Petrus Stas

loep

OP ZOEK NAAR (DEEL 3A)

LIGGING

De klimaatveranderingen brengen ook veranderingen teweeg in de duivensport. Dit is ook te merken bij de thuiskomst van de duiven. Zeker bij de marathonvluchten. De zomers worden steeds warmer en warmer met vooral wind uit het zuidoosten, oost en noordoost in de zomermaanden.

In het voorjaar en najaar zullen we meer zuidwest en westenwind zien.

SAMEN MET HET SLECHTE VERVOER bij de Belgen, BEPAALD DE LIGGING MEDE DE UITSLAGEN.

BIJ DE INTERNATIONALE BEREIKEN de duiven meestal ’S AVONDS België en de westelijk gelegen voorkant van Nederland.

De duiven komen dan via Henegouwen België binnen en verderop de Vlaanders om vervolgens Zeeland te bereiken. Dit is gemakkelijk vast te stellen op de radar van de KBDB en pipa.

Door de thuiskomst bij valavond en in de vroege morgen voor de westkant van België en Zeeland is het normaal dat de duiven naar deze zones gedreven zijn.

Hoe is dit te verklaren?

Het veel later ondergaan van de zon in het westen, tegenover het oosten. Waardoor de duisternis in het westen een stuk later zal intreden. Ook de windsterkte zal langs de kust steeds hoger liggen dan in het binnenland. Zoals in volle zomer de temperatuur er ook opmerkelijk lager is (zie de weerkaarten op TV). Doordat het later donker is, kunnen de duiven langer doorvliegen en gebruik maken van de windkracht om hogere snelheden te halen. De zonweerspiegeling op het water heeft ook nog een positieve invloed op de lichtsterkte, dit alles samen maakt het mogelijk om lang na sluitingstijd nog te kunnen doorvliegen. Zelfs het nachtvliegen is dan niet uitgesloten.

Daar de duiven bij het ochtendgloren van de tweede vluchtdag bij hun vertrek weer afbuigen naar de opkomende zon in het oosten zullen vele ook snel Zuid Holland bereiken en vervolgens verder oostwaarts vliegen naar het binnenland. Zodat de duiven meestal in het oosten en de voorvlucht langs achter binnenkomen, omdat zij een bocht dienen te maken om hun hok te bereiken.

Doordat de deelnemerszone internationaal breed is aan de voorkant en smal aan de achterkant (driehoek) is dit een winst voor de verdere afstanden (licht en windsterkte op vlieglijn) ook naar het oosten toe boven de grote rivieren.

In België zijn 75% van de duiven terug thuis in het westen, vooraleer er elders duiven zijn.
Dit bewijzen de uitslagen.

Dit wordt nog bevorderd door de bewust gekozen lossingsplaatsen in het zuidwesten en langs de kustlijn van de Atlantische oceaan in Frankrijk.

Bekijk even waar de eerste NIET westelijke duiven staan op de nationale uitslagen:

Pau 2020:

  • Luik 33e, Antwerpen 124e, Limburg 162e van 722 ingekorfde duiven op 2919 nationaal.

St Vincent 2020:

  • Antwerpen 74e, Limburg 126e, Luik 427e van 808 ingekorfde duiven op 3038 nationaal.

Dat de liefhebbers in het westen dit ook weten en beseffen, dat toont onderstaande lijst aan.
Het aantal ingekorfde duiven in het westen is dan ook groot op de vluchten gelegen op de westenlijn en middenlijn.

Maar op Marseille daar tegenover, waar de losplaats op de oostenlijn ligt, is dit helemaal anders.
Dit is ook te merken aan de deelnemende duiven in de westkant, dan vermindert hun aantal duiven met ongeveer driekwart. En dit omdat hun voordeel hier fel vermindert.

Dit zegt genoeg!

Bekijk even het aantal ingekorfde duiven voor het westen.

West Vlaanderen:

  • Pau 731, St Vincent 921, Marseille 129 ingekorfde duiven

Oost Vlaanderen:

  • Pau 724, St Vincent 664, Marseille 222 ingekorfde duiven

En over solidariteit gesproken, bekijk Limburg!

Limburg:

  • Pau 349, St Vincent 338, Marseille 426 ingekorfde duiven

Met andere woorden West en Oost Vlaanderen hebben op de westenlijn (Pau en St Vincent) twee keer zoveel duiven ingekorfd tegenover Limburg. Vergeleken met de oostenlijn (Marseille) is dat precies andersom en daarmee slechts de helft.

Het lijkt er op dat in West en Oost Vlaanderen duidelijk gekozen wordt om alleen te spelen op de westenlijn.

Dit is ook in Nederland merkbaar en eveneens zo.

Niet alleen het slechte transport, de ligging en losplaats bepalen de uitslagen, ook een belangrijk punt is de neutralisatie. Door het langer kunnen doorvliegen door allerlei voordelen (wind en luchtklaarheid) na het sluiten van de vliegtijd, is dit een winst wat in het binnenland nihil is.

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40