Petrus Stas

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 1)

HET VERVOER VAN DE DUIVEN

Bij de Nederlanders wordt nog steeds de ouderwetse rieten mand gebruikt, deze manden zijn vocht absorberend en dit in tegenstelling tot de plastieken manden van de Belgen die geen vocht opnemen.

De lengte van een rieten mand is 25cm langer dan de plastieken manden en hebben bovendien aan de onderzijde drie latten in de lengterichting. Bij het laden op de vrachtwagen worden tussen de rieten manden NOG LATTEN GELEGD, met een DIKTE van 4 CM, waardoor deze op elkaar komen te staan, en zodanig dat er een veel betere luchtcirculatie is, waardoor ook een betere afvoer van slechte lucht verkregen word. Bedorven lucht stijgt, immers de afvoerlucht in een duivenhok zit ook direct onder het dak, of in het dak.

 rietmand

dit is de Nederlandse werkwijze

De Belgen gebruiken plastieken manden en deze zakken nog eens in elkaar, waardoor er in deze manden geen luchtcirculatie is en van vochtabsorberend materiaal geen sprake is. Zij zijn gemaakt op het systeem van LEGO bouwdozen. Bovendien liggen op de bodem van deze korven nog vloermatten dewelke de luchtverplaatsing afsluit. Een plastieken mand is korter (25cm) maar breder dan de rieten mand.

Het vloeroppervlak van beide manden is ongeveer gelijk aan elkaar:

De hoogte en daarmee ook de inhoud (of het volume) is bij beide ook praktisch gelijk.

De vrachtwagen waarmee de duiven vervoerd worden heeft een inhoud (volume) van 12.00m x 2.20m x 2.30m = 60.72 kubieke meter.

Op een vrachtwagen van bijna12meter lengte staan in Nederland met rieten manden, 10 kolommen manden en 7 hoog geladen met 20 duiven in. Dit aan weerszijde op de oplegger, dat betekend 140 manden met duiven per vrachtwagen.

Bij de Belgen (met de plastieken manden) zijn dit heel wat meer manden. Een plastieken mand is maar 90 cm lang, daarom ook breder (82cm). Waardoor de middengang ook maar 60cm breed is, tegenover rietenmanden waar de middengang 90cm breed is. Op dezelfde vrachtwagen bij de Belgen staan dan 13 kolommen manden met 20 duiven in en 7 manden hoog. Dit zijn dan 182 manden ofwel 42 meer dan de Nederlandse vrachtwagen met rieten manden.

Omgerekend in aantal duiven is dit nog erger: 140x20= 2800 duiven voor de rieten manden op een Nederlandse vrachtwagen en voor de plastieken manden op een Belgische vrachtwagen: 182x20= 3640 duiven. Wat een verschil geeft van 840 duiven per vrachtwagen.

Anders bekeken komt het verschil neer op 25% meer, of anders gesteld: 1 duif MEER op 4 duiven.

Dit in het nadeel voor de Belgen.

Wat is nu het beste vervoer?

Hoeveel meer LUCHT hebben de duiven op de vrachtwagens met RIETEN MANDEN?

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/