Petrus Stas
- woensdag 26 juni 2024
Verslag over de verkiezingen 2025 in Halle op 10 juni 2024
De pers was hierop uitgenodigd, noch Pipa, Herbots, Pitts en nog andere waren aanwezig, wel AFWEZIG, ook al leven zijn van de duivenliefhebbers.
Van de Waalse zijde was wel aanwezig :: Coulon Futé :: waarvan wij volgend verslag kregen.
Waarvoor dank.
PJ Stas
Wij zelf zijn er niet welkom, zelfs niet met perskaart, woorden van onze Voorzitter.
PJ Stas
Hierbij het verslag vertaal naar het Nederlands.
"Een buitengewone algemene vergadering stond gepland voor maandag 10 juni in Halle. Op de agenda stond slechts één punt, namelijk het raadplegen van de nationale mandatarissen over de procedure die gevolgd moet worden bij de komende statutaire verkiezingen van 2025. Coulon Futé heeft de debatten aandachtig gevolgd..."
De Witte Duif zaal was gevuld met een Olympische rust, hoewel anders opgesteld. Nationale afgevaardigden, in afwachting van de aanvang van de debatten, spraken rustig in kleine groepjes. De pers was dun gezaaid, alleen "Coulon Futé" en "De Duif" hadden gereageerd op de uitnodiging. En toch kon het onderwerp dat besproken zou worden niemand onverschillig laten. Het was immers een gelegenheid om de hoofdlijnen van de duivensport van morgen te bespreken en deze een nieuwe stijl te geven door vaak broodnodig op te frissen. Laten we eerlijk zijn, de duivensport vecht momenteel tegen een lineaire achteruitgang.
Consequentie onvermijdelijk. Indien eventuele veranderingen worden aangenomen tijdens de Algemene Vergadering van mandatarissen, moeten deze absoluut worden opgenomen in de statuten. Echter, Dominique Charlier, de Nationale Juridisch Adviseur, had vooraf aan "Coulon Futé" verklaard te wachten op het resultaat van de discussies alvorens hij zich zou storten op het opstellen van de voorgestelde amendementen.
Pleidooi. Pascal Bodengien, de zittende nationale voorzitter uit Antwerpen, opende de vergadering door de nationale vertegenwoordigers op te roepen. Luc De Backer uit Oost-Vlaanderen was afwezig. Zijn collega Bart Piens had Marc Rousseau gemachtigd, die ook vertegenwoordiger was voor Oost-Vlaanderen. De aparte tafels voor de Franstalige en Nederlandstalige communicatoren (PR’s) waren verdwenen. Pascal Bodengien kon zijn emoties niet verbergen.
De nationale voorzitter benadrukte dat de Nationale Raad van Bestuur (NRB) uitgebreid had nagedacht over het eerlijker maken van de komende belangrijke statutaire verkiezingen van 2025. "De toekomst hangt ervan af," benadrukte hij, "omdat beslissingen genomen tijdens de Algemene Vergadering, die tot doel heeft het sportieve welzijn te beslissen, het hele land aangaan. Liefhebbers wijzen vaak met de vinger, zonder het nationale overzicht te kennen dat niet alleen de NRB omvat." Pascal Bodengien hekelde de zwijgzame afgevaardigden in de zaal uit Halle, die echter wel in hun provincies instemmen met alles in de hoop stemmen te winnen. "Alles doen om te blijven heeft geen zin," zei hij, "mandatarissen moeten duidelijk zijn in het belang van de duivensport, problemen aan de kaak stellen en niet beschikbaarheid aanpakken, reageren op verzoeken voor taken zoals oa loscontroles, coördinaten vaststellen.. Als ze weigeren of niet beschikbaar zijn, is er geen plaats voor hen in de zaal. Hard werken kan stemmen terugwinnen. Als iemand iets doet, kan hij ervan profiteren. De mentaliteit moet veranderen. Als mensen ons niet meer willen, vertrekken we met opgeheven hoofd. We hebben al eerlijk hard gewerkt. We moeten de liefhebbers laten weten dat we voor iedereen werken, niet voor onszelf. Ik ben elke dag bezig met de federatie. Ik hoop op eerlijke verkiezingen in 2025, geen herhaling van de 'missers' uit het verleden, geen rondjes draaien om stemmen te krijgen. Kritiek moet stoppen. Wie niets doet, hoort hier niet thuis..." Pascal Bodengien nodigde nationale vertegenwoordigers uit om te reageren. Sommigen deden dat, anderen bleven stil. De meest significante reactie kwam eerst van Marc Rousseau uit Oost-Vlaanderen. "Mei was geen cadeau," zei hij. "Mensen reageren om niets. Triest. Ik werk elke dag voor duivenmelkers in mijn provincie zonder een grote auto te hebben." Hij sprak vervolgens over problemen bij de terugkeer van contingenten uit zijn provincie op 1 juni laatstleden. Hij benadrukte dat de omstandigheden niet overal gelijk zijn en dat opmerkingen niet worden opgepikt.
