Petrus Stas
- zondag 30 mei 2021
Flaterende KBDB en NPO
Blunders op losplaatsen in week 16/2021 (vervolg)
We hebben honderden reacties gekregen op het filmpje van de lossing bij Burdinne.
Enkele willen wij u niet onthouden.
Reacties
De beste is die van dhr. Pleijter:
“Prima, deze berichtgeving is een echte eye-opener. Losplaatsbeleid moet flink doorgelicht en niet alleen afgaan op de blauwe ogen van een convoyeur / chauffeur / afdeling of een losplaats geschikt of ongeschikt is. Het NPO moet m.i. hier het voortouw in nemen. Tip: een vaste commissie hiervoor instellen. Zo zie je maar wat een ‘transparant’ filmpje los kan maken”
Reactie van dhr. Marcel Dujardin:
“Zo jammer geen respect voor de duiven. Benieuwd naar het vervolg van deze historie.”
Reactie van dhr. Wiersma:
“De losplaats Burdinne is inderdaad een half verharde weg met leem. Vastzitten lijkt me niet zo snel aan de orde met trailers, bakwagen aanhanger is lastiger. Verder is zodra het gewas groeit de losplaats niet geschikt. Maar deze week hebben wij daar met 6 containers gestaan, was het bijzonder droog en was er wel plaats. Je kan er dus onder BEPAALDE omstandigheden prima lossen.”
De frappantste opmerking kwam van de voorzitter afdeling 4, hij schreef het volgende:
“Wie dit filmpje gemaakt heeft is ‘iemand die de duivensport duidelijk geen goed hart toe draagt’.”
Eigen noot: als voorzitter zou men beschaamd moeten zijn met zulke uitspraken en beter alles in het werk kunnen stellen om dit soort lossingen in de toekomst te voorkomen.
Er volgde ook een wederwoord van ‘the godfather’ der schrijvers in de duivensport:
“De maker van de film lijkt me de duivensport juist WEL een warm hart toe te dragen.”
Wat moet er gebeuren om de schande van Burdinne in de toekomst te voorkomen
Een LOSSINGSCOÖRDINATOR aanstellen.
Dit is niet de persoon die instaat voor het verloop van de lossingen en ook niet de plaatselijk verantwoordelijke.
Het moet wel iemand zijn die losplaatsen zoekt, die ter alle tijden geschikt zijn om zonder obstakels duiven te kunnen lossen. Waarbij van belang is:
1 – Het coördineren van de lossingen: wie en waar wordt er gelost en anticiperen met uitwijkmogelijkheden van de losplaats.
2 – Transparantie rond de lossingen: werken met GPS coördinaten en enkel lossen met navigatiesysteem.
Dit zou veel diervriendelijker zijn en eerlijke lossingen bewerkstelligen.
Beruchte losplaats Burdinne
Wij zijn onlangs nog ter plaatse geweest (op 13/05/21). En we hebben de beruchte losplaats nog eens goed bekeken. En ook de afstanden opgemeten.
De bomen staan op 10 meter van de glascontainers en de afstand tussen dezelfde glascontainers en het achterliggend gebouw is 40 meter, dit is waar de twee vrachtwagens stonden.
Wat blijkt nu ook nog? Deze lossing was niet eenmalig. Dit is of was al langer de vaste losplaats voor de afdeling. Hoeveel keer zou hier nog gelost worden, mocht dit filmpje niet gemaakt zijn?
Aan dhr. Wiersma: wij zijn ook op de officiële losplaats geweest. Wij zijn volledig akkoord met uw opmerking ‘onder bepaalde omstandigheden kan hier perfect gelost worden’.
Echter, voor het moment ONGESCHIKT. De veldweg is een dienstweg voor de akkerbouw en is niet breder dan 3 meter, onverhard, met aan weerszijde graangewas (foto 1). Op dit moment is het gewas al één meter hoog (foto 2). Tevens zijn er landbouwvoertuigen die af- en aanrijden.
Al wat hier nu nog gelost wordt (tot eind/half augustus), wordt een slagveld voor de duiven.
Toch is hier wel de mogelijkheid om met overleg en goede wil, een prachtige losplaats te maken.
Immers, Burdinne (de officiële losplaats) ligt op een hoogvlakte met kilometers ver zicht.
Afdeling 9 en 10 voorziet lossing Burdinne op 5 juni 2021. Hoeveel duiven gaan hier verloren als hier gelost wordt zoals voorzien? Dhr. Wiersma, denk aan uw woorden: ‘onder bepaalde omstandigheden kan hier perfect gelost worden’.
Hier blijkt maar weer eens dat er een lossingscoördinator nodig is om te kunnen anticiperen op onvoorziene omstandigheden.
Stas PJ