Spotlight

vrijdag 14 juni 2019

Afgelopen week heeft de evaluatie plaatsgevonden van de dagfondvlucht Issoudun, die uiteindelijk gelost is in Vierzon. Hierbij is door het bestuur, de lossingscommissie (LC) en de concourscommissie (CC) primair gekeken naar:

  • hoe is beslissing genomen om duiven te lossen
  • wat kunnen we leren van deze vlucht

We willen graag duidelijkheid geven over deze vlucht en de genomen beslissing, zodat we speculaties en onjuiste conclusies voorkomen en we willen graag de opgedane kennis en ervaring delen. 

Besluitvorming wel of niet vliegen?
Zaterdag 8 juni is er besloten de vlucht uit te stellen. Vervolgens is er overleg geweest binnen LC, CC en bestuur wat te doen. Na dit overleg en met de informatie van de meteoroloog dat een lossing in Issoudun 50/50 kans had, is besloten om in Issoudun te blijven staan en het tot zondagmorgen vroeg aan te kijken.

Verplaatsing losplaats
Zondagochtend 05:00 uur is besloten om vanuit Issoudun naar een kortere losplaats te gaan rijden. Toen het in Vierzon nog goed weer bleek te zijn, is er contact geweest tussen de LC en de mannen ter plaatsen. Hier is besloten hier te gaan staan en is de lossing voorbereid. De duiven zijn in Vierzon om 06:40 uur gelost.

Juiste en volledige informatie van belang
Bij het nemen van beslissingen, zeker bij het lossen van duiven onder lastige omstandigheden, is het van het grootste belang dat de juiste mensen voorzien zijn van de juiste én complete informatie. Helaas was daarvan was in dit geval op zondagochtend geen sprake; dit is gebleken tijdens de analyse.

Buiten dat de communicatie slecht was en er uiteindelijk beslist is om te lossen zonder goed overleg zijn er nog een aantal zaken die van invloed geweest zijn op het verloop van de vlucht. Het vroeg, in het schemerdonker rijden met de duiven en het snel lossen na het aankomst op de losplek is niet bevorderlijk voor een goed vertrek van de duiven na de lossing.

Nieuwe richtlijnen
Naar aanleiding van de gang van zaken is er een aantal beslissingen genomen die deze problemen in de toekomst moeten voorkomen. Ten eerste bepaald de LC zonder overleg met de CC of er wel dan niet verplaatst of terug gereden wordt en waarheen. Hierbij zullen de afstanden nooit meer leidend zijn. Daarnaast zijn de afspraken hoe de communicatie binnen de LC en met de adviseurs en meteoroloog moeten lopen aangepast en vastgelegd.

Ondanks het feit dat de LC verantwoordelijkheid neemt voor de genomen beslissingen heeft ook het bestuur nagelaten in te grijpen en de LC in dit geval te overrulen in hun keuze voor overstaan in Issoudun. Al met al heeft dit geleid tot een matige lossing met bijzonder slecht verloop. We gaan ervan uit dat de gemaakte afspraken in de toekomst wel nagekomen worden en alle beslissingen echt in het belang van de duiven wordt genomen.

Tijdens de analyse speelde het item “afstanden/criteria” een grote rol. Zoals al eerder aangegeven vindt het bestuur dat het een te grote rol speelt. We hebben gisterenavond de eerste plannen in de week gelegd om volgend jaar het programma anders in te gaan richten waarbij niet de afstandscriteria leidend zijn, maar de haalbaarheid van het programma. Hier gaat de CC mee aan de slag.

Conclusie
Conclusie van de analyse is dat door slechte communicatie er met onjuiste/onvolledige informatie adviezen zijn gegeven waarop beslissingen zijn genomen. Dit is te wijten aan een collectief falen. Waar dit toe heeft geleid is bij een ieder bekend en dit geeft de Zuid Hollandse duivensport een behoorlijke tik, niet alleen de duiven en de liefhebbers, maar ook de betrokken LC, convoyeurs en het bestuur. De genomen beslissingen kunnen we niet meer terug draaien en daar willen we onze excuses voor aanbieden. Wij blijven ons voor de volle 100% inzetten voor de duivensport en blijven hierin rekenen op uw steun, ondanks de frustraties over de gang van zaken.

Wij gaan ervan uit u hiermee een eerlijk en open beeld geschetst te hebben van de gang van zaken het afgelopen weekend. Kijk voor meer informatie ook op de website van Afdeling 5.

