Petrus Stas

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 1)

HET VERVOER VAN DE DUIVEN

Bij de Nederlanders wordt nog steeds de ouderwetse rieten mand gebruikt, deze manden zijn vocht absorberend en dit in tegenstelling tot de plastieken manden van de Belgen die geen vocht opnemen.

De lengte van een rieten mand is 25cm langer dan de plastieken manden en hebben bovendien aan de onderzijde drie latten in de lengterichting. Bij het laden op de vrachtwagen worden tussen de rieten manden NOG LATTEN GELEGD, met een DIKTE van 4 CM, waardoor deze op elkaar komen te staan, en zodanig dat er een veel betere luchtcirculatie is, waardoor ook een betere afvoer van slechte lucht verkregen word. Bedorven lucht stijgt, immers de afvoerlucht in een duivenhok zit ook direct onder het dak, of in het dak.

 rietmand

dit is de Nederlandse werkwijze

De Belgen gebruiken plastieken manden en deze zakken nog eens in elkaar, waardoor er in deze manden geen luchtcirculatie is en van vochtabsorberend materiaal geen sprake is. Zij zijn gemaakt op het systeem van LEGO bouwdozen. Bovendien liggen op de bodem van deze korven nog vloermatten dewelke de luchtverplaatsing afsluit. Een plastieken mand is korter (25cm) maar breder dan de rieten mand.

Het vloeroppervlak van beide manden is ongeveer gelijk aan elkaar:

  • riet is 1.15m x 0.65m = 0.75m2
  • plastiek is 0.90m x 0.82m =0.74m2

De hoogte en daarmee ook de inhoud (of het volume) is bij beide ook praktisch gelijk.

De vrachtwagen waarmee de duiven vervoerd worden heeft een inhoud (volume) van 12.00m x 2.20m x 2.30m = 60.72 kubieke meter.

Op een vrachtwagen van bijna12meter lengte staan in Nederland met rieten manden, 10 kolommen manden en 7 hoog geladen met 20 duiven in. Dit aan weerszijde op de oplegger, dat betekend 140 manden met duiven per vrachtwagen.

Bij de Belgen (met de plastieken manden) zijn dit heel wat meer manden. Een plastieken mand is maar 90 cm lang, daarom ook breder (82cm). Waardoor de middengang ook maar 60cm breed is, tegenover rietenmanden waar de middengang 90cm breed is. Op dezelfde vrachtwagen bij de Belgen staan dan 13 kolommen manden met 20 duiven in en 7 manden hoog. Dit zijn dan 182 manden ofwel 42 meer dan de Nederlandse vrachtwagen met rieten manden.

Omgerekend in aantal duiven is dit nog erger: 140x20= 2800 duiven voor de rieten manden op een Nederlandse vrachtwagen en voor de plastieken manden op een Belgische vrachtwagen: 182x20= 3640 duiven. Wat een verschil geeft van 840 duiven per vrachtwagen.

Anders bekeken komt het verschil neer op 25% meer, of anders gesteld: 1 duif MEER op 4 duiven.

Dit in het nadeel voor de Belgen.

Wat is nu het beste vervoer?

Hoeveel meer LUCHT hebben de duiven op de vrachtwagens met RIETEN MANDEN?

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...
peter hok
14 september 24
Het laatste vluchtweekend staat voor de deur....

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40