordt door de dokters alarm geslagen en wordt dadelijk zuurstof toegediend.

Voor duif en mens geldt:

  • zuivere lucht = meer zuurstof = meer verzadiging van de rode bloedcellen = topprestatie
  • vervuilde lucht = mindere zuurstof = mindere verzadiging van de rode bloedcellen = mindere prestatie

Volgende week in deel 2B volgt meer…

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

zaterdag 10 oktober 2020

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 1)

HET VERVOER VAN DE DUIVEN

Bij de Nederlanders wordt nog steeds de ouderwetse rieten mand gebruikt, deze manden zijn vocht absorberend en dit in tegenstelling tot de plastieken manden van de Belgen die geen vocht opnemen.

De lengte van een rieten mand is 25cm langer dan de plastieken manden en hebben bovendien aan de onderzijde drie latten in de lengterichting. Bij het laden op de vrachtwagen worden tussen de rieten manden NOG LATTEN GELEGD, met een DIKTE van 4 CM, waardoor deze op elkaar komen te staan, en zodanig dat er een veel betere luchtcirculatie is, waardoor ook een betere afvoer van slechte lucht verkregen word. Bedorven lucht stijgt, immers de afvoerlucht in een duivenhok zit ook direct onder het dak, of in het dak.

 rietmand

dit is de Nederlandse werkwijze

De Belgen gebruiken plastieken manden en deze zakken nog eens in elkaar, waardoor er in deze manden geen luchtcirculatie is en van vochtabsorberend materiaal geen sprake is. Zij zijn gemaakt op het systeem van LEGO bouwdozen. Bovendien liggen op de bodem van deze korven nog vloermatten dewelke de luchtverplaatsing afsluit. Een plastieken mand is korter (25cm) maar breder dan de rieten mand.

Het vloeroppervlak van beide manden is ongeveer gelijk aan elkaar:

  • riet is 1.15m x 0.65m = 0.75m2
  • plastiek is 0.90m x 0.82m =0.74m2

De hoogte en daarmee ook de inhoud (of het volume) is bij beide ook praktisch gelijk.

De vrachtwagen waarmee de duiven vervoerd worden heeft een inhoud (volume) van 12.00m x 2.20m x 2.30m = 60.72 kubieke meter.

Op een vrachtwagen van bijna12meter lengte staan in Nederland met rieten manden, 10 kolommen manden en 7 hoog geladen met 20 duiven in. Dit aan weerszijde op de oplegger, dat betekend 140 manden met duiven per vrachtwagen.

Bij de Belgen (met de plastieken manden) zijn dit heel wat meer manden. Een plastieken mand is maar 90 cm lang, daarom ook breder (82cm). Waardoor de middengang ook maar 60cm breed is, tegenover rietenmanden waar de middengang 90cm breed is. Op dezelfde vrachtwagen bij de Belgen staan dan 13 kolommen manden met 20 duiven in en 7 manden hoog. Dit zijn dan 182 manden ofwel 42 meer dan de Nederlandse vrachtwagen met rieten manden.

Omgerekend in aantal duiven is dit nog erger: 140x20= 2800 duiven voor de rieten manden op een Nederlandse vrachtwagen en voor de plastieken manden op een Belgische vrachtwagen: 182x20= 3640 duiven. Wat een verschil geeft van 840 duiven per vrachtwagen.

Anders bekeken komt het verschil neer op 25% meer, of anders gesteld: 1 duif MEER op 4 duiven.

Dit in het nadeel voor de Belgen.

Wat is nu het beste vervoer?

Hoeveel meer LUCHT hebben de duiven op de vrachtwagens met RIETEN MANDEN?

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

zaterdag 03 oktober 2020

loep

OP ZOEK NAAR (VOORWOORD)

ZIJN DE MARATHONDUIVEN in ANDERE LANDEN BETER dan in België.

Uit de uitslagen lijkt dit wel.

Maar is dit wel zo? Zouden hier andere oorzaken een rol in meespelen?

Wij gaan op onderzoek.