Bestuur Afdeling 5
in overleg met het vervoer, de LC en de CC

vrijdag 14 juni 2019

Afgelopen Zaterdag was de eendaagse fondvlucht vanuit het Franse Bourges met een afstand van ruim 618 km tot Putten.
De duiven werden om 10:00 uur gelost met een flinke wind, kracht 5 en begonnen hun reis naar huis.
De eerste duif in onze vereniging viel om 15:24 uur bij Herman Scholten deze duivin haalde een snelheid van 1909 meter per minuut wat gelijk staat aan 114 km per uur.
Ook een mooie prestatie voor Wouter v/d Hoek die maar liefst 4 duiven had bij de eerste 10 in onze vereniging.
Arend Dokter is 1e in de A groep en Herman Scholten is 1e in de B groep.
H. Scholten 1
A. Dokter 2
G.J van Putten 3
W. v/d Hoek 4,5,8 en 9
G. Doppenberg 6 en 7
Comb. Boeve – Drost 10
Zondag nog een vitesse vlucht vanuit Lessines en komende week worden de duiven weer voorbereid voor een vlucht vanuit Melun en tevens is er een africhting voor jonge duiven vanuit Minderhout.

vrijdag 14 juni 2019

Postduif vliegt ruim 143 km per uur

SIBCULO (ANP) - De postduif Caballero 841 van de broers Herbert en Harald Kamerhuis uit Sibculo (Overijssel) heeft het Nederlandse snelheidsrecord uit 1957 verbroken. Met een gemiddelde snelheid van 143,26 km per uur vloog de vogel in ongeveer 2 uur en 15 minuten vanuit de Franse plaats Étroeungt naar Sibculo, een afstand van ongeveer 330 kilometer.

''Zaterdagmiddag om 13.00 uur werd hij losgelaten en om 15.17 uur viel hij bij ons op de klep'', aldus een trotse Herbert. ''De duiven die toen werden losgelaten hadden de wind in de rug. Het waaide hard en we dachten wel dat hij de 120 km per uur zou kunnen halen, maar je denkt er niet aan dat hij het record zou kunnen verbreken. Het voelt wel fantastisch''. Volgens hem ligt de gemiddelde snelheid van een postduif tussen de 75 en 125 km per uur.

Het oude record staat volgens het Neerlands Postduiven Orgaan op naam van de Amsterdamse kroegbaas Coen Kat. Zijn duif had in 1957 tijdens een zuidwesterstorm een gemiddelde snelheid van 143,00 km per uur.

De begin vorig jaar geboren duif werd door de broers naar het sigarettenmerk genoemd als een soort eerbetoon aan hun vader. Die heeft nooit gerookt, maar was in het verleden wel een fanatiek wielrenner die voor de Caballero-ploeg reed.

donderdag 13 juni 2019

Afgelopen zaterdag stond het weer niet toe om te concoursen en werd er een nachtje aangeplakt in de verwachting dat zondag het weer een stuk beter zou zijn.

Zondagmorgen bleek dat ook direct en al vroeg werden de Zaanse duiven in Duffel in vrijheid gesteld.

Om 7.45 uur klonk het startschot en konden de 674 Zaanse duiven aan hun terugreis beginnen. Er werden hoge snelheden verwacht en dat kwam uit want om 9.21.20 uur arriveerde de eerste duif bij Marcel Kroon in Assendelft lid van P.V. Zaanstreek-Noord. Het was zijn NL.8-520 zijn 23e getekende van de 25 ingezette duiven die het hele verdere konvooi zijn staart had laten zien door met een snelheid van 1612.076 meter per minuut, goed 96 kilometer per uur de winst op te eisen. Ook de 2e duif, zijn 3e getekende pakt een top 10 prijs namelijk de 4e. 14 van de 25 duiven in de lijst maakt een mooi prijspercentage van 56 %.

Marcel van harte gefeliciteerd.

De 2e plaats in de Zaan is voor Pascal Jongsma, ook lid van P.V. Zaanstreek-Noord, in Wormerveer. Hij had 15 duiven ingezet en weet er 10 in de prijzen te draaien. Hij begint met zijn 12e getekende en heeft een prijspercentage van 67%

We zakken even af naar Westzaan waar de leden van P.V. Zaantreek-Noord vader Janus en zoon Jannus Kat garant staan voor topprijzen. Op Duffel pakken ze de 3e prijs met hun 2e getekende en totaal draaien ze er 8 van de 18 in goed voor 44 %.

De 5e en 6e plaats vallen in Assendelft Zuid waar Mart Luttik, lid van P.V. de Postduif zijn hokken heeft staan. Mart had er 2 mee, begint knap met zijn 1e en 23e getekende en weet van de 28 duiven er 12 in de prijzen te draaien goed voor 43 %

We stijgen weer een stukje op de kaart en gaan naar Wormer naar Team Kramer-Hsu ook lid van P.V. Zaanstreek-Noord die op deze reis 12 kanshebbers inkorfden met 7 raak, goed 58% en te beginnen met hun 5e getekende doen ze ook deze week weer goede zaken.

In Krommenie bij Jon Siemons valt de 8e top 10 duif en ook Jon weet hiermee het vaandel van P.V. Zaanstreek-Noord hoog te houden. Ook hij heeft een prima prijspercentage 13 mee, 7 raak goed 54 %

Terug naar Assendelft waar de voorzitter van P.V. Zaanstreek-Noord de laatste is van deze vereniging die een duif in de top 10 van Duffel pakt Hij had 5 duiven ingekorfd, begint met zijn 1e getekende en draait er 3 in de prijzen goed voor 60%.

De hekkensluiter in de top 10 is ditmaal Klaas Langeberg Wormerveer, lid van P.V. de Koerier hij deed mee met 12 duiven en draait knap zijn 1e getekende, daar bleef het voorwat zijn prijsduiven bij maar toch altijd nog 8%.

