- zondag 15 december 2019
Ik ben een van degene geweest die de afgelopen jaren vaak zijn stem heeft laten horen als het aan kwam op de adviezen van mw. Olfers en de invoeringswijze ervan door Van Der Kruk en consorten. Dat is niet altijd zo even van een leien dakje gegaan, want de een achtte het nodig om het af te doen als “azijn” spuwen. Terwijl een ander het liever zag als kritisch opbouwend. Nu is het nooit goed als bepaalde plannen de toets der kritiek niet kunnen doorstaan. Maar als twee of meer bestuursleden vroegtijdig hun biezen pakken. Is het tijd om als NPO bestuur af te treden. Immers, je pakt vanaf het begin samen een klus op en mocht halverwege blijken dat dingen toch niet kunnen. Dan houd je zogezegd de eer aan jezelf door het strijdtoneel te verlaten.
Wat is nu toch steeds de rede dat ons bondsbestuur zoveel problemen ervaart, want de huidige bondsbestuurders zijn niet de eerste die zichzelf in de vingers snijden. Nou, dat is niet zo 1-2-3 onder woorden te brengen. Maar voor mij als persoon geldt, dat elke tak van sport drijft op de professionele kwaliteit van zijn bureauorganisatie. In andere woorden, wat zijn de kerntaken van een sportbond en hoe worden die nageleefd.
In werkelijkheid is onze tak sport alleen met andere dierensporten te vergelijken. En dan denk ik zomaar dat Papendal NIET DE JUISTE LOCATIE IS. Maar dit terzijde.
Ik denk dat alle gezelschapsdieren bonden ongeveer dezelfde problemen tegenkomen in de maatschappij. Immers ik hoef maar te wijzen naar de soms extreem functionerende dierenbeschermingsorganisaties. Het is daarom niet zo vreemd dat de landelijke politiek zegt: Laten alle dierenbonden zichzelf opschonen als het gaat om vermeende misstanden, voordat wij met wetgevende maatregelen komen. Kijk, we worden tegenwoordig net als alle andere dierensporten instaat gesteld om zelf schoonschip te maken. Nou laten we dat dan ook doen. Bijvoorbeeld, stel een ruim budget ter beschikking aan de WOWD, want daar huist immers zoveel kwaliteit bijeen. Dat het doodzonde van het geld is om het te steken in o.a. een olympiade, want dat is effen leuk voor het NOS journaal. Maar in de kern is het niet meer als een momentopname.
Oké de hele discussie over ons voortbestaan is hiermee niet beantwoord. Maar een goed en optimaal WOWD organisatie kan voor een duivensportmarketingbureau veel goeds betekenen. Een duivensportmarketingbureau o.l.v. bijvoorbeeld een Pieter Kos (organisator Voorjaarsbeurs). Dat is naar mijn idee een veel beter antwoord op de vraag: Hoe krijgen we in de nabije toekomst de jeugd en vrouwen geïnteresseerd. Uiteraard zal een dergelijk bureau zich als een stichting zonder winstoogmerk moet gedragen. Maar het biedt in elk geval een heel andere invalshoek om over na te denken. Als een zoveelste nieuw NPO bestuur die zonder professionele aanleg zijn eigen Najaarsbeurs, olympiade activiteiten denkt te kunnen organiseren.