Jos Nijman
- woensdag 12 oktober 2022
Deze week de datums genoteerd van de kampioenenhuldigingen t.w. club, kring en Afdeling. Zo ook de datum van de Tentoonstelling van de club. Naast de reeds genoteerde datums voor de T.T. keuringen begint de agenda in bepaalde maanden aardig vol te lopen. Hopelijk voor de organisatoren gooit Covid geen roet in het eten. Ik schreef vorig jaar, organiseer die huldigingen gelijk na het seizoen. Eén week na de laatste vlucht is alles uitgerekend en bekend, je zit nog in de duiven modus en Covid steekt nog niet of in mindere mate de kop op. Nu krijg je weer een overvolle agenda en wellicht…. (Laten wij hopen van niet)
Bij de verkoopsites gaan ook weer alle registers open, een aantal ‘totaal’ verkopingen die ‘n jaartje geparkeerd stonden omdat de markt met China/Azië moeilijk was, zijn van stal gehaald en worden opnieuw in de etalage gezet.
De verkopingen van ‘zomerjongen’ uit de kweekduiven en jonge duiven uit de best presterende vliegers einde seizoen, vind ik interessant om te volgen. Het kweekhok is op oorlogssterkte en de ruimte beperkt, dus laat ik het aan mij voorbijgaan maar het is normaliter een uitgelezen mogelijkheid om aan bruikbare duiven te komen.
Mijn eigen prestaties heb ik geëvalueerd en heb toch nog wel wat steekjes laten vallen. Ze zijn in beeld en komend jaar moet het e.e.a. aangepakt worden.
De veranderingen aan de hokken eind 2021 hebben vast wel ‘iets’ bijgedragen aan een beter seizoen, maar het was ook één van de warmste en zonnigste zomers ooit en daar waren die veranderingen waarschijnlijk niet voor nodig geweest. Toch ben ik blij met de veranderingen want ik heb wel mogelijkheden te anticiperen op diverse omstandigheden.
Totaal 32 vluchten en ook 32 vluchten meegedaan. De klasseringen, in de KRING, van mijn eerst geklokte duif op de vluchten.
8e 17e 10e 8e 68e 45e 20e 5e 46e 1e 13e 16e 5e 27e 11e 8e 4e 20e 8e 1e 22e 70e 4e 14e 2e 28e 6e 2e 37e 2e 8e 1e
In onze kring, gelukkig geen last gehad van de vogelgriep. Voor ons liefhebbers maar ook voor de competitie fijn. (Hoe frustrerend moet het zijn geweest om weken niet te mogen spelen)
Kom ik toch weer uit bij de vogelgriep, een drama scenario voor elke ‘duivenmelker’ wanneer je in zo’n gebied valt en tijdelijk niet mag spelen. Het is nog nooit zo heftig geweest als dit jaar, ik hoorde dat ze nu toch serieus bezig zijn met een vaccin voor pluimvee en gevogelte en zelfs in een testfase zitten. Nu hopen dat het succesvol is en “Brussel” vaart zet.
Op diverse sites en Blogs lees ik onvrede over het vliegprogramma in het land. Te kort vluchten, te weinig afstand en in veel gevallen kan ik mij dat wel voorstellen. Natuurlijk is het afhankelijk welke disciplines je speelt.
Speel je enkel jonge duiven vluchten of is het één van je favoriete disciplines wil je meer dan 8/9 vluchtjes en waarschijnlijk ook wel meer afstand. De natour heb je niets aan want die valt gelijk met het jonge duiven programma.
In onze afdeling hadden wij gelukkig 6 DF vluchten, landelijk waren dat er slechts 5. Hopelijk blijft het 6 vluchten. Wie weet kunnen wij ook 2 extra vluchten aan het jonge duiven programma plakken en het liefst aan het begin. (De voordelen lijken mij duidelijk wanneer je eerder start en meer mogelijkheden hebt om in te stappen) Het bestuur van Afdeling 5 heeft een voorstel gepresenteerd met een ander jonge duiven programma. Wie volgt….
Verder het afgelopen seizoen prima verlopen vluchten, het venijn zat uiteindelijk nog in de staart. Complimenten voor de L. C.
Ook het vervoer liep op rolletjes, de prijsaanpassing was een mooie geste en ook het organiseren van extra trainingsvluchten vanwege de vogelgriep vond ik empathisch, dat er geen gebruik van gemaakt wordt zegt iets over ons zelf.
Allemaal positieve punten en dus complimenten, wanneer ik dan toch wel verbeterpunten mag noemen, is dat de lossing site. Vaak laat en summiere berichtgeving.
Ik vraag mij af wanneer wij gezamenlijk concoursen met Afdeling 5 en onze duiven worden bijgeladen, de afspraken over de belading graad worden geëerbiedigd. Of zijn die er niet? Lijkt mij fair voor de duiven.
Nogmaals een goed verlopen jaar maar genoeg uitdagingen staan alweer voor deur, nieuwe indelingen van de vlieggebieden? Optimaliseren vervoer een terugkerend onderwerp omdat de verenigingen te klein zijn en worden, en wie weet een beetje schaven of eigen invulling geven aan het nationale vliegprogramma.
Duivensport zal naast de roofvogel en vogelgriep perikelen ook nog meer last krijgen van de energiecrisis, inflatie en dure grondstoffen. De krimp in de duivensport zal hierdoor alleen maar toenemen waardoor je als besturen wel visie moet hebben en tonen.
voorstel afdeling 5, vluchtprogramma