Verdeling 1e 30 duiven in de Z.C.C.

P.V. de Postduif 2 stuks, P.V. de Koerier 5 stuks, P.V. BVZ 8 stuks en P.V. Zaanstreek-Noord 15 stuks.

Top 10

1 en 4 M.Kroon ZN, 2 P. Jongsma ZN, 3 A. Kat & zn ZN, 5 en 6 M.Luttik PD, 7 Team Kramer-Hsu ZN, 8 J.Siemons ZN, 9 G.S.Dekker ZN en 10 KL. Langeberg KO.

donderdag 13 juni 2019

Gejaagd door de wind .

Een toepasselijke titel voor dit- ik- weet- niet-meer- hoeveelste- duivendagboekje .
In de winter maak ik er een DUIVENDAGBOEK van en dan heb ik wat meer tijd om in het verleden te duiken en in mijn rijke schat aan herinneringen ....
Vandaag zitten we in het hoogseizoen en moet ik schipperen met de tijd wegens strijd voeren op veel fronten en binnen 8 dagen is er al de inkorving voor Pau .
De voorbereiding loopt stroef, vooral wat de duivinnen betreft . Die zouden volgend weekend Poitiers moeten vliegen en ik dacht dat ze al een dag of 3 aan het broeden  zouden zijn en dat blijft maar duren . Ze nemen hun tijd !!
Het was de bedoeling van ze voor  Agen in te korven op kleine jongen maar dat gaat niet lukken tegen 24 juni !!

Dan maar niet !! Ofwel op eieren ofwel een week later naar ....Barcelona .
Ik herhaal dat het nest-spel niet echt mijn ding is maar nu ik toch bezig ben...
Gejaagd door de wind ... een prachtig liefdesverhaal ....een klassieker .

Maar voor de duiven was het minder mooi met snelheden tot boven de 2000 meter per minuut .
Het is mijn ding niet . Ik haat het . Pure loterij is dat .
Een duif in mindere doen die , met de wind in zijn gat , thuis sukkelt en de eerste wint en de klasbak in schitterende conditie een neus zet omdat die een paar km voorbij zit in al zijn zot geweld !
Het gebeurt allemaal in zo’n omstandigheden , maar los daarvan zijn er toch wel cracks ( van dicht en van ver ) die zich daar allemaal niets van aantrekken en rustig verder bouwen aan hun palmares .

Kijk naar eens naar  mijn 3003222/19” HERODES “ die het volgende uit zijn mouw schudt :
Arras 14/392   13/452   7/794  en  nu 5° op 597 !!
Zijn vader is de  “ 37 “ een top-duif uit mijn oude Rocco-lijn . Zoon van Tornado en dus kleinzoon van ROCCO himself ! En zijn moeder is JO COX .

 

Langs vaderskant zit er nochtans heel wat zware fond in met Theelen en zelfs Braakhuis !! Zo zie je maar !

En dan is er b.v.b. de 233 , een vuilblauwe duivin van grote klasse .
Haar vader de 160/16 komt uit ELVIS met de GEBROKEN BORST . Elvis is de vader van FROOME en de Gebroken Borst komt uit de 19 ( vader van ROCCO ) met zijn eigen dochter .
De 233 vliegt uit Arras  12/392 en 5/333 en uit Clermont  15/201 en 2/127 ( na hokgenoot )
De moraal van het verhaal : KLASSE KOMT ALTIJD BOVEN !

Ik heb met mijn jonge garde de storm overleefd ( letterlijk en figuurlijk ) 
Ik speel overal veel en veel vroege prijzen . Ik doe een goede zaak voor de punten i.v.m. de kampioenschappen .
En in het totaalplaatje kom ik uit op 100 euro winst .

( En dat kan ik niet van iedereen zeggen )
Te st Joris speel ik iets meer dan mijn inleggeld terug , maar eigenlijk is dat ook winst , want de reiskosten moet je sowieso betalen , dus vlogen ze gratis ....toch ?
Ik haat zulk weer maar ik trek mijn plan . Mijn duiven zijn veelzijdig geworden  door een jarenlange selectie maar snelheden van 2000 m/min is een beetje te veel van het goede .
Geef mij eens duivenweer !!

Ik speel ze nu op de deur maar velen hebben het spelletje nog niet door .
Er zijn er veel niet gepaard .
En er worden heel traag nieuwe koppels gevormd .
Ik zal ze nu wat langer samen laten .
Er was heel weinig animatie toen ik ze samen liet vrijdagnamiddag bij de inkorving .
Ik verwachtte een midzomerparty maar t was een begrafenis ....

 

Misschien was het wel een voordeel dat er weinig drift in zat .
Anderzijds merk ik wel op dat duivinnetjes die pas gepaard zijn toch bij de eersten arriveren .
Ik neem die uitslagen voor wat ze waard zijn .

