Petrus Stas

PS6 5

Flaterende KBDB

Op woensdag 19 mei is de KBDB samen gekomen met de inrichters van de internationale en nationale vluchten. Dit was geen vergadering, anders werd er van gedachten gewisseld en niet eenzijdig voorstellen geformuleerd door de KBDB.

Enkele punten die geformuleerd werden.

Vervoer: betere verluchting is nodig daarom zou mem zijdelings (punt1) tussen de korven meer ruimte willen creëren.

Voor Barcelona zouden een ijzeren frame of latten tussen de korven (punt 2) geplaatst worden.

Punt1 op de KBDB is men blijkbaar vergeten dat het vervoer in plastiekmanden, de containers gebouwd uit vaste elementen (scharnierpunten) en deuren aan de zijkanten en het onmogelijk is te schuiven met korven.

 

Punt 2 dit is nog lachwekkender, op Barcelona zouden tussen de korven een ijzeren frame of latten geplaatst worden om een betere luchtcirculatie te bekomen. EINDELIJK GEZOND VERSTAND gebruikt dachten we, maar niet voor lang. Op al de andere internationale is dit dan weer niet nodig ook al worden zij ook op maandag ingekorfd, met lossing op vrijdag. Bovendien bevinden zich twee duiven meer per mand (internationale vluchten 18 duiven per mand, Barcelona slechts 16 ) Waarom nu dit verschil? Hoe is dit te verklaren? 

                               

Het ijzeren frame of de latten dewelke waarover we in de najaar reeds schreven en nadien overgenomen werd door de dierenartsen. In de open brief van Belgische dierenartsen aan de KBDB

 

Hitteprotocol: de onderste korven (punt2) zouden leeg moeten zijn, dus geen duiven in de onderste

Korven.

               Bij 25 graden in Frankrijk  is dit van toepassing, alsof het in volle zomer in het zuiden van

               Frankrijk minder zal zijn dan 25 graden. We denken dat dit pas van nut is als er eerst gezorgd   

              wordt  voor een degelijke luchtcirculatie tussen de bovenzijde van de manden en dan nog dit                                                                                                                                                                                                                                                                                           

              afhankelijk is van waar de luchttoevoer gebeurt, van beneden of van boven uit. Bovendien   

              moet er reeds op maandag (voor het inkorven) reeds beslist worden of het de vrijdag te warm 

              gaat zijn.

 

 

Controle: de controleaanhanger zou op de losplaatsen gebruikt worden. Om dit te verwezenlijken zou mem vroeger willen aankomen op de losplaats.

                Om deze controle uit te voeren zullen de korven een voor een uit de aanhanger gehaald                                                                                                                                             

                moeten worden.

                Wat gaat er gebeuren met de korven bij het over de aanhanger schuiven en er één duif                    

                (of meerdere) ontbreekt (ontbreken) of niet geregistreerd wordt (worden)? Zeker als mem  

                bijna met zekerheid weet dat dit gaat gebeuren, hoe dikwijls gebeurt het trouwens niet als  

                bij thuiskomst van een vlucht één duif niet geregistreerd word. Waar en hoe gaat men

                onderzoeken over welke duif het hier gaat die niet geregistreerd is.

Barcelona: wordt op maandag ingekorfd en dit omdat Duitsland en Frankrijk aangaven geen personeel te hebben om de duiven te stempelen. Daarom wil de KBDB terug met gummi’s werken als extra controle.                                                                                                                                                          

                 Nadat enkele jaren geleden gummi’s nog fraude gevoelig waren.

                 Van het controle systeem dat de ZLU gebruikt, vinden ze dat dit niet de voldoet, eens gaan  

                 kijken of informeren is blijkbaar al te veel gevraagd. Ook al werden zo 4 gevallen ontdekt.   

                 De uitnodiging is reeds enkele jaren geleden gebeurd.                                                                  

                 Hoe gaat men op tijd in Barcelona geraken bij inkorven op maandag, als men weet dat de  

                 Duitse duiven vorig jaar al te laat toekwamen in België om alsnog tijdig te kunnen  

                stempelen. De Duitse duiven werden vorig jaar ook al niet gestempeld en nu afkomen dat er

                geen personeel is lijkt ons een belachelijke excuses. Zou het niet gaan om de kostprijs

               (verzendkost) te verlagen en meer winst voor de nieuwe inrichter? Voor de liefhebber blijft de

               prijs voorlopig nog ongewijzigd.

