Artikelen
- dinsdag 10 maart 2020
7 maart 2020
Voor een eerlijk spel
Voor een eerlijk spel dient men eerst eens iedereen gelijke kansen aan te bieden. Het principe van wedstrijden spelen is, dat de duif om het snelst vliegt van punt A naar punt B. Voor iedere deelnemer is de af te leggen afstand verschillend, waarna dit omgerekend wordt in snelheid per minuut en iedereen met gelijke wapens de strijd aangaat. Daarvoor dienen alle duiven ook gelost te worden op de juiste LOSPLAATS (coördinaten). Hoe korter de afstand hoe belangrijker dit is. Daarom is het noodzakelijk dat dit twee juist (en niet ongeveer) bepaalde plaatsen zijn, zowel vertrek als ook aankomst:
voor punt A is dit de LOSPLAATS (niet de lossingsplaats);
voor punt B is dit het hok van de duif.
Vandaag de dag, waarin bijna iedereen elektronisch constateert, is het geen zeldzaamheid meer, dat verschillende duiven in dezelfde seconden op de uitslagen voorkomen en de snelheid berekend wordt tot 4 cijfers na de komma, wat neerkomt tot op tienden van millimeters.
Dan moet op zijn minst de afstand toch ook JUIST zijn.
Wat is mijn punt
Daar ik wekelijks op lossingsplaatsen kom, weet ik zeer zeker dat bijna geen enkele uitslag juist is met deze basisprincipes. Dit omdat maar één (1) vrachtwagen kan staan op de juiste coördinaten van de losplaats al de andere staan niet op de juiste coördinaten, zijn er 5 vrachtwagens dan staan er 4 op een andere LOSPLAATS dan deze bepaald door de bonden. Men zal nu wel zeggen, de duiven worden van de zelfde vrachtwagen toch gelijk gelost, wat wel waar is, maar met een verschil in de af te leggen afstand, soms niet veel maar thuis wordt rekening gehouden met honderdste van een seconde. Bij 3 vrachtwagens is er snel een verschil van 50 meter onderling en hoe meer vrachtwagens hoe groter dit wordt en dit in een tijdperk van automatisatie. Bij het invoeren van het elektronisch constateren heeft men dit blijkbaar vergeten aan te passen. Wat betreft de bepaling van de coördinaten van de lossingsplaatsen is men blijven stilstaan, zelfs eerder achteruit gegaan. Er word alleen rekening gehouden met de thuishaven en de commercie.
Vroeger
Vroeger werd vervoer gedaan met de trein en gelost in het station, kort bij de wagon, er was immers geen ander keus. Nadien werd er met de vrachtwagens gereden met rieten korven, welke dan nog met de hand afgeladen werden op de losplaats en geplaatst met de deuren in één richting. Om werk te sparen werden deze kort bij elkaar gezet en de vergezellers hielpen elkander hierbij, zodat ze samen bleven op een kleine oppervlakte.
Terug naar heden
We moeten nu niet denken dat het maar om een honderd meter verschil gaat. We hebben kunnen vaststellen dat er op een bepaalde lossingsplaats de duiven gelost werden 1500 meter (duizendvijfhonderd meter) VERDER dan de officiële coördinaten. En de uitslag werd gewoon opgemaakt op de officiële coördinaten (Nederlandse lossing). Men zal wel snappen dat dit een vertekende uitslag was.
Dit is geen alleenstaand geval. In Chimay waar soms tien (10) of meer vrachtwagens op de straat staan kan dat rustig 500 à 600 meter verschil geven. Vanaf het moment dat men aan straatlossingen doet is dit normaal en dit herhaalt zich wekelijks weer opnieuw. Dit wordt ook in de hand gewerkt door het toenemend transport op de weg en de lossingen op de industriepleinen waar in de weekends de straten vol staan met vrachtwagens.
Nochtans kan men de vergezellers niets verwijten, zij voeren maar uit wat hun opgedragen wordt door de bonden.
Hoe zou het beter kunnen?
Ik weet dat het moeilijk is goede lossingsplaatsen te vinden. Maar toch kan de afstand juister berekend worden daar iedere vrachtwagen over een navigatiesysteem (GPS) beschikt wat aangeeft op welke plaats men zich juist bevindt, nog beter is een smartphone deze beschikt ook over deze gegevens en zijn nog correcter voor het vaststellen van de juiste LOSPLAATS.
Voor het bepalen van de LOSPLAATS kan men immers in het midden aan de oplegger gaan staan en bij het gelijktijdig lossen van twee vrachtwagens kan men staan tussen de twee vrachtwagens in en deze kont tegen kont geparkeerd zijn, zodat de onderlinge afstand beperkt blijft. In België werd vroeger een coördinaat gestoken door een landmeter, nu door een mandataris van de bond aan de hand van een smartphone.
Wat belet de bonden deze te laten gebruiken door de vergezellers en zodanig met de tijd mee te gaan en vooral eerlijker uitslagen te krijgen?
Nawoord
Het is bewonderenswaardig wat dhr. Bassez Bart onderneemt betreffende de roofvogels problematiek. Hoedje af hiervoor. Het is volgens mij nog maar de vraag of hij wel de beloofde steun zal krijgen van de KBDB.
Volgende week meer over lossingsplaatsen.
Stas PJ
https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/