En ik bekijk het nuchter want alle afval vliegt nog mee .
Ik heb er verscheidene zitten die dienen als bladvulling zoals bijvoorbeeld de 268 met 4 op 4

maar .....55/293  41/333  111/794  5/185 uit Arras

en de 205.....   31/392  58/333   108/794   68/185 eveneens uit Arras
Het zit er niet in dat die veel gaan verbeteren en normaal gaan die er uit ...
maar ....er zitten er daar ook tussen van halve fond origine en voor ik een definitief oordeel ga vellen , ga ik ze nog een kans geven met 2 nachten mand en van 350 km .
Schril contrast met de 222  “ Herodes “ – hierboven reeds vermeld . Was al van de eerste Arras ( leervlucht ) met wind op kop als eerste thuis ! WAT GOED IS KOMT SNEL !
Nochtans kreeg ik ook mijn deel van de pech want mijn 2 beste zijn buiten strijd !!

Ja ! Ik heb er die nog beter zijn  !
“ Napoleon “ 260/19 is door “ iets “  zijn laatste pen kwijt aan één kant en de 231 /19 zit met een bloedstolsel ter grootte van een duivenei , vooraan op zijn borst . En daar sta je dan te voet !

 
 
 
 

En ik denk een beetje bitter wat het zou geworden  zijn moesten die ook van de partij geweest zijn !
Ze stonden samen al 5 keer in de eerste 10 op 6 inkorvingen . Voor hen die nog al gemakkelijk geringschattend doen over prestatie ’s van anderen , toch eens benadrukken dat de plaatsjes in de top 10 duur bevochten worden !
Er kunnen er “ maar  “ Tien ( 10 ) in en dat is al jaren zo .
Kijk..Ik ben kritisch voor mezelf en ook voor mijn duiven .
Ik heb daar geen hulp bij nodig , ik trek mijn plan wel !
Soms gaat het allemaal vanzelf en soms is er geen lievemoederen aan ...
Ik zei laatst tegen den Hendriek : “ Ik denk dat ik goed gekweekt heb dit jaar ! “
En of ge goed gekweekt hebt ! zei die nogal laconiek !
Hier bij ons in de polders noemen ze dat een Boerejaar !
Maar goed ! De tijd is rijp voor de uitslagen .

Ik publiceer ze altijd allemaal . De goeie en de slechte .

Niet zoals op Face Book en Pipa  waar alleen de goed nieuws show telt .
Moesten ze nu eens een rubriek beginnen met..... “ Slechte prestatie ’s België “
Zou toch ook eens leuk zijn ?

Ik had dus ook 13 late duivertjes mee uit Chateaudun , voor de eerste keer boven Parijs en 2 nachten mand .
En dan nog in zo’n weer . Dat groepje duivers heeft al veel pech gehad want ze kwamen ook in die verregende Clermont terecht, een paar weken terug , en werden zodoende op de helft gebracht !
*Op 353 jaarlingen werd het 77-80-104-111-128 en 5 op 13
( belangrijk is dat ze allemaal thuis zijn ! )
*Clermont met 270 jongen te St Joris : 
7-14-17-18-30-31-33-34-69-75-78-79-82-87-92-103-115-118-119-120 en 20 op 25

*Arras met 597 jongen te st Joris :

5-28-46-75-125-129-164-197-215-233 en 10 op 13

*Clermont met 127 jongen te Aartrijke :

1-2-20-23-27-54-58-61-63 en 9 op 13

*Arras met 185 jongen te Aartrijke :

5-68-76-93 en 4 op 4 .

Bij die laatste uitslag fronste ik nogal de wenkbrauwen omdat er 40 minuten zit tussen mijn eerste en laatste duif en die wint nog  de laatste prijs met de aangeduide van 4 !
Ik slaag er in om zelfs daar nog 20 euro winst uit te puren !
Dat zegt veel over het wedstrijdverloop en de lotto .
Ik moet hierbij denken aan Sep Vanmarcke . Hij heeft nog nooit een klassieker gewonnen . In 2013 was hij tweede in Parijs-Roubaix . Het is altijd wel iets .
Dit jaar had hij een superdag en toen kon hij niet meer schakelen .
Dus om af te sluiten een gouden raad : Zorg er voor dat je kan schakelen ,
kost wat kost .
Smijt desnoods uw mecanicien buiten en neem een andere .
En ....schakel !!! Alsof het je laatste dag is .....
Leef !
Bleiten mag altijd , maar als de tranen opgedroogd zijn moet je weer verder..... 
Met vriendelijke groeten
Roger Casier  

  

woensdag 12 juni 2019

Alblasserdam 10 juni 2019

"Afdeling 5 BUITEN SPEL GEZET!"

De vlucht VIERZON kan wat mij en velen betreft de boeken in als 'de zwaarste zwarte vlucht'...!

Een drama voor grote hokken maar vooral de kleine man die extra zwaar getroffen is.
Dit heeft volgens mij niks met de kwaliteit van de duif te maken, dit gaat nergens meer over.

Het WEER... Ja dit lijkt de duiven-seriemoordenaar te zijn geworden.
Grote zwermen duiven verdwenen opeens van de radar, we hebben het wel over DUIZENDEN duiven! Dit kan mijn inziens alleen gebeuren als de zwerm in contact komt met een weerfront van hagel en of onweer waardoor hun navigatie zo goed als compleet word uitgeschakeld.