Enkele weken geleden werden wij gebeld door een liefhebber uit Wellen met de vraag of ik het aandurf iets te schrijven over de prestatie van de Belgen op Barcelona.

In België staat deze prijskamp twee dagen langer open dan in Nederland.

Wel Lucien hier zijn wij!

U sprak van het vervoer in kippenmanden. We kunnen dit alleen maar bevestigen.

Uit onze gesprekken met inrichters en wetenschappers komen we tot de conclusie dat eerlijk duivenspel een fabel is. De winst van de inrichters is enkel en alleen van belang.

Dierenwelzijn wat is dat? Telt dat ook mee?

Men spreekt gemakkelijk over de maffiosi of drugsmaffia en andere maffia’s. Kunnen we daar nog andere bijzetten??? Uit ons onderzoek blijkt dat er een en ander niet klopt. We zullen de volgende weken onze bevindingen in een vijftal artikels mededelen aan onze lezers.

Voor we beginnen willen we absoluut vermelden dat deze reeks GEEN AFBREUK doet aan de prestaties van de verdiende winnaars. En aan al degene die prijzen wonnen een dikke PROFICIAT, zowel aan groot als klein.

Er werd niet alleen Barcelona bekeken ook de andere internationale werden onder de loep genomen. Misschien gaan we later ook eens kijken hoe het zit met de nationale fondvluchten. Hierover hebben we ook interessante gesprekken gehad en documentatie gekregen.

Volgende punten komen in de volgende delen ter sprake:

1. Het vervoer van de duiven

2. Verzorging en controle

3. Ligging

4. Opleren en vluchtprogramma’s

5. Voorbereiding

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

woensdag 30 september 2020

martin

We zijn wat laat met onze blog dit weekend want een bezoekje aan mijn favoriete oom en tante verliep zondag anders dan ik had verwacht. Mijn tante van 89 was totaal in de war en verkeerde in een delirium dat uitte zich in waanvoorstellingen waar mijn oom van 91 totaal niet mee om kon gaan. Aangezien deze oudjes nog zelfstandig wonen (en zelfs nog een boerderij runnen) kon ik niet zoals gewoonlijk na een paar uurtjes weer vertrekken. Toen ik alles weer gerust achter kon laten was de zondag zo goed als voorbij en zijn we nu op maandagmorgen heel vroeg ons laatste wedstrijd verslag aan het schrijven.

Dat werd uiteindelijk toch Fontenay een vlucht met een beetje afstand. Want zoals ik altijd zeg “De mand kan niet zonder de hand en de hand kan niet zonder de mand” Dit jaar met de jonge duiven heb ik als zeer bijzonder ervaren. Het liep in ieder geval heel anders dan ik me had voorgesteld. De kweek was geweldig en ik kon niet anders dan mijn vingers aflikken wat kwaliteit betreft. De input van mijn superkoppel “Young Powerboy en Sara” was duidelijk af te zien aan de kwaliteit van mijn jonge duiven. Alles verliep geweldig geen gezondheid problemen en toen de bende eenmaal ging vliegen stond er geen maat meer op. Vlak voor de vluchten zouden beginnen vlogen ze soms 2 uur. Ook het africhten ging crescendo en op een enkele duif na kwam alles fluitend naar huis. Ik wilde het dit jaar eens anders doen nadat ik de africhtingen van afd. 5 op hun site zag staan. Wekelijks kon ik mijn duiven in Hendrik Ido Ambacht de africhting Meer laten vliegen en dan na 4 keer stond er Duffel op het programma zodat ik in de club daarna Quiévrain kon spelen.Helaas bleken die africhtingen in de praktijk niets voor te stellen en iets waar je totaal niet op kan vertrouwen. De africhting Duffel werd op zondagavond al gecanceld, zogenaamd om dat er geen belangstelling voor was. Nu ben ik lid van 2 appclubs maar er was ons in ieder geval niets gevraagd voor die tijd.

