- zaterdag 08 januari 2022
Even tussendoor 2022
EVEN TUSSENDOOR .
HET JONGE-DUIVEN SPEL ,
Een paar maanden terug attendeerde een kennis uit China mij op een artikel wat betreft een zeer bijzondere vlucht welke gehouden werd op 29 November 2021 .
Nu moet u weten dat zelfs in China er bepaalde streken zijn waar de duivensport iets aan het terug lopen is , één van die streken is de provincie Hubei en dan vooral in de stad Jingzhou , een redelijk grote provincie stad welke door een grote brede snelweg is gescheiden in 2 delen .
De overkoepelende voorzitter van deze 2 helften besloot daar zelf iets aan te doen door de duivensport te promoten doormiddel van het organiseren van een gratis vlucht waarvan hij de kosten en de gegarandeerde prijzen uit eigen zak betaalde .
De vlucht werd georganiseerd schrik niet in de laatste week van November , 2 weken na de laatste jonge-duiven vlucht , ook hier moet U weer weten dat de 4 belangrijkste jonge-duiven vluchten in China gehouden worden vanaf ongeveer half Oktober , 4 vluchten van 500 km. in een tijdsbestek van 4 weken , deze worden vaak met winterse temperaturen gevlogen .
Ik heb er verschillende meegemaakt en ik kan U verzekeren dat het soms zo koud was dat de verzorgers(sters) met dikke mantels en hoofddoeken om op de duiven stonden te wachten .
Terug naar de gratis promotie-vlucht , het werd een vlucht voor oud en jong van minimaal 900 km. !!!!!!!! en je kon die inkorven in beide helften van de stad bij de 2 belangrijkste clubs , de Jingzhou-pioneer club had 122 duiven en de Jingzou-pigeon club had er 237 , in totaal dus 359 duiven .
Die werden gelost op 29 November om 08.50 uur bij koud (temperatuur onder nul) maar goed weer met tegenwind, natuurlijk kwamen er de dag van lossing geen duiven door , maar op 30 November om 08.59.13 viel de eerste duif op een afstand van 934.349 km. met een snelheid van 1334,3417 m/pm. , ring nr. 2019-17-0206883 .
De winnaar echter viel ruim 2 min. later maar op een afstand van 941.841 km. met een snelheid van 1340,9859 m/pm. , ring nr. 2021-17-0251853 EEN JONGE DUIF !!!! , die dag kwamen er 42 door waarvan 8 jongen , de volgende dag 13 en zo druppelde het door tot de 6e dag toen de prijzen 1:4 verdiend waren .
Men sprak van een zware maar zeer geslaagde en prachtige vlucht , optimistisch maar dat zijn ze daar in China , één van de redenen dat ik er graag kwam .
Toen ik van deze vlucht hoorde moest ik denken aan fond-club “De Veluwe” , één van de beste en grootste fond-clubs van Nederland uit die tijd met meer dan 400 leden , ter ziele geholpen door overijverige afdelingsbestuurders omdat het werkgebied van deze fond-club de grenzen van 2 afdelingen overlapte en waardoor dus de leden uit 2 verschillende afdelingen kwamen en dat mocht volgens deze heren niet .
Deze fond-club had een fantastisch jonge duiven programma met Étampes , Orleans , Bourges , Chateauroux op het programma , je moet dan indenken dat de gemiddelde afstand van Orleans 550 km. is en dat er nauwelijks verval was in het aantal duiven per vlucht , met andere woorden er werden geen duiven verspeeld .
Ook hadden we een vlucht vanuit Bordeaux in September geloof ik , we deden dit in samenwerking met Brabant die voor het vervoer zorgde , dat waren pas tijden .
Maar nu komt het , één van de bestuursleden opperde dat we deze vlucht als attractie-vlucht moesten spelen voor jonge en oude duiven , dat kon omdat er geen regels daarvoor bekend waren zover we wisten en niemand zei er iets van , om eerlijk te zijn niet veel liefhebbers deden mee met de jongen-duiven maar het frappante ervan EEN JONGE DUIF won het concours , dus ook hier , we hebben dit maar 1 jaar gedaan , maar toch .
De clou is natuurlijk dat je jonge duiven , gezond en goed gespeeld (maar dat is eigenlijk heel normaal) niet moet onderschatten wat betreft het vermogen om afstanden te overbruggen zonder gevolgen voor latere leeftijd en wij in deze tijd en in Nederland ons maar zorgen maken , ook op bestuurlijk niveau , als we een vlucht boven de 400 km. hebben , dit kun je haast niet geloven maar het is de realiteit .
In deze tijd dat er beslissingen genomen moeten worden over vluchtprogramma’s enz. zou het goed zijn eens te kijken waar het eerder mis is gegaan .
Succes,
Co Verbree