IS DIT OOK IN DE LOSSING VAN AFDELING 5 HET GEVAL GEWEEST?

Op Facebook is de weerkaart gezet waarop te zien is in welk front onze duiven terechtkwamen. Ik kan maar niet geloven dat de mannen die vanuit het thuisfront gezamenlijk de beslissing nemen over het wel of niet lossen en de mannen die onze duiven naar VIERZON transporteerden onze duiven er zo maar uit gooiden met dit front in hun kielzog...

Ja ik weet dat de werkelijkheid er op dit moment anders uitziet, maar de mannen die dit hebben moeten doen..., geloof me, zij voelen zich achteraf ook niet happy met de gedachten dat zij de deuren van de duivencontainer hebben geopend. Het weten dat er zoveel duiven niet zijn teruggekeerd zijn op de vele hokken..., maar ook wetende dat aankomend weekend zij diegene zijn die dan weer de deuren moeten openen van de vrachtwagen...!



Foto van zaterdag 14.24 uur met 'regenboog' rondom de zon. (foto: Evelien)


Hoe we dit wenden of willen keren.., het is gebeurd en is niet terug te draaien. Ontzettend veel melkers zijn uitgeschakeld en klaar met het seizoen 2019. We weten allemaal wat we er voor moeten doen om duiven te kunnen houden maar het meest gekke is nog..., wat we er voor moeten laten...!
Veel hokken zullen leeg of zo goed als leeg zijn en leeg blijven, hun levenswerk voelt als volledig verloren. Het is een catastrofe!

Bij ons in Alblasserdam is het op dit moment (zondag 10 uur) nog doorklokken! Wij hebben er pas 3 van de 8 terug... HELAAS!

PERONNE.
Het was niet op beide vluchten kommer en kwel gelukkig. Op de vlucht PERONNE (247 km) hadden wij alleen duiven mee van het door ons zo zogenoemde fond-soort. Die kwamen overigens prima af en verraste ons zelfs dat wij de EERSTE in de vereniging hebben en de 7e in samenspel Drechtsteden van 1590 d. en dat tegen gerenommeerde spelers op de vitesse en midfond.
Deze duivin is een product uit samen-kweek met onze vriend Leon Roks uit het West Brabantse Standdaarbuiten, en is een kleinkind van 'DON LEO' de 1e Internationaal BARCELONA met de 'THEO' de 1e Internationaal AGEN/BORDEAUX van het hok Gero en Evelien Dijk!!



Twee Int. winnaars bijeen: diner bij de Z.L.U. met Leon en Marian Roks...


Vriend Leon vertelde dat er meerdere duiven uit de lijn van 'THEO' ook bij hem op tijd vliegt en is altijd leuk om te horen.
Het zal vandaag vooral een dag worden van het luchtruim afturen, van naar binnen gaan en terug naar buiten lopen. We hebben de hoop niet opgegeven en hopen toch dat er terug komen al denk ik dat het meer de wens van de gedachten is dan werkelijkheid...

Tegen de betrokken liefhebbers in afdeling 5 zou ik willen zeggen: "kop op, ik hoop dat de duiven alsnog terugkomen op de hokken, laten we rustig blijven en niet met modder gaan smijten hoe boos we ook zijn". Je ziet dat elke sport hun emoties hebben en dit zijn boze emoties maar vinger wijzen heeft geen zin. Laten we hopen dat dit een gebeurtenis is waar van GELEERD MOET WORDEN... Sterkte allemaal.

"Terwijl de één danst in de regen word de ander nat!!"

Fijn weekend en tot volgende keer.

Groetjes van Evelien

website: http://www.gerodijk.nl


dinsdag 11 juni 2019

In de kop van een duif is het tegenwoordig een hele andere manier van oriënteren, want het aardmagnetisch veld is inmiddels 10 % gedaald in kracht. En dat is voor ons liefhebbers van de duivensport een akelige zaak, immers niemand wil bijvoorbeeld zijn kroost verliezen. Kijk, voor een oude duif is het veelal een zaak van op tijd zichzelf aanpassen. Maar een jonge duif van amper 100 dagen ligt dat natuurlijk anders. Die heeft nog niet al zijn hersencellen op een rijtje en raakt daardoor eerder zijn oriëntatie kwijt.
Ik heb een soort van herseninhoud plaatje om aan te geven, waar we vooral op moeten letten zeker bij onze jonge duiven tot circa 100 dagen. Ik heb het idee dat de voorkwab (prefrontale cortex) de laatste is in de rij om volledig actief te zijn. Daar waar naar mijn mening een duif zijn landschapsbeelden rondmaakt. Bijvoorbeeld, het beeld dat het heeft van zijn dorp, stad en rivieren enz. Normaal gesproken doet een jonge duif niks anders als deze informatiebeelden vernieuwen. Dus tijdens zijn eerste 100 dagen uit het ei moeten we eigenlijk verwachten, dat ze vrij regelmatig een andere trainingsprestatie willen nastreven. Oké, niet zo bewust als een mens dat kan. Maar op instinctniveau is tijdens elke trainingsvlucht boven zijn geboortegrond een zaak van steeds nieuwe landschapsbeelden opnemen.
Nu bekend is dat de aardmagnetische kracht 10 % is gedaald, mogen we zelfs rekenen op een minimale verlenging van de inprentingsfase tot circa 110 dagen. Dat lijkt een redelijk eenvoudig te nemen hindernis, maar de meeste melkers leren de jonge duiven op tot 100 dagen. Om ze dan mee te geven met de eerste containervluchten. Ik zou zelf liever zien dat de jonge duivenvluchten minimaal 2 weken later worden gepland. Puur omwille van de omstandigheden, zoals ik hierboven heb omschreven.
Op dit moment ben ik aan het kijken of we een nieuwe weg kunnen inslaan. Ik bedoel hiermee, is het mogelijk om de lichaamseigen ijzersporen in het bloed te ondersteunen. Maar het is nog veel te vroeg om hierover succesvol naar buiten te treden. Wat ik wel kwijt wil is dat een oplossing kan zijn om bijvoorbeeld met grafietkoolstof de ijzersporen te versterken. Alleen, we moeten ons niet al te snel rijk rekenen, want naast een verminderde aardmagnetische kracht. Is ook de zon met zijn toenemende elektromagnetische kracht een belangrijke tegenspeler in de soms dramatische verliezen aan jonge duiven.
Kortom, het blijft zoeken naar uitwegen…

