Petrus Stas
- donderdag 26 december 2024
De kortste dag is gelukkig achter de rug en we kruipen weer langzaam maar zeker uit de winter cyclus. De herfst/wintertijd is voor onze duiven ook essentieel, ze hebben deze tijd nodig om goed door te ruien/laatste slagpennen en om energie/reserves op te bouwen voor het nieuwe seizoen.
Die energie/reserves zijn veel belangrijker dan dat de meeste duivenliefhebbers denken. Een duif moet het nieuwe seizoen starten met een volle tank energie/reserve. En dit is totaal iets anders dan een volle tank met brandstof.
Reserve betekent letterlijk (voorraad voor noodgevallen). En hier gaat het namelijk om de energie/ reserve van een duif kan namelijk opraken na een serie bijna noodgevallen/vluchten of na één keer een vlucht waar echt alles uit de kast gehaald moet worden om thuis te geraken.
Ik heb vroeger in forums altijd een sinaasappel gebruikt als voorbeeld. Stel dat je de energievoorraad vergelijkt met een sinaasappel en je speelt met dagfond duiven. Dan kan het zijn dat na een paar zware dagfondvluchten waarin de duif flink in het rood heeft gevlogen, de sinaasappel is veranderd in een klein mandarijntje.
Als je overnacht vluchten vliegt dan kan na één vlucht de sinaasappel al veranderen in een mandarijn. En als je een duif dan op een overnacht vlucht inkorft met een mandarijn aan energie/reserves en het wordt een loodzware vlucht, dan mag je blij zijn als de duif nog thuis komt.
Daarom adviseer ik ook om na een zware Barcelona de duiven niet meer in te korven voor nog een grote fondvlucht. De kans is groot dat de reserves bijna allemaal opgebruikt zijn door het aantal Barcelona vlieguren!
En vaak zie je dat (als liefhebber) niet aan de gedragingen van de duif, want die klappert na een week weer vrolijk rond (maar de energie/reserves zijn op). Als je zo’n duif datzelfde jaar niet meer speelt en rond deze tijd weer volop reserve laat opladen dan zal hij gewoon weer vroeg kunnen vliegen op de volgende Barcelona editie.
Een mooie voorbeeld maakte ik mee bij duivenvriend Ko. Vriend Ko had jaren terug een geweldig Barcelona koppel. Een mooie donker doffer en een blauw witpenduivin. Het stel werd 3 jaar achtereen in gekorfd voor Barcelona en daar zaten een paar pittige Barcelona vluchten bij.
Ze vlogen beiden drie keer mooie vroege prijzen en kwamen super fit thuis. Dan vergeet Ko de duiven op tijd in te korven (tijdens de voorbereiding) en moeten de duiven 3 weken voor Barcelona mee naar een 450 km vlucht.
De weersverwachting was slecht maar Ko kon niet anders omdat de duiven nog amper kilometers in de vleugels hadden. Het werd dan ook een halve rampvlucht en de duiven kwamen halverwege de week naar huis en ze waren echt knap afgevlogen.
De duiven kropen weer op nest en knapte snel op en Ko besloot ze toch anderhalve week later in te korven voor Barcelona. Ze zagen er geweldig uit zei Ko tegen mij vlak na de inkorving. De Barcelona werd een makkelijke editie en de duiven vielen op zaterdagmorgen als zand.
Maar Ko heeft zijn Barcelona koppel nooit meer terug gezien. Ze hadden 3 weken voor Barcelona al hun energie/reserves al verspeeld op die halve rampvlucht. En toen vermoedelijk al de Barcelona afstand gevlogen om toch thuis te komen. Dit is zo maar een voorbeeld maar ik ken er nog veel meer.
Energie/reserve is voor een duif heel belangrijk en daar kunnen we nu in deze tijd voor zorgen. Als ze nu voldoende op kunnen bouwen hebben we daar volgend seizoen samen plezier van. En met samen bedoel ik de duif en de liefhebber!!