Gebr. Dekker
- zondag 07 mei 2017
In de voorbije jaren is er regelmatig , Nationaal en Internationaal, commotie ontstaan over wedvluchtuitslagen die door aankomsten in de nacht duidelijk een vertekend beeld gaven van de klassering. Immers duiven, die in de neutralisatietijd worden geconstateerd, worden in de huidige rekenmethode op afstand geklasseerd, waarbij de grootste afstand de winnaar is. In het verleden zijn verschillende rekenmethoden ontwikkeld die klassering op afstand van de duiven geconstateerd in de neutralisatietijd moeten voorkomen. De meeste hiervan zijn gebaseerd op het berekenen van een klassering zonder neutralisatietijd waarbij de berekende snelheid in en voor de neutralisatietijd zodanig wordt opgehoogd dat deze naadloos aansluit bij de snelheid van de duiven welke geconstateerd worden na het sluiten van de neutralisatietijd. Een voorbeeld hiervan is de NF14 methode die door de NPO gehanteerd wordt voor de wedvluchten met middaglossing.
De NF14 methode is onbruikbaar voor nationale en internationale wedvluchten met morgenlossing, de grote afstanden zijn dan praktisch kansloos v.w.b. kopprijzen. Het bestuur van de ZLU heeft de volgende eisen opgesteld voor de NT rekenmethode:
1) Uitslagen en meldingen moeten “On the fly" berekend kunnen worden.
2) Alle afstanden gelijke prijskansen.
3) Eenvoudig kunnen aanpassen aan gewijzigde en/of nieuwe eisen.
4) Duiven geconstateerd direct na openen en sluiten van de NT corrigeren
5) Invloed NT correctie zo snel als mogelijk afbouwen na sluiten NT.
Helaas voldoet de NPO-NFO regeling (Neutralisatie Factor Ochtendlossing) niet volledig aan deze eisen. Wel levert deze methode enkele ideeën waarvan dankbaar gebruik is gemaakt.
De ZLU NT rekenmethode gaat uit van( zie ook de grafieken ) :
1) 25% (empirisch bepaald) werkelijke basis vliegtijd in de NT
2) Afbouw van 100% vliegtijd naar 25% vliegtijd na start van de NT
3) Afbouw van vliegtijd in NT naar standaard rekenmethode na sluiten van de NT, ook als geen duiven in de neutralisatie worden geconstateerd.
4) Geen NT rekenmethode in 2e en volgende nachten.
1) Uitslagen en meldingen moeten “On the fly" berekend kunnen worden.
2) Alle afstanden gelijke prijskansen.
3) Eenvoudig kunnen aanpassen aan gewijzigde en/of nieuwe eisen.
4) Duiven geconstateerd direct na openen en sluiten van de NT corrigeren
5) Invloed NT correctie zo snel als mogelijk afbouwen na sluiten NT.
Helaas voldoet de NPO-NFO regeling (Neutralisatie Factor Ochtendlossing) niet volledig aan deze eisen. Wel levert deze methode enkele ideeën waarvan dankbaar gebruik is gemaakt.
De ZLU NT rekenmethode gaat uit van( zie ook de grafieken ) :
1) 25% (empirisch bepaald) werkelijke basis vliegtijd in de NT
2) Afbouw van 100% vliegtijd naar 25% vliegtijd na start van de NT
3) Afbouw van vliegtijd in NT naar standaard rekenmethode na sluiten van de NT, ook als geen duiven in de neutralisatie worden geconstateerd.
4) Geen NT rekenmethode in 2e en volgende nachten.
Van de volgende wedvluchten zijn de uitslagen herberekend met de ZLU NT-rekenmethode.
1) Nationaal Barcelona 2014
2) Nationaal Narbonne 2015
3) Nationaal Perpignan 2016
4) Internationaal Barcelona 2014
5) Internationaal Narbonne 2015
6) Internationaal Perpignan 2016
De klasseringen in deze herberekende uitslagen voldoen aan de verwachtingen die aan een juiste en geloofwaardige uitslag gesteld kunnen worden. Het bestuur van de ZLU heeft op 30-03-2017 besloten om deze rekenmethode m.i.v. het seizoen 2017 voor de Nationale ZLU uitslagen in te voeren.
Simpelveld 21 april 2017
P.J.G. Franssen
F.P. Huynen
1) Nationaal Barcelona 2014
2) Nationaal Narbonne 2015
3) Nationaal Perpignan 2016
4) Internationaal Barcelona 2014
5) Internationaal Narbonne 2015
6) Internationaal Perpignan 2016
De klasseringen in deze herberekende uitslagen voldoen aan de verwachtingen die aan een juiste en geloofwaardige uitslag gesteld kunnen worden. Het bestuur van de ZLU heeft op 30-03-2017 besloten om deze rekenmethode m.i.v. het seizoen 2017 voor de Nationale ZLU uitslagen in te voeren.
Simpelveld 21 april 2017
P.J.G. Franssen
F.P. Huynen