 

 

 

maandag 10 juni 2019

Oorspronkelijk zouden we zaterdag lossen in Bourges, maar het weer was een duidelijke spelbreker. De afdeling had de weerkaarten goed geraadpleegd en week een kleine 100 km terug naar Fontenay. Elke rechtgeaarde duivenliefhebber die de berichten en uitslagen volgt zal zich in handen knijpen als ze kijken naar het verloop van de vlucht in afdeling 5.

Maar goed wij stonden met onze duiven op zondag in Forntenay op een goede 510 kilometer van de Zaanstreek. Het startschot klonk om 7 uur en de 616 Zaanse duiven konden vertrekken.

Natuurlijk werd er gekeken naar de snelheid welke gemaakt was op Duffel morgens, maar andere winden en grotere afstand liet een gelijke snelheid echt niet toe. Menigeen zal echter wel een uurtje te vroeg naar de hemel zijn gaan turen.

Degene die dat op de meest succes volle manier deden waren Martijn en Marit Kramer lid van P.V. Zaanstreek-Noord die ook de eerste dagfondvlucht zo mooi op hun conto hadden geschreven. Ze zouden het deze reis nog een stuk beter gaan doen.

De eerste kwam dan ook uit Wormer, hun 1e duif arriveerde om 13.14.25 uur. Het was de NL.8-089 hun 18e getekende. Hij maakt een snelheid van 1370.026 meter per minuut oftewel ruim 82 km per uur.

Maar het blijft niet bij deze ene doffer want ook de plaatsen 2 en 3 in de top10, worden door hun respectievelijke 20e en 7e getekende gepakt en pakken ze ook nog de 6e en 7e plaats met hun 6e en 17e getekende. Chapeau en van harte gefeliciteerd.

Voor de 4e plaats gaan we naar Westzaan waar Janus en Jannus Kat van Zaanstreek-Noord weer hun slag slaan. Op Duffel succesvol en ook nu weer op Fontenay 10 mee beginnen met hun 3e getekende en 4 prijzen goed 40%

Een dorp verder in Assendelft pakt Sjoerd Bierlee lid van Zaanstreek-Noord de 5e prijs hij doet dat met zijn 5e getekende en maakt 41 % prijs door er 12 van de 29 in te draaien.

We maken even een sprongetje naar Zaanstad zuid, Zaandam waar de voorzitter van BVZ, George Roelofsen de 8e top 10 duif draait, hij had er 9 mee, heeft er 1 in de prijzen maar begint knap met zijn 2e getekende.

Terug naar Assendelft waar een van de vrouwelijke leden van Zaanstreek-Noord op een prachtige locatie duiven houd. Colinda Brugemann. Zij had er 15 mee, draait haar 8e getekende als eerste en weet er 5 goed in de prijzen te draaien, goed 33 %

De Hekkensluiters in de top 10 wonen in Zaandam, Comb. Moes die er 12 hadden ingekorfd en een prachtig prijspercentage van 83 % draaien door er 10 van de 12 in de uitslag te plaatsen. Zij beginnen met hun 11e getekende.

Verdeling 1e 30 prijsduiven in de Z.C.C.

P.V. de Koerier - , P.V. de Postduif 3 stuks, P.V. BVZ 7 stuks en P.V. Zaanstreek-Noord 20 stuks.

Top 10: 1,2,3,6 en 7 M&M. Kramer ZN, 4 A.Kat & zn ZN, 5 S.Bierlee ZN, 8 G.Roelofsen BVZ, 9 C. Brugemann ZN en 10 Comb. Moes BVZ.

zondag 09 juni 2019

Het lukte me gewoon niet om even een verslagje te typen. Afgelopen zaterddag had ik me net genesteld acjhter de computer toen er visite binnenkwam. Ik wilde ook nog even fietsen dus die dag was zomaar weer om.