Uiteindelijk moesten mijn duiven dus ineens na Quiévrain vanaf 2 keer Meer. Na enkele weken kreeg ik de ellende(coliachtige verschijnselen) waar de meeste liefhebbers al voor de vluchten mee te maken hadden gehad. Ik kon niets anders dan ingrijpen met medicatie en de duiven vast te houden. Je loopt dan achter de feiten aan en als ze dan ook nog geïnfecteerd raken met de befaamde oogontstekingen dan ben je helemaal klaar en komt er van een mooi jonge duivenseizoen niets meer terecht. Ervaring op doen is dan nog het enige waar je voor inkorft. Ook de laatste vlucht waren mijn duiven dus nog niet daar waar ze moesten wezen. Ze trainde goed, glommen als spiegels en voelde goed aan maar hun koppen waren niet zoals ze moesten zijn. Oogranden en neusdoppen niet krijtwit zoals ik gewend ben.Het oogjes spook waarde nog door mijn jonge duiven hok.

Toch vol vertrouwen ingekorfd en hopende op een uitschieter en vertrouwende op een mooie serie. De duiven werden mooi op tijd gelost en Nico en Jochem waren ook ruim op tijd aanwezig. Buurman Arie had zijn jonge op de nalijn staan en die maakte een hoge snelheid. Die snelheid werd niet gehaald en toen werd het spannend wachten. Even later had Arie op internet gekeken en gaf de tijd door van Richard vd Bos en de tijd die wij moesten draaien om hem voor te zitten op de Zuid-Hollandse eilanden. We hadden nog 5 minuten riep Arie vanuit zijn tuin. De spanning werd nu nog groter en we zagen elke tortelduif voor een postduif aan. Dan zien we weer vanuit het Noordoosten en duif aan komen steken en ja hoor ruim binnen de 5 minuten staat de “Blauwe 815″op de klep. Een jonge blauwe doffer uit een koppel waarvan we denken dat het ons beste kweekkoppel dit jaar is. Zijn vader komt uit Young Powerboy x Sara en zijn moeder uit Mike en Dorethe .Dus 4 echte cracks als grootouders. Dan even later komen ze uit alle hoeken en gaten aan duiken en loopt het hok weer vol met duiven provinciaal draaien we er 38 van de 74 in de prijzen. De uitslag was niet echt je van het maar we zijn gewoon tevreden en moeten het er mee doen. Club 278 duiven 6-10-11-14-18-23-28-33-34-35-36-40-41-enz 74/28 Kring A 1070 d 25-37-38-43-59-82-111-127-132-137 enz 74/25.

Gelukkig werd de eer van onze duiven dit weekend wel hoog gehouden door Pascal en Kees. Zij hebben dit jaar alle overnachtfond duiven van hun hok gedaan en zijn opnieuw gestart met de focus op het programma spel met als hoofd doel de dagfond. Het overnachtfond spel gaf hun niet de voldoening waar ze naar verlangde. Ze kwamen nadat ze regelmatig hier de duiven van de dagfond zagen thuis komen tot de conclusie dat dit spel veel mooier was. Dit jaar dus flink wat van Zonnetjes gekweekt en daar mee op nieuw begonnen. Deze jonge duiven kwamen wekelijks goed maar door wat beginners foutjes kwam dat niet echt uit de verf. Maar ook hun focus lag op de laatste vlucht waar de kilometers ook meegaan spelen. Nu zitten ze in een club waar ook één van de beste jonge duiven specialisten van Nederland speelt, Jan Eskes. Dus is dit met de beste duiven van de wereld nog geen gelopen cours. De mannen waren dan ook behoorlijk nerveus Zaterdag morgen, want dit moest hun vlucht worden dit jaar. En dat werd het ook, ze begonnen met de eerste prijs in de club( 23e van 15.396 duiven) en een prachtige uitslag. Gefeliciteerd mannen met jullie prachtige uitslag en op naar 2021 met jullie prachtige jonge kolonie nieuwe duiven.

Martin.,

dinsdag 29 september 2020

pstas2

Flaterende KBDB

Opmerkingen op de vorige artikels (3)

Enkele losse stukjes van mijn facebookpagina.

