Petrus Stas

VERZORGING EN CONTROLE

De KBDB heeft controle gedaan.

Bij het schrijven van het vorige deel, viel toevallig het Belgisch bondsblad in de bus, in het artikel “sportseizoen op een drafje” kon je het volgende lezen.

De KBDB had controle gedaan.

Door de grote warmte deze zomer werd controle gedaan op het transport. Ze zijn de temperatuur gaan meten op een oplegger en kwamen tot de conclusie dat de temperatuur in de korven 2 graden hoger was dan buiten de korven (middengang) en dit nog wel aan beide kanten van de oplegger en met tweemaal identiek hetzelfde resultaat, het is ook maar enkele stappen verschil tussen  de korven links en rechts.

Had men soms iets anders verwacht?

Nog zo een proef: “het geven van drinken”.

De vaststelling is, bij het geven van water stijgt de luchtvochtigheid en daalt de temperatuur in de oplegger. Dit is toch ook iets wat meer dan logisch is.

Als men onderzoek doet, moet dit wel op verstandige (geloofwaardige) basis gebeuren en niet op niveau van het lageronderwijs. Dit was nogal verhelderend!

Deze moeite had men zich beter bespaard!

Terug naar de zuurstof.

Zuivere lucht is een combinatie van CO2 (koolstofdioxide) en O2 (zuurstof).

Bij de Belgische duiven is er een toename van CO2 (koolstofdioxide) per kubieke meter, dit in combinatie met verminderde O2 (zuurstof) zorgt dat voor een geringere zuurstofsaturatie.

De toename van CO2 (koolstofdioxide) zorgt voor sufheid en conditieverlies. De zuurstofsaturatie bij de Belgische duiven zal dan ook minder zijn dan bij de Nederlandse duiven, waardoor ook de stress zal toenemen en de gevoeligheid voor infecties groter is, waardoor de infectiedruk (aerosolen) mogelijk ook hoger zal zijn.

Met zekerheid zit er een verschil tussen beide groepen duiven.

Tengevolge van de overbevolking, gebrek aan zuurstof, gebrekkige lucht circulatie en infectiedruk bij de Belgische duiven zal dit zeker invloed hebben op de optimale vliegparaatheid op het tijdstip van  het lossen, terwijl topconditie nodig is om topprestatie te leveren.

DAT DIT ALLES SAMEN EEN VOORDEEL GEEFT AAN DE NEDERLANDSE DUIVEN EN PRESTATIES BEINVLOEDEND IS, KAN NIET ONTKEND WORDEN.

ALS de Belgische duiven vertrekken met een conditionele achterstand door slechte VERZORGING (zuurstofverlies) van MAAR 5% op 12 uur of 720 minuten vliegen geeft dit een tijdsverlies van 36 minuten. Afhankelijk van de zwaarte van de vlucht zal de conditionele achterstand bij het vertrek, in meer of minder procenten doorwegen. Hoe zwaarder een vlucht hoe hoger het % aan tijdsverlies en hoe lichter de vlucht hoe lager het % aan tijdsverlies zal zijn.

Controle:

Een degelijke controle naar het duiventransport toe zou al een grote verbetering zijn, om met gelijke wapens de strijd aan te gaan. Het AANTAL duiven per oplegger zou GELIJK VERDEELD moeten zijn. De hoeveelheid lucht voor een duif is even belangrijk, zelfs belangrijker dan drinken en eten.

Een duif die goed in zijn pluimen (vel) zit, met een goede verzorging in de korf, kan topprestaties leveren. Dit in tegenstelling tot een duif die half verdoofd is, door gebrek aan zuurstof.

Ook het METEN van CO2 zou een controle maatregel moeten zijn, zodanig dat in ieder oplegger dezelfde hoeveelheid zuurstof voorhanden is.

De CO2 kan in een kamer gemakkelijk gemeten worden, dit is zelfs een verplichting in België bij sommige werkzaamheden in slecht verluchte werkplaatsen (lokalen) ter voorkomen van verstikkingen, nu voor het ogenblik wordt dit ook in sommige scholen gebruikt om de leslokalen te voorzien van voldoende zuivere lucht. Bij te veel CO2 dient er verlucht te worden ter bestrijding van covid 19.

Dit kan evengoed op een oplegger vol geladen met duiven. We zullen later nog gegevens bekend maken van uitgevoerde metingen op CO2.

Zonder afbreuk te doen aan de Nederlandse marathonduif en liefhebbers is dit een VOORDEEL dat NIET te verwaarlozen is.

Vandaag bij het schrijven van dit artikel een reactie gehad, waaruit blijkt dat de fabrikant (leverancier) van de plastieken korven wel degelijk een systeem heeft om bovenverluchting te voorzien bij het stapelen van de korven.

Zie onderstaande foto’s.

foto 1. toont het systeem voor de bovenverluchting.

foto 2. toont het zicht na stapelen van de korven, met gebruik van bovenverluchting, dit is identiek aan de situatie bij rieten korven, zoals deze in Nederland worden gebruikt.

 2 11tas

MAAR DEZE WORDEN NIET GEBRUIKT !

Dit omwille van het gemakkelijker stapelen en meer korven te kunnen laden per oplegger.

MEER KORVEN, MEER GELD EN MINDER GEZONDHEID.

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40