Resultaat
We hadden hier een mooie uitslag vanuit Chimay. Tegen 356 duiven werd het: 3-5-10-11-14-16-28-43-51-53-54-63-67 en 88. Das 14 prijzen van de 20 ingezette duiven. Geen verliezen en de 1e getekende voorop. Netjes dus. De eerste plek in de club was voor beste vrien Harmen Brands, en het zilver ging naar Jan Pieter en Hendrik Brands.

Verliezen
Maar goed, de afgelopen week werd toch beheerst door minder goed nieuws. Vorige week dinsdag had ik de jonge duiven voor de 5e keer in de mand. Gelost op Schokland waren ze binnen 10 minuten weer thuis. Woensdag heb ik ze vervolgens naar Ens gebracht (15km) voor de 6e africhting. Om half 1 heb ik ze losgelaten, en het verloop was bijzonder droevig. Van de 44 jongen had ik er die woensdag slechts 14 thuis. Donderdagmorgen was het bewolkt en regenachtig, dus niks erbij. In de middag klaarde het wat op, en toen zijn er nog een paar thuisgekomen. Drie zijn er opgegeven, waarvan er twee inmiddels weer opgehaald zijn, en de 3e komt ook van de week naar huis. Al met al nog steeds 22 weg van de 44, dus de stemming was/is hier niet best. Het seizoen schiet zo al mooi op voordat het begonnen is.
Het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak, maar wennen doet het nooit.
Het jonge duivenseizoen was mede door het mooie aantal vluchten toch wel een doel dit jaar, maar helaas zijn de plannen nu drastisch gewijzigd.

Gelukkig heb ik nog een stuk of 15 zomerjongen achter de hand, maar goed hier kweek je ze niet voor. Ik baal er echt van.

Overlijden
Maar vorige week belde Jan Valk met de mededeling dat “onze” Joost van Dijk was overleden, en dat maakt alles weer betrekkelijk. Ik schrijf bewust “onze” Joost, want hij was op Urk zeer geliefd. Natuurlijk als het gezicht van rayon “Frisia” maar ook door zijn manier van lossen. Joost was recht door zee, en maakte het niet te moeilijk. Het was een mooie tijd, met lossingen terwijl heel Nederland bleef staan, en het was verbazingwekkend hoe vaak het gewoon goed ging.
Overigens niets ten nadele van de huidige lossingsverantwoordelijken, want die hebben nu ook met meer aspecten te maken als een aantal jaren terug.

Trainingsvlucht
Morgen de africhting vanuit Deventer. Ik heb 2 laten van 2018 mee, en 1 jong. Het weer lijkt wel goed te worden, dus maar hopen op een vlotte training zonder achterblijvers.

 