FLATER VAN CHIMAY

 

28 juni CHIMAY
   zuid-oost (Belgisch Limburg)
   los 10.40 (120km)

28 juni CHIMAY
   Afd. noord-oost (Nederland)
   Los 10.40 (300km)

 

U leest het goed beide los om 10 uur 40

Over deze flater:

Ik heb contact gezocht met de betrokken partijen en geïnformeerd hoe zoiets kon gebeuren.

De 1e waar ik contact mee had, was afd. noord-oost (Nederland). Dewelke binnen een tijdspanne van nog geen 12u reageerden, waarvoor bedankt. Volgens hen werd er door de KBDB een lossingsvergunning afgeleverd voor lossing op 28 juni te Chimay. Ook melden ze mij dat HUN lossers, GEEN andere lossers gezien hebben op de losplaats, anders was er wel overleg geweest. De lostijd van 10.40 werd met de coördinator wedvluchten van oost België afgesproken, dewelke geen melding maakte van andere lossingen in Chimay, wel van in Mettet.

De 2e die ik aan de lijn kreeg was de verantwoordelijke van het vervoer zuid-oost (België) Dewelke nog sneller reageerden, (bedankt Andre ) zelfs binnen enkele uren met  informatie van de vervoerder Bauwens. Deze verklaarde ook  dat er GEEN andere lossers op de losplaats waren, anders zou er wel overleg geweest zijn. Een citaat uit de mail van Johan Bauwens. ER IS IN IEDER GEVAL  ZEER WEINIG ANIMO BIJ DE NPO, DE NEDERLANDSE AFDELINGEN EN DE KBDB OM HIER IETS AAN TE DOEN Nog volgens Johan werd dit probleem al eerder aangekaart bij de KBDB. Ook bedankt Johan voor de snelle reactie.

Uit beide antwoorden blijkt DUIDELIJK, dat men zomaar ERGENS IN DE BUURT VAN DE LOSPLAATSEN LOST.

De 3e waar contact mee gezocht werd. U kan het al raden de KBDB, dewelke via een bevestiging mail  van ontvangst gecontacteerd werd, gericht aan de nationale voorzitter, nationale voorzitter sportcomité en de provinciale voorzitter Limburg. NU MEER DAN TWEE MAAND LATER nog geen ENKEL antwoord. Met de uitzondering van Kempeneers Wim (voorzitter Limburg) welke mij mondeling te woord stond. Volgens Wim was de afspraak dat de Belgen om 10.40 zouden lossen en de Nederlanders om 11.00. En terloops ook nog vermeldde, één opmerking die mij bij bleef.

Dat KBDB maar moeilijk overal terreinen kan kopen om duiven te lossen.

Hier blijkt nogmaals uit dat er een groot communicatie probleem WAS en IS. En deze problemen steeds meer en regelmatig op verschillende losplaatsen voorkomen. Ook het vinden van geschikte  losplaatsen zijn een moeilijk probleem. Dit werd al vorige winter door verschillende vervoerders en mijzelf aangekaart.

OOK BEDANKT KBDB VOOR HET SNELLE ANTWOORD, had trouwens niets anders verwacht, het ging maar over een snelheidsvlucht in Limburg!

Voor mij is het duidelijk er wordt gelost waar er plaats is ergens in de buurt van de coördinaten het komt niet zo nauw, de lossers kunnen gewoon niet anders en zolang de bestuurders niet met de mensen op het veld willen praten, zolang zal er NIETS veranderen.

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

maandag 28 september 2020

Samenspel Zuid Hollandse Eilanden heeft Adelaarskalender over de afgelopen jaren opgemaakt!

Klik op de afbeelding voor de Adelaarskalender:

adelaarkalender 

donderdag 24 september 2020

Chris en Kenneth Heere sluiten jonge duiven seizoen af met overwinning op Fontenay sur Eure.