Pascal Bodengien lanceerde vervolgens de voorstellen van de NRB met betrekking tot de komende statutaire verkiezingen van 2025, die volgens hem nu al moeten worden georganiseerd. Ter illustratie gaf hij aan dat de laatste verkiezingen ongeveer 30.000 euro hadden gekost, met een opkomstpercentage van ongeveer 50%. De Luxemburger Patrick Cherain kwam sporadisch tussenbeide voor duidelijkheid. Het administratief personeel, ervaren in verkiezingen, gaf achter de schermen waardevolle aanvullende informatie aan "Coulon Futé". Tijdens de discussies werden uiteindelijk twee hoofdlijnen ontwikkeld.
Axe 1. – Nationale lijst – Provinciale lijsten.
Het basisprincipe!
Elke aangeslotene stemt op elke verklaarde en goedgekeurde kandidaat. Een nationale lijst van kandidaten zal daarom in alfabetische volgorde worden opgesteld. Dit betekent dat een Franstalige kandidaat door Vlaamse stemmen gekozen kan worden, en vice versa. Er zullen ook provinciale lijsten van kandidaten worden opgesteld. Deze zijn er zes in aantal. Namelijk die van Antwerpen, Vlaams-Brabant, het Franstalig Geheel, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg. Deze zes entiteiten hebben autonomie. Om echter deze gelijkheid te bereiken, is het vereiste quorum van licentiehouders verlaagd naar 1.000 (voorheen 1.500). Elke entiteit heeft een aantal nationale en provinciale zetels afhankelijk van hun aantal licenties. Deze berekening zal in februari 2025 opnieuw worden gedaan om aan de terreinrealiteit aan te sluiten.
Nationaal aspect. Zo zal Antwerpen in 2025 vier nationale zetels hebben, Vlaams-Brabant twee, West-Vlaanderen twee, Oost-Vlaanderen vijf, en Limburg twee. Het Franstalig Geheel (het algemeen Waals comité) zal er vijf hebben, wat de minimale vertegenwoordiging van één is die aan elke provincie wordt toegekend volgens de statuten. Na het tellen en uitbrengen van de stemmen, zoals Pascal Bodengien uitlegde, zullen de vier beste scores uit Antwerpen, de twee beste scores uit Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Limburg, en de vijf beste scores uit Oost-Vlaanderen, evenals de beste score uit Waals-Brabant, Henegouwen, Luik, Luxemburg en Namen, worden gekozen als nationale mandatarissen. Dit resulteert uiteindelijk in een quorum van 20 nationale mandatarissen. De leden van de volgende NRB worden aan de ene kant altijd gekozen door de twintig nationale mandatarissen, en aan de andere kant heeft elke provincie statutair recht op een enkele zetel.
Provinciaal aspect.
Voor elk EP, met andere woorden voor de vijf Vlaamse provincies en het Franstalig Geheel, zal een lijst van provinciale kandidaten in alfabetische volgorde worden opgesteld. Elke liefhebber uit een provincie kan alleen in zijn eigen provincie stemmen. Antwerpen zal zes te bezetten zetels hebben, Vlaams-Brabant vier, West-Vlaanderen vier, Oost-Vlaanderen zeven, en Limburg vier. Het Franstalig Geheel zal twaalf zetels hebben, namelijk twee voor Waals-Brabant, Luik, Luxemburg en Namen, en vier voor Henegouwen. Na het tellen zullen de zeven beste scores uit Oost-Vlaanderen, de zes beste scores uit Antwerpen, de vier beste scores uit Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Henegouwen en Limburg, en de twee beste scores uit Waals-Brabant, Luik, Luxemburg en Namen worden gekozen en gekozen als provinciale mandatarissen.
