Roger Casier
- zondag 10 januari 2021
Tussen het opleren zit een verschil van streek tot streek en van land tot land.
Door landen te verdelen in min of meer twee gelijke delen, zien we de oneerlijke verdeling van de losplaatsen ingericht door de KBDB van België. Wij schrijven nu over internationale en nationale vluchten maar dit geldt evengoed voor provinciale en gewestelijke vluchten.
Als we een lijn trekken van in Toulouse (het middenpunt in de breedte van zuid Frankrijk) tot Leeuwarden (het noorden van Nederland), dan kan men voor de Belgen de losplaatsen gemakkelijk op tien vingers tellen die gelegen zijn ten oosten van deze lijn.
VOOR ONS EEN ECHTE OOSTENLIJN.
Dit ten overstaan van de lijnen waarop nu gevlogen wordt is dit wel anders; geen west, midden en soms oost meer. Bij deze lijn hebben we enkel nog een westen- en oostenlijn en zijn de drie landen in min of meer twee gelijke delen verdeeld.
Voor België zijn dit: Marseille, Montelimar, Valence en (Aurillac tot 2020) voor de fond.
En voor de kortere Frankrijk vluchten zijn dit met veel goede wil: Reims, Rethel, Nevers en Epernay. En dan zijn er nog enkele randgevallen, maar aan tien geraken we niet. Barcelona, Perpignan en Narbonne liggen theoretisch gezien ook aan de oostkant van de lijn, maar zijn door de verre afstand toch meer randgevallen.
Voor de losplaatsen boven Parijs zijn het er 3, die duidelijk gelegen zijn op de oostkant, dit tegenover een dik 20-tal gelegen aan de westkant, zonder de randgevallen.
En dan wordt er gesproken van een eerlijke verdeling.
Voor Nederland zijn dit: Marseille, Narbonne, Orange en de 3 randgevallen voor de fond en vanaf de snelheidsvluchten word er meestal al opgeleerd op de oostenlijn door de verenigingen uit de oostkant. Nu in het coronatijdperk werd veel gespeeld uit Duitsland. En dat beviel zo goed, dat men voor 2021 zelfs meer op deze lijn wil spelen.
De vluchten op de oostenlijn in Nederland waren en zijn nu nog.
In Nederland: Sittard, Beek, Eysden, Roermond, Venlo, Ittervoort, Geertruidenberg enz.
In België: Tongeren, Bouillon, Marche en Arlon enz.
In Frankrijk ten noorden van Parijs: Chalons, Rethel, Bohain, Charleville, Epernay enz.
Voor sommige is dit 400km en meer. Ook wordt er nog uit Duitsland en Luxemburg gevlogen.
In afd. 3 oost Brabant, toch centraal gelegen in Nederland, speelt men ook voor hun oost georiënteerde vluchten als Tessenderlo, Tienen, Isnes, Chimay en Laon.
In afd. 4 Limburg en grenzend aan Belgisch Limburg zijn de vluchten meer gericht op de oostkant.
In afd. 11 Friesland, toch gelegen ten westen van onze lijn, ook daar spelen ze regelmatig uit de oostkant.
Voor België, zou het niet eerlijker zijn de losplaatsen evenredig te verdelen in oost en west?
Zou men vanuit Belgisch Limburg een lijn trekken naar hun losplaatsen van de gespeelde snelheid en halve fond vluchten, we zouden in de Atlantische oceaan uitkomen. Dit is van oost naar west.
Waarom blijft niet ieder op zijn lijn spelen?
Nederlands Limburg (en bijna de ganse oostkant van Nederland) speelt veelal op de oostenlijn en dit vanaf de eerste vluchten. En dit in tegenstelling met de oostkant van België waar men op de bestaande westen- en middenlijn speelt (uitgezonderd de provincie Luik).
In ons samenspel zuidoost (ook voor oost en midden) is de eerste leervlucht zelfs al westenlijn op een afstand van 30km (Hannut) waar men daarna iets meer naar het oosten gaat, maar toch aan de westkant van onze lijn blijft.
Voor de fond liefhebbers (nationale en internationale) van de westkant lossen om de beurt, eens aan de westkant en vervolgens de oostkant, dit maakt geen verschil. De duiven komen even vlot naar huis.
Corona bewees dat het kon.
Bij de sluiting van de grenzen kwam de westkant (W&O Vlaanderen) massaal lossen op de oostkant (Luxemburg). En dit zonder noemenswaardige problemen.
Aan de bestuurders van oost België, inrichters van vluchten en de KBDB: laat ieder aan zijn kant spelen op de snelheid en kleine halve fond zowel oost als west. Schaf de bestaande middenlijn af en creëer zo een EERLIJK SPEL voor ieder van ons.
De Nederlanders bewijzen ook dat het kan en plukken daar allang de vruchten van.
Daar tegenover staat dat de Belgen in het oosten NU benadeeld worden.
Een verdeling van 20-80% aan losplaatsen is oneerlijk. Voor een eerlijk spel zouden de vluchten evenredig verdeeld moeten worden van een centrumlijn, zodanig dat er in oost en west evenveel losplaatsen zijn.
Simpel gezegd evenveel losplaatsen in het zuidwest, als in het zuidoost.
Binnenkort volgt meer hierover in deel 4B.
Stas PJ