zondag 09 juni 2019

Zondag 2 juni - Summer is coming -

Een zondag zonder balletje trappen of rondjes racen, ja waar moet je dan nog entertainment in zoeken? De strijd tegen verveling, anderen gaan vissen, fietsen, familiebezoek, ook leuk... of zie ik dat verkeerd? Nog wel wat tikwerk te doen links en rechts, en het klinkt wel wat raar om te zeggen het gaat nu beginnen. Voor mij ook nieuw. Gisterochtend voordat de ouden terug zouden komen van hun midfondvlucht de inmiddels grote jongen uit het vlieghok gehaald. Dat op nest vliegen in de voorbereiding was echt wel wennen, niet alleen voor de boss. Blijkbaar vonden een aantal vliegenisten het ook maar niks en hun carrière voorgezet in de recycle status. Je kan er om liegen, jezelf voor de gek houden of een oorzaak zoeken, oude vliegers die het thuisfront niet halen in de voorbereiding is toch wel bijzonder. Het maakt het wachten niet leuker, zijn enkelingen en toch. Het begon met twee bij huis, ongezien zo bij loslaten niet teruggekeerd. Dan zomaar op gewone midfondvluchten een paar nog onderweg, met als grote gemene deler vorig jaar twee keer 1100km in drie weken gedaan. Ongezien schade opgelopen, het lijkt er op, vooral het zogenaamde sterke geslacht. Dus weer wat uitdagingen om de partnerloze dames gemotiveerd te houden. Gelukkig nog een enkele oud vlieger achter de hand, ideaal is het niet, niets doen ook weinig motiverend. En, jij nog gemotiveerd na zulke weken? Gewoon doorgaan, anticiperen, pech zit achter vele hoeken, de natuur haar eigen regels. In de meest meest gevreesde B-poule van Nederland kan de vliegploeg prima meekomen, wat natuurlijk wel een hele schrale troost is als je ziet dat wij op clubniveau zelfs het eerste blad niet meer kunnen raken. De tien minuten per honderd kilometer als weegschaal, de rappe mannen alweer aan de koffie voordat de onze zich voordoen als lokale winnaars.. Zorgt wel voor een bijzondere sfeer, immers de winnaar mag zich bij de barman melden voor een rondo gerstenat. Beweerd wordt inmiddels dat de thuiskomers van de plank worden gejaagd totdat de eerste melding van een B-pouler op de meldsite staat. Alles wordt uit de kast gehaald, vlaggen, handenklappen, zelfs de vrouw mag mee komen wachten, net even anders. Niet al te serieus nemen, de voorbereidingsweken zijn bijna voorbij. Wel grappig om de toch best wel wat reacties over het niet deelnemen aan de eerste middaglossing, schandalig natuurlijk dat niet iedereen deze blog op de voet volgt, alles twee keer uitleggen moeten... Moet zeggen beviel prima. Wel even geholpen bij het inkorven, ook een kwestie van bijblijven en blijven leren. Er naast zitten gebeurt ook, daar zitten de leermomenten. Vooral na het opmaken van de uitslag de ervaringen delen, nog meer leermomenten. Gaan er maar vanuit dat er een kern van waarheid in zit. Opvallend dat ook echt bij voelbaar 'schrale' strijders goed bleken te komen, de winnaars is nog weer een ander verhaal. Voeding, voorbereiding, weer, heeft allemaal invloed in verschillende mate, de hand van meester om er sturing aan te geven, als je bereid bent om te leren. Vragen stellen, vooral aan jezelf en denk er om niet al te snel conclusies te trekken zonder het complete plaatje. Hou in de zoektocht toch de minstens drie oorzaken voor de uitkomst maar eens aan. Eén is emotie, de tweede de schuld van een ander, de derde gaat pijn doen, zelfreflectie. Grote veranderingen grote gevolgen. Vorig jaar een heel ander voorjaar dan nu, en dan ineens vandaag is het hoog zomer. Er op inspelen dus. De jonge garde vrijdag laten enten, bij het inpakken ze zelf met het kwastje bewerkt, opgeschreven wie er nog zijn en geconcludeerd dat ik het overgrote deel te jong vindt om over paar weken al de grote mand in te drukken. Nog maar even wachten tot de klassieke startdatum van het jonge duivenseizoen, de eerste week bouwvak. Natour dan maar denk ik op dit moment, zijn inmiddels ook al zeven vluchten geworden met de laatste met twee nachten mand. Zien het wel, gaan ze spontaan een uur trekken dan kan ik besluiten de datum naar voren te trekken, andere kant, eerst de oude duiven maar op focussen, het zou nu moeten gaan beginnen toch? Opschalen met het voer, trainingen op schema, dag beleving op sacherijnig, moordneigingen richting iedere fladderaar die verkeerd fluit op het moment dat de weduwen moeten landden, point of no return komt eraan, mooi man. Je rent je het schompes drie keer per week, start de dag met vrachten vitamines, stijgt de temperatuur eindelijk richting opwarming aarde, vliegen je de groene kikkers uit neus en keel, lekker dan? Kop in de zon, betaalbare remedie, je kan er ook voor in het vliegtuig stappen.. in het vliegseizoen? Dacht het niet, pure heiligenschennis...

Nieuwsbrief Peter Boskamp

23 juni 19
Rotavirus en zo meer. Ik weet niet of U het weet, maar artsen en dierenartsen mogen sinds 2006 geen meldingen meer maken omtrent de heilzame werking van vitamines en kruiden. Naar verluid zijn de...

Columnist in Spotlight

21 juli 19
Raak!   Ik liet het al vaker blijken in mijn...
25 juni 19
De Oranje Leeuwinnen winnen hun groep en gaan...
11 juni 19
26 april 19
  Het werd deze week wel weer eens tijd om over de...
19 april 19
  Weer zo'n titel waarvan je denkt: wat bedoelt-ie...
07 april 19
Mooi was het zaterdagmiddag. Ik was bij de...
29 maart 19
Op bezoek bij één van de beste overnachters van...
27 maart 19
  Zo af en toe heb je zo'n weekend. Zo'n weekend...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new AVergotte185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombVerbree185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new msmduivensport185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

17 juli 19
  Stekeligheden 4 Ledenraad 4 juni Ooggetuige verslag van 1 van de 8 belangstellende !!!! op de...
10 juli 19
De wedvlucht Barcelona is jaarlijks het summum qua afstand in de duivensport. En dat...
08 juli 19
03 juli 19
Ook op de tweede internationale wedvlucht van het ZLU-programma, n.l. Agen voor oude en...
01 juli 19
Naast het overzicht van alle deelnemers met de kwekers, kopers en spelers is  het...
29 juni 19
“Zege La Souterraine voor Peter Theunis” Foto Henk van Boheemen Afgelopen weekend was de...
28 juni 19
Ontketende Ridderhof speelt vereniging aan flarden op Quievrain oude duiven. Groot...
26 juni 19
“Frans en Jordi Damen winnen op Quievrain” Foto: Henk van Boheemen Zaterdag 22 juni was...
25 juni 19
  FOND IN HET GROENE HART NIC DE SNELVLUCHT BODEGRAVEN ( 1714 ) THEO WIJFJES UIT NIEUWVEEN...
25 juni 19
Dit weekend staat weer geheel in het teken van de duiven bij PV de Woudvliegers. Er zijn 4...
18 juni 19
De gisteren uitgestelde vlucht vanuit het Belgische Lessines werd vandaag al vroeg...
16 juni 19
Péronne 1-6-2019:Herman Testerink 1e prijs en een hele mooie uitslag   Met stralend...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40