Maar let op! Een kandidaat heeft de keuze om zich tegelijkertijd op nationaal en provinciaal niveau te presenteren, of alleen op nationaal niveau, of alleen op provinciaal niveau. Dit kan gevolgen hebben. Dus als een nationale kandidaat zich alleen op nationaal niveau heeft gepresenteerd en wordt gekozen, dan zal hij automatisch worden toegewezen aan zijn provinciale comité als een extra provinciale mandataris.
Na afloop van zijn overwegingen sluit "Coulon Futé" niet uit dat een Franstalige vertegenwoordiger kan worden gekozen dankzij Vlaamse stemmen. Niemand zal dit echter weten omdat de stemming geheim is. Is dit in overeenstemming met de statuten van de AWC, die enerzijds vermelden dat het bestuur bestaat uit drie administrateurs en het Bestuursorgaan van de AWC vormen, en anderzijds dat de vijf mandatarissen die op nationaal niveau zijn verkozen in de Algemene Vergadering van de RFCB/KBDB het Directiecomité van de AWC vormen gedurende hun mandaatperiode bij de nationale KBB?
Duur. Als de huidige wetgeving uiteindelijk acht jaar heeft geduurd vanwege Covid, zal de volgende periode slechts zes jaar duren. Een terugkeer naar de normale situatie, zogezegd.
Axe 2. – Wanneer, hoe en waar te stemmen?
Na het ontwikkelen van de hoofdlijnen voor de komende statutaire verkiezingen, heeft Pascal Bodengien zich meer gericht op de concrete antwoorden op de vier logische vragen: "Wanneer?", "Hoe?", "Waar?" en "Waarom?".
Wanneer en waarom.
De NRB heeft besloten om de volgende verkiezingen in augustus 2025 te organiseren. Zo wordt november, dat normaal gesproken gekozen werd, vervangen door de laatste volledige maand van het zomerseizoen, wanneer liefhebbers naar de lokalen gaan. Pascal Bodengien rechtvaardigde dit besluit ook met een ander argument: "De NRB wil gewoon dat de nieuwe structuren actief zijn tijdens de laatste buitengewone algemene vergadering van 2025. De verkozenen kunnen zo beslissingen nemen voor 2026. Dit was niet de procedure die voorheen gevolgd werd, omdat de nationale mandatarissen in hun eerste jaar respecteerden wat hun voorgaande collega's hadden besloten."
Gezien de gekozen maand augustus, zullen kandidaturen waarschijnlijk in de eerste helft van mei moeten worden ingediend en bekrachtigd.
Hoe en waarom.
"De stemming," vervolgde de nationale voorzitter, "zal plaatsvinden in persoonlijke aanwezigheid. Het heeft dus geen zin om rond te gaan om eventuele volmachten te verzamelen. Ik heb in het verleden niet op prijs gesteld dat nationale mandatarissen volmachten gaven aan collega's uit een andere provincie. Er wordt van liefhebbers gevraagd om naar het stemlokaal te komen om beide stembiljetten (nationaal en provinciaal) te verkrijgen en in te vullen. Er wordt slechts een kleine inspanning van hen gevraagd om een periode van zes jaar te accrediteren die hen betreft. Dat is niet veel gevraagd. Door deze procedure wordt de liefhebber gehoord en zijn eerlijke verkiezingen gegarandeerd. Kortom, als de liefhebber iets wil veranderen, moet hij gaan stemmen."
Vervolgens werd gevraagd of er elektronisch gestemd kon worden, wat werd geweigerd omdat, zoals Pascal Bodengien zei, 5.000 liefhebbers geen e-mailadres hebben.
Daarnaast garandeert elk e-mailadres niet de geheimhouding van de stemmen, benadrukt Dominique Charlier, de Nationale Juridisch Adviseur, die ook het voorstel verwierp om de voorzitters namens hun leden te laten stemmen, omdat dit niet noodzakelijk representatief is voor de stemmen van de leden.
Waar en waarom.
Het oorspronkelijke voorstel om per provincie een stembureau op te zetten op basis van geografische overwegingen werd niet goedgekeurd door de vergadering. Deze beslissing werd gemotiveerd door het risico dat kiezers ontmoedigd zouden worden met het argument "het zal hoe dan ook niets veranderen". Het werd daarom logisch geacht om meerdere stembureaus per provincie op te zetten om deelname niet in gevaar te brengen. "Geleid door gezond verstand en een geografische blik moeten PE's kunnen centraliseren", benadrukte penningmeester Patrick Cherain.