Op zaterdag 12 september stonden 1360 jonge duiven in het Franse Fontenay sur Eure.  Precies tussen 2 regio’s die afgesloten waren als gevolg van de Corona besmettingen.  Samenspel Zuid Hollandse kon hiermee het seizoen met een mooie vlucht afsluiten.  Om 8.40 uur konden ze los met een noordwesten wind die zou draaien naar west.  Echter eerder op de dag bleek een hoge snelheid mogelijk, dus een ieder was voorbereid.  Het was met een gemiddelde snelheid van 1467 meter per minuut waarmee de winnares naar huis wist te komen.  Chris en Kenneth hadden reed vertrouwen in deze duif, want ze ging als 2e  getekende in de mand.

chriskenneth

De laatste 4 weken met 2 nachten mand vloog ze reeds de volgende prijzen:

Pont st Max 23e - 2416 d., Roye 36e - 1965 d.,  Pont st Max 17e - 2025 d. en nu dan Fontenay 1e - 1360 d.

De winnende duivin is geboren in februari en werd op deur gespeeld.

Haar vader is vorig jaar aangekocht bij Richard van de Bos en de moeder komt uit Oded van Maurice Laban x onze eigen 507 met 2 x 1e in ZHE.

De jongen trainden 1 x per dag. De duivinnen in de ochtend en de doffers 's avonds. Normaal trainen ze ongeveer 45 minuten maar deze week was het 's ochtends niet zo’n lekker weer en eigenlijk nog te donker en daardoor trainden de jongen wat minder goed. Mede daardoor zijn de jongen donderdagochtend nog een keer gelost in Sint Job. Resultaat een prima jong weg en een gewonde bij thuiskomst. Ze mochten een uurtje bij elkaar blijven en toen zijn ze weer gescheiden. Er wordt normaal nooit getoond voor de vluchten.

Ze voeren de duiven Champions mix en NPO mix van Embregts-Theunis. Elke dag vers grit en om de dag een beetje Allerhande. Normaal krijgen ze ook een paar dagen per week LTW van Beute door het water maar die fles was 3 weken geleden leeg en ik vond het ook zonde om voor de laatste 3 vluchten een nieuwe fles te kopen. Het blijkt ook niet nodig te zijn geweest.

Na vluchten met 2 nachten mand anderhalve dag BS.

De aanpak heeft duidelijk succes gehad, want naast deze overwinning pakken ze ook het jonge duiven kampioenschap aangewezen en onaangewezen en de 2e, 4e en 6e prijs bij het jonge duifkampioenschap 2020.  Familie Heere proficiat met jullie prachtige resultaten.

De 2e prijs was voor Cor Jan Tiggelman en het podium werd compleet gemaakt met de 3e plaats voor Sonja Hagens.  Met 6 vd 11 in de prijzen maakt ze ook een mooie serie.

Een goed half uur later pakt Wim Huizer de laatste prijs van het seizoen met 1275 meter per  minuut.

Het zit er weer op, veel wijsheid bij de selectie en succes bij de voorbereiding op 2021 !

Bram Koppenaal

vrijdag 18 september 2020

doppen 

Dit weekend was de laatste jonge duiven vlucht van dit seizoen vanuit Sens, en een natour vlucht
vanuit Lessines.
We beginnen met de natour vlucht vanuit het Belgische Lessines.
Om 08:45 uur werden er 12.248 duiven gelost die hun reis terug naar hun thuisbasis begonnen.
In onze vereniging viel de eerste duif om 10:47 uur bij H. v/d Kraats deze duif vloog 1742 meter per minuut
wat gelijk staat aan 104 km per uur.
Deze jonge duif heeft een mooie 7e plaats in Afdeling 7 Midden Nederland tegen 12.248 duiven en in
regio Noord een mooie 3e plaats tegen 5.421 duiven.
Kortom weer een mooie prestatie van H. v/d Kraats die al eerder mooie vroege duiven heeft gehad.
H. v/d Kraats is 1e in de B groep geworden, bij de top 10 in onze vereniging was er ook nog een plek
voor A. Dokter die is 1e in A groep plaats 5,7,8 en 9 en K. v/d Broek en Zn een mooie 10e plaats.

