Nick van Adrichem
- vrijdag 05 augustus 2022
Aan dit vaak gebruikte spreekwoord moest ik dit weekend weer eens denken toen ik vrijdag op Facebook een stukje las van Petrus de Keersmaeker, een Belgische liefhebber die ik persoonlijk ken en waar ik op bezoek ben geweest. Petrus schreef vlak na de lossing van Narbonne het volgende op Facebook.
Narbonne, deze onverantwoorde lossing van 26.763 duiven waar van meer dan de helft jaarse duiven is na Pau de tweede miskleun van het jaar . Onverantwoord en zelfs misdadig hoe men met onze duiven omgaat . De lossingsverantwoordelijken, het volledige sportcomité gaan hier allemaal de mist in , opstappen en vervangen door mensen met verantwoordelijkheid zin, dierenliefde en kennis van zaken moeten hoogdringend in de plaats kunnen komen. In een informatica tijdperk waar iedereen alle info kan inzien bij alle weerkundige diensten mag dergelijke miskleun nooit gebeuren. De tijd dat iemand een natte vinger in de lucht stak om de windrichting is lang voorbij. Hier is het laatste woord niet over gesproken.
Aldus Petrus!!
Toen ik (naar aanleiding van zijn bericht) de weerkaart rondom Narbonne ging bekijken zag ik inderdaad een lossing die ongelooflijk onverantwoordelijk was.
Wie heeft er binnen de duivensport zo veel macht om duiven onder zulke slechte condities gewoon te lossen en de ellende in te jagen. Wat kan er in hemelsnaam zo belangrijk zijn om duiven bewust en met volle verstand in zulk slecht weer te sturen. En hier (tot nu toe) zonder gevolgen mee weg kan komen!!
Ik wordt dan boos en verdrietig te gelijk, want wordt direct met mijn gedachten weer geconfronteerd met vluchten uit het verleden, waar dit ook zo is gebeurd. Gewoon duiven lossen wetende dat de duiven hun Waterloo tegemoet gaan en het gros geen enkele kans maakt.
Ik denk dan aan het door de NPO grootst opgezette spektakel van uit Berlijn enkele jaren terug. Een prachtige dagfondvlucht(wat betreft afstand en richting) vanuit Berlijn werd door de NPO georganiseerd en gepromoot op grote posters. Ik besloot ook mee te doen met 6 echte goede dagfond duiven omdat ik een groot voorstander ben van vluchten vanuit het oosten. Helaas was het op de dag van lossing het grootste baggerweer van de wereld in Berlijn. Ik wist dan ook niet wat ik zag toen ik las dat de duiven daar gelost waren onder de meest onmogelijke condities. Het was daar toen echt nog gekker dan nu met Narbonne ,ze werden gelost midden in een gebied wat nu enkele kilometers Noordelijk van Narbonne lag tijdens de lossing.
De afloop vanuit Berlijn was toen zo dramatisch dat er top hokken zijn die nooit een duif thuis hebben gekregen(soms van de 20 mee). Ik kreeg er na twee maanden ééntje terug en denk nog steeds aan de duiven die ik toen ben verloren door een stelletje schurken die zich lossing verantwoordelijke noemen en heel andere belangen hadden dan het welzijn van de duiven.”Moord met voorbedachte rade” dus!!
Nog zo’n debacle waar we ook van tevoren op de weerkaarten konden zien dat het grandioos fout zou aflopen was de 2e Breisach, de vlucht uit Duitsland, een aantal jaren terug, waar naar uitgeweken werd toen we Frankrijk niet in mochten. Je kon toen, ook als gewone leek, op de weerkaart zien dat de duiven door een front heen moesten dat gegarandeerd voor een drama zou gaan zorgen.
Aldus gebeurde en als je nu over vliegen uit de oost richting begint, uit Duitsland dus, krijg je gelijk deze voorbeelden over je heen. Wat deze mensen vaak niet weten is dat voor de 2e wereldoorlog er 2 vlieglijnen werden gevlogen. De eerste weken tot en met de Poolse grens vanuit het oosten en als dat gedaan was (halverwege het oude duivenseizoen) de Zuidwest lijn tot en met Bordeaux. Men had toen 2 kampioenschappen bij de oude duiven,één vanuit de oost en één vanuit de zuid west lijn.
In die tijd werd er over nagedacht om iedereen eens in een gunstige positie te zetten wat betreft de vlieglijn. Nu is het één grote vlieglijn waar wekelijks de duiven over naar huis toe komen vliegen. Diegene die in/op die lijn wonen waar de duiven recht over komen zijn de grote kampioenen en 5 km ten oosten of ten westen daar van heb je al vaak een flink probleem.
Als reden om die duiven in Breisach toen te lossen werd later verteld dat de auto’s op zaterdag Duitsland uit moesten zijn want op Zondag was er in Duitsland en verbod om met vrachtauto’s te rijden. Als dat inderdaad zo was, is dit ook weer een voorbeeld van “Moord met voorbedachte rade”.
Wat mij nog steeds ontzettend stoort is dat wij duivenliefhebbers nooit enige uitleg over Berlijn of Breisach hebben gehad en dat de klojo’s die voor deze debacles verantwoordelijk waren gewoon ongestraft zijn gebleven.
Ik hoop dat diegene die verantwoordelijk zijn voor de lossing vanuit Narbonne nu eens wel verantwoordelijk worden gehouden en aan alle duivenspelers uit mogen leggen wat de reden was om deze duiven te lossen, onder deze omstandigheden, met de volgende dag goed weer in het vooruitzicht.
Over onze duiven kunnen we deze week weinig schrijven. De oude zijn dit weekend niet ingekorfd en vliegen volgende week de laatste dagfond vlucht en dan zit het seizoen er op. De jonge duiven waren voor de vracht ingekorfd en die deden hun 2e vlucht en voor sommigen de 1e vlucht vanuit Quievrain en tevens een totale lossing moesten ondergaan. Daar zijn er nu nog een paar van onderweg.