Van de projectleider Inleiding We leven inmiddels bijna een jaar na de samenwerkingsovereenkomst van het NPO, de afdeling Zeeland en de Stichting de Nishoek, verwoord in het Startdocument en is er al veel gezegd over het verloop van de pilot in Zeeland. Gelukkig veel zinnige dingen, maar ook veel onwaarheden die mogelijk voortvloeien uit onwetendheid en zelfs uit het afschermen van het eigenbelang. De pilot is opgestart om de duivensport weer wat aansluiting te geven bij de hedendaagse maatschappij, duidelijk een noodzakelijk iets zoals uit contacten met partijen buiten de sport reeds enkele malen pijnlijk werd ervaren. De insteek die zich hiervoor het beste leent is de gebruikmaking van moderne technieken voor de beleving van de sport. Ook voor buitenstaanders komt er dan ruimte om zich te informeren over de sport en wordt het weer bespreekbaar in het dagelijkse leven. Toch zijn er altijd elementen die de sport liever zien zoals het de afgelopen jaren verliep. Afkalvend naar een niveau van folklore door een geringe aanwas van jonge liefhebbers en daardoor verwordend tot een oude mannensport. Op geen enkele manier meer uitnodigend voor de jeugd en vrouwen waar de belangstelling voor dieren toch van oudsher het grootste is. Voor families een enorm tijdsbeslag door alle plichtplegingen zoals die er liggen en ook daar gaat zeker geen positief signaal van uit. Als laatste vinden sommigen het dan ook nog nodig om voortdurend negatieve berichtgevingen te verspreiden, al dan niet gebaseerd op losse feiten, misschien om zo zichzelf ten koste van anderen belangrijk te maken. Vaak gericht op personen die zich vele uren per week inzetten voor de duivensport vanuit de intentie om deze ook voor de komende decennia nog mogelijk te kunnen maken. Ongefundeerde commentaren zonder het bieden van een oplossing die nog maar eens bevestigen dat er weinig naar de toekomst wordt gekeken en alleen maar naar het verleden. Kritiek hebben op beleid en handelingen van een organisatie heeft alleen maar zin als deze opbouwend is zodat er op een positieve manier mee omgegaan kan worden. Dit maakt een organisatie sterker en geeft meer grondslag voor de toekomst. Proces in 2019 Voldoende gesproken over deze materie, nu op een positieve toon verder naar het verloop van de GPS-pilot in Zeeland. Organisatorisch blijkt de oorspronkelijke opzet erg stroperig te werken en wordt er teveel van “bovenaf” beslist. Op advies van het projectbureau zal er de komende tijd een iets andere opzet komen voor de deelnemers aan de pilot om zo de liefhebbers vanuit de werkgroepen wat meer ruimte te geven voor hun inbreng. De kaders worden door de 3 deelnemende partners bepaald, vanuit de werkgroepen zal er een regiegroep worden samengesteld die hun eigen ideeën vorm kunnen gaan geven binnen deze kaders. Nog dit jaar zal hiervoor de start worden gegeven op een bijeenkomst voor alle werkgroepleden. Regionalisatie Vooruitlopend op het verzoek van de NPO-Ledenraad om te kijken naar een clustering van inkorfcentra is begin 2019 vanuit de afdeling Zeeland gekeken naar het aantal centra op de vluchtonderdelen. Door een samenwerking van een aantal verenigingen vond er een reductie plaats van het aantal inkorfcentra waardoor de vervoerder op minder locaties duiven hoefde te laden. Door dit te combineren met een boxprijs i.p.v. een duifprijs voor het vervoer resulteerde dit in een besparing op de vrachtkosten voor de grotere centra en een iets gestegen vrachtprijs voor de kleinere centra. Een aantal samenwerkende verenigingen heeft inmiddels ook gekozen voor een fusie om zo de werkzaamheden efficiënter uit te kunnen voeren. Van belang hierbij is wel een sterke binding met de regio zodat een inkorfcentrum kan rekenen op een vaste groep liefhebbers die wekelijks met hun duiven komen. Samen met deze liefhebbers kunnen dan activiteiten worden ontplooid om de duivensport meer bekendheid in het maatschappelijk verkeer te geven. Nieuwe ECS Het NPO is in gesprek met alle 6 leveranciers van de huidige ECS om zo te komen tot de specificaties voor met name de concoursveiligheid. Gegevens vastleggen in een cloud-omgeving die op basis van autorisatie ter beschikking komt aan de betrokken partijen is daarbij de sleutel. Aan de hand van een programmaleider zal het NPO nog dit jaar deze specs uitwerken tot een concept waarmee de ECS-leveranciers kunnen gaan ontwikkelen. In de Zeeuwse pilot wordt ruimte aan alle leveranciers geboden die hun ontwikkelplan hebben laten toetsen door het NPO. Het is dan aan de leveranciers en de liefhebbers van de betreffende vereniging(en) om een gebruikersvriendelijk systeem te ontwikkelen. Een mooie uitdaging lijkt mij ! Verderop in deze nieuwsbrief enkele artikelen uit het Spoor der Kampioenen, de eerste is een opiniestuk van de hoofdredacteur, het tweede is afkomstig van ECS-leverancier Bricon waarin hun weg naar de Zeeuwse Pilot staat beschreven. Deze leverancier zal op 10 december bij DC de Nishoek in Kruiningen ook een informatiebijeenkomst houden waarbij een demonstratie zal worden gegeven met de laatste versie van hun systeem. Voor de liefhebber zullen op de Nationale Dagen komend weekend ook een aantal leveranciers hun plannen presenteren zoals ze die zien voor de toekomst van de duivensport. Nieuwbouw Stichting de Nishoek De vergunningsaanvraag voor de nieuwbouw van Stichting de Nishoek is klaar om ingediend te worden bij de gemeente Reimerswaal. Voor de financiering is, naast eigen geld van de Nishoek, gekozen voor een financiering op maatschappelijke basis. Via het NOC*NSF is deze vorm opgezet omdat verenigingen en stichtingen lastig terecht kunnen bij financiële instellingen door de strenge regulering van de overheid. Om te voorkomen dat er met name sportverenigingen- en stichtingen hun bouwplannen niet kunnen uitvoeren is het mogelijk om, in dit geval via de Waterschapsbank, tegen een zeer laag rentetarief een financiering af te sluiten. Voorwaarde hierbij is wel dat de gemeente garant staat voor het te financieren bedrag en dat is een proces waar de Stichting de Nishoek nu middenin zit. De gemeente Reimerswaal is onbekend met deze vorm van garantstelling en heeft dus tijd nodig om hier een besluit over te nemen. Hopelijk komt hier toch dit jaar nog duidelijkheid in.
|