De laatste jonge duiven vlucht van dit seizoen was vanuit Sens een vlucht van 480 km tot Putten.
De duiven werden om 08:30 uur gelost en begonnen aan de lange reis naar huis.
Kiki van Zoeren JL klokte haar eerste duif om 14:48 uur en deze duif vloog 1268 meter per minuut
wat gelijk staat aan 76 km per uur, in de top 10 behaalde ze een mooie 2e en 7e plaats.
U. Uhrig behaalde een mooie 3e en 8e plaats in de B groep.
En de bloemen voor de A groep waren deze week voor G. Doppenberg die een mooie 4e en 5e
plaats behaalde in de top 10 van onze vereniging.
Tevens nog een 10e plaats voor onze voorzitter G.J van Putten.
Aankomende week staat de natour vlucht vanuit Niergnies op het programma, daarna is er
alleen nog een natour vlucht vanuit Pt. St. Maxence en dan is dit toch wel bewogen vliegseizoen
weer tot zijn einde gekomen….
Iedereen succes de laatste twee vluchten van dit seizoen.

dinsdag 15 september 2020

martin

Afgelopen zaterdag weer een jonge duivenvlucht vanuit Pont Max gevlogen. De mooiste vlucht voor de jonge duiven van het jaar voor veel liefhebbers (wat afstand betreft) Fontenaye werd heel simpel enkele dagen voor het inkorven door onze neus geboord. Fontenaye werd door een een paar vrienden (met bestuursfuncties) met een meer dan belachelijke rot smoes van het afdelingsprogramma gehaald en vervangen door weer een veel kortere vlucht. We zouden er van schrikken als we werkelijk eens de onderste steen boven zouden halen en er achter zouden komen wie het brein achter deze acties elke keer is. Veel liefhebbers gesproken die verschrikkelijk balen van deze actie en ik ben ervan overtuigd dat dit weer in het belang van enkele is en tegen de wil van de meesten. Ik zag dat het voor de familie Verkerk wel goed uitkwam die kon zijn hele jonge duivenbestand nu prachtig inlassen en nog een paar mooie jonge duiven vluchten laten vliegen. Overigens zonder te suggereren dat zij hier achter zitten want dat geloof ik absoluut niet. We begonnen dus met een negatief gevoel aan Pont Max.

Het jonge duiven spel is voor ons geen doel op zich, wat ik hier mee bedoel is het volgende. Wij kweken geen jonge duiven voor het jonge duiven spel en hebben daar ook geen specifieke duiven voor. Wij hebben dan ook geen enkele vitesse of midfond duif op het hok zitten. We kweken dus uitsluitend duiven voor de dagfond en die jonge duiven gaan elke jonge duivenvlucht de mand in en zoveel als mogelijk. We spelen heel simpel op de deur en als het lekker loopt kunnen ze zeker op de wat verdere vluchten prima partij geven tegen de gangbare snelle duiven van de jonge duiven specialisten.

We hebben met de jonge duiven dit jaar een soort valse start gehad. Het plan was duiven goed in te spelen in Hendrik Ido Ambacht maar dat lukte maar half, toen moesten ze na enkele weken voor het eerst in mijn club in eens naar Quiévrain. Dat werd niet makkelijk maar ik was trots op mijn duiven hoe ze naar huis kwamen. De 2e week kwamen ze terug met lichte coli achtige symptomen en een week later weer enkele met het vliesje en dan loop je gelijk achter de markt aan. Je moet dan alle zeilen bijzetten om te kunnen blijven vliegen. Langzaam maar zeker wordt het echter steeds weer beter en we zien dat ook en hoopte dan ook nog op een mooie vlucht. Afgelopen zaterdag was eindelijk weer eens een mooie vlucht zonder problemen. We hadden 2 jonge doffers thuis gehouden en de 74 andere ingekorfd en de duiven voelde perfect aan trainde goed maar het vliesjes probleem waaide echter nog door het hok. Toch hadden we een goed gevoel en hoopte op een mooie uitslag.

