Petrus Stas

Zoals we reeds schreven, zijn we op één van de twee verzamelplaatsen (loods) van de ZLU geweest. Dit om de werkzaamheden bij een internationale vlucht (Marseille) te bekijken en mee te maken. Dit om te weten hoe alles er werkelijk gebeurt.

Zeker voor de Belgen, waar verkeerdelijk informatie hierover verspreid wordt.

Alle Nederlandse ingekorfde duiven werden ‘s nachts aangebracht in de verzamelplaats, waar zij dadelijk voorzien worden van water om nadien voorzien te worden van een geheime code. De WCS code wordt gegeven aan iedere duif die ingekorfd werd. (WCS = Wedvlucht Controle Systeem)

PS 1 PS 2

Om dit huzarenstukje te doen, wordt iedere duif uit de manden gehaald. De geheime code wordt ingegeven via een master die verbonden is aan een PC. Deze geheime code wordt opgeslagen in de chipring van de duif. Dit werk wordt gedaan in twee afgesloten ijzerkooien (2,5 x 2,5 m2) zodanig dat ontsnappen onmogelijk is. Aan één zijde van de kooi staan de aangevoerde manden, aan de andere zijde staan de reeds lege, klaargemaakte manden voor transport. In deze manden liggen stoffen doeken (geen karton) of schavelingen.

De manden zijn tiptop in orde, een stoffen doek wordt slechts eenmaal gebruikt per seizoen. Deze worden na terugkomst gereinigd met een hoge druk apparaat en zon gedroogd. Opvallend is dat de manden dewelke waarin de duiven zitten (ingekorfd in de lokalen) niet mee op reis gaan.

De manden voor de reis zijn dan ook in topconditie.

Na het aanbrengen van de code worden deze korven gestapeld om te verzegelen en opnieuw voorzien van drinken. Na het verzegelen worden de manden, door een andere ploeg, op de klaarstaande vrachtwagens geladen. Het verplaatsen van al deze manden gebeurt met een transpallet. Ook hierover is nagedacht, zowel voor de duiven als voor de helpers: zo weinig mogelijk gesleur en gegooi met de manden.

Zelfs om de bovenste manden te laden op de vrachtwagen worden er trapjes gebruikt.

Opvallend, alle manden zijn van riet en zijn 25 cm langer en 17 cm minder breed dan de plastieken en tussen alle manden worden houten balkjes van 4 cm hoog gelegd, zodanig dat de verluchting optimaal is voor ALLE duiven.

Met betrekking tot de verluchting zijn ook al eerdere artikels verschenen, onder ander in oktober 2020, op Duivenvaria: https://www.duivenvaria.nl/columnisten/petrus-stas/10566-petrus-stas-op-zoek-naar-deel-1

Of ook op onze eigen Facebook pagina: https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Zelfs op de vloer onder de laagste manden liggen houten balkjes, dit om geen vuil of gemorst eten in de drinkbakjes te krijgen. Op de vrachtwagens staan 5 à 6 tonnen water klaar (100 liter) om de duiven op ieder moment (tussenstop) van fris water te kunnen voorzien. Ook zakken eten (maïs) lagen er bij.

Dat de wagens van de jaren stilletjes zijn, dat is geen nieuws meer. Maar, deze zijn wel veel functioneler voor gezond transport. Op de nieuwere vrachtwagens (elders in gebruik) liggen de waterreservoirs ingebouwd onder de wagen met als gevolg lauwwarm water om te drinken.

Om al deze werkzaamheden uit te voeren beschikt de ZLU over vele helpers. Hier waren nu 2 ploegen van 7 à 8 man bezig. De eerste ploeg begon om 23u00 tot 7u30 en werd dan afgelost door een andere ploeg tot aan het vertrek van de vrachtwagens. Het aanbrengen van de codes was rond 9u00 voltooid en de laatste Nederlandse manden stonden om 10u30 op de vrachtwagens.

Het was toen enkel nog wachten op de Duitse duiven, welke een uurtje later arriveerden. Na het laden van deze duiven was het etenstijd voor de duiven en werden de drinkbakjes bijgevuld.

Einde van alle werkzaamheden was rond 14u00, het vertrek van de vrachtwagen was om 16u00.

Een filmpje over deze werkzaamheden is terug te vinden op onze facebook pagina: https://fb.watch/7aW9_mpZR3/

Binnenkort meer over het WCS.

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40