 

Sint Vincent: daar de Nederlanders niet inkorven op de internationale, zou de KBDB deze willen toelaten om in te korven in België.

                Nog niet zolang geleden werd erop verzoek van de KBDB met Nederland een akkoord   

                gesloten om Belgen geen toelating meer te geven om in Nederland te spelen, bang dat de   

                ganse grensstreek de KBDB zou verlaten. Vandaag de dag stellen ze nog alles in het werk om  

                Belgen het leven zuur te maken die de overstap al deden, zelfs met wetten van meer dan  

                honderd jaar oud, halen ze erbij. Mogen de Nederlanders dan ook op de andere 

               internationale vluchten in Belgische lokalen inkorven? Voor welke Nederlanders zou deze

               uitzondering geldig zijn, zij die 10km of 100km van de Belgische grens wonen of voor alle

               Nederlanders.

Minimum afstand: op Barcelona en Marseille blijft behouden.

              Op Barcelona zullen minder Franse deelnemen en op Marseille meer Franse aangezien de 

              nieuwe lossingsplaats voor Marseille iets zuiderlijker gelegen is.

 

Kosten: voor de verzenders.

               Al de bijkomend kosten zijn voor de verzenders en lokalen, gemakkelijk als je op voorhand  

               uitgesloten wordt van samenkomst.

 

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

13 oktober 21
Zie je geen afbeeldingen? Klik hier Nieuwsbrief Oktober 2021    Beste, Wist U dat…..?De ruiperiode is bij uitstek de periode om de duiven extra goed te verzorgen. De meeste melkers weten dat de...

Columnist in Spotlight

RC16 11
21 november 21
DE MAN MET DE MONDHARMONICA . Dit verhaal...
RC8 11 1
12 november 21
Ik beschouw mezelf als een ambassadeur voor de...
RC3 11
03 november 21
Hoe een dubbeltje rollen kan .Het geluk dat mij...
24 oktober 21
Ik ben niet echt tevreden over mijn vorig...
RC11 10 1
15 oktober 21
Hierboven Tiest van Turnhout en ernaast Ikke met...
RC29 9
01 oktober 21
Ik ga een eigenaardig verhaal vertellen . Beetje terug...
rc12 1
12 september 21
  Om de waarheid te zeggen ben ik eigenlijk , in...
18 augustus 21
Wat zou de wereld zijn zonder wiskunde ?De...
RC28 7
30 juli 21
Ik ga mijn verhaal verder zetten . Het vervolg...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

In the picture

01 juni 20
Corona....corona....Het geknoei gaat verder . De  onduidelijkheid blijft maar duren .De...
10 april 20
Jos werd geboren op het einde van WO ll en woont zo’n 25 jaar in Heist-Goor. Ik kom ook...
02 april 20
We zijn net als verleden jaar even een poosje uit de “lucht” geweest. Dit jaar heeft dit...
01 april 20
Het is hier koud maar prachtig voorjaarsweer. Vanmorgen op het kweekhok de 1e jonge...
29 maart 20
Beste sportvrienden en sportvriendinnen, Ondertussen heeft de loting van de duiven die...
26 maart 20
Aan alle liefhebbers,  Maandag 23 maart 2020 zijn er door de overheid nieuwe maatregelen...
25 maart 20
Niemand de deur uit ! Niet lang hellen, voor duivenvoer “Simons” bellen! Nu nagenoeg alle...
23 maart 20
Leden van PV de Woudvliegers. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat we in een zeer...
22 maart 20
Wat heeft het in februari gewaaid. Niet normaal. Omdat in B N de ramen in de hokken...
08 maart 20
Zondag 1 maart werden de int. winnaars Pau 2019 gehuldigd in de mooie feestzaal...
02 maart 20
NPO-vergadering 14 maart 2020 Beste leden, Sinds enkele dagen is de NPO-agenda en een...
29 februari 20
Na herhaalde verdachtmakingen van een liefhebber over zijn clubgenoten heeft bureau NPO...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40