De duiven werden rond half 2 verwacht en rond die tijd stonden we gedrieën Nico, Jochem en ondergetekende het lucht ruim af te zoeken. Nou ja zoeken kan ik niet helemaal zeggen want duiven vlogen er genoeg, allemaal uit het oosten op weg naar het westen. Even na 10 over half kwam er eentje prachtig aansteken en viel zonder problemen op de klep. Ik zag direct dat het een dochter van Brutus was en niet veel later kwam nummer 2 en de trein kwam weer ouderwets op gang de één na de ander kwam prachtig uit de lucht vallen en in nog geen 20 minuten hadden we er een 50 thuis en toen we afgingen slaan om 3 uur moesten we er nog 3 van de 74. Missie geslaagd zou je zeggen en zo voelt het ook alleen is het in de uitslag nog niet echt terug te vinden wel 43 in de prijzen maar net de aansluiting met de kop missen we nog. Eén of anderhalve duif een paar minuten vroeger en het was helemaal goed geweest. Volgende week zullen ze wat meer afstand krijgen en hopelijk dan eens geen wind mee maar een beetje tegen dan zullen ze er zeker weer staan. In de club waren 400 duiven ingekorfd en daar vliegen we 9-13-14-16-32-33-34-35-36-37-38-39-40 enz 38/74 In de kring 1422 duiven 29-45-46-58-125-127-132-134-140-141-145 enz 34/74.

Op naar volgende week,

Martin.

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

nbpigeon
17 oktober 20
GezondheidDe prijzen voor het komende jaar worden tijdens de ruiperiode gemaakt. Dat feit verkondig ik al jaren. Regelmatig hoor ik nog, dat liefhebbers na de vluchten een tijdje afstand nemen van de...

Columnist in Spotlight

rc1010
12 oktober 20
Mijn vader zei dikwijls....AN  JE EIGEN ZELVEN ,...
roger 24 9
27 september 20
  Het seizoen zit er op . Tijd voor een overzicht...
rc9 9
10 september 20
Een dagboek in schuifjes. Ik ga er vandaag al...
RC31 8
05 september 20
  ADRIAAN VAN DEN HOOF .Acteur en de populaire...
charles
25 augustus 20
Duivensport is bikkelhard. Ik ga even terug in...
rc16 1
19 augustus 20
Dit wordt een moeizaam geschreven  dagboek . Ik...
roger 29 7
30 juli 20
Ik ga er geen doekjes om winden . Het was...
Roger
22 juli 20
Duivendagboek 19 juli 2020   Elk jaar krijgen we...
Roger
15 juli 20
  Zij zullen mij niet temmen , de fiere Vlaamse...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

01 juni 20
Corona....corona....Het geknoei gaat verder . De  onduidelijkheid blijft maar duren .De...
10 april 20
Jos werd geboren op het einde van WO ll en woont zo’n 25 jaar in Heist-Goor. Ik kom ook...
02 april 20
We zijn net als verleden jaar even een poosje uit de “lucht” geweest. Dit jaar heeft dit...
01 april 20
Het is hier koud maar prachtig voorjaarsweer. Vanmorgen op het kweekhok de 1e jonge...
29 maart 20
Beste sportvrienden en sportvriendinnen, Ondertussen heeft de loting van de duiven die...
26 maart 20
Aan alle liefhebbers,  Maandag 23 maart 2020 zijn er door de overheid nieuwe maatregelen...
25 maart 20
Niemand de deur uit ! Niet lang hellen, voor duivenvoer “Simons” bellen! Nu nagenoeg alle...
23 maart 20
Leden van PV de Woudvliegers. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat we in een zeer...
22 maart 20
Wat heeft het in februari gewaaid. Niet normaal. Omdat in B N de ramen in de hokken...
08 maart 20
Zondag 1 maart werden de int. winnaars Pau 2019 gehuldigd in de mooie feestzaal...
02 maart 20
NPO-vergadering 14 maart 2020 Beste leden, Sinds enkele dagen is de NPO-agenda en een...
29 februari 20
Na herhaalde verdachtmakingen van een liefhebber over zijn clubgenoten heeft bureau NPO...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40