Uiteindelijk, met goedkeuring van Dominique Charlier, werd besloten om op dezelfde dag de stembureaus van een provincie te organiseren in aanwezigheid van afgevaardigden van de KBDB, wat de steun kreeg van de stemgerechtigden. Niet alle provincies hoeven op dezelfde dag te stemmen. De verzegelde stembussen uit het hele land zullen samenkomen in Halle om op dezelfde dag te worden geteld.
Let op, het blijkt helemaal niet verstandig te zijn te denken dat de BAV van 10 juni zich beperkte tot een lange monoloog van de nationale voorzitter. Integendeel! Er waren talrijke tussenkomsten van nationale mandatarissen die herhalingen van de Voorzitter omvatten. Voor "Coulon Futé" bleek het na deze gevoerde discussies essentieel om de uiteindelijk door de NRB gekozen kopie van de statutaire verkiezingen van 2025 te ontwikkelen zonder afwijking. Dit is zojuist hierboven uitgevoerd om bij te dragen aan een algeheel inzicht van de lezer.
De Namenaar Philippe Deneyer ging akkoord met de verandering in het verkiezingsproces, maar vroeg zich meteen af wat hij daarna moest doen. Volgens hem wordt sportief werk bemoeilijkt door de mentaliteit van sommige mandatarissen die voor zichzelf werken (kampioenschappen...). Pascal Bodengien antwoordde dat het noodzakelijk was om meer aandacht te besteden aan bepaalde onderwerpen, dat het niet verstandig was om terug te komen op bepaalde beslissingen, en dat er geen sprake meer was van terugdraaien.
De Antwerpenaar Juliaan De Winter, na de aankondiging van de oprichting van een nationale kandidatenlijst, herhaalde opnieuw zijn tirade die vele malen is gehoord. Een tirade die kan worden samengevat als "snelheid... een zaak van 'snelle mannen'". De voormalige nationale penningmeester benadrukte dat 70% van de liefhebbers zich richt op snelheid en slechts 30% op nationale vluchten. Volgens hem is het daarom wenselijk om de ANV in twee vergaderingen op te splitsen. Nationale mandatarissen die snelheidsvluchten beoefenen zouden zich bezighouden met snelheid, terwijl nationale mandatarissen die zich richten op langere afstanden zich zouden richten op de nationale vluchten. Vandaag de dag, benadrukte hij, wordt snelheid geleid door mandatarissen die partijdig zijn voor het nationale. Hij voegde eraan toe dat het Nationaal Sportcomité en de taalpariteit eenvoudigweg moeten verdwijnen. Pascal Bodengien merkte op dat snelheid uitsluitend de verantwoordelijkheid is van provinciale entiteiten en dat het nationale niveau niet als een paraplu mag worden gebruikt. Denis Sapin, voorzitter van het Nationaal Sportcomité, herinnerde hem eraan dat de ANV alleen bevoegd is voor de criteria van de nationale snelheidskampioenschappen.
Dominique Charlier sloot af door eraan te herinneren dat de KBDB een vzw is en dat ze de wetgeving met betrekking tot vzw's moet naleven, wat betekent dat het niet is toegestaan om een NAV in twee delen op te splitsen. Hij concludeerde dat "snelle mannen", door zich kandidaat te stellen, de mogelijkheid hebben om gehoord te worden.
Marc Rousseau benadrukte dat mensen competent moeten zijn in alles, maar alleen naar hun eigen belangen kijken. De Limburger Wim Kempeneers vroeg naar de eerdere behandeling van kiesdistricten. Pascal Bodengien hoopte dat elk district, voor een evenwichtige reden, normaal gesproken vertegenwoordigd zou moeten zijn in het belang van de liefhebbers. De Limburger vroeg vervolgens naar de mogelijkheid om het aantal mandatarissen per provincie te verhogen om het beheer te vergemakkelijken in geval van vertrek. Patrick Marsille verduidelijkte aan de vergadering dat de financiële kosten niet zouden worden beïnvloed, omdat de functionele subsidies van de provincies worden berekend op basis van het aantal liefhebbers in de provincie. Het verzoek van de Limburger om te beschrijven wat er van een mandataris wordt verwacht, kreeg geen gevolg.
Na twee uur debatteren besloot Pascal Bodengien de vergadering te sluiten nadat hij PE's/SPE’s had gevraagd hun ideeën over de statutaire verkiezingen voor 17 juni per e-mail te ontwikkelen. De aftelling is begonnen...
Stas PJ