Nick van Adrichem
- zondag 02 augustus 2020
WEDVLUCHT AGEN (BORDEAUX) OUDE.
Internationaal georganiseerd door:
LES AMIS DU BORDEAUX TÉLÉVIÉ
De duivensport leeft weer, ook in corona tijden.
Verslg loodswerk, inchecken van de duiven volgens WSC systeem:
Het omvangen/inchecken van de duiven naar Agen in Geleen en Rucphen is zonder problemen verlopen. In Rucphen 6756 duiven en in Geleen 5441 duiven.Totaal 12197 duiven in WCS bestanden. In Rucphen waren de mensen ca. 14.00 uur gereed (4 kooien). In Geleen waren we gereed om ca. 19.00 uur (2 kooien).
Onderweg zijn 4 ½ wagen; Motorwagen met aanhanger 182 manden,
Oplegger 154 manden, Oplegger 131 manden (Duitse duiven bij ons bijgeladen)
Oplegger 140 manden, Oplegger 71 manden (bijgeladen bij Belgische duiven)
Totaal 678 manden.
de foto’s van de Agen winnaars zowel op ZLU site en Pipa site zijn gemaakt door Roy de Bresser, ons ZLU bestuurslid. Klasse, mijn opvolging is geregeld !!
Reisverslag AGEN 24 juli 2020
Vertrek dinsdag 4.30 uur naar eerste afspraak in Ressons. Aankomst Ressons 8.30 uur.
Vertrek Ressons met 9 wagens om 10.30 uur. Totaal 9 wagens 1 Lathouwers duiventransport, 3 wagens Martens Transport en 5 wagens Bauwens Transport. Ressons - Chateauroux niet haalbaar binnen 4,5 uur. Extra stop parking nabij Orleans. Drinkbakken bijgevuld waar nodig. Wagens gelucht. Na 45 minuten vertrek parking naar Chateauroux.
Aankomst Chateauroux rond 16.00 uur.
Alle drinkbakken van de manden gehaald en schoongemaakt. Duiven gevoerd. Drinkbakken teruggehangen aan de manden en daarna direct gevuld met vers water.
Bij de bekendste routiers van Chateauroux L'Escalle zijn alle voorzieningen zoals toiletten, douches en eetgelegenheid aanwezig.
Afspraak vertrek donderdagochtend om 6.00 richting de losplaats in Agen.
Tegen 10.00 uur vaste stopplaats Aire du Bois de Dourre gearriveerd. Luiken en deuren wagens open en drinken aangevuld. Op parking om 11.00 uur 26 graden.Nog een kleine 100 kilometer tot aan losplaats Agen Hippodrome.
Aankomst losplaats Agen 12.30 uur. Een lange reis zonder problemen. Direct de deuren en luiken van de wagens geopend en de drinkbakken bijgevuld. In goed overleg het tijdstip van voeren van de Nederlandse duiven vastgesteld tussen 16.00 uur en 17.00 uur. Dit vooral omdat de Belgen gewend zijn tussen 13.00 uur en 14.00 te voeren. Verder gerust en tussendoor zinvolle dingen gedaan ter voorbereiding op de lossing op vrijdagochtend. Kort na 16.00 uur alle drinkbakken verwijdert van de manden en schoongemaakt. De duiven een afgemeten lepel voer (mais) gegeven. Daarna de schone drinkbakken gevuld met vers water. Al deze werkzaamheden samen met mijn chauffeur Patrick van den Hurk. Petje af voor zijn rijkunsten en de inzet bij het verzorgen van de duiven. Voor Patrick van den Hurk was het al het 6e jaar op rij dat hij de duiven van Agen mee wegbrengt en verzorgd.
In de avonduren tegen 22.00 uur de drinkbakken nog een keer tot de rand gevuld. Later op de avond wat verandering van weer en onweersneigingen. Tot regenen kwam het niet wel bliksemlicht op grote afstand. Na een goede en voor ons allemaal noodzakelijke nachtrust op vrijdagochtend rond 5.30 uur weer uit de veren. Hoofdverantwoordelijke, de amicale Paul Verduyckt uit Belgie, liep al druk bellend rond. Wat donkere wolken dreven snel over en alle seinen sprongen op groen om een verantwoorde lossing om 7.00 uur mogelijk te maken.
