Petrus Stas

Zoals we reeds schreven, zijn we op één van de twee verzamelplaatsen (loods) van de ZLU geweest. Dit om de werkzaamheden bij een internationale vlucht (Marseille) te bekijken en mee te maken. Dit om te weten hoe alles er werkelijk gebeurt.

Zeker voor de Belgen, waar verkeerdelijk informatie hierover verspreid wordt.

Alle Nederlandse ingekorfde duiven werden ‘s nachts aangebracht in de verzamelplaats, waar zij dadelijk voorzien worden van water om nadien voorzien te worden van een geheime code. De WCS code wordt gegeven aan iedere duif die ingekorfd werd. (WCS = Wedvlucht Controle Systeem)

PS 1 PS 2

Om dit huzarenstukje te doen, wordt iedere duif uit de manden gehaald. De geheime code wordt ingegeven via een master die verbonden is aan een PC. Deze geheime code wordt opgeslagen in de chipring van de duif. Dit werk wordt gedaan in twee afgesloten ijzerkooien (2,5 x 2,5 m2) zodanig dat ontsnappen onmogelijk is. Aan één zijde van de kooi staan de aangevoerde manden, aan de andere zijde staan de reeds lege, klaargemaakte manden voor transport. In deze manden liggen stoffen doeken (geen karton) of schavelingen.

De manden zijn tiptop in orde, een stoffen doek wordt slechts eenmaal gebruikt per seizoen. Deze worden na terugkomst gereinigd met een hoge druk apparaat en zon gedroogd. Opvallend is dat de manden dewelke waarin de duiven zitten (ingekorfd in de lokalen) niet mee op reis gaan.

De manden voor de reis zijn dan ook in topconditie.

Na het aanbrengen van de code worden deze korven gestapeld om te verzegelen en opnieuw voorzien van drinken. Na het verzegelen worden de manden, door een andere ploeg, op de klaarstaande vrachtwagens geladen. Het verplaatsen van al deze manden gebeurt met een transpallet. Ook hierover is nagedacht, zowel voor de duiven als voor de helpers: zo weinig mogelijk gesleur en gegooi met de manden.

Zelfs om de bovenste manden te laden op de vrachtwagen worden er trapjes gebruikt.

Opvallend, alle manden zijn van riet en zijn 25 cm langer en 17 cm minder breed dan de plastieken en tussen alle manden worden houten balkjes van 4 cm hoog gelegd, zodanig dat de verluchting optimaal is voor ALLE duiven.

Met betrekking tot de verluchting zijn ook al eerdere artikels verschenen, onder ander in oktober 2020, op Duivenvaria: https://www.duivenvaria.nl/columnisten/petrus-stas/10566-petrus-stas-op-zoek-naar-deel-1

Of ook op onze eigen Facebook pagina: https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Zelfs op de vloer onder de laagste manden liggen houten balkjes, dit om geen vuil of gemorst eten in de drinkbakjes te krijgen. Op de vrachtwagens staan 5 à 6 tonnen water klaar (100 liter) om de duiven op ieder moment (tussenstop) van fris water te kunnen voorzien. Ook zakken eten (maïs) lagen er bij.

Dat de wagens van de jaren stilletjes zijn, dat is geen nieuws meer. Maar, deze zijn wel veel functioneler voor gezond transport. Op de nieuwere vrachtwagens (elders in gebruik) liggen de waterreservoirs ingebouwd onder de wagen met als gevolg lauwwarm water om te drinken.

Om al deze werkzaamheden uit te voeren beschikt de ZLU over vele helpers. Hier waren nu 2 ploegen van 7 à 8 man bezig. De eerste ploeg begon om 23u00 tot 7u30 en werd dan afgelost door een andere ploeg tot aan het vertrek van de vrachtwagens. Het aanbrengen van de codes was rond 9u00 voltooid en de laatste Nederlandse manden stonden om 10u30 op de vrachtwagens.

Het was toen enkel nog wachten op de Duitse duiven, welke een uurtje later arriveerden. Na het laden van deze duiven was het etenstijd voor de duiven en werden de drinkbakjes bijgevuld.

Einde van alle werkzaamheden was rond 14u00, het vertrek van de vrachtwagen was om 16u00.

Een filmpje over deze werkzaamheden is terug te vinden op onze facebook pagina: https://fb.watch/7aW9_mpZR3/

Binnenkort meer over het WCS.

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/