Om klokslag 7.00 uur volgde het verlossende lossingssein en kort daarna was de lucht gevuld met meer dan 30.000 duiven.
Snel keken we of alle manden open waren en het volgende moment waren alle duiven vertrokken. Gelost met een lichte zuidwesten wind en een zeer snel vertrek. De correspondent, de heer Jean Claude Vincent, de contactpersoon voor Agen Jean Michel Havez en de uitbater van het hippodroom nodigden alle begeleiders van de duiven uit voor een heerlijk ontbijt. Uiteraard werden de schenkers uitgebreid bedankt door Paul Verduyckt die vloeiend Frans spreekt.
Daarna begon het echte werken voor ons. De manden nakijken en dicht doen. De drinkbakken leeggooien en opruimen en daarna veel, heel veel manden in andere wagens overzetten.
Dit alles door de begeleiders van Bauwens. De begeleiders van Martens en Lathouwers waren toen al lang vertrokken met achterlating van een paar honderd plastic manden die in andere wagens overgezet moesten worden om het op de juiste plaats krijgen van de lege manden makkelijker te maken. Om 10.00 eindelijk klaar. Tijd voor een douche en hierna kon de terugreis beginnen.
Aankomst in Chateauroux met een tussenstop i.v.m. de rijtijdenwet rond 16:00 uur.
In Chateauroux gegeten en rond 18.00 vertrokken om de laatste geoorloofde tijd van 4 uur te gebruiken om weer in Ressons te geraken. Na 9 uur rust om 7:30 uur de laatste kilometers naar huis afgelegd. De gehele terugreis prachtig duivenweer gehad met een overwegende zuidwesten wind.Op zaterdagmorgen kregen we regelmatig te maken met regen. We kunnen terugkijken op een mooie reis en op een mooie vlucht. Nederlandse duiven in concours 12.361 van 1.400 deelnemers. Ruim 10% van de duiven bereikte al op de dag van lossing hun hok en op zaterdagochtend al vroeg waren alle prijzen verdiend.
Rest mij om iedereen te bedanken die bijgedragen heeft tot het slagen van AGEN 2020.
Christ van der Linden.
Heren, namens alle deelnemers op deze mooie Agen vlucht hartelijk dank !!
Namens bestuur Zuid Limburgse Unie,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.
Onze vrijwilligers en de duivensport:
Ooit een sticker gezien: Zonder onze vrijwilligers geen duivensport. Dit geld niet alleen voor de duivensport maar elke organisatie heeft er mee te maken. Haal de corona perikelen bij en het is duidelijk dat de grote groep vrijwilligers nog kleiner wordt. Onderstaand een kort werkverslag van onze ZLU vrijwillgers:
Beste sportvrienden,
het was weer een bijzonder zwaar weekend voor een aantal vrijwilligers van de ZLU.
- Zaterdagmiddag arriveerden Patrick en ondergetekende rond het middaguur terug van Agen.
- Zaterdagmiddag moesten door Wim Donks, omvang centrum Ruchpen Brabant 2000, en een aantal anderen ongeveer 300 manden uit de wagens van Agen gelost worden, schoongemaakt worden en voorzien worden van karton en voor zover mogelijk geladen worden in de juiste wagens voor het ophalen van Barcelona zondagavond.
- Zondagmiddag moesten 358 manden van Afdeling Brabant 2000 overgeladen worden in andere wagens of in de loods gezet worden om de juiste wagens beschikbaar te hebben voor het ophalen van Barcelona waarin de manden voor de ZLU geladen moesten worden.
- Zondagavond met 5 wagens (4 Brabant 2000 en 1 Limburg) duiven Barcelona opgehaald.
- Maandag vanaf 7:00 tot 13:00 de WCS controles uitgevoerd, de wagens geladen enz.
Na al dit alles komen veel vrijwilligers “gebroken” thuis en moeten rusten. Andere dingen moeten dan wel eens opgeschoven worden
Christ van der Linden
Beste sportvrienden, houdt deze mensen in ere, want zonder geen duivensport !!